Bij Klaverblad op het toilet


Daar sta je dan tijdens een bezoek, halverwege de avond. Na een biertje bezocht ik het toilet. De eerste seconden ging alles vanzelf. Het was er koel en licht, het was een volstrekt normaal toilet. Eigenlijk wel erg normaal en dat voor een zeer bijzondere en uitgesproken blogger: http://www.volkskrantblog.nl/blog/10170,

Klaverblad dus
.

Toen zag ik de verjaardagskalender. Het is van mij een tic om dat soort kalenders door te bladeren en even te kijken of ik er zelf insta. Dat laatste was in dit geval natuurlijk niet het geval, schatte ik in. Ik kon me bedwingen en heb niet gebladerd. Ik zou een bonte verzameling van mensen zijn tegengekomen, mensen die ik ken uit de vele biografische blogs.  Na 2 minuten ging ik weer naar de kamer.   

Het is 19.45 uur, donker en ik rijd de snelweg af. Ik was 10 minuten te vroeg en ik rijd een hele andere wijk, in, de Amaliawijk. Het was donker en ik zie een bonte verzameling woningsoorten en veel auto’s voor de deur. In deze plaats ken ik verder iemand persoonlijk, twee wat vaag en Klaverblad natuurlijk. Een forenzenwijk, wat doen de mensen, wat beweegt ze, wat bindt ze, zijn ze gelukkig? Ik zou er willen aanbellen en mensen ernaar willen bevragen, ook een tic van me.


Vervolgens ga ik weer verder de rondweg op. Ik kom in de wijk van Klaverblad. Zelfs in het donker herken ik de contouren van de straat zoals ik die ken van een foto bij een van de blogs. De aankomst was wat vervreemdend, althans voor mij. Ik bel aan, geef  Klaverblad een hand en ga zitten. De woning, inrichting en de wijk geven rust. Het comfort van het gewone.

Opeens voel ik de omgeving om me heen. De buurtgenoten, waarmee is gefeest en doorgezakt, maar waarvan er sommigen proleten blijken. Het gedoe rond het toe-eigenen en van groen. Bemoeizuchtige mensen in de buurt, scheidingen, slechte huwelijken, vechtende kinderen. Ik voel in deze toch niet al te grote plaats de school, het gemeentehuis, de intriges, het bedrog, het gesol, de drinkgelagen, de kibbelende onderwijzers, (inmiddels) slager Cees, die op school zijn piemel toonde, maar ook de voldoening en rust, het plezier in sport.


En nu, volstrekte rust op een dinsdagavond en overal een keurige middenklasse auto voor deur. De stilte en rust komen hard en haast onwezenlijk aan. Het is de beleving van de blogverhalen, die me parten speelt. Een verzameling van tientallen  blogs geschreven door Klaverblad over de periode zo tussen 1972 en 1998 in deze kleine stad waar Klaverblad woont. 26 jaar turbulentie komt in een flits samen en projecteert zich op enkele irl seconden, in het privé-domein van deze blogger


Ondertussen praten we gezellig over vakanties, familie, werk, politiek (zijn burgemeester was onze wethouder). Ook onze overeenkomst komt aan de orde. Aan de ene kant het  zijn van "loner" of "einzelganger", het volledig kunnen focussen op media, kennisverwerving, meningsvorming, het bloggen, het autonoom en alleen kunnen zijn. Maar daarnaast ook de behoefte en de noodzaak van contact met anderen zoals op het werk in clubverband en familie. Hoe ga je om met gevoelens van ongeduld, eenzaamheid, verveling, vervreemding, berusting en ontspanning op het vage grensvlak van die werelden.

Inmiddels zijn we op zijn PC kamer aangeland, waar we aan de hand van het dagoverzicht nog wat bloggers doornemen. Ik spreek Klaverblad in positieve zin aan op zijn rust en ingetogenheid op het blog, hij bemoeit zich niet meer met intriges. Een jaar geleden was dat anders. "Maar het kan weer komen, want het zit wel in me de hang naar polemiek" kondigt hij aan.     


Het is al 23.00 uur en mevrouw Klaverblad komt binnen. Zelf weet ik hoe het vervelend is wanneer je laat en moe thuiskomt en er is bezoek, dat je niet kent. Het is ook al laat, dus ik sta op. Ik geef mevrouw Klaverblad een hand. Alles klopt aan haar.

