De terugkomers


Half augustus komen ze terug.

Van mij hadden ze weg mogen blijven. Het waren vier weken van rust zonder files en zonder lange rijen bij de AH. Op kantoor waren er zo weinig mensen dat er nauwelijks vergaderingen in de agenda stonden. Op terrassen is er soms ruim plaats.

Zou het niet altijd zo kunnen zijn vraag ik me af. Overvolle campings in de Ardèche en de Dordogne, lange files op de Route de Soleil. Het zal me wat, want wij gaan altijd medio juni.


Ik zag het al bij Albert Heijn, in de stad en in de buurt, veel bruine hoofden en een trage relaxte tred die niet langer dan 3 dagen houdbaar is. Een tweeslachtig gevoel heb ik erbij. Als ik ze ken of vaag ken dan denk ik, ach, toch leuk dat ze weer terug zijn en geen ongelukken hebben gehad onderweg.



De terugkomers op kantoor

Op kantoor heb ik datzelfde dubbele gevoel. De afgelopen week waren er al enkelen en komende maandag weer wat denk ik. Van velen weet ik waar ze zijn geweest en zo niet dan vraag ik het na terugkomst. Dit jaar is Umbrië nogal populair. In de kantine probeer ik dan de aandacht te verleggen naar het overnachtings- adres. Vaak blijkt dat een Gasthof aan de voet van de Alpen te zijn, hetgeen schoorvoetend wordt toegegeven. Een “Umbrië” is meestal een camping in de buurt van het stille en van waterslangen en muggen vergeven moerassige meer van Trasimeno.

Van sommige mensen ken ik de hele vakantiegeschiedenis beter dan henzelf. We hebben op kantoor een Projectenbureau. Nu zal het me worst zijn wie welke projecten in de portefeuille heeft. Als ik het wil weten zoek ik dat wel op in hun catalogus. Hun vakantiebestemmingen ken ik echter soms beter dan henzelf. Een dame wist jaren geleden wel het Comomeer te noemen maar niet de locatie. Nu komt ze uit schaamte elk jaar de bestemming vertellen. Een gezellige Voorschotenaar blijkt een echte Alpenvriend en komt met kaarten aanduiden waar hij geweest is. Een andere wekt bij mij jaloezie op omdat hij elk haar drie weken op steeds een andere plaats in Bayern verblijft.

Vluchtiger contacten


De contacten met terugkomers zijn in het algemeen toch vluchtiger dan vroeger, toen stuurde iemand een kaart naar de afdeling, nu nog zelden. Dan kwam men terug en werd er taart gegeten. Er volgde een verslag van dag tot dag en met alle details van de accommodatie. Nu gaan sommigen wel drie of vier keer per jaar. Er is ook weinig tijd om veel tijd te spenderen in de verhalen. Ik laat de terugkomers even bij me zitten, check de mail en kijk in mijn agenda en zeg “ga door, ik luister”. 


Ik laat het vragenstellen afhangen van de persoon en de bestemming en vooral de combinatie ervan. Iemand die drie weken op een camping in de Ardèche heeft gestaan, wat moet je die dan vragen? Ik weet het niet. Ik geef zelf de antwoorden dan maar. “kinderen hebben zich zeker wel vermaakt” of  “ach dat gebied blijft mooi met die rotsen en rivier”. Anders wordt het wanneer men meldt dat het een 12 min camping was met ruime stacaravans met tv en airco. Dan wil ik details. Met bootvakanties heb ik ook niets. De overburen waren met een boot bij Istrie. “Leuk zeker?” , zeg ik dan. Eigenlijk wil ik meer weten van prijzen van eten, maat bootmensen zijn altijd vol van de boot. 


Zelf een terugkomer

Doorgaans voel ik het wel aan bij terugkomst. Het Gardameer wordt wel gekend maar nodigt niet uit tot het stellen van interessante vragen en Karinthie al helemaal niet. Ik geniet dan van de worsteling van de mensen na de vraag van “hoe was het?”. Ik verlos ze uit hun lijden en zeg dan “ach je kent het wel een stacaravan aan het Gardameer en een weekje in de zuidelijke Alpen van Oostenrijk, begin november nog even naar Gran Canaria voor de zon”. Daarmee dwing je ze niet tot het uit beleefdheid maar zonder gebiedskennis stellen van overbodige vragen.

