Eindelijk is het zover ! – Op 30 augustus as. de Segunda A


De dorpsgek, de burgemeester, de plaatselijke middenstand, een staantribune. De twee journalisten die de club volgen. En elk jaar eind augustus weer dat kinderlijk naïeve positieve verwachtingspatroon. Het mooie en simpele fanatisme van de supporters, maar het eigenlijk "net niet". De kleine en grote stadions met soms maar enkele duizenden supporters. De nieuwe spits die elders nog geen potten kon breken, maar toch ooit eens zal laten zien wat hij kan.

Ik heb iets met tweede divisies. Ik denk door mijn 30 jarige supportershistorie  met de FC Wageningen. Ik vind ook de underdogpositie mooi. Na het failliet van Wageningen ging ik weleens naar Top Oss en Go Ahead Eagles.
 

Deze keer een korte inkijk in de Tweede Spaanse divisie. Real Sociedad tegen Las Palmas is toch wat anders als Emmen-Telstar.   Vorig jaar promoveerden Malaga, Numancia en Gijon vauit de Segunda A. Deze toch even in the spotlight.

Numancia
De reuzendoder uit het ruige en onherbergzame Soria waar gure winters afwisselen met zomers van 40 graden plus. De club speelde enkele jaren geleden in de derde divisie en schakelde ooit Barcelona uit voor de beker.

Malaga

De club waar Kiki Musampa speelde. De club hield het even vol in de Primera division en zal er weer naar terugkeren. Malaga bezocht ik in 1997. De vijfde stad van Spanje is aardig en een uitstapje waard vanaf Torremolinos of Carihuela. Vooral de markt was sfeervol. Verder is het net allemaal wat minder dan Sevilla of Valencia. De club is opgekocht door de Madrileense vader en zoon Sanz (in jaren 90 spelend voor Real). 

Sporting Gijon

Uit Gijon, deze toeristisch onbekende stad die nochthans haar charme heeft. Ik zie tijdens mijn dagdromen vaak het halgelwitte strand voor me en volle Asturische visschotels.  Ik zag in 1989 Real Madrid Sporting Gijon. 1-0. Daarna zakte de club ver weg en nu zijn ze terug op weg. Bert Jacobs was hier even trainer eind jaren ’80.

Dan nu de Segunda A van 2008/2009

Real Zaragoza
Wat een drama. Deze club die Europese successen kende in de segunda. Vorig jaar toen ik Argentijns ging halen in Zeist bleek de kok een Spanjaard en hij kwam uit Zaragoza en meldde dat de ploeg weer had verloren. Het bezoek aan de wereldtentoonstelling aldaar valt ook al wat tegen. Het stadion La Romareda met wit blauwe kuipstoeltjes ligt tegen het centrum aan. Men heeft nieuwbouwplannen.  

Eibar
Nada. Kweet er gewoon niks van en heb geen associaties. Het blijkt een klein stadje in Baskenland. 

Real Sociedad.

Ik zie het stadion Anoueta nog voor me. De rondweg rond San Sebastian kronkelt eromheen. Westerveld keepte hier. Het had gekende spelers als Karpin en Arrazabal. San Sebastian, het Rio de Janeiro van Baskenland, prachtige stad met culinaire hoogvliegers. Ik was er in 1993..

Elche

Ik weet er weinig van. Er is het bekende palmenpark en ik zag de club in 1996 spelen bij Rayo Vallecano, toen nog met Dave van den Bergh. Elche stelde toen niet veel voor.

Castellon

Uit Castellon de la Plana, de grote maar wat saaie sinaasappelstad. Ik schreef ooit een blog over deze voor toeristen onbekende stad. Het nabijgelegen Vila Real (7 km verder) speelt succesvol in de Primera Division. Zie voor het Castellonblog:  http://www.volkskrantblog.nl/bericht/113723

Levante
Johan Cruijff speelde hier zijn laatste seizoen. De Nederlande Mustapha (ex Sparta) speelde er vorig jaar, nota bene nog in de Primera Division. De club kon de salarissen niet betalen en het is een wonder dat men in de Segunda A mag beginnen.. 

