Over natte dromen, verlegen blosjes & leren poezenpakken (Muziek 1969-1972)


Bombastische tranenbrei, tearjerkers vol met soms dreigende en dan weer opwekkende echos en bellen, symphonische rock, postpunk soms ook. Daarnaast hield ik van het kinderlijk naieve gezang van bijvoorbeeld Jonathan Richman, Dion and the Belmonts of the Beach boys.  Doowop ook, niet te vergeten.

Natuurlijk past de muziek van Phil Spector ook in dit rijtje met zijn girlgroups tussen 1959 en 1968. Daar maakt ik echter al eerder een blog over:  http://www.volkskrantblog.nl/bericht/175738

Soms krijg ik opeens inspiratie. Vorige week zondag was er een programma  over de Tremeloes.  Daarbij  werd het lied "Silence is golden"  ten gehore gebracht. Een masterpiece van wat ik bedoel.

In het spotlicht deze keer dan ook eind jaren ’60 begin jaren ‘70 .

 

Eerste muziekgevoel – middelbare school

Voor mij was rond 1970 de eerste kennismaking met de popmuziek. In die periode werd je pas tijdens de middelbare schooltijd bewust van de popmuziek, ging je naar Toppop kijken en de top 40 bijhouden. Nu begint dat met 8 of 9 jaar al.

Sowieso was het een aparte tijd die overgang van de veilige basisischool naar het 10 km verder gelegen Christelijk Lyceum in Ede. Vooral in de brugklas en klas 2 waren er onzekerheid en faalangst. Daarnaast deed ik (puber)ontdekkingen en was ik extreem adaptief, gevoelig en aandachtrekkerig. Mijn schoolprestaties waren grillig. Er waren klasseavondjes en zenuwachtig handje vasthouden van het lieve en mooie meisje in de klas.  Ondertussen was er de muziek. 

In willekeurige volgorde neem ik de liefhebbers mee naar die periode tussen 1969 en 1972.  Het markeert de periode tussen de revolutionaire jaren ’60 en de decadentie van de glamrock van 1972 tot 1975. Het leuke van het overzicht is -voor mij- dat ik hieraan anders dan bij Doowop en Spector mijn eerste persoonlijke aan muziek gerelateerde herinneringen heb.

Het overzicht. Klikken op het plaatje is voldoende

Tremeloes – Silence is golden
Een tijd niet in beeld geweest totdat ik zondagnacht een ducumentaire van de groep zag. The Tremeloes misten de boot in de jaren ’70 mede omndat ze het nummer "Yellow river" van Christie afwezen. Ze treden nog steeds op overigens.

Earth & Fire – Storm & thunder
Dit was zo ongeveer het eerste popnummer dat ik geheel bewust tot me nam. Ik zie Jearney Kaagman nog staan op een maandagavond rond 19.15 bij Toppop met Ad Visser. Ze was gekleed in een zwart leren pak. Ik keek in die tijd ook naar de Batman films en was helemaal geobsedeerd van de Catwoman, waarvan ik zelfs droomde net als van Emma Peel in een poezenpak. Los van dit was het gewoon een mooi nummer.
 

Cats – Why   
Dit was de periode van de Cats. Biij de Cats denk ik aan "tussen de middag in de vakanties". Daarna ging ik zwemmen of vissen met de deuntjes van de radio nog in mijn hoofd. Ook werden de Cats veel op de ijsbaan gedraaid. Wellicht was dit voor de wat ouderen in die tijd wel foute muziek, maar ik vond het mooi. 

Dana – All kinds of everything   
Mooi hoofd, basic haardracht en een lief liedje waar je kippevel van krijgt vanwege de mooie wendingen. Ze zong het bij het Eurovisie songfestival in Amsterdam, nota bene. Ze was pas nog eens op TV, Dana. Weinig veranderd, nog steeds degelijk en mooi. Ik heb wat met brave en mooie vrouwen. Op een een of andere manier bleken ze toch onbereikbaar. Wellicht door mijn extreme luiheid. Voor brave en mooie dames moet je je best doen. Minder brave dames komen toch wat sneller aanwaaien.  


