Gemakscontacten – over jonge vrouwen in een kantoorcontext


Al eerder vond ik inspiratie voor een blog in de korte bezoeken aan de kantine van ons gemeentehuis. Meestal duren ze een minuut of 25, inclusief het even in de rij staan voor soep, een broodje paling of makreel en een krentenbol.

De discussies gaan over van alles. Deze keer over een aanstaande bijeenkomst voor 60 plussers midden in een lopend reorganisatieproces. Met een man of vijf discussiëren we over de win-win situatie van een eventuele boventalligheid van 60 plussers (minder druk, mogelijkheid tot coaching en inzet in kortdurende projecten, ruimte voor jongeren).

Daarna spraken we over de voor en nadelen van de VUT in het algemeen. Het kunnen uitslapen, de mogelijkheid om buiten het seizoen met vakantie te gaan, de mogelijkheid om bijna continue op de tennisbaan, golfbaan of jeu de boulesbaan te staan. Ook nadelen werden genoemd zoals het inleveren van een stuk "regelvermogen", dat op het werk van zelfsprekender is dan in menige thuissituatie. 

Kantoorvrouwen 

Onder onze steeds wisselende kantinegezelschapjes zitten ook veel vrouwen. Deze keer Cindy, maar het kan ook Margrietje, Ineke, Baukje, Mirjam, Lea, Christa of wie dan ook zijn. Meestal prettig gezelschap, goed opgeleid en een prettig voorkomen. Ik zit daar dan tussen als 50 jarige wat morsige en vadsige man. De dames zijn doorgaans tussen de 26 en 42 jaar en luisteren in het algemeen geboeid naar de gesprekken en doen er ook aan mee.

De andere mannen om me heen eten brood en babbelen nog steeds over de VUT. Wacht even, zeg ik. We doen net alsof het allemaal heel normaal is, maar zie ons zitten 45 plussers, met een Cindy in ons midden! Cindy, ze zal ergens rond de 30 zijn, donkerharig en HBO/academisch niveau. "En dan hebben jullie het al over de VUT?" foeter ik.

Stel, houd ik ze voor, "dat een van jullie in real life met een Cindy in contact wil komen zonder deze kantoorcontext. Je zou maanden moeten hyven, moeten msn’en, bijna stalken wellicht, je aan moeten melden bij de volleybal of bergsportclub waar ze mogelijk lid van is en dan na maanden, misschien na een half jaar zou je in een situatie zijn dat je met haar aan een tafel kan zitten lunchen zoals nu, iets dat nu zo gewoon en vanzelfsprekend lijkt".  


Cindy hoort het licht geamuseerd aan en de anderen geven geen weerwoord. "Daar zit wat in"  lijken ze te denken. Ik neem mijn laatste hap en denk wat voor me uit. De context, dat is van belang. Zonder functionele context ben je als man op enig moment gewoon passé, een vadsige oude man en het op straat of in de horeca aanspreken maakt je pathetisch zoniet verdacht. Dat is dus de clou, zorgen dat er een context is. Het kantoor is wel een heel makkelijke context, bedenk ik me. Makkelijker nog dan het VK blog (veel schrijven en reageren), crècheouder (invechten in ouderraad) of trainer (lange avonden weg).


Ik wurm me half in gedachten nog met moeite terug langs andere tafels. Het blad wordt geleegd, vieze borden weggeschoven met vet aan de handen en ik krijg wat resten soep over mijn vingers. Ik loop de eerste trap af en nog een trap. Ik zucht, nog een hele middag.  "We moeten ook niet overdrijven, zo makkelijk is het nu ook allemaal weer niet", mompel ik tegen Cindy.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-12. Bookmark de permalink .

24 reacties op Gemakscontacten – over jonge vrouwen in een kantoorcontext

  1. Aad Verbaast zegt:

    Met een brede glimlach gelezen.
    Je kunt aan woordgebruik als ‘regelvermogen’ en ‘functionele context’ merken dat jij nog niet in de VUT bent.. 🙂

  2. rachel schrijft zegt:

    bergsportclub? ik denk ook wat voor me uit, over kantoorcontext gesproken. Grijns. Nu nog de hamvraag: op welk tijdstip is de rij het langst en hoe laat is te laat voor de soep op dinsdag?

  3. Rene Scheffer zegt:

    Aad V… ach een kantoorwoord er tussen doet het altijd goed en "functionele context" vond ik wel een mooie.
    Rachel…Ja die dame doet dat ook! Puur toeval, echt 🙂 uh 12.00 u werkmensen en it ers, 12.30 beleid en middenkader en 13.00 uur voor haastig management. Beste tijdstip is 12. 25 u.