Celta de Vigo
De voormalige trots van Galicie. Vigo is trots, hoeren, vis, hasj, wind en ruige ziltheid. Het Nederlands elftal speelde hier ooit in januari 1990 in de stromende regen tegen Spanje. Daniel de Ridder kon vorig jaar degradatie niet voorkomen. Een paar geleden schakelde het Ajax nog uit in de CL.
Karpin speelde hier ook.


Rayo Vallecano
De derde club uit Spanje uit een volkswijk in het zuidoosten van de stad. Wie kent niet de kleine wat kale (ook dat nog) keeper Wilfred (zie foto) uit Nigeria? En dan die lepe en ook kromme kleine Onesimo. Dave van de Bergh speelde er een jaar of twee en genoot van het Madrileense leven. Ik ben er zelf tweemaal gaan kijken rond 1995-1997.

Sevilla B
Zo gaat dat in Spanje. In de tweede divisie spelen regelmatig B ploegen.

Xerez
De bekende kleine stad in het sherrygebied. Met wel een vliegveld een station aan de AVE lijn. Ik krijg er geen voetbalkriebels bij.

Albacte
Uit het kale en droge gebied van Don quichote. De Valdepenas komt er vandaan. Belende trainer was Benito Flores en er speelde een keur van bekende voetballers, zoals Urzais, Morientes en Amuneke. 

Tenerife
De voormalige club van Vierklauw en Makaay. Tenerife was een van de ploegen waar Schalke ’04 van won in 1999, het jaar van de winst van de UEFA beker.

Granada
Ik ken het van plaatjes. Als voetbalploeg heb ik er nooit van gehoord. Granada lijkt me wel erg veel een toeristengekrieoel.  Estadio Nuevo Los Carmenes kan 16,212 toeschouwers herbergen.

Real Murcia
Wist in de voorbereiding met 2-1 van Ajax te winnen ter gelegenheid  van het 100 jarig bestaan. Ligt oinder Valencia in een van de warmste gebieden van Spanje. Men speelt in het moderne nieuwe stadion Nuevo Condominina. Esnaider, de Argentijnse os (later Zaragoza)  speelde er.
 
Cadiz
Een droomstad, zo wit en rotsig en authentiek. Harde winden en blauwe zee. Cadiz speelde een enkele keer in de Primeira Division en rond 1990 wat langer. Haruna Babangida (het broertje van…) speelde er.

Salamanca.

Ik heb goede herinneringen aan de stad. Ik was er in april 1989. De mooie okergele kleur met zweem van terracotta van het steen van de oude gebouwen. Het Plaza Maior, waar ik in die tijd voor het eerst "Spanish eyes" van Madonnna hoorde. 
Het kale achterland, de schapen bij Ledesma, de embalsas, het spookachtige Zamora. Als voetbalstad zegt het me niets. Wat hoger ligt ook Pueblo de Sanabria met het stuwmeer. Deze plaats figureerde in een sublieme radioreportage van Dolf Brouwers als parlemenbtair verslaggever.
  

Cordoba
Een wat bleke stad. Mooi, maar het is het net niet. Adil Ramzi speelde er even, net als Van der Meer van Utrecht.

Hercules Alicante
Ik heb dat altijd een aansprekende stad gevonden. Een zekere ruigheid, rotsen, een vliegveld en mooi klimaat. Nog nooit geweest overigens. Een stedelijke uitvalsbasis naast Benidorm. Mario Kempes speelde er zi speelde er net als Boudewijn de Geer.

Alaves
Speelde enkele jaren geleden nota bene de UEFA cup finale tegen Galatasaray en verloor. Jordi Cruijff speelde, Nu afgezakt. Komt uit de Baskische stad Vittoria Gasteiz.





Las Palmas

Een warme en broeirige havenstad, Vaak bewolkt, aan twee zijden de zee. Kijk naar de prachtige clubkleuren, het Atlantische blauw en kanariegeel. Toch een heel ander stadion dan Schoonenberg in Velsen Noord. Toen ik er vorig jaar eind september was begon Las Palmas zeer slecht, maar men eindigde stevig in de middenmoot. 

