Belgie ! Lethargie, sport, sexboekjes en goed eten – ofwel mijn soldatentijd (1979-1980)


Bij de keuring in Deventer was ik geen held. Het urineren ging moeilijk, ik  was niet echt gemotiveerd en was matig bij de test morse seinen, dacht ik.

Toch moest ik me melden bij de Verbindingsdienst in Ede, de Elias Beekmankazerne. Het was rond 6 juli 1979. Ik was net afgestudeerd van het HEAO en voor mij was de dienst iets onbestemds. Ik had geen positieve dan wel negatieve verwachtingen. Het bleek een mooie tijd.

Ede

Ik zat in een groep met bijna allemaal aanstaande onderwijzers, waarmee het goed drinken en praten was. De opleiding was maar liefst 6 maanden, telefonie, telegrafie en telex. De derde dag werd me nog gevraagd of ik onderofficier wilde worden. Er was een ander afgevallen. Ik had geen zin, het duurde twee maanden langer en was net drie dagen gewend aan de andere soldaten. Een voorbode van mijn verdere leven en loopbaan, waar ik "leidinggeven" nooit zag als iets aanlokkelijks, eerder als iets hinderlijks en stressopwekkends, waardoor een echt hoge functie bij mij nooit aan de orde is geweest.  

Het was een linkse tijd met acties tegen de neutronenbom en kraken.   Ik was toen even iets rechtsig en had daar niets mee. Nu, linksig, nog niets overigens. De meeste soldaten lazen de Volkskrant en er werd gediscussieerd over maatschappelijke vraagstukken. Ik woonde nog thuis, maar zag het kazerneleven als een soort verlate studententijd. Ik woonde op kamers! Op dinsdagavond en het weekend reed ik met mijn Fiat 128 naar mijn verloofde in Brabant.

Garderen – saai

Een week of  drie van niets. Het was vooral schoonmaken van wagens en poetsen van geweren. Dat allemaal tussen 08 en 17.00 met 2 uur lunch en pauze. Er was bier voor 60 cent en de sfeer was algemeen, soldaterig, wat macho en heel anders dan in Ede. Ik trok op met de bekenden uit Ede. In deze periode werd bepaald waar we heen moesten, Seedorf, de Sinai, Scheveningen of Belgie. Gelukkig kon ik naar België, Tongeren.

Tongeren- hoogtepunt! 

Ik reed begin januari 1980 binnendoor naar Tongeren. Het was donker en mistig en op de radio ging het over de decembermoorden en de OS in Moskou. De onbevangenheid van toen verbaast me nu. Helemaal alleen met een weekendtas naar een onbekende plaats. Ik voelde geen spanning. Vreemd eigenlijk. Het is als een eerste schooldag voor een kind. Maar een kind heeft nog geen negatieve ervaringen. Een 21 jarige wel.
 

Het bleek een feest, de Ambiorixkazerne kende bars, semi-privekamers, goede bedden en een goed restaurant. Het bier was Christal Alken. Ik moest even ontgroend worden. Dat betekende naakt door een gang rennen voor o.a een Rotterdamse kok. Ik deed het en acteerde stoïcijns. Wat we er verder moesten doen? Niet veel. Zo tussen 10.00 en 11.00 uur de verbindingen met Seedorf en de Sinai testen en van 14.00 tot 16.00 uur nog een keer met soms een extra oefening. Daarvoor en tussendoor was het ontbijten, sporten, lunchen en wandelen.

We zaten met enkele Nederlanders in een radiowagen. Ernaast stonden de Duitse, Belgische en Engelse wagens. Ik mixte goed met de buitenlanders. Er was een mooie soldate uit Menen, waar ik vaak naar keek. Ik verwonderde me toch al over de vele vrouwelijke Belgische soldaten. "Soldaat van de dag" betekende vooral bardienst   Ik kon excelleren in basketbal en veldlopen (ik had de bijnaam "black horse") en kon me net handhaven in het voetbalteam. Een gekneusde elleboog zorgde ervoor dat ik een week naar huis kon en Wageningen twee keer zag spelen in de nacompetitie (in juni promoveerden ze na een zege op Cambuur).

In Tongeren gingen we vaak uit. Rare bars, op elke moment in de nacht was er spaghetti, een blonde bardame van begin 40 (erg oud vond ik toen!) liet zich door een maat van mij vingeren aan de rand van de bar. Belgische mokkels van 16 grepen in het zwembad in mijn ballen. Ze waren echt te jong en te mokkelachtig. Met dezelfde maat uit Voerendaal bezocht ik Roda JC – Feijenoord en we overnachtten bij zijn ouders. Ik kreeg via een homoseksuele kennis van mijn verloofde elke week tassen met sexboekjes waar de mannen waren uitgeknipt. Ik deelde ze uit bij de andere wagens. Daar was men mij dankbaar. De Engelse majoor keurde het verspreiden van de boekjes goed. Door die heerlijke diensttijd heb ik altijd een voorliefde voor Belgie en Belgen en haar gebruiken en gewoonten, gehouden.  

