Preventief plassen – Over volle blazen en bussen, open gulpen en strategie


                                      
"Preventief plassen", is dat eigenlijk wel een bestaande uitdrukking? Hoe dat bij mij nu zo gekomen is, weet ik niet precies. Ik ben vroeger in ieder geval geen bedplasser geweest. Ik denk dat het gewoon mijn hang naar rust en comfort is.

Op een gezellig en vol terras zitten met een volle blaas, bij een concert of erger nog, in de bus? Ik moet er niet aan denken. In het stadion ga ik altijd voor de wedstrijd en in de rust.

Op het werk heb ik het minder, vooral in de ochtend zo tussen 09 en 12.30  uur zit ik in een heftige werkflow, waardoor ik pas wat voel wanneer ik de trap oploop voor de kantine

Twee voorvallen, die mijn "preventieve plasdrang" bepaalden

Porto-Ajax voor de Supercup in 1987.
Het is januari en koud, we staan achter het doel en er zijn bijna geen Ajax supporters. We zijn op de staantribune de enige. De Portugezen willen allemaal sjaaltje ruilen. We krijgen gratis bier en iedereen is vriendelijk. Ajax verliest. Na afloop rennen we naar een bus, eenmaal binnen denk ik "had ik maar…". De bus gaat rijden, maar is te vol. Passagiers kunnen niet in en uitstappen en de chauffeur besluit halverwege niet meer verder te rijden en spreekt de menigte in de bus toe om te ruimte beter op te vullen. Met mijn inmiddels volle blaas breekt het zweet me uit. Nadat de bus rijdt stap ik bij de volgende halte uit en pak de eerste de beste muur.
   

Bus in Turkije 1985
Het was in  Kayseri. De bus stopte en ik was de tijd even kwijt. Zei hij nu een half uur (yarim….) of 20 minuten (Yirmi dakika). Ik liep wat door het winkelcentrum, elk busstation in Turkije heeft immers kappers, hotels, winkels etc. Toen ik geplast had zag ik de bus wegrijden. Mijn vrouw kon hem met moeite tegenhouden, want bussen in Turkije vertrekken op de minuut.

In de stad

Voordat we ergens heen gaan ga ik "nooit niet" naar het toilet. In de stad leggen we halverwege meestal aan voor een terras. Na een halfuurtje zitten ga ik ook altijd. Ik weet hoe vervelend het is om het te laten zitten en daarna bij bijvoorbeeld AH te lopen met een volle blaas. Ik ben ook een "makkelijke plasser".

Ik loop het liefst met de gulp open, plas thuis met de wc deur open en pak heel makkelijk een boom, een struik, een plaskruis, wasbak of een dijk. De hydrocultuur plantenbakken op kantoor trekken behoorlijk, maar tot op heden heb ik het weten te voorkomen


Slapen

Zo vaak is het al gebeurd. Dat ik te slaperig of te lui ben om het bed uit te gaan of de angst de vrouwen te wekken. Natuurlijk ga ik rond 24.00 uur altijd, maar vaak voel ik rond 05.00 aandrang. 8 van de 10 keren ga ik eruit, soms twijfel ik. Dan denk ik het nog wel vol te kunnen houden. Maar dan wordt ik rond 06.15 uur weer wakker en dan weet ik dat -zo dicht tegen de opstatijd-  de kleine wordt gewekt en blijf ik liggen en slaap ik het laatste uur slecht.


Psyche

Ik ben niet iemand die vanuit het gevoel of bij de dag leeft. Die mensen zijn er, ze vergeten plaats en tijd. Die mensen zijn zeg maar onbewust gelukkig. Ik ben ook gelukkig maar wat strategischer. Ik probeer een set van activiteiten en nietsdoen om me heen te vormen, waarbij ik me het beste voel. Ik leef wel bij de dag, maar dan als een bewuste keuze. En daarbinnen zoek ik ook altijd de optimale mix. Ik kan wel tot laat blijven hangen op een terras of in een café, maar dan mis ik de wedstrijd en heb ik de volgende dag hoofdpijn. Vanuit die grondhouding zal ook het bewuste, strategisch plassen voortkomen.   

Rozanne

Dochterlief van 3 jaar en bijna 8 maanden is nog niet eens zo lang zindelijk. Ze plast wanneer ze moet en anders maar niet. Op de momenten dat we weggaan zeg ik "Rozanne moet je plassen?" Maar meestal schudt ze nee. Ook in de avond is het geen automatisme.

Om het avondritueel te rekken roept ze bijna elke dag na de gebruikelijke trits "verhaaltjes vertellen, schaapjes tellen en liedjes zingen" dat ze dorst. heeft. Ze krijgt dan wat water. "Plassen?" "Neeee!" roept ze dan "ik hoef niet". Gisteren ging het mis. We hebben het haar direct ingepeperd  "Voor het slapen gaan altijd plassen"  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-10. Bookmark de permalink .

