Meer stout dan fout – “Kleine krabbelaar” van de burgerlijke middelmaat.


Op zich mag ik niet ontevreden zijn over mijn rol in het publieke domein. Gewaardeerd bestuursadviseur, OR lid, plv. voorzitter van bezwarencommissie, publicist. In de jaren ‘90 ook nog eens secretaris van een Huurdersvereniging en wat rollen in de plaatselijke PvdA afdeling.

Toch sluit ik niet helemaal uit ooit nog te worden geroepen tot een ander politiek of bestuurlijk ambt. In dat geval zal mijn doopceel worden gelicht. Om dit voor te zijn doe ik dat nu vast zelf. Mijn conclusie is dat vooral stoute en in mindere mate foute dingen heb gedaan.

Bovendien was ik nogal tegen de trend in, zeker ook in de beginjaren ’80. Ik had en heb niets met kraken, neutronenbomprotesten en andere acties. In de tijd van het ecomisch-liberalisme (vanaf 1985) werd ik behoorlijk links. Tot op heden is dat zo. Toch staat de tijdgeest van toen me nog wel bij.

Buitenparlementaire actie was normaal en het boek van Kees Schuyt was verplichte stof voor mij als HEAO student. De afrekencultuur van nu is dan ook vooral dom en gespeend van zowel historisch en algemeen besef.

Wat ik op mijn kerfstok is niets echt groots. Het is eerder kleinburgerlijk middelmatig gekrabbel.  Maar nu ook de burgerlijke middelmaat verdacht is (nieuwe VVD lijn onder Rutte) toch maar mijn "coming out" voor anderen het doen.


1962  – Mishandeling van  peuter

Vanuit een Hervomd superioriteitsgevoel trok ik heel hard aan de haren van een meisje met rood haar van twee jaar oud, ze kwam uit een Katholieke familie. Ik was 4 jaar. Sinds de geboorte van mijn dochter in 2005 is mijn schuldgevoel toegenomen. Ik wijdde er een blog aan.  http://www.volkskrantblog.nl/bericht/126118

1963 – Ontsnapgedrag

De eerste ontsnapping van de kleuterschool. Ontsnappen/eerder weggaan begon toen al. Zomaar vanaf een uur of  14.00 uur met de step naar de Renkumse beek of de snoepwinkel. Het bleek gewoon te kunnen en een uur later meldde ik me weer. Dat ontsnapgedrag werd een rode draad in mijn leven. Op een zelf gekozen moment weggaan zonder dat iemand het merkt en zonder verantwoording af te hoeven leggen.

1968 – Diefstal

* De eerste diefstal in een drogisterij in Wageningen (zwart wit poeder)
* Fruit stelen bij de groenteboer in het dorp. Toen is het weer gestopt. Het bleek niet meer dan een korte impuls aangewakkerd door verkeerde vriendjes.

1969 – Baldadigheid

* Niespoeder in de neus van een koe.

* Bij de steenovens gebruikte condooms zoeken, ze op een stok hangen en ermee door het dorp lopen

1983 – Ambtenarenprotest

Deelname aan een ambtenarenprotest tegen de korting van 3 %. Met 300 ambtenaren liepen we door Zeist. Boze middenstanders joelden naar ons.
Ik trok me er niets van aan en uiteindelijk was dit het begin van de ATV.


1985 – Huursubsidiefraude.

We kregen een huurflat van ongeveer 700 gulden en ik verdiende bruto 2900 gulden, daar hield ik er nog geen 2000 van over. Ik rommelde wat met die bedragen. Ik gokte erop dat koppeling van computerbestanden teveel in de kinderschoenen stond. Het werd ontdekt en zonder boete kon het worden terugbetaald in maandelijkse termijnen.

1990-2008 – Vroegtijdig cursus of congres verlaten

Eerder weggaan bij cursussen en congressen is geen bewust gedrag geweest om de belastingbetaler te benadelen, maar een onbedwingbare neiging. Sinds ongeveer 2000 zorg ik er wel voor dat het eerder weggaan altijd in eigen tijd gebeurt. Ik schrijf dan gewoon uren af van mijn verlofkaart.

1994-2008 Stadionfraude.

Ik maak er al jaren een sport van om goedkoop een kaartje te kopen achter het doel en dan in de rust op een veel duurdere plaats "midden/midden" te gaan zitten. De vrije plaatsen heb ik dan voor de rust al gespot. Ik heb dat toegepast in de stadions van Ajax, Feijenoord, Vitesse, Twente, Barcelona, Real Madrid, Espanyol en Schalke  04.

