Een Indonesisch eetblog – Indrapura Driebergen


Toen ik besloot om een blog te schijven over mijn afhaaleten vandaag bij Indrapura, bedacht ik met dat "Indonesisch eten" voor mij weliswaar een liefhebberij is maar geen zware passie of hobby. De betekenis van Indonesisch eten is in mijn leven eerder een marginale, maar zeker wel aanwezig net als nog 25 tot 50 affecties, liefhebberijen of (voor)liefdes.

Laat ik het erop houden dat mijn voorliefde voor Indonesisch eten voor minder dan  2 % mijn identiteit bepaald. De voorliefde voor Indonesisch eten telt zwaarder dan mijn gevoel voor Ford Taunussen, dirndkleding en Japanse tuinen maar weer minder dan voor Alpenmeren, bestuurlijk/ambtelijk/politieke processen en Italie.

Ik ben er zo ongeveer 20 tot 25 keer per jaar mee bezig. 15 keer per jaar halen we het op zondag in Zeist bij de goede/authentieke cateraar Julan’s aan de Weeshuislaan. Het is dan meestal voor ruim 10 euro p.p. bami en nasi rames. Het smaakt altijd perfect met onder peteh (stinkbonen), hete kip, rendang en ei. Ongeveer acht keer per jaar maak ik zelf rendang, hete eieren en hete boontjes. 


Eetadressen


In Zeist bezocht ik "Mooi Zeist" (middenklasse plus), in Den Dolder Anak Depok (tussen middenklasse en top).  In Utrecht Djakarta bij de Schouwburg en Selemat Makan en in Amsterdam een befaamde zaak aan het Rembrandtplein, ik dacht Indrapura. Allemaal degelijke en goede zaken. I
n Playa del Ingles stonden we in november jl. op het punt bij het aldaar gevestigde Bali te eten, maar we kozen twee keer voor het naastgelegen en perfecte Italiaanse Liguria, aan de avda Tirjana (bij hoek met Avda. EEUU). O ja, en in Den Haag pikte ik wel eens Gadura mee na een bezoek aan de Raad van State 30 meter verderop.   

Het leuke van Indonesisch eten is dat bij de meeste mensen puur om het eten gaat. De inrichting, bediening en gezelligheid zijn van minder belang dan het eten.Er is doorgaans geen muziekherrie en het publiek is rustig. Ook lukt het bij een Indonesisch restaurant doorgaans om binnen anderhalf uur klaar te zijn.  In het betere eetcafé en zelfs bij De Biltse hoek lukte het ons recent niet met een gezelschap van peuter van 3 en moeder van 78 binnen 2 ½  uur klaar te zijn. 

"Tampat Senang" in Den Haag vergeet ik nooit al ben ik er nooit geweest. Het zal ongeveer 20 jaar geleden zijn geweest (ik durf het nu te vertellen) en ons college van  b. en w ging op VNG congres richting Den Haag. Op basis van adviezen van mij en mijn collega werd Tampat Senang op basis van een Lekker recencie uitgekozen en voor de dames en heren besproken. Op de dag dat men dat hoorde was de oukaze "afbellen, we gaan toch niet naar een Chinees, zoek iets beters uit!". Mijn collega die met een smoes moest afbellen schaamde zich rot en Tampat Senang staat nu bij ons nog voor bestuurlijke arrogantie. 


Vandaag Indrapura – Driebergen


Ik kom daar al 20 jaar af en toe en met grote tussenpozen. Het ligt aan de Hoofdstraat in Driebergen. Eerst heette het Indonesia. Men ging er prat op dat een Apollo astronaut er ooit heeft gegeten. Het was er huiselijk en gewoontjes en goedkoop. Zeg maar als een gewone Chinees maar dan 100 % Indonesisch. Sinds enkele jaren is er een langzame upgrading aan de gang. Dat resulteerde onlangs in een eervolle vermelding in de LEKKER 2009 met een mooie beschrijving.

