Over lelijke, gewone, opgedirkte, enge en te knappe vrouwen


Ik weet niets van ze. Zouden ze blogster zijn, winkelmeisje, huisvrouw, lerares of  call girl? Gisteren was het weer eens zover.

Ik liep door Amersfoort en omdat we met zijn vijven waren (waarvan twee dameswinkelvrouwen) hoefde ik -anders dan normaal- niet steeds mee de winkels in. Ik zat op muurtjes, op de grond en op een terras en hing tegen winkelpuien. Soms met de krant in de hand en later met het formulier van toto-select om te kijken of er kansen konden liggen bij een gok op bijvorbeeld Altach – Fc Karnten.  Amersfoort is druk op zaterdag, de stad is steeds grotere geworden qua inwonertal, maar het centrum niet. Het was dus een gedrang van volk.

Ik had alle tijd en gelegenheid om te kijken naar de mensen en te filosoferen over het hoe en  waarom van hun verschijningsvorm.  Het was 19 graden en de zon scheen soms. Mensen hadden zichtbaar moeite om zich erop te kleden. Het was een bonte mengeling van herfstjassen, hotpants, t-shirts, korte rokken, leggings en zelfs Spakenburger klederdracht.

Het vrouwvolk

Het vrouwvolk dat er liep kon me niet bekoren. Nu heb ik mezelf nog wel afgevraagd of deze kwalificatie een gevolg zou kunnen zijn het al dan niet aanwezig zijn geweest van enige seksuele activiteit in de laatste 24 tot 48 uur. Onthouding zou een zekere flatterende geile blik hebbben kunnen opleveren en ontlading juist het tegenovergestelde. Laat ik het gisteren houden op de stand "neutraal". 

Ik houd van het gewone. Ik zag echter een mevrouw van 30 met een uitdagend shirt met daarachter opgepunte borsten, alsof er over de tepels een soort harde halve tennisballen waren geplakt. Dat maakt me in combinatie met de blik in haar ogen zelfs wat bang. Ik zag een mevrouw van 35, op het oog beschaafd en met een normale partner, maar met hele dikke witte benen een een korte broek. Ik zag te laag uitgesneden decolletés, veel rare schoenen met hele hoge hakken en pumps en zelfs ook van die aso Spice girl plateau zolen. Soms zag ik een vrouw, waarvan ik dacht "dat  gaat wel", maar dan werd ze vergezeld van een zeer foute man. 

Ik houd van een spijkerbroek en t-shirt met evt. een kort jasje. Hoge hakken zijn uit den boze. De haren graag licht golvend tot op de schouder en niet teveel make up. Mijn vrouw begint na een moeizaam begin al aardig in deze richting op te schuiven, tot mijn genoegen.  


Al glurend vroeg ik me af hoe dit nu kwam. Zou het zijn dat Amersfoort geen Universiteitstad is en de categorie "elderly hockeygirls" ontbreekt  of zou het dat op zaterdagmiddag om 15.00 uur winkelen in Amersfoort een activiteit is die nu eenmaal niet het beste soort volk op straat brengt? 

Onbekend maakt onbemind? 

Wat verderop at ik ijs en weer zag ik een stoet van fout uitgedoste vrouwen met te lage decolletés, lelijke en toch geaccentueerde tenen, te hoge hakken, fout gebruinde rimpels of pure lelijkheid. Zou het komen omdat ik niet  weet wat de achtergrond van de dames is? Wanneer ik weet dat iemand (i.c een dame) in staat is om mooie en intelligente blogs te schrijven dan is een nietszeggend of fout uiterlijk veel minder een afbreukrisico.
 
En als je ze kent? De acht dames van de afdeling communicatie waar mijn werkkamer ongeveer aan grenst, hoe zou ik daar over oordelen als ze op zaterdagmiddag over straat zouden lopen? Mijn gevoel zegt dat ik ze zeker bij de beteren zou groeperen. Maar dat is misschien ook allen maar omdat ik aan ze gewend ben en ze mij "min of meer" dan wel "in meer of minder mate" op handen dragen. Ik weet het niet.

Wat ik wel weet dat het voor 70 % van de dames gisteren op straat gewoon beter ware geweest wanneer ze gewone dichte schoenen, een spijkerbroek, t-shirt en een bij hun borsten passende bh hadden gedragen.

