De HEAO Arnhem – jaren 1976-1979


Ik droom er vaak van, angstdromen zijn het zelfs. Dat terwijl ik de opleiding geruisloos doorliep. Ik was jong, te jong eigenlijk. Had ik toen maar de ervaring van nu. De laatste jaren zag ik op TV programma’s met Margriet Eshuis en Jos Brink. Juist door hen kwamen die jaren weer in mijn hoofd; zij traden in die tijd op voor de HEAO studenten.

Ik woonde in die tijd gewoon thuis in Renkum. Met enige moeite zoals een herexamen en een psychologische test mocht ik van de HAVO/Chr. Streeklyceum Ede naar de HEAO Arnhem aan de Velperweg. Ik begon daardoor 2 weken later en miste de introductieweek. Op de HAVO waren het immers veel 6 jes. Ik koos voor de HEAO en wel voor de economisch-juridische richting. Waarom? Het was een negatieve keuze. Mijn gevoel zei dat ik het beste ambtenaar kon worden. Een beschermde omgeving, vast en redelijk salaris en een beetje klungelen met wetboeken. Iets anders zag ik me niet doen. Op de Havo bleek ik gevoel voor Recht te hebben. Ik had me ingeprent nu wel mijn best te doen.

We werden aangesproken als "studenten" en het was een tamelijk deftige opleiding. Er waren maar 6 eerste klassen, 3 tweede klassen en 3 derde klassen, de meesten (55%)  viel na het eerste jaar af. Dat zorgde ervoor dat de toenmalige minister Arie Pais op bezoek kwam om de directie aan te spreken op de hoge uitstroom zonder diploma.

Meisjes en feesten

Ik was bleu, had nog weinig met meisjes van doen gehad, drie verliefdheden, handje vasthouden, filmpje en daar bleef het bij. Aan de Velperweg werd ik geconfronteerd met een wat deftige studentenvereniging "Roderick". Die organiseerden tamelijk grote feesten. Ik kan me band "Lucifer" (house for sale) herinneren met Margreet Eshuijs en Henny Huisman. Verder Jos Brink en Frank Sanders en de clowns I Colombiani. Op de feesten werden de jongedames van Schoevers uitgenodigd.

Door mijn bleuheid kwam ik tot twee korte in de knop gebroken contacten met de Schoeversdames, waarvan een met een mooi rond hoofd en stevige borsten die ik tijdens het dansen tegen me aan voelde. 23 jaar later kwam in contact met een Zeeuwse ex Schoevers dame. Toen was ik minder verlegen,  al kon ik het toen wel acteren. Na wat "bon mots" op internet/icq was het ijs snel gebroken en bij de eerste ontmoeting was ze als was en een jaar later waren we getrouwd. Achteraf gezien kun je je afvragen wie de doorslaggevende regie had bij al deze handelingen.

We kwamen ook wel eens in het uitgaansgebied en ik kan me een enkele uitspatting herinneren toen ik op het Stationsplein tegen een kerstboom urineerde. Ook kwam ik weleens om 09.00 uur thuis na een 24 uurs feest. In de klas waren de enkele meisjes weinig aansprekend of juist te onaanraakbaar  Maar dat laatste is achteraf suggestie door een wat minderwaardigheidscomplex in die tijd.


De resultaten


Het eerste jaar haalde ik veel zessen en zevens en het was een wonder dat dit zo was. De vele VWO klanten van het Chr. Lyceum Ede haakten af. Mijn ouders waren opgelucht en blij. Het eerste jaar stond bekend als het moeilijkst. Ik leerde tamelijk serieus. Het tweede jaar was van veel zevens en een enkele acht. Vooral sociologie en psychologie en Publiek Recht hadden mijn belangstelling. Het derde jaar was vooral veel achten. Ik blijk me altijd aan te passen aan het niveau, dat was in de sport ook zo. In een lager team blonk in niet uit en in het hoogste team draaide ik goed mee. De eindscriptie, had nota bene als onderwerp "Stakingsrecht voor ambtenaren", een overzicht van de jurisprudentie met aanbevelingen voor wetgeving. In het derde jaar ging ik al personeelsadvertenties voor gemeenten lezen.   

De stage

Die zou ik eerst lopen bij de ABN in Amsterdam, ik zou op kamers. Mijn ouders raadden het af, achteraf terecht omdat ik wat al te bleu was voor de grote stad. Het werd toen de ABHK (hypotheek deel ABN) in Arnhem. Daar zat ik tussen allemaal 9 to 5 ers, die praatten over voetbal, hun auto en vakantie. Ik liet me daarin meeslepen. Ik zat er drie maanden en genoot van de lunch en koffiepauze. Ik moest een voorstel doen om de hypotheekvoorwaarden te synchroniseren. Pas na vele jaren werken in Zeist wist ik mezelf te ontworstelen van het op zich comfortabele deken van het 8 tot 5 bestaan.  

Contacten en vrienden

In de klas ging ik met de meesten goed om en met drie of vier wat meer. De HEAO studenten waren wat formeel en afstandelijk. Velen hadden een lange regenjas en aktentas en dat met 20 jaar. Ik ook en stemde zelfs een paar jaar VVD.  Met een stel gingen we carnaval vieren in Nijmegen. Een andere kwam eens logeren, bij een enkeling ging ik op ziekenbezoek. Dat was een echte Arnhemmer, die in die tijd verzorger bij Vitesse was. Het is ook de enige die ik na 1979 ooit nog tegen ben gekomen (in 1998 in de trein bij Ede op weg naar Vitesse). Mede door mijn verkering en aanstaande dienstplicht investeerde ik niet meer in mijn ex-klasgenoten. 

