Rachel en René – Zeist meets Oosterhout


De één werkt bij een gemeente en de andere ook. Nu zijn er mensen die zich daarvoor schamen, wij niet. Rachel schrijft overigens niet veel over de gemeente Oosterhout waar ze werkzaam is, ze schrijft meer over dingen thuis en in haar omgeving met de kinderen, het huishouden, wateroverlast, de caravan, de vakantie etc.  

Rachel schrijft  meestal met een knipoog, soms enigszins weird, vaak getuigend van maatschappelijke betrokkenheid en altijd makkelijk leesbaar. Daarom lees ik haar ook. 

Ik heb een voorkeur voor vriendelijke en normale mensen, wel met enige brains graag. Mensen die hier op het VK blog -goed- schrijven en er niet op uit zijn anderen neer te sabelen of op voorhand ruzie zoeken, dat zijn mijn favorieten, dus ook Rachel. Overigens blijkt Rachel geen Reetsjul (op zijn Engels) te zijn maar Rachèl, met harde ch. 

De aanleiding

Rachel leest de vakliteratuur net als ik. Ik zit in de openbare orde en veiligheid. Rachel in de communicatie (tot voor kort) en nu verandermanagement. In de vakliteratuur las ze over het in een landelijke wedstrijd bekroonde personeelsblad "De Zeisprong" van de gemeente Zeist en daar wilde ze meer over weten (Oosterhout is bezig met een restyling van het personeelsblad). Dus stuurde ik desgevraagd wat exemplaren toe. Later bleek ze nog meer geinteresseerd in onderdelen van het  verandertraject in Zeist, dat net is afgerond.  Een afspraak was door mij snel gemaakt.   

Terras

Gisteren was het zo ver. In de middagpauze sta ik op het trapje voor het oude raadhuis, wat overdressed vanwege hoorzittingen en speur met mijn ogen naar dames van eind 30 met donkerblond golvend haar. Er liepen er verschillende en dat is niet gek want het tegenovergelegen Hotel FIGI is een landelijke top-congreslocatie. Het type Rachel, keurig/casual (female) senior advisor, zie je er bij bosjes. Maar één bleef stralend mijn kant uitkijken en dat moest ze zijn, Rachel dus.

Ze klopte met de foto’s al had ik had haar iets lijziger, met iets langer haar en Gronings accent verwacht. 300 meter lopen naar het Zeister Slot en daar een broodje gegeten op het terras van Brasserie Marot. Daar spraken we over het VKblog, het schrijven, het werk, huiselijke drukte, politiek en ambtenarij, de leukheid van kinderen etc.

We zitten in het VK blog beiden niet heel diep in allerlei elkaar bestrijdende groepjes en individuen, dus echt roddelen was er niet bij. Rachel is -zo op het eerste gezicht- net als op haar blog vriendelijk, geestig, observerend, down to earth en met een ingehouden bevlogenheid. Uit de verhalen bleek welk een ontzettend druk leven Rachel heeft. Maar in Zeist was ze een en al rust.


Waar het om ging

Na de lunch hen ik haar "afgeleverd" bij ons hoofd P & O, de heer René. G.,  een joyeuze en bijzondere Limburger. Twee gemeenten van rond de 60.000 inwoners die ervaringen uitwisselen, je zou er bijna kippenvel van krijgen!

Achter mijn bureau – even iets voordoen


Tijdens de lunch meldde Rachel dat downloaden van foto’s op het VK blog moeizaam gaat. Ze deed het fout of te omslachtig. Daarom heb ik haar aangeboden om het even voor te doen achter mijn PC. Na het gesprek met het hoofd P & O kwam ze nog even bij mij op de kamer. Mijn collega L.E. maakte de foto. Ik demonstreerde het downloaden, wegzetten en plaatsen en ze had het snel in de gaten. Het zal te merken zijn bij haar volgende blogs verwacht ik. Zelf heb ik problemen met resoluties. De originele foto’s zijn goed maar door mijn onhandig gedoe met Microsoft Office Picture Manager gaat er veel verloren.