Zelf ben ik dus geen vervelende terugkomer. We gaan altijd maar twee weken en dan wordt je nauwelijks gemist en bij terugkomst zijn de anderen al aan het inpakken. En bij de AH ben ik zeker geen rij-ophouder (eerder een rij-opjager). Bovendien ben ik geen filevuller.

Volgend jaar wordt het anders. Rozanne gaat dan naar de grote school. We moeten dan ook ergens medio juli.  Misschien wel op een camping in de Ardeche en in de file, 13 of 14 jaar lang. Oei, dan ben ik 64, zou ik dan nog uren in de file op de Route du Soleil willen staan? Ik denk het niet. Misschien toch maar de Eifel of Picardië.     


Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-08. Bookmark de permalink .

26 reacties op De terugkomers

  1. Beus zegt:

    Als je 64 bent sta je in de file voor de dood:-) Ik weet niet wat beter is.
    Heb je wel eens twee mensen met elkaar horen praten die allebei hun vakantieverhaal, dwars door elkaar heen, aan het vertellen zijn?

  2. Aad Verbaast zegt:

    Tijdens de vakantie kun je beter thuis blijven. Dan heb je pas rust!

  3. Wilma zegt:

    Shit Shit Shit! De zoveelste keer dat mijn reactie zomaar verdwijnt! Hele verhaal voor nop! Balen!
    Zo, dat moest ik even kwijt.
    Het lijkt mij heel vervelend als je verplicht in die schoolvakantietijd op vakantie moet! Liever gaan wij in oktober/november naar zon en cultuur, zoals Sicilië (twee jaar terug). En dit jaar weten we nog niet! Wij zien altijd wel op het laatst! Leuk hoe jij collega’s uithoort: selectief luisteren noem ik dat!

  4. hippo zegt:

    terugkomen vind ik één van de leukste onderdelen van vakanties; grappig hoe je collega’s transformeert tot pagina’s in René’s reisgids
    gr. hippo

  5. asdale zegt:

    Eén tip: vertrek zowel heen als terug op een doordeweekse dag. DAt scheelt héél veel files!

  6. Beus zegt:

    Nu ik er nog eens over nadenk:
    Je gaat inderdaad op vakantie om terug te komen.
    Dat is het voornaamste doel.
    Het lijkt wel wat op wandelen.Reactie is geredigeerd

  7. Klaverblad zegt:

    Ben (vervroegd)teruggekomen, vanwege nare tijding over een bevriende kennis.
    Onderhoudend blog.
    Ik heb de eerste twee weken van de vakentie in deze regio eens thuis doorgebracht. Heerlijk die (meer)rust in een rustige wijk. Het ontbreken van kindergekrijs en schurende doe-het-zelvers is thuisblijven waard.
    Boodschappen doe ik in de woonomgeving zelden, dus jouw AH-ervaring ontbeer ik dagelijks.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Nou zeg….
    Had ik hetzelfde als Wilma….hele rij reacties van mij op jullie en dan valt alles weg. forbidden 403 of zoiets… Maar iedereen thanks voor reactie. Hippo, wel een hele scherpe observatie en KB, vervelende reden voor terugkomst maar toch welkom weer. Waar doe je dan boodschappen? en Beus, het hele leven is een file met versnelling aan het einde en vakantie is net vissen.Reactie is geredigeerd

  9. Annelies zegt:

    Wat een dilemma, gelukkig kunnen wij gaan buiten het schoolseizoen ! Trouwens, in NL en België zijn ook mooie plekjes te ontdekken, zonder files !

  10. Rene Scheffer zegt:

    Annelies… de Belgische kust en De Hoge Venen zijn de laatste drie jaar al door ons bezocht (ow ja en de Zilvermeren…) en met plezier. Het gebied rond Tongeren is mij reeds bekend (als soldaat)…

  11. Annelies zegt:

    ….en vergeet Plopsaland en Bokrijk niet (ik denk nu aan Rozanne)…;-)!

  12. Rene Scheffer zegt:

    Annelies….daar in april nog geweest! was wel leuk eigenlijk; ze viel in slaap bij de Bumbashow op mijn schoot; werd net op tijd wakker; zat samen met mij in de mega mindy draaimolen
    Bokrijk….bij Genk?

  13. landheha zegt:

    Dan nog maar een bavaria…?

  14. JdK zegt:

    Hier tiert het welvaartsprobleem. Maanden niet gelezen, nog steeds niet te pruimen.

