Islas Canarias – over kronkels, tonijn, gevoos en kranten.


Zo vlak voor de vakantie is het continue schakelen. Het ene moment ben ik bezig met hoogwaardig advieswerk en beantwoorden van de vragen van de gemeenteraad in het kader van de begroting 2009.

Over enkele dagen loop in een foute korte broek op een beetje fout eiland en een hele foute plaats (Playa del Ingles) als een lullo broodjes te halen met uiteraard ook de Telegraaf onder de arm. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Vrouw en dochter kennen dat soort vreemde kronkels niet in hun hoofd, ze verheugen zich op een ongecompliceerde zonnige vacantie met ons 3 koppige gezin.    

Vandaag was het 12 uur werken, overwerk ook, om de laatste eindjes aan elkaar te knopen. Belangrijke vergaderingen mis ik net als een werketentje en de wilde wijndagen van de Gall & Gall. Het is een drukke tijd eind oktober en begin november.

Gran Canaria maakt me nog steeds wat melig en lacherig. Iedereen is enthousiast en ik doe aan underacting.  "Leuk joh, Canarische eilanden!" zeggen ze. En ik "ach ja, we gaan kijken bij het hotel van Frans Bauer in Maspalomas-Meloneras en misschien komen we de clown Bassie wel tegen. Dat soort mensen zie je daar". 


Hoogwaardig,  hyper en voos

Vandaag was ik zo hoogwaardig bezig dat ik tegen een collega meldde dat ik op basis daarvan eigenlijk naar La Palma zou moeten. Het elite-eiland, daar waar de reizigers twee weken tot rust komen om goede boeken te lezen en aan hun relatie te werken, dat soort dingen. Ik krijg daar altijd uitslag van. Hoewel het wel weer zo is dat op La Palma de kans groter is dat je er een goed stuk tonijn eet.
 
Ik was hyper vandaag op het werk. Zo hyper dat ik (er zal ongetwijfeld een aanleiding voor zijn geweest, maar ik weet niet meer welke) tegen mijn vrouwelijke collega L. zei: "Zeg, stel dat je als man voor een snelle voospartij van zeg 2 of 3 minuten op het toilet bent aangewezen, ga je als man  dan met een dame naar het heren- of damestoilet?"   Ze zuchtte en gaf aan dat het antwoord op dit soort vragen niet in haar systeem zat. Na 10 minuten kwam ze terug en zei. "Wanneer ik erover nadenk zei ze denk ik toch aan het herentoilet". We kwam tot een heldere analyse. Een man met een vrouw op het herentoilet wordt door andere mannen natuurlijk opgemerkt, maar dan met de gedachte dat die man het mooi voor elkaar heeft. In het damestoilet zal de reactie zijn “wat een gore viezerik, wat moet hij hier en dan die vrouw, het is een schande!”. Dan geniet ik. Van een nonprobleem, iets wat niet in de hoofden opkomt,  creeer ik van uit het niets, iets. En dat en passant, tussen het advieswerk door.

Mijmeren

Wat laat nu in de avond mijmer ik. Gran Canaria klinkt lullig. Maar toen kwam ik op het idee om de Canarische krant, Canarias7 op internet eens open te slaan. En toen was ik van het Bassie- en Frans Bauer- en putzfraueninsel opeens in een andere wereld.

De wereld van de "Islas Canarias", een van de Spaanse provincies, waar de mensen met andere zaken bezig zijn. Met de economische recessie, kortingen op stortingen vanuit de Spaanse overheid. Feesten worden afgelast, er is geen geld voor onderhoud van wegen en jaarlijks worden 2000 appartementen onttrokken aan het toeristisch aanbod. De naweeën van de bosbranden etc.

Ik krijg opeens zin om elke dag de krant te lezen. Niet die op het internet, maar de echte, van papier. 90 eurocent kost die krant. Ik voel me er altijd groot mee, alsof ik geen toerist ben, maar een globetrotter, een reiziger en dat voor 90 eurocent.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-10. Bookmark de permalink .