Residuen van de vrouwenstrijd uit de jaren ’70 en ’80 zullen zuur reageren met "puh, en hoe ziet meneer er zelf wel niet uit?". Nou heel gewoon hoor, met dichte schoenen en verder ook normaal, als een middelbare employee, goed in het vel  met ietwat dikke buik, het zou een ambtenaar kunnen zijn, die op zaterdag de Volkskrant leest, mee moet winkelen en blogt.   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-08. Bookmark de permalink .

27 reacties op Over lelijke, gewone, opgedirkte, enge en te knappe vrouwen

  1. Luna zegt:

    Grappig, dat denk ik ook van Tilburg. Ondanks al die mode en zo vind ik veel mensen echt lelijk en slecht gekleed. Ze zien er niet uit.
    Groet,
    Luna

  2. ceesincambodja zegt:

    Om een afgewogen oordeel te kunnen vormen zou je de volgende dag nog eens moeten gaan.
    Vroeger gingen mijn ex en ik vaak in een poffertjescafé in stad G zitten, gelegen op het strategische kruispunt van drie drukke winkelstraten. Toen al viel het ons op dat het de ene zaterdag ‘lelijke mensen-dag’ was en de week erop ‘mooie mensen-dag.’ Een wereld van verschil. Doen hoor, Rene.Reactie is geredigeerd

  3. Klaverblad zegt:

    Vooropgesteld: ik ben meer een cultuur- dan een natuurmens. Wat mensen doen en b.v. gemaakt hebben boeit me in hoge mate.
    Heerlijk blog over mensen, i.c vrouwen (be)kijken. Ik heb dat nooit in die mate. Maar door jouw ogen is het vermakelijk. Je hebt nooit de pretentie om hoger of beter te willen zijn, maar jouw gewoonheid, misschien wel burgerlijkheid is heerlijk open en oprecht. Met een knipoog naar de lezer.
    Ik kijk in binnensteden meer naar gevels, boven winkelhoogte, dan specifiek naar vrouwen. Jeugdige mensen boeien me wel. Ik probeer hun leefstijl te determineren. Hun durf om te zijn wie ze zijn spreekt me aan; in mijn vergelijkende jaren was jeugd in de openbare ruimte bescheidener, ingetogener, niet zo manifest aanwezig. De zelfbewustzijn in deze tijd spat er af. Het is de wereld van jonge mensen tussen 20 en 40. Zij bepalen karakter en sfeer van een stad. Zie universiteitssteden. (je Utrecht-serie heb ik graag gelezen).
    Ik heb een absolute hekel aan winkelen en boodschappen doen. Meestal splitsen mijn vrouw en ik voor enige uren en spreken later op een terras af. Dat gevoel en gestrijk over textiel irriteert me. Consumentengedrag heeft iets dierlijks. Ik ga bij voorkeur naar antiquariaten, boekhandels, home deco-zaken, galeries, even een paar zalen het museum in met mijn ouwelullenkaart.
    Ik moet van mezelf elke week minstens één dag in een stad rondslenteren. Amersfoort is enorm opgeknapt (ik heb er in diensttijd ’68/’69 gelegen). Wat een week geleden voor het eerst in Zwolle. Genoten. De NL-historische plaatsen scoren hoog bij mij. Het beroerde is dat ze aangetast worden door verwisselbare winkelketens.
    Plezierige zondag met je "vrouwen".

  4. Zoë zegt:

    hahahaha!! Ja ja, soms is een boerka zo gek nog niet. Ik ga nu mijn mond spoelen met water en zeep:)

  5. Morgaine zegt:

    Ik denk inderdaad dat het te maken kan hebben met zelfbeeld.
    Dat zelfbeeld kan er voor zorgen dat een vrouw een heupbroek, navelpiercing en laag truitje draagt, ookal zegt de zwaartekracht dat het eigenlijk niet zo’n goed plan is. Veel mensen lijken ook qua kledingstijl nooit uit hun puberteit te komen: de jaren zijn voorbij gevlogen, maar de kleding en make op verandert niet. Je kunt aan make up zien in welke jaren men puber was. Blauwe oogschaduw? Jaren zestig. Het niet naar leeftijd kleden vind ik soms bizar om te zien. Een vrouw van 42 is geen 16. Ben ik ouderwets daarin? Ik vind van niet, ik vind het alleen jammer dat men zo krampachtig vasthoudt aan voorbije tijden. Elke leeftijd heeft zo zijn charmes en het is leuk om daarmee creatief om te gaan.
    Trouwens, ik ben blij als de heupbroek uit het straatbeeld verdwijnt: dat is een uitvinding waar mensen zich behoorlijk op verkijken.

