In de rij voor het damestoilet


Nu zal het me -als man- ergens een rotzorg zijn. Maar er zijn twee redenen waardoor het me raakt. Een lange rij voor een damestoilet zorgt ervoor dat IK ook moet wachten i.v.m. mijn vrouw en dochter Rozanne. Verder heb ik sowieso een hekel aan onnodig wachten. Ik erger me zelfs aan files, ook als ik er zelf niet in sta. De onnodigheid zit er bij files in dat de politici en plannenmakers tussen 1970 en 2007 hebben gedacht dat Nederland een agrarisch/natuurland was (en elke wegsloot een uitzonderlijke biotoop).


Raststätte Duitsland


Het was deze zomer ergens tussen Keulen en Frankfurt, een zondagmiddag rond 14.00 uur, na een vakantie van twee weken, Dan wil je maar een ding en dat is zo snel mogelijk thuiszijn. Na een hapje in het restaurant zochten we de toiletten op. Ik kon doorlopen, maar bij de dames was er een rij van 25. Daar zou IK dan ook op moeten wachten. Ik mopperde in de rij, in Nederlands en Duits. "Mann kann ein raststatte kein raststatte nennen, wenn mann die core business (kurz essen und ein schneller toiletbesuch) die kunden nicht hervorzeigen kann."

Ik bromde verder en toen zag ik bij de heren 8 urinoirs en 8 gewone wc’s.  Ik zei tegen Lucia. "Kom verder er is hier plaats! Er is niemand". Natuurlijk waren er wat mannen maar toen ze eenmaal binnen was dook ze in een van de vele lege toiletten. Ik ging bij de deur staan en riep. "herein damen bitte, ess gibt nog platz". Vervolgens gin ik plassen, maar er kwam niets. Inmiddels hadden zich de toiletten immers gevuld met de dames en achter elke deur stond ook een dame. Bijna met hun rug tegen die van mij. Ik begon te zuchten "es geht nichts mehr, ihr damen macht mich  nervos".

Theater De Kom in Nieuwegein

Nu is Nieuwegein natuurlijk niet een oord waar welke victorie dan ook zou moeten beginnen, of het zou de victorie moeten zijn van gedateerde pre-Vinexwijken in de jaren ’70.
Ik las in het AD/UN van vandaag dat er bij de heropening van De Kom veel meer damestoiletten zullen komen. Een ambtenaar  van de gemeente, Paul van Oort  heeft een onderzoeker, Maarten van Vlerk in de arm genomen.

Uit het verrichtte onderzoek vloeide een nieuwe Nederlandse Theater Toilet Norm (NTTN) voort. Die norm houdt in dat er 3,9 zoveel damestoiletten nodig zijn dan herentoiletten. En daar gaat men in Nieuwegein voor zorgen. Dames hebben immers veel langer tijd nodig en er zijn bij theaters en bioscopen eenvoudigweg meer vrouwen.

Dus dames….net als elke goede huisvrouw in de groentenwinkel test of een spercieboon al dan niet knakt, zal elke zichzelf respecterende vrouw toiletten moeten gaan tellen. 

Anders doe ik het zelf wel. Met mijn brave uiterlijk zal ik niet snel van andere perversiteiten worden verdacht wanneer ik me in die omgeving begeef.

De clou van dit voor mijn doen korte en simpele verhaal is meervoudig: 
**  Ik heb altijd al aandacht gehad voor het te beperkte aantal damestoiletten.
** 
Er kunnen ook in stedebouwkundig/sociaal desolate oorden uitstekende ideeën worden geboren.
** 
Dames moeten meer zelfrespect krijgen; boycot de theaters die ver onder de norm blijven en
      publiceer ze.
  
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-10. Bookmark de permalink .

17 reacties op In de rij voor het damestoilet

  1. lebonton zegt:

    de nttn?
    wauw, waar een groot land klein in is.
    maar wel blij dat ik in nieuwegein woon.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Ow Lebonton, sorry dat ik uw woonplaats eerst afkraak (maar daarna ophemel).