23 reacties op Preventief plassen – Over volle blazen en bussen, open gulpen en strategie

  1. Maria-Dolores zegt:

    :-))
    weten we dat ook weer…
    met Rozanne kan best nog tegenvallen, want als *zij* vindt dat ze dan niet hoeft, heb je maar weinig aan ‘voor het slapen gaan altijd plassen’.

  2. de Stripman zegt:

    na een pas doorstane prostaatontsteking, met nachten waarin ik wel 10 keer naar de wc moest, voor een paar branderige druppeltjes, ben ik meer dan gewoon in het fenomeen geïnteresseerd geraakt. Ik heb wel mijn vaste plasmomenten, maar gelukkig slaap ik nu ’s nachts weer een uur of 7 door…;o)

  3. Fred van der Wal zegt:

    Nou, zeg, René, voor de wedstrijd en dan ook nog in de rust gaan plassen; waar haal je dat vandaan en waar moet dat allemaal naar toe? Is drie kwar tier dan ook al te veel? En als we er allemaal op de tribune zo over gaan denken en daar naar han delen dan breken er toch gewoon vechtpartijen uit niet alleen, voor en na, maar ook tijdens de wed strijd in de pisbakken. Afvegen en doortrekken is er dan ook niet meer bij in de hitte van de strijd en ruiken dat het doet! En waarom niet gewoon onder de tribunes gaan staan wateren zoals in de jaren veertig en vijftig de gewoonte was in het ouwe Ajaxstadion, ik heb het zelf gezien, al lemaal van die vieze, ouwe mannetjes die onder het pissen een ammoniakgeur verspreidden, kleine jongetjes bij hun pielemuisje poogden te pakken en daarbij ook nog de naam des Heeren lasterden door steeds maar GODVERDOMME te roepen als Ajax weer eens was in gemaakt en toen heb ik als 9 jarige mezelf bezworen NOOIT meer naar een voetbalwedstrijd te gaan, te meer daar ik ooit tijdens een wedstrijd van het Nederlandse elftal tegen België, het werd geloof ik 9-1 of misschien wel 22-1, voortdurend in mijn nek hysterisch hoorde schreeuwen: "Maak die fuile petatfreters af!"
    Voetballen is de domste sport die ik ken, alle maal overbetaalde randdebiele rauwdauwen op het veld die hun hersens in hun kuiten hebben zitten!Reactie is geredigeerd

  4. Aad Verbaast zegt:

    Prachtig verhaal overde ‘hydrocultuur’ van ons mensen. Elke keer weer een opluchting nadat de waterspiegel was gestegen. Ook een vorm van klimaatbeheersing toch? 🙂

  5. Rene Scheffer zegt:

    MD…."nou dat weten we dan ook weer"….Alsof het niet belangrijk is…puh. Maar je hebt gelijk, dat is het ook niet.
    Stripman….
    Ja dat is zwaardere stuf; gelukkig maar dat dat over is.
    Fred
    Hahah die sloot naast De Meer, die deed ik ook neter als die bakstenen pisbakken die verteerden onder de urine. Nu heb het noiet eens gehad over zwembadplassen en andere viezigheid, maar daar heb ik al eens wat over geschreven.
    Aad V…ja hydrocultuur dat is het, ga die plantenbakken dan toch maar eens proberen.

  6. K zegt:

    Wat betreft plassen als je een wandeling maakt, ben ik vreselijk jaloers op de mannelijke uitvoering.
    Een goed traditie trouwens: altijd lassen voor je ergens de deur uit gaat. Des te langer houd je het vol tot de volgende aandrang.

  7. Thera zegt:

    Mijn leven zal dan wat avontuurlijker zijn dan het jouwe, ook al betwijfel ik dit momenteel ten zeerste, qua plascultuur lopen we gelijk op. Maar ik ben dan ook dol op drankjes. :-)Reactie is geredigeerd

  8. petrus zegt:

    Beste Rene,
    je maakt het te dol. Eerst strategisch vermogen waar ik nog nooit van had gehoord en nu strategisch plassen. Er moet een verband zijn tussen die twee. Of je plast strategisch om aan een strategisch vermogen te komen of je hebt een strategisch vermogen en je plast daarom strategisch. Kunnen we deze tweezijdige hypothese laten toetsen bij de deeltjesversneller in Geneve?
    Hartelijkdankvoorzoveelgoeieblogsop dezondagochtendgroetReactie is geredigeerd