  6. Aad Verbaast zegt:

    Leuk om door jou ogen mee te kijken in die drukke winkelstraat in Amersfoort. :-))

  7. Rene Scheffer zegt:

    Luna….
    Zou hetzelfde kunnen zijn, hoewel Tilburg een Universiteit heeft maar weinigen blijven er hangen denk ik
    Cees in C..
    Helemaal waar denk ik. Maar op zaterdag is tijdstip en straat bepalend. Om 11.00 u in een zijstraat ziet het er beter uit.
    KB …ik koketteer wat met mijn burgerlijkheid.
    Hang er wat boven maar het is heerlijk je er soms (lang) in te wentelen. Over winkelen….heeft allemaal met "regelvermogen" te maken. Hoe meer je dat hebt hoe leuker. Over gevels…zie dat soms pas na 20 jaar.
    Zoe…heb je gelezen, leuk, maar erg….soms.
    Morgaine…
    Met je eens, elke leeftijd heeft zijn charme (heb sowieso niet zoveel met 35 min) en met heupbroeken heb ik ook niets. Zielig voor vrouwen dat op enig moment bijna alles een heupbroek was.
    Add V…Thanks.Reactie is geredigeerd

  8. Thera zegt:

    Even inspringend op de reacties, ja de heupbroek is meestal een afstotende verschijning met veel blubberbuik, slipjes en erger nog, bouwvakkersinkijk.
    Ik ben erg gelukkig met de omschrijving van de vrouw die je het liefst ziet wandelen in de binnenstad op zaterdagmiddag. Ik vrees alleen, dat deze vrouw, dit type dus, wel iets beters te doen heeft, dan zaterdagmiddag in de kudde koopzuchtigen mee te slenteren.

  9. eva zegt:

    Zo, dat was een welbestede observatiemiddag.
    Ben het helaas met je eens dat de meeste mensen, vooral vrouwen er allerminst aardig gekleed bijlopen en sommigen zelfs vreselijk!
    Waar een rijk land arm in kan zijn
    gr eva

  10. wilma zegt:

    Nou Rene, als vrouw moet ik het toch met je eens zijn: er zijn vrouwen die zich niet weten te kleden!
    Maar voorgevormde bh’s draag ik ook, als je dat bedoeld met halve omgekeerde tennisballen!

  11. Isabella zegt:

    Hahahah…mooie observatie…en wat een geluk dat iedereen blogster kan zijn…hahah…alleen zou ik de regering aanraden om allemaal in een burka te gaan lopen…en dan wel allemaal in dezelfde snit zodat de mannen en vrouwen gelijk opgaan…dan kan er eens serieus worden geregeerd ipv naar elkaars konten te kijken..de burka redt ons dan uit het seksisme…eigenlijk zijn de meeste mannen een pot nat…zou je bijna denken…en dan nog kan iedereen bloggen…hahaha…wat een wereld!
    Lieve
    groet
    Isabella

  12. Maria-Dolores zegt:

    :-))
    ik had hem vanochtend al gelezen, maar wilde niet als eerste reageren omdat ik nog niet zo’n duidelijke mening over het fenomeen had. om nou te schrijven dat ik zelf ook liever platte schoenen draag en me met decolleté een beetje opgelaten voel… aan de andere kant heeft het natuurlijk ook iets oneerlijks dat veel ‘foute’ kleding wél gedragen kan worden door vrouwen die jong, bruingebrand, vrolijk, knap en slank genoeg zijn.

  13. jeuvi zegt:

    Ik zag je wel, maar ben snel een zijstraat ingeslagen, want ik dacht al: wat een intelligente, smaakvolle man. Die kan ik beter niet onder ogen komen.