  3. peter louter zegt:

    @Rene, je vergat nog een clou: liefdadigheid kan ook ten koste van je zelf gaan.

  4. Karin zegt:

    Prachtig! Ik neem regelmatig de heren wc als de rij bij de dames onevenredig lang is. Als ik vreemd aangekeken word verklaar ik gewoon dat ik thuis de wc ook met alleen mannen deel.
    Alleen in een kroeg, waar de dronken mannen nogal eens ernaast gepiest hebben, iets wat op een afstandje vaak al te ruiken is……. daar vind ik het minder.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Het wordt een heuse serie zo. :-))

  6. mai zegt:

    Helemaal mee eens dat er meer vrouwen wc’s moeten komen, OVERAL graag. Maar dan nog iets: wat doen vrouwen in godsnaam op die wc’s dat het zo lang moet duren??? Ben zelf een vrouw, maar snap het dus niet.

  7. amelie.pardouze zegt:

    Haha, je zit momenteel wel in een plasfase zie ik, maar het blijft leuk en natuurlijk zal ik voortaan eerst vragen of ik de toiletten even mag tellen voordat ik een kaartje koop!

  8. Thera zegt:

    Ja, het is een feit, ook in de Efteling bijvoorbeeld. Ellenlange rijen voor de damestoilet en heren kunnen zo doorlopen. Gelukkig ben ik regelmatig burgelijk ongehoorzaam en maak dus gebruik van de herentoilet, waar ik net zo boven hang als bij een damestoilet, wat ook nog erg ongezond blijkt te zijn, althans dat las ik ergens en dit wordt wel een heel lange zin.

  9. cor zegt:

    toiletproblemen en avonturen en perikelen zijn gefundenes Fressen, ze spreken me zeker aan

  10. Thera zegt:

    Ehm, ik maakte een foutje, het is natuurlijk het toilet, zelfs wanneer er heren heen gaan…

  11. ceesincambodja zegt:

    Vreemd, ik hoor nooit meer iets over dat handige plasgootje voor dames. Dan ben je met een paar urinoirs meer klaar. Toch?

  12. pacopainter zegt:

    De wereld blijft onrechtvaardig.

  13. Klaverblad zegt:

    In warenhuis Lafayette nodgedwongen het damestoilet opgegaan, omdat de heren te lang bezet was. Verontwaardigde blikken. Dat wel.

  14. Kokopelli zegt:

    @Rene: Een zeer verhelderende bijdrage. Enne, de NTTN houden we erin 😉
    Groet,
    Kokopelli

  15. Rene Scheffer zegt:

    Peter l…dat dacht ik wel even toen ik daar bezig was
    Karin…je leek me al wel een dergelijk tiepe.
    Aad V…toch kwam het per ongeluk op net als mijn andere blogs
    Mai…ik wil er nie aan denken; zijn er in damestoiletten spiegels?
    Amelie…zo zie ik het graag.
    Cor….dat voelde ik al aan
    Thera…jij leek me inderdaad ook al een herentoilettiepe.
    Cees in C…plastuitje, maar dat is een gesleep in de damestasjes
    Paco…ja maar IK doe er wat aan.
    KB…Parijs dus, zo een grote rijzige man en dan die kleine poppige Parijse vrouwtjes
    Kokopelli…gewoon een beetje reklame gemaakt ook, zal eens op google kijken of NTTN al op de kaart staat

  16. Maria-Dolores zegt:

    ik vermoedde eerst dat ik niet tot de doelgroep behoor, maar was tòch ook wel nieuwsgierig… daar in die Raststaette, dat was wel héél erg moedig :-).

  17. Antoine zegt:

    Het lijkt dus niet alleen een Nederlands probleem naar een wereldwijd probleem. Waarschijnlijk nemen de Amerikaansen het woord ‘restrooms’ wat al te letterlijk… Mischien moet je gaan wedijveren voor de WTN (World Toilet Normalization)? 😉

Geef een reactie