Daarmee behoort het tot de beste 500 restaurants van Nederland. Ik had er twee maanden geleden al eens een eenvoudige rijsttafel gehaald, die was redelijk. Op basis van de beschrijving in de Lekker zouden we nu de meer speciale gerechten halen. Het werd Udang Goreng peteh (grote garnalen met saus van stinkbonen met rijst) en Ajam Betawi (pittige kip met bami). De afhaalruimte is klein en gezellig. Je kunt er zitten op 6 rode (trein) fauteuils met goed uitzicht op bar, keuken en personeel. 

Het was voortreffelijk. De kip bleek een verzameling mooi kippenvlees dat in een soort balletje was gerold (kipstructuur volledig in tact) met een mooie zachte bruine en licht pttig-zoetige korst. Mijn vrouw viel bijna in katzwijn van de grote garnalen. Het is wel wat duurder en anders dan bij de Chinees moet je voor drie personen voor zeker twee personen bestellen. Voor mij is het op zondag 11 tot 13 minuten rijden en dan houd ik het net warm. Voor ons dus voor herhaling vatbaar en voor u. . . . een tip.

 
Tenslotte   

De afhaalkaart!

Verder Zie: http://www.indrapura-driebergen.nl/

SOEPEN  
1. Tomaten soep € 3,50
2. Soto Ayam
Indonesische kippensoep (Elke dag vers gemaakt)
€ 4,50
 
VOOR- EN BIJGERECHTEN
3. Sumpia
Kleine krokante Indonesische loempia gevuld met groenten en vlees. Wordt geserveerd met zoet-pittige saus.
€ 3,50
4. Saté Babi
Saté van varkensvlees gemarineerd met Indonesische kruiden en geserveerd met onze pinda-saus.
€ 5,00
5. Saté Babi Kecap
Saté van varkensvlees gemarineerd met Indonesische kruiden en geserveerd met onze kecap-saus.
€ 5,00
6. Saté Ayam
Kipsaté geserveerd met onze pindasaus.
€ 5,80
7. Saté Kambing
Onze specialiteit! Saté van geiten- of lamsvlees, bereid zoals dat op Bali aan de kant van de straat gebeurt.
€ 7,50
8. Sambal Goreng Telor
Ei in pittige kokos-saus.
€ 3,80
9. Saté Tahu
Gestoomde en daarna gebakken tahu met pindasaus.
€ 4,30
10. Pangsit Goreng
Krokant gefrituurde snack gevuld met rundergehakt en geserveerd met een zoete rode saus.
€ 3,80
11. Krupuk Udang
Kroepoek van garnalen.
€ 2,50
12. Emping Melindjo
Emping (chips van noten)
€ 2,80
13. Kacang Saus
Pinda saus
€ 2,00
14. Rujak Manis
Stukjes appel en komkommers in zoet-pittige siroop
€ 3,50
15. Serundeng
Zoete geroosterde kokos met pinda’s
€ 2,50
16. Pisang Goreng
Gebakken bananen
€ 2,80
22b. Witte Rijst € 3,00
 
HOOFDGERECHTEN
* Nasi of Bami Goreng i.p.v. witte rijst € 1,00
* Nasi Java of Nasi Kuning i.p.v. witte rijst € 1,50
 
SEAFOOD GERECHTEN
17. Ikan Bumbu Bali
Makreel met hete sambal saus.
€ 17,50
18. Ikan Mangoet
Heek-filets in pittige kokos saus.
€ 19,50
19. Udang Goreng Kecap
Specialiteit van ’t huis! Gebakken grote garnalen met knoflook in zoete soyasaus.
€ 22,50
19a. Udang Goreng Peteh
Gebakken garnalen met peteh-bonen in pittige gekruide kokos saus.
€ 18,80
 
