Bassie, een foute clown?


73 jaar oud en dat is maar iets ouder (of even oud) dan ogenschijnlijk viriele blogmannen als Klaverblad, Kees Smit, Frans Muthert, Oliphant en Cor. Vanwaar dat ongeloof ?

We hebben het allemaal gelezen. Ik al vanaf vorige week dinsdag op http://www.geenstijl.nl/ dat ik elke avond bekijk. De clown Bassie zou een kind verwekt hebben bij een 31 jarige Alkmaarse vrouw, die nog getrouwd zou zijn ook. Bassie is al 73 en ik vond het nogal een spannend verhaal en geloofde het direct (mijn vrouw niet). Zo’n klein manneke en dan een 42 jaar jongere vrouw. Op Geenstijl waren veel mooie reacties. Onder andere van iemand die reageerde op het gerucht dat de man van de Alkmaarse inmiddels een scheiding had aangevraagd. "Heel Almaar kijkt je meewarig aan en beschouwt je als een sul, wiens vrouw sex heeft gehad met een foute oude clown….".    

Ik ben een man die van alles een voorstelling in zijn hoofd maakt. In dit geval niet zozeer van de bevalling maar van de verwekking. De kleine Bassie met zijn hese Rotterdamse stem en zijn stoffen broek, waar dan zo maar even iets diks en vets uitfloept. "Oei,  wat is er nou gebeurd. wat voelt Bassie nou, waar gaat dat kwakkie heen, Adriaan help!" en dan "snel wegwezen, want ik hoor ze al weer aankomen, de mannen met lange jassen, wegwezen, Bassssieeeee wat heb je nou weer gedaan, volgende keer gulpje dicht!".    

Woensdag vertelde ik op het werk; er werd wat laconiek op gereageerd. De meesten kijken NOVA Pauw en Witteman en wat extremen BBC en MTV. Geen Bassie-,  Geenstijl- en SBS 6 adepten. De
woensdag was er de eerste voorzichtige twijfel, maar Privé en Weekend waren al gedrukt met het nieuws. Donderdag werd pas echt bekend dat het een grap was. Vrijdag las ik op de bar bij de snackbar zowel de Privé als de Weekend, met het hele verhaal, inclusie wat nare dingen over Bassie.


Viriel met 73

Ik schrok bij de schok die het nieuws teweegbracht. Bassie is 73 en dat is maar 23 jaar ouder dan ik, zoveel is dat niet. Zou ik over 23 jaar ook zo negatief bekeken worden wanneer ik onverwachts zoiets teweeg zou brengen?

Bassie is maar enkele jaren ouder dan schijnbaar viriele blogmannen als Oliphant, Klaverblad, Kees Smit, Frans Muthert en Cor. Het ongeloof dat iemand van 73 iemand zwanger kan maken, alsof dat zo moeilijk is voor een 73 jarige  Dat ongeloof stoort me omdat het wel erg dichtbij komt.
  

Bassie en Adriaan – op reis

Ik had niets met Bassie tot voor een jaar of 6. Toen werden Bassie en Adriaan series herhaald  en wel rond 24.00 uur. Wanneer mijn vrouw zich tegen me aan vleide lag ik te schaterlachen. Ik lachte om het onbenul van de verhaallijn. De mannen in pakken en lange regenjassen, die continue in achtervolging waren. Wat Bassie en Adriaan nu fout gedaan hebben en wat de mannen met die jassen nu eigenlijk echt wilden? Wie het weet mag het zeggen.

Ik zie ze lopen in de Death valley, waar een bezwete Bassie in een poel wil duiken om zich te wassen. Er staat een bordje "bad water". "Niet doen Bassie", roept Adriaan verschrikt, "dat is gevaarlijk water, je mag er niet in!".  Bassie vervolgens laconiek "nee joh, dat is badwater en Bassie gaat zich lekker wassen" 

Bassie fout ?