Nog snel een kop cappuchino uit de automaat en haar even naar de parkeergarage gebracht. Ik  stond erop dat ik ze naar de kruising met de snelweg naar Utrecht zou begeleiden, want ik heb geen vertrouwen in Tomtoms. Natuurlijk heb ik wel een extra uur op de verlofkaart gezet. En een dienstreis naar Oosterhout zal er op enig moment ook wel inzitten.

Resumé van de ontmoeting:  Nuttig, ontspannen en vooral leuk. 
   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-09. Bookmark de permalink .

22 reacties op Rachel en René – Zeist meets Oosterhout

  1. Jos Goedmakers zegt:

    One Day-Stand…

  2. amelie.pardouze zegt:

    Leuk deze ontmoeting, een mooie melange van privé en professie!

  3. Klaverblad zegt:

    Leuke, plezierige ontmoeting. Interessante info. Ik heb nog niet het genoegen gehad…. Doe zelf ook iets in de communicatie..
    Zet haar in mijn linklijst na haar blog over een zoon die zijn vader vindt, zojuist gelezen te hebben.
    Deze reactieruimte stond nog open.Reactie is geredigeerd

  4. Rene Scheffer zegt:

    Jos…. 🙂
    Amelie P … zo was het bedoeld en ook geworden.
    KB…ach naar KB, wij hebben toch nog een soort van zomerafspraak staan. Ik zou een keer naar Vianen; we gaan plannen!

  5. coby zegt:

    Dit leest als een aangename en geslaagde ontmoeting. Grappig, dat het VKblog daar een verbindende, bijzondere rol in speelt en speelde. Het elkaar eigenlijk kennen en niet kennen….. Het beeld dat je gevormd hebt en de echte ontmoeting, ik vind het fascinerend.
    Leuk om te lezen.
    hartelijke groet, Coby

  6. wilma zegt:

    Zoals je laatste resumé van de ontmoeting, zo leest het ook weg. Leuk hoor Rene.

  7. Antoine zegt:

    Met interesse gelezen, René. Goed voorbeeld doet goed volgen? Bestaan er overigens veel contacten tussen ambtenaren onderling van diverse gemeenten? Dergelijke contacten kunnen m.i. nooit kwaad, eerder goed doen 🙂

  8. ceesincambodja zegt:

    Ben nog op zoek naar een cursus Verandermanagement. Mijn handen jeuken om mijn manager Tun Sun te veranderen!
    Speel jij mijn vraag even door naar Rachél, Rene (zónder accent?)
    Leuk, die bloggersontmoetingen.

  9. pacopainter zegt:

    Plezierig beschreven ontmoeting.

  10. Thera zegt:

    Jij stiekemerd!!!!
    hahahaha
    Zij behoort voor mij ook tot een van de meest aangename blogschrijfsters. Leuk, dit zakelijke verslag.

  11. kees smit zegt:

    Utile dulci, met Rachel aan de capuchino (op zijn spaans)

  12. lebonton zegt:

    en waarom zou je je schamen als je bij de gemeente werkt?
    ik heb zelf vele jaren bij het gak gewerkt en me er nooit voor geschaamd.
    dat werd overigens wel anders toen het op (en onder) ging in uwv.
    leuk zo’n ontmoeting.
    ik deed dat vroeger ook regelmatig, zij het dan niet via vk-blog, waar ik immers toen het bestaan nog niet van kende.

  13. rachel schrijft zegt:

    Hee, wat gezellig is het hier.*schenkt koffie in*.
    ’t was inderdaad een erg leuke ontmoeting, met dank aan het vk-blog! En dank aan jou, René voor het schrijven, ’t is mij niet gelukt en nu zou het wat als vijgen na pasen komen. De volgende bijdrage wordt er één met foto’s, da’s wel duidelijk :-).
    Klaver, dank voor het lezen van mijn nagekomen vaderdagbijdrage, voor mij een heel bijzondere bijdrage.
    Schamen omdat je bij de gemeente werkt, neuh dat niet. Wel merk ik dat mijn vorige banen (bij o.a. een communicatiebureau en een uitgeverij) het beter deden op verjaardagsfeestjes dan de ambtenarij.
    Contacten met andere gemeenten ben ik altijd voor, ik heb niet de illusie dat onze middelgrote gemeente zo anders is dan al die andere middelgrote gemeenten dat wij ons eigen wiel maar moeten uitvinden….