  9. Starry Night zegt:

    Dat plassen tegen een boom, daar kan ik zó jaloers op zijn! En wat betreft plassende kinderen: mijn zoon van achteneenhalf beantwoordt nog steeds ons ‘Moet jij soms naar de wc?’ heftig wiebelend en op en neer springend met een overtuigend: "Neeheee!" Als hij aan het spelen is kan ik het nog begrijpen, maar die ontkenning op andere momenten is een studie waard.Reactie is geredigeerd

  10. Thera zegt:

    Starry, daar heb ik al een tijdje over nagedacht. Ik denk, dat toiletgang gezien wordt als tijdverspilling. Althans, ik vind het zelf soms ronduit storend mijn bezigheden hiervoor te moeten onderbreken. Dat kan ook zijn, wanneer ik zittend op de bank de stofdeeltjes in de lucht aan het contempleren (mooier dan bekijken) ben.Reactie is geredigeerd

  11. amelie.pardouze zegt:

    ’t Is weer een lekker Scheffer-stuk! Herkenbaar ook. Jee, wel gelukkig dat je geen vrouw bent, anders zou je continu op zoek zijn naar plastuitjes e.d…
    Toch zou je dat eens moeten doen, plassen in de plantenbak op kantoor, kijken hoe je collega’s reageren…
    Zo, Petrus, wat een strategische reactie!

  12. Coby zegt:

    Sommige blogjes hebben een hoog "blijven-hangen"gehalte: deze ook. Voorlopig elke keer dat ik preventief plas, zal dit blog opgeroepen worden. Nou bij je dochter nog….
    Hartelijke groet, Coby

  13. Sandra zegt:

    Met plezier gelezen! 😉

  14. Luke zegt:

    Herkenbaar. Ook nog prostaat probleem gehad (verholpen gelukkig).
    Vind buiten plassen eigenlijk het pretiigst. Gelukkig heebn we een heel royale tuin.
    groet Luuk

  15. Starry Night zegt:

    @Thera: Grijns, ik denk dat het inderdaad zoiets is;-) Terwijl toch weinig dingen bevrijdender zijn!!

  16. Toon. zegt:

    Aardige vertrouwelijke ontboezeming.
    Wat ik ook herken is dat tegen opstatijd "de kleine"wordt gewekt!

  17. lebonton zegt:

    laat je niet door de plas overvallen.
    neem het heft in handen!

  18. Rene Scheffer zegt:

    K….niks is leuker dan tegen een boom in het bos, op net genoeg afstand van de mensen
    Thera….avontuurlijker? hm, bij een wedstrijd zul je wel winnen. Drankjes? Van die vieze mixdrankjes? Ik gewoon bier en whisky enzo
    Petrus..
    Ach van die ingebakken handelwijzen vertonen zich in alle delen van het leven. Ik ga ook strategisch buffetten af. Eerst rustig kijken, inschatten of er genoeg is en dan alleen het lekkerste pakken, dat soort dingen. Dus eerst het vermogen (ontwikkelen) en dan het handelen
    Starry….
    Ja en als ik er net even niet op zit te wachten zoals vanavond met studio sport, ligt ze in bed en kan ik eigenlijk kijken, moet ze opeens.
    Thera…ach met een paar simpele boeken erbij
    Amelie….oei, wij hebben een dame die ze controleert en ze ruikt ook de koffie al.
    Coby….ben zeer vereerd, daar is het me ook om te doen.
    Sandra…thanks!
    Luuk….buiten in de tuin nog noot gedaan, wel eens een gast vroeger vanaf het balkon.
    Toon….Ja, tegen logeergasten zeg ik ook “na 05.30 uur niet naar de wc, dan liever op zolder op een emmer”,
    Lebonton. …ja, je moet hem wel de baas blijven, hetgeen ,met plassen altijd lukt

  19. ceesincambodja zegt:

    Pispaal!
    Kwam je op het idee na mijn http://www.volkskrantblog.nl/bericht/225878, Rene?

  20. pacopainter zegt:

    Een buitengewoon herkenbaar probleem.Vooral die bus.Als ik daar nog aan denk.

  21. Klaverblad zegt:

    In alle vroegte gelezen,nadat ik er vannacht drie keer uit moest. Wijn en koffie zijn boosdoeners, maar jouw heerlijke blog en van alle reacties genoten.

  22. jan krosenbrink zegt:

    "te lui, te slaperig of de angst om de vrouwen te wekken"
    Hebben we nog een weblogbeheerder of hoe zit het, GJB waar ben je? het kan toch niet van een tiepe hesseling afhangen die prijs voor de mooiste zin 2008??

  23. Rene Scheffer zegt:

    Cees in C..
    Neen, je blog net pas gelezen!
    Paco…mooi, ik schrijf graag herkenbaar
    KB.. Thanks, maak het niet te bont met de wijn!
    Jan K. Je haalt de zinnen er wel uit, ik denk er amper over na, maar OK tis wel een mooie.

Geef een reactie