  14. cor zegt:

    Winkelen;ik zit ook vaak buiten in de Langestraat op een hekje te wachten. Ik wist niet dat er in mijn stad zoveel fout uitgedoste en opgedirkte dames rondkuierden. In dat in Zeist beter!( je komt trouwens wel erg dicht op mijn terrein) ……:-)))

  15. Mo zegt:

    Ik ben het met je eens dat er heel veel vrouwen (en meisjes!) zijn die zich niet weten te kleden, maar je vergeet te vermelden dat er net zoveel mannen zijn die eruit zien alsof ze er geen moer om geven wat ze aan hebben!

  16. Noud zegt:

    ik begrijp dat jij in je moerka geen airco nodig had 😉

  17. Linda zegt:

    Ja, Mo zegt het al.. de heren kunnen er ook wat van hoor..

  18. landheha zegt:

    Maar naar de heren wordt dan ook minder gekeken…

  19. Eline zegt:

    Aanbevolen, om je lekkere schrijfstijl.
    Misschien dat veel van de vrouwen die je zag met hele andere dingen bezig waren. Ik moet opeens denken aan een stuk dat Renate Rubinstein schreef over neerslachtige kunst van Warhol over gehandicapten en zieken, waarbij zij (vrij vertaald) dacht: "dat klopt niet, dat is buitenkant, die mensen zijn eigenlijk aan het leven, bezig met van alles, andere dingen dan appearances. Hij kijkt niet goed."
    Maar ach, als appearances niet belangrijk waren, dan zouden we er ook geen aandacht aan besteden. En dat doen we wel, allemaal.

  20. Rene Scheffer zegt:

    Thera….ik had al zo’n gevoel dat jij in het beschreven profiel kon passen; haren: enige twijfel…
    Eva en Wilma ….Thanks, Wilma, dit waren echt hele harde, zo te zien.
    Isabella….lekker lucide reactie.
    MD…juist ook als knappe/jonge vrouwen foute kleding dragen zijn ze niet meer knap voor mij
    Jeuvi….de volgende keer mag je me groeten, maar ik kom slechts 1 of 2 keer per jaar in Amersfoort
    Cor….ik heb gisteren wel even aan je gedacht en had je denk ik wel herkend. Of het in Zeist beter is? Hmmm, gradueel wellicht.
    Mo, Noud, Linda, Landeha….mannen kleden zich matig en vaak oubollig. Ik vooral slordig en vlekkerig.
    Eline….thanks voor compliment, appearances ja daar zit wat in, je reageert op de oppervlakkige uitingsvorm. Pure lelijkheid kan ik i.h.a. wel handelen, beter dan foute schoonheid.Reactie is geredigeerd

  21. hippo zegt:

    "In mindere mate op handen gedragen worden", lijkt me een risicovolle aangelegenheid 😉
    leuk blog,
    gr. hippo

  22. pacopainter zegt:

    Zoals altijd eigenlijk, heb je dit weer geweldig geschreven na een oplettende observatie

  23. Sandra zegt:

    Gelukkig zijn er ook nog mannen die houden van eenvoud! 😉

  24. Rene Scheffer zegt:

    Hippo…Thanks, "in MEER of mindere mate", ze lazen het, de dames, en waren niet boos.
    Paco P….thanks.
    Sandra…ach het is eigenlijk ook speciaal geschreven voor jou, Thera, Morgaine en nog enkele anderen…Amersfoort was alleen een alibi 🙂

  25. Starry Night zegt:

    En wederom adviseer ik je Engeland. Je zou er je ogen uitkijken!

  26. Mo zegt:

    Mijn werkgerelateerde blogje is gearriveerd!

  27. sprakeloos zegt:

    Aanbevolen, mensen kijken een heerlijke hobby. Alleen of met mijn partner, mensen beoordelen. Niet alleen op kleding maar ook op uitstraling. We hebben maar een blik nodig en we weten van elkaar dat we weer iets afwijkends hebben gespot en deze ook zonder elkaar te spreken in een categorie weten te plaatsen.
    Wat het niet Descartes die zij: Ik denk dus ik ben. Die moet echt aangevuld worden met Ik kijk, dus ik ben.
    We doen het allemaal, bewust en onbewust, mensen beoordelen en ook vrouwen beoordelen. In mijn omgeving tijdens mijn studie noemden we dat spienzen………
    Ik spiens nog graag, iedere dag, een bron om verhaaltjes te kunnen schrijven.

Geef een reactie