  14. Rene Scheffer zegt:

    KB….was maar een plagerijtje!
    Coby..mooi geschreven reactie; kennen en niet kennen zo is dat.
    Wilma, zo was het ook, thanks
    Antoine….die ontmoetingen zijn er regelmatig; er zijn allerlei specifieke en regiobijeenkomsten op het vakgebied; gemeenten zoeken elkaar ook wel op. 1 op 1 ontmoetingen zoals deze zijn er ook wel maar dan op het vakgebied, dit was meer een driehoeksontmoeting.
    Cees….Rachel leest het wel, maar of ze zo maar naar Cambodja afreist?
    Paco P…..thanks.
    Thera….maar ik hoef niet alles te vertellen, of bedoel je Rachel? Ja vrouwen vertellen elkaar veel meer als mannen, maar niet alles :-).Zakelijk verslag? Jazeker! Maar dat moest gelet op de context. Ik heb het gelet op de meelezers tamelijk basaal gehouden en zou allerlei andere detaildingen op kunnen schrijven, van mijn rugpijn, het mobieltje van Rachel, haar nagels (precies zoals het hoort) en haar grappige Colt en nog veel meer.
    Kees Smit….mooi toepasselijk Italiaans!
    Lebonton…Gak, vervlogen tijden. Ik zou er een blog over kunnen maken al heb ik er nooit gewerkt.
    Rachel
    Ach ik heb het maar even beschreven; jij bent te druk Maar zoals je leest, heb ik het plezierig zakelijk gehouden (en waarom ook niet want de meeste tijd zat in je gesprek met onze P&O man) met af en toe een knipoog. Gek, als ik van iemand met goede hersenen hoor dat hij in het bedrijfsleven werkt, trek ik altijd een vies gezicht.Reactie is geredigeerd

  15. Starry Night zegt:

    Altijd bijzonder om te lezen: de blogontmoetingen. Rachel met een g, ja, klinkt mooier;-)

  16. rachel schrijft zegt:

    mijn nagels?? precies zoals het hoort? grote grijns van oor tot oor. *kijkt nog eens en ziet niets bijzonders*
    Dank je Starry!

  17. jan krosenbrink zegt:

    leuk verhaal en verrassend want ik had Rachel in Groningen gedacht, okee daar weet je ook wel te komen René, en omgekeerd Rachel. Ik vind de blogontmoetingen het leukst van die twee bloggers die ik allebei mag danwel graag leesReactie is geredigeerd

  18. gala zegt:

    hoezo virtueel?, leuk beschreven ontmoeting rene…en die foto! asof jullie al jaren collega’s zijn 😉

  19. Rene Scheffer zegt:

    Starry… deze week al 2 en een halve blogontmoeting hier.
    Rachel… die nagels. juist dat "niets bijzonders" is bijzonder! misschien komt er nog wel eens een blog over maar dan i.h.a.
    Jan K…thanks voor mooie woorden.
    Gala….ja zo ziet het eruit en zo was het ook; ik liet haar ook zomaar 5 min alleen achter mijn werk PCReactie is geredigeerd

  20. rachel schrijft zegt:

    Jan, als ik in mijn geboorteplaats was blijven hangen, dan had je me goed gedacht.
    Gala, gemeenteambtenaarcollega’s ofzoiets, dat is toch ook wel een beetje al jaren collega
    René, ik houd het in de gaten (iha ovgs.)

  21. Oliphant zegt:

    Laat ik Rachél nou, met veel plezier en interesse, gesproken hebben op een bloggersborrel in Stairway! De gevoelens die René verwoordt, kloppen. Vlot, onderhoudend, intelligent en vrouwelijk. Rachel, kom begin oktober ook weer eens:-))
    Leuk verslag, Rene, jammer dat ik niet meer voor een baas werk.
    La douce France verbindt ook. Ooit staat de koffie oid klaar,Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