KIP GERECHTEN
20. Ayam Bumbu Kecap
Gefileerde kip in een zoet pittige kecapsaus.
€ 13,00
21. Ayam Malaya
Gefileerde kip met groenten in een zoet pittige saus.
€ 13,00
22. Ayam Base Bali
Kippenboutjes in typische Balinese saus.
€ 11,80
23. Ayam Bumbu Roedjak
Gefileerde kip met fijne Indonesische kruiden.
€ 13,00
24. Ayam Betawi
Specialiteit van ’t huis! Licht gepaneerde kipfilet in kruidige saus met kecap en palmsuiker.
€ 14,30
 
RUNDVLEES GERECHTEN
25. Daging Bumbu Roedjak
Gestoofd rundvlees met fijne Indonesische kruiden.
€ 12,80
26. Daging Mbe
Specialiteit van ’t huis! Met rode uitjes en een melange van vier Balinese kruiden gestoofd draadjesvlees.
€ 16,50
27. Dendeng Blado
Gemarineerde gekookte en aangebraden plakjes rundvlees in een hete sambalsaus.
€ 14,50
28. Rendang Asli
Gesmoord rundvlees in pittige kokos saus.
€ 13,50
28a. Daging Semur
Gesmoord rundvlees in zoet-romige soya saus.
€ 12,80
 
LAMSVLEES GERECHTEN
29. Gule Kambing
Gestoofd lamsvlees met gemalen laos en sereh. (niet scherp)
€ 13,80
 
VARKENSVLEES GERECHTEN
30. Daging Bumbu Kecap
Specialiteit van ’t huis! Varkensvlees in zoet pittige kecapsaus.
€ 13,00
31. Daging Bumbu Peteh
Varkensvlees in een pittige sambalsaus, met petehbonen.
€ 12,80
32. Babi Kecap
Gestoofd varkensvlees in kecapsaus.
€ 12,50
33. Daging Bumbu Asam Manis
Varkensvlees met paprika en uien in een zoetzure saus.
€ 12,50
 
VEGETARISCHE GERECHTEN
34. Sambal Goreng Tempeh Peteh
Tahu, Tempeh en Petehbonen in pittige kokossaus.
€ 11,50
35. Sambal Goreng Buncis
Tempeh, petehbonen en boontjes in pittige kokossaus.
€ 9,80
36. Gado Gado
Koude gemengde verse groenten met onze pindasaus.
€ 8,50
37. Tahu Telor
Gebakken omelet met Tahu en taugé in kecapsaus.
€ 9,80
37a. Sayur Lodeh
Gemengde groenten in kokossaus.
€ 9,50
 
INDONESISCHE SCHOTELS
38. Nasi Ramas
Witte rijst met Sayur Lodeh, Gado Gado, Babi Kecap, Daging Bumbu Roedjak, Saté Babi, Telor, Krupuk.
€ 9,80
39. Bami Ramas
Idem, met fijne mie.
€ 9,80
40. Nasi Kuning Ramas
Idem, met gele rijst.
€ 10,50
41. Nasi Java Ramas
Idem, met pittig-gekruide rijst.
€ 10,50
42. Nasi Goreng Speciaal
Nasi Goreng met Serundeng, Sambal Goreng Telor, Sayur Lodeh, Acar Campur, Babi Kecap, Babi Rica Rica, Daging Bumbu Roedjak, Saté Babi, Krupuk.
€ 15,00
43. Bami Goreng Speciaal
Idem, met Bami Goreng.
€ 15,00
44. Nasi Kuning Speciaal
Idem, met gele rijst.
€ 15,00
45. Nasi Java Speciaal
Idem, met pittig-gekruide rijst.
€ 15,00

RIJSTTAFELS
Onze rijsttafels worden naar keuze geserveerd met:
* Witte Rijst
* Nasi Goreng
* Bami Goreng
* Nasi Java (pittig-gekruide rijst)
* Nasi Kuning (gele rijst)