Bassie staat in bepaalde kringen, waar ook ik in verkeer, bekend als een "foute clown". Ik nam dat ook maar voetstoots aan. Vandaag ben ik het eens gaan navragen waarom dat zo zou zijn en ik ben er zelf ook eens over gaan nadenken. Hij praat plat Rotterdams met een wat hese en hoge schurende stem. Hij heeft ruzie gemaakt met zijn broer omdat hij niet kon hebben dat de ziekte van zijn broer ervoor zorgde dat ze niet meer konden optreden. Bovendien is hij nogal op geld en daar komt hij maar al te graag voor uit. Maar dan nog, wie niet. Wat is er dan fout? Hij is daarnaast ook nog eens keurig getrouwd, al bijna 40 jaar met een bewonderaarster op de kermis ergens in de Rijnmond. 

Ik hoor en lees ook mensen die de humor er wel van in zien, zoals Willem van Hanegem in zij AD column. Ook op het werk zie ik mensen die helemaal niets met Bassie hadden maar dit een goede stunt vonden. Op het werk gebruik ik het al. Achteraf foute (door niet te verifiëren) info is "van een hoog Bassie gehalte" of een "Bassie".

Bassie zal na jaren kwakkelen weer uitgenodigd gaan worden voor talkshows. Hij zal net zoals Dolf Brouwers tot ver in zijn 80 ste worden geëerd.  Bassie wordt een cultfiguur, zoals in Duitsland Heino, zijn series zullen worden herhaald.

Goed gedaan Bassie en blijf zo  doorgaan!

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-10. Bookmark de permalink .

23 reacties op Bassie, een foute clown?

  1. elsje dijkstra zegt:

    We hadden alle banden van Bassie en Adriaan. Voor de kinderen, uiteraard 🙂

  2. Zwollywood zegt:

    Ha jij rijgt er bijna ongemerkt – en tussen neus en lippen door – wel een paar mooie opmerkingen in. Gaan we hier opeens spreken over de viriliteit van mannelijke bloggers…?
    Is dit een agendapunt voor de bloggersontmoeting in het oorverdovende cafe "stairways too heafun" in Utrecht aanstaande zaterdag? (heafun indead).
    Ik zal Olifant en Jacob waarschuwen want die zullen zeker aanwezig zijn.Reactie is geredigeerd

  3. landheha zegt:

    Ik ben geboren en getogen in het dorp waar de gebroeders van Toor vandaan komen. Ik ben ze meerdere malen tegen gekomen in het uitgaanscircuit en voor mijn broertje de voormalige kroegtijger geldt dat in nog veel sterkere mate.
    Adriaan gaat nog wel, maar Bassie is echt een pleurishufter van het zuiverste water. Als het woord kindervriend aan iemand niet besteed is…

  4. Karin zegt:

    Een grap? Een slechte grap dan.

  5. ceesincambodja zegt:

    Gelukkig kom ik niet in je rijtje voor, ha ha.
    Overigens ben ik wel eens naar Bassie’s circus geweest toen mijn kinderen nog klein waren. Wat een sjagrijnige boskabouter was hij, zo zonder schmink en kinderschare zeg.

  6. pacopainter zegt:

    Zijn ware aard verbergt hij achter zijn kleuren

  7. Klaverblad zegt:

    Ik heb een viriliteitsgarantie tot mijn 80e.

  8. Frans Muthert zegt:

    Het is wat leeftijd betreft niet zo ernstig als jij suggereert.
    En Bassie? De verhalen over de zakkenvullende clown schijnen wel te kloppen, evenals de achtergronden bij het conflict met z’n maatje. Maar ja……

  9. Annelies zegt:

    Ondanks je intrigerende stukje, moet ik niets van hen hebben, platte zooi, geef mij André v. Duin dan maar (ook een Rotterdammer) !
    @Landheha:pleurishufter – hahahahahaha !

  10. peter louter zegt:

    Je had het kunnen weten, gierige mannen zijn zuinig met hun kwakkie

  11. Thera zegt:

    En ik maar denken dat ze Hagenezen waren.
    Ik vond het vroeger zo’n afknapper om te horen dat Laurel and Hardy met ruzie uit elkaar waren gegaan. Het ontnam me toen al het kijkplezier.

