Gemaksboeken – Supersnelle impulsaankopen in Utrecht


Het was maar 20 minuten, meer had ik niet nodig. Om 13.15 uur moest ik me melden in een vergaderzaal in Vergadercentrum Hoog Brabant. Een half uur eerder was ik via buslijn 74 in Utrecht aangekomen. Ik stapte uit op het Janskerkhof en snelde via het Oudkerkhof naar de Oudegracht en dook daar  Broese en Kemink in. Daarna kwam ik langs De Slegte, waar ik 3 minuten snuffelde tussen het goedkope glimmende en welriekende boekenpapier. 

Het was 13.03 uur en ik had inmiddels een plastic tas met vier boeken, naast de interne postmap met de vergaderstukken. Gelukkig was het bij "Manneken" vlakbij de ingang van Hoog Catharijne  niet druk en kon ik snel mijn bij Utrecht bezoeken obligate zak "urbanus" (middelgrote friet) met sauce andalus scoren.
 
 

Na 5 minuten loop ik verder en ik meld ik me in de vergaderzaal. Extatisch van de frites en de vier boeken  val ik de zaal binnen. Het liefst doe ik een ieder kond van mijn aanwinsten. Maar het zijn serieuze mensen en een serieuze vergadering, waardor ik me inhoud. 

De boeken:

Het eerste boek is  "Leefbaar Utrecht" geschreven  door Ed van Eeden over de lokale Utrechtse partij van Henk Westbroek Broos Schnetz en anderen. Het gaat bijna 300 pagina’s over de opkomst, hoogtijdagen, verwikkelingen  en schandalen. Als beetje brave Zeister ambtenaar in een politiek/bestuurlijk/ambtelijke context een heerlijk boek, hoop ik. Ik ben nu bij pagina 30.

Ik  koop zelden boeken omdat mijn tijd zich vult met kranten, tijdschriften, tv en internet. Met Sinterklaas heb ik ook al een echt boek gevraagd en gekregen  "Ararat" van Frank Westerman. Dit is dus het tweede echte boek in korte tijd.

Omdat we over anderhalve maand een kleine week naar Barcelona gaan kocht ik vooral voor mijn vrouw het boekje "100 % Barcelona". Ik heb al  The Rough Guide, maar jn dit boekje staan vooral adressen van bijzondere winkels met leuke buurtplattegronden.


Bij de Slegte loop ik altijd naar de weekaanbiedingen en de reisgidsen. Ik kick op Michelingidsen van 1 of 2 jaar oud voor doorgaans 6,95 of 7,95 euro. En daar lag nota bene "Spanje Portugal 2007" ! De gids blijkt Spaanstalig. Ik kan er uren in lezen en geniet van het feit dat bijvoorbeeld in het oord Canamero tussen Merida en Caceres (desolaat gebied) er een "hotel restaurant Ruiz" is met twee "huisjes" waar je voor 50 euro kunt slapen (met 2 personen) en voor 9.50 euro een menu hebt in een rustige eetzaal met enkele antieke details. Ik weet nu al dat het toevallig op die pagina openslaan van de gids en de toevallige vermelding in dit blog bij mij zal leiden tot een drang het oord ooit nog eens te bezoeken. 

Bij de kassa lag een lief boekje met teksten van alle bekende Kerstliedjes. Van 10 euro voor 2,50 euro. Dat was net wat ik zocht want elke avond ben ik een half uur bezig met verhaaltjes, schaapjes tellen en liedjes zingen en nu moeten het Kerstliedjes zijn. Ik ken doorgaans alleen de eerste twee regels en dat leidde tot teleurstelling bij mijn dochter.
     
De vergadering verliep zoals deze moest lopen en was rond 16.45 uur afgelopen. Opgetogen kom ik om 17.45 uur thuis en leeg ik de pastic tas op het aanrecht. Aan het eind van de vergadering heb ik stiekem nog tien in rood plastic verpakte truffels van de vergadertafel tafel meegepikt. Mijn vergadering was eigenlijk ook verpakt, ingekapseld in een heerlijk stadsuitje met vier nieuwe boeken en Vlaamse friet.   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-12. Bookmark de permalink .

