Over werk, arbeidsethos, regelvermogen en Balkenende


Ik las het eergisteren bij mijn moeder in de Trouw. Balkenende vindt dat we een beter arbeidsethos moeten krijgen, we moeten werk weer leuk gaan vinden. Hmmm, het zal wel, dacht ik. Hij houdt niet van een Jan Saliegeest, kennelijk. En dat terwijl Jan Salie toch lang (nu al een groot aantal jaren niet meer) mijn rolpatroon was. Stof tot nadenken dus. 

Van nature ben ik zelf gewoon lui, laat dat duidelijk zijn. Maximaal effect met minimale inspanning, is mijn devies. Vanuit die grondhouding ben ik jarenlang een 9 to 5′ er geweest. De tijd na 17.00 uur was heilig. Dan was het eten, krantlezen, TV kijken, sport, bioscoop etc. Luiheid kan ook leiden tot simpele en geldbesparende inzichten. En dat is dan ook weer wat waard, niet in het minst voor de baas.

Op een gegeven moment na 25-30 jaar werken ga je nadenken over wat je nu eigenlijk drijft en wat andere mensen drijven.

Karakters en competenties

Karakters en competenties tellen nu veel meer dan de soort van kennis. Vroeger dacht ik altijd dat -om een voorbeeld te noemen- een jurist iemand was met een grote juridische kennis, die serieus bezig was in het woud van regelgeving. Het jurist zijn was in mijn ogen het onderscheidend kader en niets anders. Daar ben ik door ervaring van teruggekomen.  

Onder bijvoorbeeld  juristen zie ik de tandartsen (precisiewerk op de vierkante centimeter), autoverkopers (bluffers), brandweermannen (leven op bij crisis),  boekhouders en actuarissen (voorzichtig risico’s calculerend) en dominee’s cq. valse profeten (hun interpretatie is heilig). Bij een uiting van een jurist zoek ik dan ook altijd naar zijn of haar grondcompetentie of drive om hun mening een juiste plaats te kunnen geven.

Voor mij geldt dat ik qua belangstelling en competenties in de buurt zit van "rechter", "nar",  "journalist/schrijver" en "dominee" en dat kan ik in mijn werk allemaal een plek geven 
  


Mijn drive 
 

Wanneer ik in de ochtend naar kantoor ga is mijn drive niet bepaald om een zo optimaal mogelijk  aantal kwalitatief hoogwaardige beleidsstukken te schrijven. Het is bij mij anders, het is het zelfde verwachtingspatroon als van een sportvisser in de morgenstond. "Hoe zal het zijn, bijten ze en hoe wordt het weer?"  Ik zorg ervoor dat ik de dag blanco in ga en heb een vage notie van de afspraken, dat zie ik wel als ik de elektronische agenda open.


In mijn geval was het deze zomer vaak…"En wie zijn er nu weer terug van vakantie en waar zijn ze geweest?"  "Ben ik eerder dan collega A, of zou ze zich verslapen hebben", Hoe laat zou C er zijn?. Wat voor mail  is er, nog wat leuks (zelden, maar de hoop erop houdt je wel levend)? Zouden ze op het werk ook naar DHW hebben gekeken? En bij een werkbijeenkomst In Den Haag is mijn eerste drive "als ik maar wel even de tijd kan nemen om langs Dungelman te gaan"


Onze verdieping is een pad met 12 medewerkers links en 10 rechts, verdeeld over 5 of 6  kamers. Ik zie het als een camping, maar dan wel met nabije en schone toiletten. Er passeren veel mensen over de gang. Alsof ze naar de kampwinkel gaan. Een snelle groet en halve grap, een opmerking over de kleding. "Nog koffie Scheffer?" "Ja, doe maar". "Vanmiddag lunchen? OK!"

Het werk – regelvermogen

Vervolgens doe ik na 3 tot 15 minuten (afhankelijk van seizoen en drukte) de dingen die ik moet doen. Verbindingen leggen, voorzitter zijn, adviezen geven, uitzoekwerk, zoeken naar balans van regels en wenselijkheid, intrinsieke wijsheid inbrengen, dat soort dingen. De kick is dan wanneer mijn mijn inbreng leidt tot een bepaalde betekenisvolle besluitvorming, dat heb ik dan weer wel. Vergaderingen rijgen zich aaneen. De dynamiek van de dag zorgt ervoor dat ik mijn rollen pak.

Het is druk. Ik kan onbeperkt kiezen uit een veelheid aan urgente zaken. Voor mij geldt om zoveel mogelijk "ballen in de lucht te houden", liever achtmaal een 6 (en soms een 5) en tweemaal een 8, dan eenmaal een 10. De werkdynamiek laat geen perfectie toe.

Mijn "regelvermogen" is groot. Regelvermogen is het beste medicijn tegen ziekte en arbeidsverzuim. Nu, na zoveel jaren snap ik ook de uitspraak "hij is een baas op kantoor, thuis heeft hij niets te zeggen".  Het is het regelvermogen dat de "baas" thuis vaak mist. De vrouw bepaalt de prioriteiten en de volgorde en manier van aanpak.     


De coach

Een paar jaar geleden was ik bij een coach in Bussum. De door mij beschreven niet-werkgerelateerde drives zijn geen enkel probleem, was zijn oordeel. Ook van het uitje naar Bussum maakte ik een feest. Trein, krantje, folders van de Thalys, koffie, even daar rondwandelen. Hij vond dat prachtig, de coach. Ik moest wat dat betreft zo doorgaan, gelukkig maar. Wel leerde hij me om afhankelijk van de situatie de juiste rol te pakken en dat was ook nodig.   