  15. ceesincambodja zegt:

    De eerste jaren in de winter op vakantie naar Cambodja.
    Terug op mijn kantoorkamer.
    ‘En, hoe was het?’
    ‘Ik zou zeggen, kijk eens om je heen.’
    (Ik had minstens 50 fotokopieën aan de wanden gehangen, op A3-formaat. Van Cambodja.)
    ‘O. Goh. Mooi. Nou, dan ga ik maar eens koffie halen. Doei.’

  16. PACO PAINTER zegt:

    En dan de dia’s!

  17. Annelies zegt:

    Bumbashow, mega mindy, het is allemaal abacadabra voor me – maar je kent het !
    Bokrijk is bij Genk, laat zien hoe de mensen vroeger woonden en leefden (en ben ik ook nog niet geweest) !

  18. Gala zegt:

    ben net terug en heel vervelend want had nog langer gewild. Overigens is Picardie erg leuk, Bretagne ook, de Noordwest kant dan hè en aan de onderkant bij de Golf van Morbihan, heerlijk eten, betaalbaar, maar dat wist je vast al wel 😉

  19. Rene Scheffer zegt:

    Landheha….toevallig vorige week blikken B in de bonus gekocht, 1,99 in de bonus voor 6
    JdK….zie boven, ik drink Bavaria en koop alleen 3 halen 1 betalen qua kleding, puh.
    Cees in C…..ook een manier, je kunt nu ook zeggen zie mijn blog.
    Paco….ik ben dol op foto’s van anderen, vreemd eigenlijk
    Annelies ….vier jaar geleden zou ik uitslag van die dingen krijgen en kijk nu eens.
    Gala….thanks voor tips, Bretagne ken ik niet zo en niet TE vervelend tegen anderen hoor!Reactie is geredigeerd

  20. ceesincambodja zegt:

    Een blog had ik toen nog niet.
    Nu wel…

  21. kees smit zegt:

    Wat een mooie cultuurbeschouwing, René, hoe vertel ik mijn buren over mijn vakantie. Vroeger hoorden daar onvermijdelijk de dia-avondjes bij.

  22. Ron zegt:

    Leuke bijdrage, Rene. Hoewel ik zelf dit jaar geen kaartjes heb verstuurd (nou ja, 1 dan) vind ik dat een prachtige gewoonte. Vooral nu. Je kunt dan op internet gaan snuffelen waar de verstuurder van het kaartje zit en hoe het daar is. Je komt op die manier ook heel beslagen ten ijs op het moment dat je de terugkomer begroet na zijn vakantie.
    Hier komen de terugkomers regelmatig terug uit Nederland: ook ik pas mijn vragen aan naar degene die ik voor me heb. 😉

  23. Starry Night zegt:

    Medio juni, jajaaaa. Dat herinner ik me nog wel, van toen de kinders klein waren en daarvoor;-) Waarom schamen mensen zich voor een gasthof aan de voet van de Alpen. Is er iets idyllischer? En voor het geval je benieuwd bent: voor ons was het Groot-Brittannië dit jaar. Die mis ik in je lijstje;-)

  24. Rene Scheffer zegt:

    Cees in C…na lezing, toen ik het opschreef dacht ik al… klopt nie helemaal.
    Kees S … zo kort mogelijk, tenzij ze specifiek culturele culinaire of geografische belangstelling hebben.
    Ron….Thanks, ja dat doe ik ook weleens en zo weet je al snel meer van de bestemming dan betrokkene zelf.
    Starry… niets is idyllischer dan de voet van de Alpen. Kweenie, Engeland, eten dure pond…

  25. Starry Night zegt:

    Eten nie meer bang voor zijn, dat is tegenwoordig uitstekend. En ze hebben daar een tongfeest dat op zich al reden genoeg is voor een bezoek: de Cream Tea! Dure pond, tja, klopt. Maar Italië is volgens mij ook niet goedkoop, toch?

  26. Antoine zegt:

    Interessant blog, Rene. Ik zou iedereen over de campings en caravans kunnen vragen, want al die gebieden ken ik niet 😉 Ik ken nu wel andere gebieden, en die heb je in de loop der blogmaanden wel gezien en gelezen 😛 Hopelijk vind ik snel weer tijd om nieuwe vakantieoorden te beschrijven.

Geef een reactie