14 reacties op Gemaksboeken – Supersnelle impulsaankopen in Utrecht

  1. Klaverblad zegt:

    Ik zal nooit een DeSlegte overslaan. Waar ik ook ben. En die van Utrecht ken ik het beste. Ben dus met je meegelopen. En zo’n vlaams frietje "om de hoek" op het bankje is mij ook vertrouwd.

  2. lebonton zegt:

    kerstliedjes?
    bij broese of de slegte?
    zondag zingt ons koor een kerstconcert, daarnaast wordt van ons verwacht dat we met het optreden van een harmonie meezingen met bekende liedjes die we waarschijnlijk niet kennen.
    dit zou een uitkomst zijn.

  3. Antoine zegt:

    Toen ik nog in Leuven woonde, begaf ik me graag naar het fritkot, voor de patatten met zelfgemaakte, romige andaluse saus.
    Ik snuffel ook graag in de tweedehandsboekenzaken, en ik ken deze in Nederland ook aardig. Hier ben ik onderhand ook begonnen met het snuffelen van oudere boeken, voornamelijk over de historie en de cultuur van het land. Gaandeweg raak ik steeds meer vertrouwd met deze ingewikkelde taal:)

  4. Rene Scheffer zegt:

    KB…wanneer ik met de VUT zou zijn, pakte ik wel twee keer per week de bus naar Utrecht.
    Lebonton….bij de Slegte; het is wel een hele bonte verzameling van Hazes tot Handel ongeveer.
    Antoine….Braziliaanse De Slegtes; spannend! Fritkot. In de jaren ’80 was er in Deventer een tentoonstelling over Vlaamse fritkotten, ik was daar natuurlijk ook.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Dat was toch weer een heerlijk dagje uit zo.
    En scoren natuurlijk!

  6. fred van der wal zegt:

    Goed verhaal! Aanbeffer!

  7. pacopainter zegt:

    ja, de Slegte sla ik ook nooit over.Nog leuker zou zijn dat je er zelf zou liggen.Dat je dan de Slegte binnenkomt en jouw boek daar voor 80 cent op de plank ziet liggen

  8. cor zegt:

    Jazeker ik ben ook een Slegte-mens

  9. Mo zegt:

    en dat in de baas zijn tijd, haha!

  10. Rene Scheffer zegt:

    Aad V…acg dat heb ik mezelf geleerd, gewone dingen wat opleuken
    Fred…thanks, dat "aanbeffer" vind ik wel een goeie steeds.
    Paco P…Ben je boek nog niet tegengekomen.
    Cor….gezellig snuffelen en je mag overal aanzitten, de inkijkexemplaren.
    Mo….neen! echt nie. dat halfuurtje zie ik maar als pauzetijd, verder echt alleen zwaar vergaderd en die snoepjes pikken was in 10 sec. gebeurd.

  11. kuifje simon zegt:

    Je had zeker niks voor de rondvraag ?

  12. Afi zegt:

    Dat van die kerstliedjes vind ik een goeie!
    Ik weet ook altijd alleen maar de eerste regel en ga vrij snel over op lalalala.
    (Is trouwens typisch Nederlands… In Engeland kent men alles uit het hoofd!)
    groet van Afi

  13. Sjoukje Olé zegt:

    In Barcelona moet je dus even bij Happy Books langsgaan Rene!Uitverkoop is hier vervroegd gestart met 50%korting in sommige winkels.

  14. Rene Scheffer zegt:

    Kuifje…..dat heb ik nooit; als korte termijn lever en -denker is het einde tijdstip van groter belang dan het vergaren van nog meer kennis.
    Afi…Ja dta lalala… doe ik ook; nu zing ik een heel lied en dat klinkt ook wel weer overdreven.
    Sjoukje…Thankx, zal er op letten. Als ik er ben 70 % ….Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