1988-2008 Zwarthandel

Een delict wat mij betreft ten onrechte als zodanig wordt beschouwd. Ik heb geen zin en tijd in de rij te staan voor een kaartje. Een ander wel en die betaal je. Wat is de delictsomschrijving? Het schijnt iets te maken te hebben met het niet afdragen van btw over de winst, LB zou ik zeggen. In feite is zwarthandel een kwestie van onderhandse dienstverlening/bemiddeling. Soms heb ik zelf een kaartje over (of destijds een tweede seizoenskaart bij Ajax) en dan ben ik de aanbieder.
 

Zo dat is er uit en staat voor jaren op Google. Ik heb mijn burgerplicht gedaan. Achteraf geen gezeur dus graag.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-08. Bookmark de permalink .

16 reacties op Meer stout dan fout – “Kleine krabbelaar” van de burgerlijke middelmaat.

  1. Klaverblad zegt:

    Het gaat om de jaren 69-83, maar liefst veertien jaren "verborgen leven" tussen je 12e en 25e. Daar wil ik volledige openbaarheid over, hoewel je al eens een tip van de sluier hebt opgelicht.Reactie is geredigeerd

  2. Rene Scheffer zegt:

    Ok KB, korte aanvulling.
    1973….tussenrapporten vervalsen voor thuis.
    1973….misdraging tijdens hulpweek van school in Zeeland.
    1979….volstrekte luiheid in militaire dienst.
    Algemeen: ook in deze tijd ontsnappen, ook uit de kazerne. Verder met tussenpozen tamelijk braaf ook wel in deze tijd.

  3. Antoine zegt:

    Ik kan me niet voorstellen dat je op grond van jouw bekende misdragingen een toppositie kan worden geweigerd, Rene! Of is iedereen in de toplaag wel echt zo braaf? 😉

  4. ceesincambodja zegt:

    Rene, als ze klaar zijn met Holleder, ben jij aan de beurt voor De Bunker. Ik heb de AIVD al ingeseind.
    Zorg jij voor Moskovitz of doe je je eigen verdediging? (Is wel zo goedkoop.)

  5. Thera zegt:

    Jemig René, dat had ik nu nooit achter je gezocht. Ik had gehoopt op smakelijke details, ik ben ernstig in je teleurgesteld. Ik heb lekker wel meegelopen in de demonstratie tegen de neutronenbom, ik had zelfs een button. En eh… Nee, meer vertel ik maar niet. Tssss.
    Tussenrapporten vervalsen? Dat doe je toch nu hopelijk niet meer he!
    Jeetje…. 😦

  6. pacopainter zegt:

    man, ik ben trots op je!

  7. Frans Muthert zegt:

    Zoals ik al vermoedde, sterker nog WIST: Je bent een keurige en bescheiden jongen!
    Blijf maar voorzichtig met de échte bekentenissen.
    Der Feind hört mit.

  8. Frans Muthert zegt:

    Nou moet ik toch potverdorie bij Stripman lezen dat je vroeger gekorfbald hebt. Kijk, met het verzwijgen van dat soort bijzonder ernstige dingen begint het….

  9. Annelies zegt:

    Onderduiken is wel het minste….;-))

  10. cor zegt:

    die ontsnappingsneigingen komen me bekend voor…en verder kan ik ook prat gaan op wat kleinere vergrijpen

  11. de Stripman zegt:

    Toch best wel redelijk schokkend, hoor…;o)
    @ Frans: Ja, ik krijg de meest verborgen geheimen er wel uit…;o)

  12. Zwollywood zegt:

    en was die step wel van jezelf?

  13. wilma zegt:

    Maar nooit met de politie in aanraking geweest?!

  14. hippo zegt:

    tjeutje René, ik zou niet bang zijn voor een afrekening; een heiligverklaring ligt meer in de lijn van verwachtingen
    gr. hippo

  15. Rene Scheffer zegt:

    Allen…..
    De step is van Google en dus ook al fout. Met de politie ben ik echt niet in aanraking geweest. Korfballen! en dat 35 jaar lang. Wat boetes voor te hard rijden en fout parkeren en tot 2000 weleens een pen of papier meenemen van kantoor. Verder stop ik. Op het werk en thuis en bij de politie lezen ze mee. Verder heb ik het veel te druk met dat webstats gedoe. Foutje in een code en de hele boel is in de war; ik kom er niet meer uit. Hebben anderen dat ook?

  16. rachel schrijft zegt:

    voortijdig een congres verlaten, foei! grijns.
    en ja dat webstatsgedoe heb ik ook, maar dat wist je al. Is geloof ik niets aan te doen, wachten op het nieuwe volkskrantblog. grmpf. ik tel al twee maanden niet meer mee.

Geef een reactie