De werkelijkheid past precies op het via de blogs geschapen beeld. De hockeykeepster, slanke goed uitziende sportvrouw, het stabiele vriendelijke baken van het gezin van Klaverblad. Goed om te zien.      


O ja, die WC kalender. Ik had stiekem wel gezien dat Klaverblad binnenkort jarig is, dat stond op het eerste blad. Hij wordt vrijdag, 21 november as. 64. Ik denk dat hij er de man niet naar is om overdreven gefeliciteerd te worden, dus houd u een beetje in.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-11. Bookmark de permalink .

30 reacties op Bij Klaverblad op het toilet

  1. sprakeloos zegt:

    Ik zal een bescheiden berichtje plaatsen, leuk zo’n inkijkje

  2. jacob hesseling zegt:

    Boeiend Scheffer blog,feliciteer hem maar van mij.

  3. cor zegt:

    met belangstelling gelezen;want ik heb klaverblad ook live ontmoet, maar niet op eigen terrein, maar wie weet; en Rene hij en jij staan bij mij ook niet op de wckalender, maar er zijn andere kanalen…..:)))

  4. cor zegt:

    zo nu ben ik ingelogd

  5. Klaverblad zegt:

    Aardig.Ik herken me er helemaal in (variatie op Vogelaar).

  6. Helena zegt:

    Van harte gefeliciteerd Klaverblad!
    (ik hou eigenlijk niet van blogfelicitaties).
    Mooi beschreven Rene!

  7. fred van der wal zegt:

    PRETTIG OM TE LEZEN

  8. fred van der wal zegt:

    maar, euh…rené even un question intime…na één biertje al naar het toilet? Laatste met Zoenvis een hele dag in Amsterdam liters bier nar binnen geklokt en tussen half acht des ochtends en half zeven des avonds geen één keer mijn jojo uit mijn gulp hoeven halen. En toen….voor het station van Leeuwarden achter een container haalde ik de druk van de slang en voelde mij een geheel ander mens. Alleen hing er geen verjaardagskalender!

  9. maria zegt:

    dit is nou eindelijk eens een blog dat ergens over gaat.
    (Dit bedoel ik niet cynisch) Bravo!Reactie is geredigeerd

  10. Aad Verbaast zegt:

    Kenden jullie elkaar al? Of was dit een kennismakingsbezoek en een mini-blogborrel.
    Een gezamelijk mijmeravondje?

  11. asdale zegt:

    Wat een aardig portret schets je hier van Klaverblad. Voel ik iets van vriendschap opbloeien?
    Jullie overeenkomsten had ik ook al gevonden. Het is zelfs zo dat ik jullie onderling wel eens verwar.

  12. Hiraeth zegt:

    Rene, wat een mooi kabbelend en toch verrassend blog. Ik ga eigenlijk steevast bij Klaverblad langs wanneer hij over iets anders schrijft. Zijn biografische blogs bezoek ik zelden of nooit. Zoals jij het nu beschrijft echter krijg ik het gevoel dat ik veel gemist heb.
    Nogmaals, mooie bijdrage!

  13. pacopainter zegt:

    Behalve een prachtig verslag moet ik zeggen dat er een geweldige verslaggever in je zit. Zo’n verslaggever met een voorkeur voor human interest verhalen.
    Knap, Rene!

  14. Wilma zegt:

    Leuk om te lezen, Rene! Een bijzonder inkijkje.

  15. Frans Muthert zegt:

    Na 2 minuten ging ik weer naar de kamer.
    Jij kunt snel!

  16. marsjan zegt:

    En ook leuk als iemand zo over je schrijft!! Echt leuk! Groet Marjan.

  17. Maria-Dolores zegt:

    even opbiechten dat ik het gelezen heb :-).

  18. amelie.pardouze zegt:

    Boeiend, ik vind dat je stuk juist erg veel zegt over jou, René, je hebt het subtiel beschreven (de titel alleen al…) en bent altijd zo eerlijk over hoe je de dingen beleeft en wat je graag zou doen, toch maar niet doet…maar het allemaal wel hier neerzet. Erg leuk!

