Nog één dag en hij is weg (toegift: Rozanne zingt)


We zitten er nog even middenin, het is dagelijkse realiteit en routine. Het zingen van Sinterklaasliedjes, het zetten van de schoen, de lichte extase, de Sinterklaasjournaals. Zaterdag 6 december as. is het voorbij. De teksten van de liedjes vervagen weer in het hoofd. Normen en waarden moeten we weer zelf definieren.

Mijn Sinterklaastijd was tijdens de Cuba crisis. Nog net voor de Olympische spelen in Tokyo. Dat maakt het "in de herkansing" een bijzondere tijd voor mij en doet me nadenken over tijd en vergankelijkheid, wetende dat in "mijn tijd" de Ford Taunus, Datsun en Renault 4 nog moesten worden uitgevonden en we nog 40 jaar moesten wachten op youtube filmpjes .

De Sint kwam al op 15 november in Zeist. Twee weken de tijd om met mijn dochter Rozanne de liedjes te gaan leren en de Sintervaringen van vorig jaar op te halen. Want dat doe ik vaak met haar, zo jong als ze is, terugkijken.

Terugkijken op haar babytijd, vertellen hoe dat ging, dat ze er zomaar was, dat ik daarom snel naar de "babyschool" moest dat ze alleen brabbelde, dat ze flesjes melk dronk, dat haar teentje eens vast zat in een sok, dat ze ging kruipen en lopen. Ze zuigt het allemaal op en kan mij en anderen al vertellen van vroeger. Nu ook van de (nog niet zolang geleden) tijd dat ze nog met speen en luier liep. Wat ik er mee beoog? Dat ze later beter in staat is te beschouwen, afstand te nemen van de dagelijkse hectiek, beter naar zichzelf kan kijken. Dat maakt haar leven later hopenlijk makkelijker.  

Sint in Zeist 

Hij zou om 13.00 uur aankomen bij het gemeentehuis. We wilden vooraan staan want Rozanne is klein. Het is gelukt. Het was tien rijen dik. Ze stond er 30 minuten en verdedigde samen met ons haar plek tegen duwende 7 tot 10 jarigen . Ze kreeg een hand van Sinterklaas en was er erg van onder de indruk. Vorig jaar kreeg ze een hand van de burgemeester en ook dat weet ze nog.  Inmiddels heeft ze zoveel Sinterklazen gezien (in winkels en bij de creche) dat we haar hebben verteld dat er ook hulpsinterklazen zijn.

Sint bij de gemeentekinderen

Een zaaltje bij de sporthal, 25 ouders en 30 kinderen. We waren er als eerste. Ik was net zo zenuwachtig als Rozanne, bang om te laat te zijn.
Ze mocht tot 20 tellen, vertellen over de vakantie en haar adres noemen. Ze zat bij zwarte piet op schoot en volgend jaar wil ze bij Sinterklaas. Maar Sinterklaas heeft liever de moeders op schoot. Rozanne was niet zenuwachtig toen haar naam werd genoemd en op de foto kijkt ze zelfverzekerd de zaal in, met haar onafscheidelijke pluche ezeltje in de hand.  


De schoen

Educatief gezien is het dagelijks de schoen zetten niet goed. Twee of drie keer in de week is meer dan genoeg. Kleine kadootjes zoals playmobiel van 2,50 euro zijn voldoende. Ze zingt voor de schoorsteen, met mij en/of mijn vrouw en een boek in de hand. Er ligt een winterwortel en water voor het paard. . Na 3 weken kent ze ze allemaal. Wanneer ze na een schoen zetten wakker wordt ziet ze dat er een grote hap uit de wortel is genomen en er ligt een kado! Chocolade muizen hoeft ze niet zo. Pepernoten vind ze wel lekker.


 http://www.youtube.com/watch?v=esdeO8QpL3Q

Zingen

Gisteren zongen we speciaal voor Youtube en dit blog. "Zie ginds komt de stoomboot" is het mooiste lied. Het is gedragen en heeft positieve dreiging in zich. Wel aanklikken s.v.p.! Want bij elke aanbeveling controleer ik de Youtube teller. De eerste drie noten zijn het zelfde als het Wilhelmus. Het kent moraliteit. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe". En zo is het of zo zou het moeten zijn. Extra aandoenlijk is de uitspraak van Rozanne. Af en toe wordt ze even afgeleid door onze Yorkshire terrier, Harry. Kinderen onder de 5 hebben moeite met de r.  