11 reacties op Islas Canarias – over kronkels, tonijn, gevoos en kranten.

  1. rolanda zegt:

    In het hotel "van Frans Bauer" op Gran Canaria verbleef ik al met mijn zoon, voordat Bauer er werd gesignaleerd. Haha. Maar, het nadeel van dit hotel vind ik dat het niet aan het strand is. Als je naar het strand wil moet je alles meeslepen en daar houd ik niet van.
    Leuk voor je vrouw om te lezen, welke gedachten je uitwisselt met vrouwen bij de gemeente. Dat brengt haar misschien op een idee om dat ook te doen!Reactie is geredigeerd

  2. jan krosenbrink zegt:

    @rolanda: niet zo muffig rolanda, eerst nog maar een paar keer vaker rene scheffer lezen, daar knap je van op

  3. ceesincambodja zegt:

    Ik wist niet dat jij er zó een was Rene. Je daalt in mijn achting. En dan ook nog op een kanarisch eiland met Frans Bauer! Foei foei foei.
    Desalniettemin wens ik je een fijne vakantie.
    (Had toch gewoon -voor hetzelfde geld- even naar Sihanoukville gekomen joh. Het is hier nu heel rustig vanwege de crditcrisis.)

  4. Klaverblad zegt:

    En dan mag ik niet naar buffetten met kerst en jaarwisseling?
    Ik constateer een spagaat tussen denkwerk en gezinsactiviteiten, maar dat herken ik wel.

  5. Aad Verbaast zegt:

    We beoefenen dezelfde sport: mijmeren. Jij weet als geen ander het proces van mijmeren op papier weer te geven. Met veel plezier gelezen!
    Goede vakantie gewenst. Prima plek/tijd om veel te mijmeren!

  6. PACO PAINTER zegt:

    "Over enkele dagen loop in een foute korte broek op een beetje fout eiland en een hele foute plaats (Playa del Ingles) als een lullo broodjes te halen met uiteraard ook de Telegraaf onder de arm."
    ZO hoort het ook!
    Veel plezier!

  7. Klaverblad zegt:

    Als je al gauw vertrekt, hierbij mijn beste wensen, ook namens mijn vrouw, die jou de leukste vindt. Zioj zou ook zonder blozen voor Gran Canaria met bijbehorende aangenaamheden kiezen.
    Leestip: Paco Painter. Ook overzee.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Rolanda…Zie Jan K. Maar ik dacht dat je in Dubai zou zitten.
    Jan K…Thanks!
    Cees in C…ik ben er ook niet zo 1, ik kijk teveel films; Sihanoukville, ja wat daarvan te zeggen. Volstrekt anders als de Can. eilanden, hoewel daar ook een component "ontwikkelingsland" inzit
    KB…je hebt me schaakmat met die buffetten; denkwerk? Soms vragen gezinsactiviteiten veel meer denkwerk eigenlijk.
    Aad V….Thanks; hier kan ik enkele dagen op teren.
    Paco P…ja en ik heb er zin in ook, dat slenteren met foute krant.
    KB….Begin bijna licht te blozen van een compliment van een former hockey chick (altijd onbereikbaar geweest voor me) 🙂 Thanks.Reactie is geredigeerd

  9. rachel schrijft zegt:

    .. en een heel fijne vakantie ofcourse!
    Wij hebben ooit erg gelachen om een bakker aan het Lago Maggiore die de naam ‘Lullo’ had en dit met krullerige letters op de broodzakken had gezet. Ik vrees zelfs dat ik er nog een zeer foute foto van heb gemaakt…

  10. rachel schrijft zegt:

    hmmm, ik heb de foto even teruggezocht.. de bakker heette Panificio Di Lullo.

  11. amelie.pardouze zegt:

    Lekker fout stukje van een bijna (over enkele dagen…) foute man, ik wens je veel plezier aldaar en vergeet niet te mijmeren, dan kun je ons daar bij thuiskomst weer over berichten…!

Geef een reactie