  19. de Stripman zegt:

    Mooi verhaal ! Altijd leuk om te lezen, die bloggersontmoetingen. En grappig dat de details van het wc-bezoek zo interessant blijken te zijn voor sommige lezers…;o)

  20. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos…thanks.
    Jacob….bij deze, ik neem aan dat hij meeleest.
    Cor….kweet het, neen wc kalender is wel erg irl achtig.
    KB….gelukkig maar! Heb even gesidderd .
    Helena….thanks, tijd nie gezien.
    Fred vdW…ik kan dat niet, bij het eerste de beste signaal loop ik al
    Maria…zeer vereerd over deze lof uit wetenschappelijke hoek
    Aad V….vorig jaar zomer KB al eens ontmoet in horecagelegenheid in Zeist
    Asdale…..nou onderling verwarren? Grappig… Maar er zijn ook grote verschillen; ik ben flegmatiek en chaotisch; KB doelgericht en geordend en zo is er nog veel meer.
    Hireath.. . Thanks, kabbelend en verassend, daar doe ik het voor. En die biografische stukken van KB zitten vol drama en emotie.
    Paco P….Thanks, ook heb ik iets met dinsdagavonden, voor het plaatselijke pvda blad zwierf ik op een dinsdagavond als razende reporter in Den Dolder
    Wilma…. Thanks.
    Franz M…..ik moet veel maar kort. Voor een deel psychisch.
    Marsjan… thanks.
    MD…ach, voor mij hoef je je niet te schamen en KB is -nog- in een milde fase.
    Amelie….Ja zo is het ook bedoeld. Beschrijving van mijn beleving en verwondering, met en passant uitstapjes naar KB en zijn oeuvre.
    Stripman….thanks, ach die wc, toen pas kwam ik op het idee van een blog, was het eerder niet van plan.Reactie is geredigeerd

  21. Johan HvD zegt:

    Huize Klaverblad is toch wel een aardig stulpje in dit wereldse bestaan…
    Reeds eerder had ik uw bijdrage gelezen en gezien dat den Bovenmeester morgen zijn jaardag heeft!
    Maar aangezien ik al een simpele bijdrage in de stelling had staan, dit vanwege de nog te schillen goudrenet met den Bovenmeester, heb ik er toch snel, zeer snel, een gelukwens bij geplakt.
    Ge hebt uw best gedaan in dit verslag, meneer Scheffer!
    Ach ja, de lezersgemeenschap wacht af op de komende polemieken van Meester Klaverblad. 😉

  22. Klaverblad zegt:

    De WC-kalender vandaag drastisch aangepast.
    Schokkende ontdekkingen hebben zo hun gevolgen.

  23. Rene Scheffer zegt:

    Johan Hvd…dank voor uw uitgebreide bijdrage met spanningsboog.
    KB…ach het blog was een aardige virtuele afterparty na dinsdag en voor morgen en gezellige verjaardag gewenst.

  24. Klaverblad zegt:

    De echte KB meldt zich.
    Ik vind je blog al een soort verjaarskado.
    Geheel tegen mijn gewoonte volgt er morgen een tegenblog …Reactie is geredigeerd

  25. Rene Scheffer zegt:

    Kb…maar maak het niet te bont, je bent ook nog jarig!

  26. thera zegt:

    Sluit mij vandaag maar aan bij Sprakeloos. 🙂

  27. ceesincambodja zegt:

    Praat hij thuis ook alleen over zichzelf, Rene?(Hi hi hi)

  28. Kokopelli zegt:

    @Rene: Mooi eerbetoon aan Klaverblad. Ik kon het vandaag óók niet laten ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  29. Antoine zegt:

    Mooi en boeiend beschreven, Rene. Ik kon me jouw beschrijvingen levendig voorstellen 🙂

  30. Oliphant zegt:

    Zie vele blogs van je voorbijkomen, mooi vormgegeven. ( Wie is toch die man die ons zo vriendelijk aankijkt?). En dan een stuk over het bezoek aan mijn vroegere opponent, een jaar geleden deed hij aan polemiek. Leuk verteld en ik kan zeggen dat ik hem op dat niveau hen leren kennen, maar niet real life.
    Mijn compliment.
    Groet, O.

Geef een reactie