104. RIJSTTAFEL "INDONESIA"
Voor 2 personen € 37,50
 
  * Babi Kecap
Varkensvlees in zoete kecapsaus
* Babi Rica Rica
Varkensvlees in pittige sambalsaus
* Daging Semur
Rundvlees in zoet-romige soya saus
* Daging Bumbu Roedjak
Rundvlees met fijne Indonesische kruiden
* Ayam Base Bali
Kipboutjes in typische Balinese saus
* Saté Babi Kecap
Saté van varkensvlees in kecapsaus
* Sambal Goreng Telor
Ei in pittige kokos-saus
* Gule Kambing
Lamsvlees met gemalen laos en sereh
* Saté Ayam
Kipsaté met pindasaus
* Sambal Goreng Buncis
Tempeh, petehbonen en boontjes
* Sayur Lodeh
Gemengde groenten in kokos-saus
* Tahu Campur
Groenten in kecapsaus
* Gado Gado
Groenten met pindasaus
* Acar Campur
Zoetzure groenten
* Krupuk Udang
Kroepoek van garnalen
* Serundeng
Geroosterd kokos met pinda’s
* Pisang Goreng
Gebakken bananen

105. VEGETARISCHE RIJSTTAFEL
Voor 2 personen € 32,50
 
  * Emping
Chips van melindjo noten
* Sambal Goreng Tempeh Peteh
Tahu, Tempeh en petehbonen in kokos-saus
* Sayur Lodeh
Gemengde groenten in gekruide kokosmelksaus
* Tahu Campur
Groenten in kecapsaus
* Saté Tahu
Saté van Tahu in pindasaus
* Rujak Manis
Stukjes appel en komkommers in zoet-pittige siroop
* Tempeh Goreng Kecap
Gebakken Tempeh in kecapsaus
* Sambal Goreng Telor
Ei in pittige kokos-saus
* Sambal Goreng Buncis
Tempeh, Petehbonen en boontjes
* Tahu Telor
Gebakken omelet met Tahu en taugé in kecapsaus
* Gado Gado
Koude groenten in pindasaus
* Pisang Goreng
Gebakken bananen
* Serundeng
Geroosterd kokos met pinda’s
* Acar Campur
Zoetzure groenten

Typefouten en prijswijzigingen voorbehouden.
Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2008-12. Bookmark de permalink .

20 reacties op Een Indonesisch eetblog – Indrapura Driebergen

  1. Patricia Van Lubeck zegt:

    Ik zal ‘m op m’n lijstje zetten. Je weet maar nooit 😉

  2. ceesincambodja zegt:

    Kan je hier ook krijgen, Rene. Maar dan wel voor 25% van jouw prijs.
    Kom je?

  3. Klaverblad zegt:

    Ik krijg het er heet van.

  4. Klaverblad zegt:

    Heel heet.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Is die tegoedbon voor een gratis afhaalmaaltijd al binnen? :-))

  6. peter louter zegt:

    Virtueel genoten, zo’n lijstje heb ik ook.
    De markt is een tijdje verpest geweest door magnetronmaaltijden uit groothandelskeukens, maar tegenwoordig kun je weer op een aantal plaatsen heerlijk eten. De Hollandse pot laat ik er met liefde voor staan.Reactie is geredigeerd

  7. Thera zegt:

    Wrijf het er maar in, er is hier in de wijde omtrek geen Ind(ones)isch restaurant te vinden. En dat vinden we heel erg.

  8. Zwollywood zegt:

    Poeh, hier krijg ik zin in. Als ik in de buurt woonde zou ik bij dit restaurant een keer mijn afhaalmenu ophalen. Maar op doorreis kan natuurlijk ook een stop worden gemaakt.
    Is het waar dat je de hele menukaart hebt overgetypt?Reactie is geredigeerd

  9. Maria-Dolores zegt:

    leuk eetblog. hier zijn nauwelijks Indonesische of Chinese restaurants, behalve in de grotere steden. soms kook ik zelf Chinees, met inheemse ingrediënten + her en der in het buitenland gekocht.

  10. Wilma zegt:

    Het water loopt uit m’n mond, maar ik moet ook nog warm eten. Leuk beschreven.

