Een welhaast erotiserende bolling – maar dan is er Fortis


Vanaf mijn vroege jeugd heb ik iets met voetbal. Ik geniet van de spelcombinaties, de spanning, de agressie, het onverwachte, de balbehandeling, het ruimtelijk inzicht en vooral de doelpunten. Natuurlijk ook het gejuich van het publiek, de angst en opluchting en de ontlading.

In de jaren ‘60 en ’70 waren er de houten doelen. Houten vierkante palen die wit geschilderd zijn. Je deed het ermee. Later kwamen er de metalen doelen, ook wit geschilderd en meestal met ronde palen.

Op TV zag ik in de jaren ’80 en later soms doelen waarbij het net aan de achterzijde strak en hoog werd gehouden door een zogenaamde achterpaal met touw. Vooral in Engelse en Italiaanse stadions zag ik deze prachtige constructies. Nu zijn ze overal.  Dit is eigenlijk het optimum.

De bal, die half tot hoog wordt ingeschoten, blijft bij dit soort doelen dan wat langer in de lucht hangen voordat het net wordt bereikt. Een halve seconde van extra spanning. Ook lijkt het doel daardoor kleiner en de moeilijkheidsgraad groter. Pas bij de bolling van het net is er de ontlading.

Hij zit er in en goed! De keeper draait zich om en ziet de bal in de netten hangen. Zo hoort het en zo gaat het doorgaans ook.
 

Feijenoord- ADO Den Haag – 23 november 2008

Agelopen zondag om half acht in de avond keek ik met een half oog Studio Sport, vooral omdat ik via Eredivisie live al de meeste doelpunten had gezien. Er was nu Feijenoord-ADO Den Haag. Feijenoord scoorde. Ik keek en hoorde een doffe knal, zoals het hele stadion die moet hebben gehoord. Het was geen bom en geen pistoolschot. Het was een doelpunt. De scheidsrechter wees tenminste naar het midden.

Ik zag dat er over de hele lengte van het doel, dus ongeveer 7 meter,  een rood driehoekig houten bord in het gras stond met de tekst FORTIS. Dat bord stond dermate dicht op het net dat de bal, toen deze 2 meter de doellijn was gepasseerd en het het net amper had geraakt,  direct werd teruggekaatst en het veld inrolde. De normaal te verwachten bolling werd in de kiem gesmoord. Het geheel was een enorme afknapper. Ik was perplex en meldde het -tamelijk extatisch boos- zelfs aan mijn vrouw, die ik verder nooit iets over voetbal meld.

Fortis en Feijenoord……willen jullie dit NOOIT meer doen!

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-11. Bookmark de permalink .

15 reacties op Een welhaast erotiserende bolling – maar dan is er Fortis

  1. Astrid Rijff zegt:

    Met een enorme grijns gelezen. Hier spreekt de ware voetballiefhebber!
    Erger jij je ook zo aan die virtuele reclameborden aan weerszijden van het doel? Dat je een keeper een prachtige duik ziet maken, of een redding van een verdediger en dat ze dan dwars door die borden gaan? Verschrikkelijk vind ik dat!
    Overigens heb ik het door jou beschreven doelpunt gemist. Wij zaten te zappen op Erdivisie Live 1 en 2

  2. Rob zegt:

    Reclame blijft irritant. Hier in Italië hebben ze naast de doelen van die perspectivisch vertekende beeldmerken in het gras liggen, die er vanuit de vaste camerapositie uitzien alsof ze rechtop staan. En ik zit dan de hele wedstrijd te kijken of ik ze eens vanuit een andere hoek kan zien uit de behoefte om te weten hoe ze gemaakt zijn (terwijl ik dat eigenlijk wel weet). Dat leidt enorm af.
    Maar wat jij beschrijft, lijkt bijna onreglementair. Een bal moet niet het doel uit kaatsen, dat is te verwarrend.

  3. Klaverblad zegt:

    Dat kun je momenteel van Fortis verwachten. Als je het waarneemt, krijg je een dreun.
    Jouw genot is mijn genot. Er zijn doelpunten en doelpunten, maar de werking van het net kan de vreugde verhogen.

  4. marsjan zegt:

    Ik bewoog met je mee en knalde zo op dat bord!! Waardeloos inderdaad! Zoevende ballen dat is voetbal!! Groet Marsjanneke.

  5. blogpieper zegt:

    Ik leef, als voetballiefhebber, helemaal met je mee. Maar moeten we in dit geval niet Wouter Bos benaderen, of straks de heer `zalm?

  6. petrus zegt:

    Beste Rene,
    Ik hou van voetbal maar op afstand. Maar door jouw verhaal wordt elke goal een belevenis.
    Metdankenbrusselsegroeten

  7. petrus zegt:

    Was dit je beloofde bozige blog?
    "Erotiserend bolling"? Het is toch wat!
    nogmaalshartelijkegroeten

  8. Aad Verbaast zegt:

    Voetbal kan mij niet bekoren maar dit met plezier gelezen!

  9. lebonton zegt:

    een terechte reprimande naar de bordenmakers.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Astrid…altijd leuk voetbalherkenning van een vrouw en inderdaad eredivisie live 1 en 2 leidt af van Studio Sport. Virtuele borden zijn prima maar niet in het gebied van de voetballer.
    Rob..Italie, ik moet weer eens naar 90 min kijken op RAI 1.
    KB…Gelukkig, herkenning, dat beoog ik en originaliteit want dit aspect met het bord had ik nog niet elders gelezen.
    Marsjanneke…Leuk, weer een vrouw die kijkt en herlkent.
    Blogpieper…..Bos is supporter van Feijenoord.
    Petrus, ja dit was het "boze" blog en altijd leuk om een niet echter liefhebber toch te raken.
    AadV en Lebonton…..bedankt voor de instemming.Reactie is geredigeerd

  11. Draver zegt:

    Heb net op je teller gekeken, werkt uitstekend, groet

  12. Ingrid van den Bergh zegt:

    moet je voor die extra halve minuut spanning in de engelse en italiaanse stadions en om de bal in het net te kunnen zien hangen, ook extra betalen? Of doen de sponsors dat?

  13. pacopainter zegt:

    helemaal waar.dit komt neer op verkrachting door sponsors.

  14. gala zegt:

    rene…ik heb vreselijk met je te doen ;))

  15. Rene Scheffer zegt:

    Draver….ik vind hem wel leuk inderdaad; zo zie je ook welke oude verhalen worden gelezen.
    Ingrid….allemaal op eigen kosten, maar ik heb het er voor over gehad. Maar nu heb ik eredivisie live.
    Paco P……Ik verwachtte al steun van jou als liefhebber.
    Gala…en dan heb ik het nog wel over jouw Feijenoord, waar ik zelf niet zoveel mee heb.

Geef een reactie