Zager & Evans – In the year 2525
Voor op de ijsbaan.  Nu nog (droog) schaats ik weleens op deze muziek. Thuis, op het gemeentehuis op gladde vloeren. Rond 1970 werd dit nummer veel gedraaid op de natuur ijsbaan in Renkum. Het was een lied waar je de lange slag op kon schaatsen maar ook meer uptempo pootje over in de bochten 

Golden Earring – Another 45 miles 
Ik vind dit een van de mooiste nummers. Tempo, kracht en harmonieus trage melodie wisselen elkaar perfect af. Soms is het nauwelijks te bevatten dat dit al weer bijna 40 jaar geleden is.
 

Buffalo Springfield – Expecting to fly
Dat was weer andere koek, in de richting van Moody blues. Wat psychedelisch. Ik luisterde op zondagavond naar Radio 3 waar de VPRO uitzond. Dit lied was vaak te horen. Ik vond het dromerig, hemels mooi. Het was vanaf 1972. Rond die tijd raakte ik ook onder de indruk van Do the Strand van Roxy Music, dat ook veel werd gedraaid. Er was ook een Nederlandse groep Orion, nooit meer iets van gehoor of gevonden. 

Nu

Na 2000 vormen groepen als Coldplay en bijvoorbeeld Mercury Rev en in zekere zin ook Muse en Radiohead dat genre, net als de weer opgestane Brian Wilson. Daarnaast waaiert het wat uit naar schlagers, fado en nog steeds jaren ’50 en ’60 muziek. Muziek moet melodie (soms drama) en harmonie hebben en geen anti melodie zoals jazz. Maar daarover later wellicht meer.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-08. Bookmark de permalink .

11 reacties op Over natte dromen, verlegen blosjes & leren poezenpakken (Muziek 1969-1972)

  1. lebonton zegt:

    wat leuk, terug in de tijd. ik ben wat ouder, geboren in 53, maar deze muziek brengt stukjes vroeger mee.
    wat je schrijft over jerney……eenmaal stond ik naast haar in een haagse kroeg. het was een schoonheid destijds.

  2. Blew zegt:

    Ik ben van 57. Expecting to Fly is een van de mooiste popsongs ooit. In 1972 ontdekte ik the Velvet Underground en Soft Machine. Mijn leven zou nooit meer hetzelfde zijn.

  3. cor zegt:

    leuk ik heb zitten luisteren, een tikkeltje nostalgia

  4. Rene Scheffer zegt:

    Lebonton….nu mag ze er ook nog zijn, als ze wat vriendelijk lacht.
    Blew…zo erg is het bij mij niet maar ik hoor wel dat het bijzonder is.
    Cor….leuk, daar doe ik het ook voor.

  5. Annelies zegt:

    Leuk gedaan René, wat een werk !
    Tremeloes, Cats en Dana waren inderdaad fout in mijn tijd van Underground muziek, maar Zager & Evans vond ik dan wel weer prachtig. Ga het morgen allemaal beluisteren !

  6. Thera zegt:

    Leuk idee en mooi gemaakt. Wij waren er al jonger bij hoor, maar goed ik heb ook oudere broers en nog oudere neven en nichten.
    Ik deel enkele voorliefdes zoals je weet, Phil Spector, en Beach Boys en uiteraard Jonathan Richman. 🙂

  7. Wilma zegt:

    Ik heb weer mogen smullen! Nu moet ik toch weer je vrouw noemen, zodat ze dit leest!
    "Voor brave en mooie dames moet je je best doen. Minder brave dames komen toch wat sneller aanwaaien." Is dit een ondeugende steek onder water?

  8. PACO PAINTER zegt:

    Fantastisch blog, Rene.Herkenning alom.

  9. Rene Scheffer zegt:

    Annelies…ow toch fout 😦
    Techniek viel erg mee. Op google filmpje zoeken en deze mailen naar mezelf. Vanuit de email rechtreeks knippen en plakken naar het VK blog.
    Thera…
    Thanks, ik ken je smaak en zat er dicht tegenaan. Ennu…mesijes zijn er altijd eerder bij.
    Wilma…thanks, ja inderdaad maar ze heeft het nog niet eens gelezen, wel aanbevolen.
    Paco P…thanks.

  10. Ron zegt:

    Lekker blog, Rene. Ik ben zowat van dezelfde leeftijd en het is heel herkenbaar. Na de Cats ging ik echter niet vissen. Maar wat ving je dan, paling?

  11. Rene Scheffer zegt:

    Ron…thanks, brasem en een enkele karper.

Geef een reactie