De afleiding

Ik pik iets snel op cq. heb het snel gezien en dan ga ik dagdromen en laat me graag afleiden. Dat was al zo op de kleuterschool en dat is nu echt niet anders. 
In een zaal gaan mijn ogen heel even naar de sheets of powerpointbeelden. Mijn gedachten gaan daarna overal heen. "Wat apart, de dames die ik goed ken achter hun bureau, komen in een grote zaal qua fysionomie toch heel anders over dan op de kamer", denk ik dan.

En "die inleidster heeft een leuk mantelpak en aardig figuur maar die sleutelbos in haar zak doet die daar nu afbreuk aan of is het juist een subtiele aandachtrekkende gimmick?"  En "die powerpointpresentatie via het netwerksysteem; het zal je toch gebeuren dat er een rare privé-e mail verschijnt".

Ik praat er na afloop over met collega’s en tussendoor pak ik de broodjes met het meest aansprekende beleg.  

Een heel enkele keer bespeur ik iets van ergernis dan wel jaloezie, alsof het me kwalijk genomen wordt dat ik wat "met de dingen speel" en niet lijdt onder mijn werk. Maar ja,  ik schijn niet anders te kunnen.


Werk is leuk, daar heeft Balkenende gelijk in. Maar niet omdat het "werk" is, denk ik dan maar.

    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-09. Bookmark de permalink .

9 reacties op Over werk, arbeidsethos, regelvermogen en Balkenende

  1. Klaverblad zegt:

    1) ik ken je al geruime tijd als blogger, die graag kokketeert en met een knipoog naar de lezer schrijft (deelfacet)
    2) heb je prettig, helaas kortstondig ontmoet in een restaurant in Zeist
    3) heb je werkplek e.o. gezien en heimelijk gefotografeerd
    4) heb geen toiletten aldaar bezocht
    5) heb kortstondig een blik kunnen werpen op collega’s
    ; neutraal-positieve indruk
    6) kan redelijk goed het stadhuisgebeuren (vreselijk woord, maar iets anders schiet me niet te buiten)plaatsen en herkennen
    7) riep eens, vanwege het effect, als wethouder op een "open afdeling": als ik hier morgen weer kom wil ik een andere tekst op het beeldscherm zien
    8) zei voor het overleg met wie en wat dan ook tegen de ondersteunende ambtenaar: ik doe de politiek, jij de inhoud en behoedt me voor miskleunen
    conclusie: je bent daar helemaal op je plaats, bezit psycho-analytisch en literair vermogen, wordt gewaardeerd en als je vertrekt gaat dat met anekdotes en kado’s uitgeluid.
    verder:
    geregeld heb ik genoeg, misschien wel iets te veel; gecoacht ben ik nooit; afgeleid door vrouwelijk schoon zelden; verleid … hhmm (zwijgplicht)
    mijn conclusie: werk moet nooit op de eerste plaats komen (was het voor mij wel tussen 1969-1976)en veranderen had ik gisteren moeten doen (28 jaar van de 38 op één school gewerkt)
    Balkenende heeft voor mij nooit gelijk. Ik hoor het liever een ander zeggen.Reactie is geredigeerd

  2. Rene Scheffer zegt:

    Dat is een prachtige reactie cq. analyse.
    Je leek me geen makkelijke wethouder, trouwens.
    Over veranderen…..op een zekere leeftijd gaat het om bijschaven van scherpe kantjes. De zaken rigoureus anders willen gaan doen maakt ongelukkig denk ik, daarom doe ik dat ook niet.
    Ik vind het al heel wat als ik me soms "kan inhouden" op mijn werk.
    Je conclusie qua afscheid is ook vertrouwenwekkend en een bezoek aan een horecagelegenheid in V. staat nog steeds op mijn lijst.
    En t.a.v. Balkenende: ik houd wel van dat zedige normen en waardengedoe al komt het me niet altijd goed uit.

  3. Zaanse Politiek zegt:

    Op de een of andere manier blijft die laatste zin een beetje hangen bij mij…
    Food for thought…

  4. Thera zegt:

    Wat ben je toch een heerlijk mens en ik moet ook lachen om de reactie van Klaverblad. Verder hou ik mijn mond maar even vandaag.

  5. pacopainter zegt:

    Ik heb Balkenende nog nooit op een waarheid kunnen betrappen.Werk leuk vinden? Nog even, dan moeten we doodgaan ook nog leuk gaan vinden.

  6. wilma zegt:

    Ik vind mijn werk leuk en doe het met plezier omdat ik er plezier in heb. En hoe Balkenende daarover denkt mag hij weten!

  7. jan krosenbrink zegt:

    een gaaf verhaal! kan je Balkenende niet wat coachen?

  8. Rene Scheffer zegt:

    Alllen bedankt voor de reacties….had al weer een heel verhaal getikt, maar alles weg door internetstoring. Een tweede keer opschrijven….too much.

  9. Antoine zegt:

    Boeiende anekdote, Rene. Ik ben zelf geen ambtenaar geweest, maar als werknemer in de non-profitsector kan ik me er iets bij voorstellen. Gelukkig heb ik tot dusver richtingen en werk gekozen die ik leuk vond, ook al was de werkdruk soms erg hoog. Ook bij mij gaat het werk soms gemakkelijk, tot jaloezie van de collega´s. Ik geef een voorkeur van de combinatie van 90 procent werk en 10 procent vt (vrije tijd) in je werktijd, waarbij je de tien procent (ingedeeld als vt) extra bijwerkt. Je werkt een projectje, en tussendoor houd je bijvoorbeeld het nieuws bij, of lees je wat, in een andere taal, bijvoorbeeld. De veranderingen houden je scherp en verhogen je productiviteit 🙂

Geef een reactie