De  toen hoogblonde 16 jarige Thera had ik in Arnhem tegen kunnen komen. Ze woonde toen in of bij Arnhem. Sandra Schoppers, die later ook dezelfde HEAO zou bezoeken, was in die tijd nog maar 5.

In juli 1979 ging  ik onbevangen in militaire dienst. Een mooiere tijd (cijfer 9) nog dan de HEAO tijd (cijfer 7 +).  

                                                           
Dromen

Een van mijn regelmatig terugkerende dromen is dat ik bezig ben met het tweede jaar HEAO en maar niet verder wil komen. Dat gebeurt al 30 jaar. Ik droom dat ik op allerlei locaties examens moet doen maar dan is of de stof te moeilijk of de locatie onvindbaar. Wat het te betekenen heeft?  Ik denk dat het te maken met het ambitieniveau dat ons werd meegegeven. We werden opgeleid voor "hoger management".


Nu ben ik heel tevreden met mijn werkgever, baan, uitdagingen, collega’s en salaris, alleen het is geen "hoger management". Ik kan dromen beïnvloeden, het zogenaamde lucide dromen.
Op een een of andere manier pas ik die aangeleerde gave altijd wel toe wanneer vrouwen en onvindbare visgronden zich aandienen, nooit bij het blijven hangen in 2 HEAO.

   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-10. Bookmark de permalink .

13 reacties op De HEAO Arnhem – jaren 1976-1979

  1. elsje dijkstra zegt:

    Je had mij ook tegen kunnen komen. Ik woonde in Wageningen en ging elke dag via Arnhem naar Nijmegen, naar de HBOV.

  2. pacopainter zegt:

    Boeiend verslag.met veel plezier en interesse gelezen.

  3. peter louter zegt:

    Rene, zullen we de hulp van een droomuitlegger inroepen. Ik heb dezelfde steeds terugkerende droom, eigelijk een nachtmerrie. Wat je ook doet, de hele wereld lijkt wel samen te spannen om te voorkomen dat het lukt. Zelfs als ik wakker wordt heb ik nog even tijd nodig om me te realiseren dat ik diploma’s in mijn zak heb.

  4. cor zegt:

    mooi over zicht met veel herkenning; ik droomde in vakanties en later na m’n penzioen a af en toe over klassen die in opstand kwamen en steeds groter werden

  5. amelie.pardouze zegt:

    Mooi verhaal, René, schitterend hoe dingen gaan en lopen! Had ik toen maar de ervaring van nu. dan had je misschien niet 23 jaar hoeven wachten op de Schoeversdame! 😉

  6. Coby zegt:

    Mooie terugblik met afstand en wijsheid van nu. Ben ook benieuwd naar je militaire dienst-verhaal. Wat maakte dat die tijd een 9 van jou krijgt? Ik kijk er naar uit.
    hartelijke groet, Coby

  7. niko zegt:

    Wij hebben elkaar net gemist. Ik ben in 83 hier komen wonen. En bij Roderick ben ik èèn keer geweest. Brrrr….wat een balletjes:)
    Leuk, om dit zo te lezen!

  8. Aad Verbaast zegt:

    Mooi verhaal weer an je..
    P.S. Ik dacht overigens dat "lucide dromen", dromen met heldere kleuren waren… (ipv kleurloos, zoals de meerderheid).

  9. Rene Scheffer zegt:

    Elsje D….maar hoe had ik je dan moeten herkennen?
    Paco…Thanks
    Peter L….ik lijd er nog niet onder; more wins than looses
    Cor….zo gaan die dingen; grotere klassen brrrr
    Amelie …..thanks, uh eldery schoevers ladies 🙂
    Coby…. Thanks, ok zal daar een blog over maken
    Niko….je had wel wat van een van die twee schoevers dames, maar 5 jaar te laat dus
    Aad V…..Thanks; uh …zal het nog een nagooglen. Nieuw woord ! nagooglen…..

  10. niko zegt:

    -Schoeversdames, waarvan een met een mooi rond hoofd en stevige borsten-
    Oké een rond hoofd klopt (avatar) maar de rest? Wat weet u daarvan!? Wat ziet u wat ik niet zie?:)

  11. Klaverblad zegt:

    Genoten. Verspreid in de tijd is het ook een boeiende serie.

  12. Rene Scheffer zegt:

    Niko….dan was die andere?
    nee hoor qua hoofd had ze echt iets van jou en de rest? Misschien suggestie.
    KB…zeer vereerd; er komt nog een blog van militaire dienst.

  13. Evertjan zegt:

    De laatste tijd heb ik ook weer regelmatig dromen over het niet halen van tentamens / examens. Ik moet dan steeds nog 1 vak halen voor het Diploma en 1 van de 2 kansen heb ik op dat moment al verprutst. De 2de keer mislukt dan ook om verschillende redenen: vergeten op te dagen, de stof niet begrijpen of niet geleerd hebben. Vervolgens word ik wakker en realiseer ik me dat ik het HEAO diploma al heb gehaald in 2000.

Geef een reactie