Nog even en hij is weg, de Sint. Drie keer raden wie er het snelste overheen is, Rozanne of ik.  

  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-12. Bookmark de permalink .

11 reacties op Nog één dag en hij is weg (toegift: Rozanne zingt)

  1. Mo zegt:

    Geweldig gedaan! Moest vreselijk lachen om de llllll. Net bij DWDD was een Japanner die het over Andlé Lieu had:-))

  2. Rene Scheffer zegt:

    Mo….Thanks, ik vond het ook zeer aandoenlijk.
    Verder, excuses voor het hoge halte zoetsappigheid in dit blog. Volgende blog zal weer wat anders zijn.

  3. coby zegt:

    Tekstvast en helemaal op toon, ik heb er van genoten dus ik denk Sinterklaas ook!
    Sterkte, nog één dagje en dan kan Rozanne gaan oefenen op het kelllstboomliedjes. Ook leuk! Ik houd me aanbevolen!
    Hartelijke groet, Coby

  4. Klaverblad zegt:

    Mijn Sinterklaas kan niet meer stuk.
    Heb haar horen/zien zingen. Dat wordt een mooie alt.
    Ook ik heb geweldig genoten van mijn kinderen in de Sinterklaasjaren.
    En ook vanavond doen we er nog wat aan met een spelprogramma waar ik druk mee ben geweest. In de eerste ronde moeten ze van krantenpapier een mijter vouwen. Ik kijk nog of er een youtube van te maken is.

  5. Frans Muthert zegt:

    Wat is er tegen het dagelijks zetten van de schoen? Het disciplineert, je houdt de verwachtingen onder controle en, niet onbelangrijk, het maakt het begin van de dag elke keer weer iets om naar uit te kijken.
    Toch?

  6. gala zegt:

    ach wat een lief meisje…dat slikken tijdens het zingen vond ik het meest ontroerend 😉

  7. Aad Verbaast zegt:

    Genoten van deze stoomboot versie! Het is een prachtig feest.
    Ik geloof in Sinterklaas, dat gaat nooit meer voorbij 🙂

  8. petrus zegt:

    Beste Rene,
    De R4 was een fantastische auto! Goed voor een reis naar Marokko. Met de Taunus waren we in Italië en Oostenrijk. Alles eeuwen geleden.
    Sint vieren wij hier pas vanavond.
    pakjesavonmoetnogkomengroeten

  9. Rene Scheffer zegt:

    Coby…thanks. Ze heeft de Sint vaarwel gezegd en nu heeft ze al kerstliedjes gezongen.
    KB…Thanks, maar je kinderen zijn al bijn 30 toch? en dan mijters vouwen 🙂
    Franz…ach ja als er elke dag wat pepernoten liggen, maar mijn vrouw gaat dan elke dag een kadootje kopen en dat gaar te ver.
    Gala….ja lief he. Ze was afgeleid en had even geslapen.
    Aad V…ook ik heb licht verdriet vanwege Sints vertrek
    Petrus….Die ford taunus is nog wel eens een blog waard.Reactie is geredigeerd

  10. paco zegt:

    ZO ontzettend lief.Genoten!

  11. Sjoukje zegt:

    Hee Renee godzijdank is die ouwe man weer vertrokken. Wat een stress voor die kleintjes ik heb mijn handen vol gehad. Wortel opgebruikt en toen moest er een boontje in. pruillipjes en zorgen. Gelukkig kwam het goed het paard lust ook boontjes weten we nu.

Geef een reactie