  11. Astrid Rijff zegt:

    hihihi!!! Om uit te printen Scheffer!!

  12. Rene Scheffer zegt:

    Patricia…..ligt vlak bij de snelweg, maar uh, gaat wel echt om het eten, eetzaal is gewoontjes.
    Cees …..ben wat bang voor hitte, slangen en schorpioenen
    KB…niet alles hoeft heet te zijn, vaak ook, zoet en mild en kokos
    Aad V…ik heb er een van 35 euro maar die geldt net niet voor deze.
    Peter L…lekker he. Van die afhaallijsten, daarom zette ik hem op het blog, heb ik het altijd bij me.
    Thera…ik zal een zoeken op internet.
    Zwolly….ik heb je een tijd niet gezien op mijn blog (ik lijk Klaverblad wel  ), maar uh nog niet de halve menukaart, ennu maar 2 km van de afrit.
    MD ….maar bij jou zijn weer andere lekkere dingen; kan me wel een goede Chinees herinneren aan de Via Cavour, Rome, inderdaad een grote stad.
    Wilma….Thanks, oei wel laat, tis al bijna Studio Sport.
    Astrid… ja maar het is eigenblijk best wel serieus hoor!

  13. pacopainter zegt:

    Ik krijg nu al trek en dat gebeurt nooit om deze tijd van de dag

  14. hippo zegt:

    pittig blog,
    fijne feestdagen Rene,
    gr. hippo

  15. petrus zegt:

    beste René,
    Chinees-Indonesische restuarants zijn hier dun gezaaid met weinig klienteel dus ook niet zo’n beste kwaliteit. We wagen er ons in belgenland niet meer aan.
    Veellekkerchineesindonesischetenin2009groeten

  16. Rene Scheffer zegt:

    Paco….een eer dat ik het zo ver breng bij u.
    Hippo….dat is het, the same.
    Petrus….u is een goed geinformeerd en veelzijdig mens. Maar chinees-indonesisch? Die combinatie (komt veel voor) is bij ons echt geen aanbeveling. Tis of het een of het ander.

  17. Starry Night zegt:

    Wat een smakelijk blog! Hoewel ik moet bekennen dat ikzelf niet zo van eten hou waarvan m’n tong zeer gaat doen. Maar nu iets anders: Alpenmeren, bestuurlijk/ambtelijk/politieke processen en Italie. Alpenmeren okay. Italië, helemaal ja! Maar bestuurlijk/ambtelijk/politieke processen in dat rijtje…….? Hahahahawhaaaaaaa! Bleh. Het vat je wel leuk samen, denk ik;-) Heb je daar wel eens over geblogd? Daar liefde voor voelen, daar móet iets moois en origineels van te maken zijn!Reactie is geredigeerd

  18. Jim Hasenaar zegt:

    Ik heb net een kerstdiner achter de kiezen, maar krijg weer honger wanneer ik je verhaal lees. Temeer omdat de meeste van je gerechten hier helemaal niet te krijgen zijn.
    Ik zit mij nu te bedenken dat ik hier in Israel helemaal geen afhaalrestaurant ken. Ja behalve de pizza- en burgerhuizen.Reactie is geredigeerd

  19. Rene Scheffer zegt:

    Starry…leuke reactie! Dat blog…oei er lezen teveel mensen mee in mijn werkomgeving vrees ik. Zelf als ik het positief insteek, moet toch aan mijn naam denken. Een positief artikel in het vakblad "Binnenlands Bestuur" gaf me nogal wat ellende onlangs.
    Jim…oei, dat is tamelijk schraal daar. Jammer.

  20. Starry Night zegt:

    Er is wat voor te zeggen, anoniem bloggen;-) Hoewel…. als je in je eigen kring gaat rondbazuinen onder welke nick je blogt krijg je precies hetzelfde probleem, kan ik je uit de eerste hand vertellen…

Geef een reactie