Als een nachtkaars….

In augustus was er een week voor de internationale verstandhouding in Harderwijk met vissen, goed eten, voetballen en uitgaan. Een groot feest. De Limburgers vonden het maar zozo en klitten samen. Ik mixte vooral met de Duitsers.    


Mijn diensttijd ging uit als een nachtkaars. Door de intensief beleefde diensttijd was het contact met eerdere studievrienden en de korfbalclub DKOD wat verwaterd. Ik moest ter afsluiting weer een week naar Garderen. In die laatste week had ik een sollicitatiegesprek bij de gemeente Zeist. Ik werd aangenomen als "medewerker bijzondere wetten", adjunct commies a. tegen 2401 gulden bruto per maand. Een week later kon ik beginnen.

Het heeft nog vele jaren geduurd dat ik de lethargie/luiheid en hang naar korte termijn genotsbeleving, die ik in dienst optimaal kon exploiteren, een klein beetje kon loslaten (of beter: bijsturen; wat er in zit krijg je er nooit echt uit).   
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-12. Bookmark de permalink .

14 reacties op Belgie ! Lethargie, sport, sexboekjes en goed eten – ofwel mijn soldatentijd (1979-1980)

  1. Rene Scheffer zegt:

    Oei foutje….niet verkeerd blog op verkeerde dag, Mensenrechten. Effe vergeten. Maar ik heb in dienst geen nare dingen gedaan. Ennu….tis al bijna 11 december.

  2. pacopainter zegt:

    Ede.Daar zat ik ook begin 70.Als telexist in opleiding

  3. lebonton zegt:

    elias beekman, 73-2
    dadeda dededa da ( -.- ..- – )

  4. Klaverblad zegt:

    Graag gelezen. Hoog anekdotisch karakter. Ik weigerde wat principiëler een OO-opleiding. Jij hebt meer genoten in MD, ik wilde een klein luisje in de pels zijn.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Ik werd spontaan uitgeloot, en heb dus allemaal moeten missen. Helaas?

  6. Thera zegt:

    Jajaja, ik liep toen in Arnhem te protesteren tegen de neutronenbom en vond veertig ook heeeeeel erg oud. En ik verhuisde naar Schoonhoven toen jij aan jouw huidige? loopbaan begon.Reactie is geredigeerd

  7. Rene Scheffer zegt:

    Paco….jij dus al ongeveer vutter, bijna!
    Lebonton …. 6 jaar eerder; ja als je echt kwaad wil dan is zelf het uitgaansleven van Ede een walhalla.
    KB….genoten zeker; maar de onderliggende boodschap is ook dat ik toen al geconfronteerd werd met mezelf…
    Aad V….ik had geluk; tusssen alleen zandhazen zou ellende zijn geweest.
    Thera….ja ik weet het nog bij die demonstraties, veel jonge vrouwen van nog amper 20… Ja huidige! 28 jaar, weliswaar verschillende functies en nog steeds niet op of afgebrand.

  8. fred van der wal zegt:

    Met interesse kennis genomen van een periode waar ik niets van af weet. Aanbeffer!

  9. pacopainter zegt:

    Een vutter? ik? Nooit van mijn leven!

  10. ceesincambodja zegt:

    In Garderen heb ik nog eens een strafbivak gehad. In 1968. Vlak bij de NAVO-radar. Gezwommen in het Gardameer… onee, dat was in Italië.
    Ik heb veel gelachen en we zijn ook stout geweest. Waardoor we met zijn achten het weekend erop ‘achter de wacht’ moesten. Daar was de wachtcommandant Edwin Rutten. Wederom erg gelachen. Gezongen.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Fred….niks leuker dan de scoop van een kunstenaar te beinvloeden.
    Paco P… is nie erg geld en nie werken en onder de 65…
    Cees in C… Uddelermeer denk ik. Klinkt vrolijk allemaal destijds.

  12. prometheus zegt:

    -… .-.. .. .— ..-. / — -. … / -… — . .. . -. / — . – / .— . / — — — .. . / …- . .-. …. .- .-.. . -. / .-. . -. . ? / –. .-. –..– / …. .- .-. — .-.. -..

  13. Rene Scheffer zegt:

    P….
    Uh ja dat zijn morse seinen. Maar weet je, ik heb dienst en werk en plicht altijd alleen maar gezien als ophangpunt voor de leuke dingen des levens. Dus morse? vergeten!

Geef een reactie