Girona
Aardige stad 100 km boven Barcelona met een mooie kathedraal aan de overzijde van de rivier. Niet een stad die me doet denken aan voetbal

Huesca

Een kleine iplaats in de Aragonese Pyreneen. Zegt me nog weinig. Het kan echter zomaar zijn dat een dergelijke ploeg een verassing blijkt.

Gymnastic Tarragona
Speelde twee jaar geleden in de Primera Division en dat was geen succes. Een gezellige bovenstad en een rommelige benedenstad met lelijk havenfront.

Op 30 augustus "geht es los"! 

De tussenstanden kunt u volgen via de site van de Spaanse sportkrant Marca op  http://www.marca.com/edicion/marca/futbol/2a_division/es/index.html

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-08. Bookmark de permalink .

11 reacties op Eindelijk is het zover ! – Op 30 augustus as. de Segunda A

  1. Klaverblad zegt:

    Zoals vorige afleveringen: uitgeprint.
    Je hebt me hiermee een groot leesplezier gedaan.
    Alleen voor "geht es los" moet toch een spaans equivalent te vinden zijn?Reactie is geredigeerd

  2. pacopainter zegt:

    GEWELDIG BLOG! Nog even…en dan gaat ie weer

  3. Rene Scheffer zegt:

    KB en Paco P (vaste voetbalblogfans)
    Een blog als dit kost 4-5 uur (vooral opzoeken en verifieren van enkele feitelijke gegevens)
    Een blog zoals zondag over "vrouwen op straat in Amersfoort" (met bijna 40 aanbev.) kost me maar een uur…
    Maar een voetbalblog als dit is gewoon leuk om te schrijven en het wekt de voetbal en reislust op.
    Spaans … "Sungunda A, comenzar a manana"
    Zoiets.

  4. Thera zegt:

    Ja jee Rene, zoveel hou ik nu ook weer niet van voetbal. Maar ik zal je moeite op gepaste wijze belonen.

  5. Jim Hasenaar zegt:

    Wie kent niet de kleine wat kale (ook dat nog) keeper Wilfred (zie foto) uit Nigeria?
    Ik. Ik weet helemaal niets van voetbal. Dat was 20 jaar geleden, toen ik nog in Nederland woonde, anders. Is de bal nog steeds rond?Een blog als dit kost 4-5 uur
    Zoveel heb ik niet over voor een blog. Mijn complimenten.
    Vrouw en dochter waren een middagje de hort op?Reactie is geredigeerd

  6. Rene Scheffer zegt:

    Thera……dat weet ik en daaroom heb ik er maar wat socio-toeristische info in verwerkt. Maar anyway, thanxs.
    Jim H. Ik had het concept voor dit blog eind mei al klaar …maar toen was ik het weer vergeten en op een rustige zondagmorgen (vrouw sliep en kleine speelde) maakte ik het af.

  7. Ron zegt:

    Knap blog van en voor de ware voetballiefhebber. Goed dat ze er nog zijn. Een Italiaans onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat het aantal voetbalsupporters de laatste jaren toeneemt. Men wijdt dat onder andere aan een verminderde belangstelling (teleurstelling) in de politiek.
    Prettig seizoen, Rene.Reactie is geredigeerd

  8. Rene Scheffer zegt:

    Ron…..Thanks; Je zit in een stille hoek qua Serie A. Bologna, Udinese, Milan. Allemaal minimaal 2 uur

  9. pacopainter zegt:

    Blijf vooral over voetbal schrijven! I love it

  10. Rene Scheffer zegt:

    Paco P….Thanks.
    Korte toegift dan in de vorm van miniblog:
    "Het gepromoveerde Numancia won zojuist van Barcelona met 1-0. De reklameborden trokken me bijzonder, "Cerveza Mahon" en de "Caja Duero" deden me verlangen naar deze streek in Noord Spanje. Eerst de dorst lessen met een bier en dan conejo con ajo met een volle rode Douro wijn. Het stadion in; een stadion dat lijkt ingebouwd achter hoge muren die de koude winden van de hoogvlakte moeten tegenhouden, maar die in de maanden september en mei en juni zorgen voor aan bakoven.

  11. pacopainter zegt:

    Dank je!

Geef een reactie