  4. cor zegt:

    dat gedoe rond 60+ herinner ik me van op school ook nog; ze moesten opeens van alles met en voor mij en andere oudjes….en wat die context aangaat, dat klopt; ik verkeerde dagelijks nog met heeljonge collegaatjes, en dan ga je met pensieon en hupsakee een soort over en sluiten, althans het is allemaal niet meer zo vanzelfsprekend

  5. rachel schrijft zegt:

    het is ook overal hetzelfde…

  6. iris kijkt zegt:

    Het is nog steeds even saai als wat ik me herinner van jaren geleden en ja dan heb je wel eens wat stoute gedachtes.Uiteindelijk is het onvolwassen ,maar ja , waar is het dat wel.En wat is volwassen ? Marx en kritiek zijn vervlogen omdat grote delen van het werkzame leven beter zijn te omschrijven als ‘sociale werkplaatsen’, met alle overbodigheid van dien.Oke , we houden het in stand , maar vraag niet waarvoor. Om te kunnen aanzien hoe onze overheidsdienaren zich met flauwekulletjes bezighouden in hun kantinetjes en geen spoor van enige werkdruk ?

  7. jan krosenbrink zegt:

    ik krijg sterk de indruk dan Cindy en jij vooral in de pauze werken aan het project om het aantal pre-vutters te verminderen bij jullie gemeente, meesterlijk jullie strategie!
    Van mij mag je om vier uur naar de ah, en haar kassa, ook een leuke contekst altijd voor jouReactie is geredigeerd

  8. kees smit zegt:

    Jeu de boulen, tennissen met andere ouwe knarren, ik moet er niet aan denken! Liever gewoon doorgaan als vrijwilliger tussen jonge mensen.

  9. Klaverblad zegt:

    Een blog van het gerenommeerde huismerk. Genoten. Veel is herkenbaar, ook om wat Cor schrijft.

  10. Thera zegt:

    Cindy glimlacht beleefd en gaat na haar werk lekker op stap met een "strakke" dertiger, die al zijn haren nog heeft. Hihi. Sorry.

  11. Astrid Rijff zegt:

    Met grote grijns gelezen!

  12. peter louter zegt:

    De laatste tijd lees ik anders heel andere dingen over de besteding van de lunchtijd. Is dit een rookgordijn?

  13. pacopainter zegt:

    met veel plezier gelezen.Als je Cindy heet ben je sowieso al verdacht

  14. hippo zegt:

    fijn blog weer René,
    gelukkig is het zeer waarschijnlijk, dat we een tijdje langer door mogen werken dan de huidige pensionado’s,
    gr. hippo

  15. Rene Scheffer zegt:

    Rachel…..ach zelfs in restaurants in Italie zie je tussne de middag dezelfde verdeling.
    Cor….heerlijke reactie; ik kan me in je verplaatsen.
    Iris…als het goed is heb je kunnen lezen dat de kantineuitstapjes doorgaans 25 minuten duren.Mijn dagen zijn veder toch
    minimaal 9 uur, puh!
    Jan K….er is niets bewust; ik doe zelden iets bewust. AH kassa blog komt echt weer een keer.
    Kees Smit….in het Historisch archief van Utrecht 🙂 Maar voor jou is rond de 55 al jong (mijn voorland).
    KB…. Thanks, graag gedaan weer.
    Thera….foei! En zo is Cindy ook niet. Tis ook niet een echte Cindy, al heet ze wel zo.
    Astrid R….daar doe ik het voor.
    Peter L…ach ik wissel nogal af maar weet het van tevoren zelf niet. Tloopt zoals het loopt.
    Paco….Ik snap het, maar een Cindy die op een gemeentehuis werkt is wel heel apart.
    Hippo…Thanks. Ik gok toch op 63 en dan ? Kweenie…hangen in stationsrestauraties ofzo.Reactie is geredigeerd

  16. Cindy zegt:

    mmhhhhmmmm..

  17. Rene Scheffer zegt:

    KB….De echte Cindy heeft inmiddels al met een 🙂 toestemming gegeven! Alleen de reacties….daar kan ik niet aan doen.

  18. blogpieper zegt:

    Herkenbaar verhaal. Ik kon op vrij jonge leeftijd met de VUT, maakte gebruik van die regeling en heb daar nooit spijt van gehad. En ja, met alle respect, die Cindy, gevoel voor humor heeft ze genoeg volgens mij…

  19. Beus zegt:

    Nu ik in de VUT ben, komt Cindy iedere week een keer bij me lunchen.Reactie is geredigeerd

  20. Mo zegt:

    René, ook na je arbeidzame leeftijd kun je http://www.volkskrantblog.nl/bericht/233844 in besturen en verenigingen nog de blits maken!

  21. ceesincambodja zegt:

    Ik Heb dat gelukkig ver achter mij. (Zucht.)
    Prima beschreven Rene.

  22. zintuigen zegt:

    Leuke gedachten!

  23. Rene Scheffer zegt:

    Blogpieper…ondanks vut toch herkenning!
    Beus….ow dezelfde toch nie?
    Mo….ik weet het maar uh, bij ons op het gemeentehuis zitten we goed in de goeduitziende/goedopgeleide vrouwen.
    Cees…Thanks
    Zintuigen…..thanks

  24. sprakeloos zegt:

    Die mannelijke collega’s zijn wel (gecompliceerd) zich zelf en in de kroeg waarschijnlijk niet in soortgelijk gezelschap, dat pleit voor ze.

Geef een reactie