  12. Mo zegt:

    Zelfs mijn kinderen konden er niet naar kijken. Gelukkig.

  13. fred van der wal zegt:

    Bassie een Cultfiguur?
    Meer een Kutfiguur
    als ik het goed begrepen heb:
    dat wijf moet ook aardig maf wezenReactie is geredigeerd

  14. K zegt:

    Zou Bassie die publiciteitsstunt nou zelf bedacht hebben?

  15. rachel schrijft zegt:

    Hmm, Bassie, ik vind ‘m helemaal nikx. Kindvriendelijk? neuh. familyman? neuh.
    Hier heb ik de B&A films altijd buiten de deur kunnen houden. Kostte weinig moeite overigens. Met tijdelijk een hoog Ernst, Bobbie & de Rest of K3-gehalte tot gevolg. so be it.

  16. amelie.pardouze zegt:

    Leuke clown of niet, ’t is een veelzijdige tekst, René, en zelfs leuk voor iemand die nog nooit een Bassie op Tv gezien heeft.
    Haha, je hebt Bassie zelfs al in je werk geïntegreerd…

  17. Antoine zegt:

    Zo kom ik via jouw blog te weet water in Nederland allemaal afspeelt 😉 Foute clown of niet, Bassie heeft toch een aardige stempel gedrukt op een of meer generaties kinderen, of niet?

  18. Rene Scheffer zegt:

    Elsje D….stiekem zeker wel eens gekeken.
    Zwollywood….kweet nie; zal er door omstandigheden niet bij zijn. Maar grappig dat juist dit jou triggert.
    Landheha……kijk dit soort inside info voegt wat toe!
    Karin….puh, dacht dat je meer humor had.
    Cees in C…bij jou twijfelde ik t.a.v. de leeftijd en je schrijft nooit expliciet over vrouwen
    Paco P…de kleur?
    KB…..goed zo en uitkijken dus.
    Frans M.….niet zo erg, qua viriliteit?
    Annelies… intrigerend stukje? Zie dat als compliment,
    Peter L….ja ik zie dat verband wel.
    Thera….maar kan me niet voorstellen dat B & A jouw jeugdhelden waren
    Mo…ach, zo erg is het ech nie.
    Fred vdW…..lachen! er gaat in Frankrijk veel aan u voorbij.
    K…kan ik me nie voorstellen.
    Rachel…..Pas maar op als ze wat ouder zijn, gaan ze stiekem op youtube B & A filmpjes kijken; maar wel goed bedoeld hoor.
    Amelie…thanx voor compliment.
    Antoine….foute clown die twee generatie beinvloedt, zo is het.
    Tenslotte……in verhouding tot het grote aantal reacties is het aantal aanbevelingen relatief laag. Een enkeling heeft kennelijk gemeend om zijn of haar negatieve gevoel t.a.v. Bassie te beklinken met het achterwege laten van een aanbeveling, puh….

  19. gala zegt:

    bassie is nu hot onder pubers 😉

  20. Rene Scheffer zegt:

    Gala…..bij mij is ie ook hot, blijkt uit dit blog. Maar ik heb wel wat puberaals inderdaad.

  21. Oliphant zegt:

    Toch nog even twee correcties bij deze overigens erg grappige compilatie van (on)feiten: Oliphant is nog lang geen 73 en vruchtbaar als …de konijnen en Cor, is zelfs 2 jaar ouder. Maar van zijn viriliteit weet ik niets. Zijn zoon zag er wel heel gezond uit, zaterdag ll.
    Groet, O.

  22. Rene Scheffer zegt:

    Was ook maar een plagerijtje, maar bedankt voor de aanvulling een aanbeveling!

  23. Martijn zegt:

    Het is in Nederland de laatste traditionele clown, en als die er niet meer zijn hebben we u. Das wel geinig.

Geef een reactie

