Over (grote) lichtmasten


Ik ben geen (grote) borstenman. Ook kick ik niet op grote auto’s. Liever een Fiat Panda of Suzuki Splash dan een SUV. Bij lichtmasten ligt dat juist net andersom. Ik krijg kriebels van hele grote masten rond een stadion. Waarom dat zo is kan een psycholoog wellicht duiden. Ik leid er overigens niet onder.

Vreemd  eigenlijk, bedacht ik me toen ik gisteren op Sport 1 een documentaire  over Dick Advocaat zag. Hij werd gevolgd in de stad waar hij traint en woont, Sint Petersburg. De camera zoemde in op het stadion.Wat een joekels! Ik besliste direct dat dit tot een blog moest leiden.

Het stadion van Zenith was toch al enorm ruim opgezet en de afstand naar het veld door de sintelbaan groot. Maar die lichtmasten hadden een ongeëvenaarde omvang. Zo groot heb ik ze nog nooit gezien en groter zal ik ze ook nooit zien. Zie de onderstaande foto.

Als kind had ik het al

Ik kwam als 8 tot 10 jarige eigenlijk zelden in een stadion, alleen soms in dat van Wageningen. Dat had geen lichtmasten, die kwamen pas in 1980.  Eind jaren ’60 bezocht ik wel de Goffert en de Vijverberg, waar Wageningen klop kreeg van De Graafschap en NEC (beker). Ik spelde de "Goal" en spaarde voetbalplaatjes. Wanneer ik met mijn ouders tochtjes maakt door Nederland werd ik ingehouden extatisch wanneer in de verte de lichtmasten opdoemden. Daar is dus ook het stadion, daar spelen mijn helden van Haarlem, PEC, Go Ahaed of ADO. Stadions waarvan ik de lichtmasten van verre zag en wist dat het DAAR gebeurde. Tonen van de voetbalmars komen op, de hartslag gaat omhoog. Toen al en nu nog steeds.

Het Oostblok

Vooral daar zie je dus van die grote masten. In het Oostblok waren wel meer dingen groot. CV installaties, wegen, industrie, pleinen. Een vorm van compensatie, dan wel grootheidswaanzin? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de functionarissen van staatsinstellingen zorgden voor die grote masten. Zo wordt de goedkope,  uit bruinkool gewonnen elektriciteit benut en wordt het te vele staal (er is geen markt) ten nutte gemaakt. Hieronder staan de masten en het stadion van Slovan Bratislava.     



Andere masten

Die van Wageningen zijn te iel, transparant. Die in de (oude) Meer zijn prima. De masten van de Kuip passen precies bij de grootte van het stadion. De masten van AZ en Werder Bremen hebben ook wel wat omdat de palen scheef staan, richting speelveld, en een organisch geheel vormen met de tribune. 

In sommige stadions zitten ze onder het dak zoals het Stadio Olympico in Rome, Sampdoria in Genua en in Camp Nou in Barcelona. Masten moeten bij een stadion passen, net als de vorm van de borsten bij een vrouw.

Die in Bratislava en Sint Petersburg kloppen niet. De stadions en masten zijn als een vrouw met schoenmaat 35, een lengte van 2.05 meter en een tailleomvang van 68 cm en dan borsten van cup FF. Volstrekt uit verhouding, maar wel intrigerend.

Het zal me niet snel loslaten. Nu nog kijk ik, wanneer ik een stad passeer, naar de stadionmasten. Zelfs op de Canarische eilanden herken ik van verre een stadion, zoals dat van Maspalomas, waar vroeger rond de jaarwisseling een internationaal tournooi werd gespeeld.  Bij het passeren van Munchen zie ik altijd het grote nieuwe en rode Allianz stadion van Bayern Munchen. Een bombastische Ufo lijkt het, prachtig op zich. Toch krijg ik er geen kriebels van. Het mist lichtmasten.   
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-01. Bookmark de permalink .

17 reacties op Over (grote) lichtmasten

  1. Theodorus zegt:

    Graag gelezen.
    Heb een andere kijk op stadions (gekregen).
    Bij welke menselijke objecten komt bij jou de vrouw niet in gedachten?
    Ben benieuwd hoeveel vrouwen zich hieronder melden.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Ik heb toch een ander gevoel bij zo’n stadion met van die grote lichtmasten: die staan toch flink voor paal! :-)Reactie is geredigeerd

  3. marsjan zegt:

    De masten van Slovan Bratislava zijn echt bijzonder, ook al zijn ze uit verhouding. Maar in die mastenadoratie herken ik wel wat hoor… als ik over de Brienenoord tuf ’s avonds en er is ‘iets’ te doen in de kuip vind ik dat toch een machtig gezicht. En als ik een stad inrij en zie stadionmasten krijg ik een soort van thuis gevoel…zo van…oh ze doen hier ook gewoon aan voetbal… Ach ja beetje vreemd… šŸ˜‰ Dus zo’n mastenblog…het werd tijd! šŸ™‚ Groet Marjan.

  4. cor zegt:

    had er nog nooit op gelet; ben ook geen voetbalfanaat, maar een mooi stukkie; de volgende keer dat ik ergens masten zie denk ik aan jou!

  5. Wilma zegt:

    Ik heb niks met voetbal nog staan met stadionmasten, maar toch vond ik het boeiend om te lezen. En omdat je NEC vernoemt waar mijn schoonvader zo gek op was, beveel ik je ook aan šŸ™‚

  6. fred van der wal zegt:

    Foeballuh is voor de dommen
    hoef je bij mij niet voor an te kommen
    die foeballers?
    Ze hebben hun hersens in hun achterpoten zitten

  7. lebonton zegt:

    voor de een borsten, voor de ander een mast
    zo is er altijd wel iets wat bij een man past

  8. Aad Verbaast zegt:

    Nog even wat in de vakliteratuur geneusd waar no die fascinatie van je vandaan komt met masten.
    Het staat bekend als mast-urbanisatie..
    Geen kruid tegen gewassen! šŸ™‚

  9. Rene Scheffer zegt:

    Th…
    Marsjan en Wilma deinzen niet zo snel terug voor zoiets. Trouwens ik kom binnenkort met een Ford Taunus blog…..over vrouwen gesproken.
    Aad V….u geen voetballiefhebber, puh
    Marsjan… grappig dat je dat ook hebt. Huh zo’n mastenblog? šŸ™‚
    Cor….zeer vereerd; Birkhoven lag altijd wat verscholen en nog.
    Wilma….3-1 voor NEC op een zondag in december 1968, voor de beker in de sneeuw. 7000 touwschouwers.
    Fred…dat klopt voor een groot deel ook weer wel.
    LB…:-)
    Aad V: klopt inderdaad! Die stadions staan heel vaak aan dxe rand van de stad šŸ™‚

  10. sprakeloos zegt:

    Een prettig gestoorde tik, dat wel en van die kleine auto’s en (geen grote borsten) zal ik psychisch maar niet duiden.
    Ik deel de tik niet al ben/was ik wel een voetballiefhebber. Voetbalmasten doen mij denken aan mijn trainingen bij ROHDA Raalte. Ik was een goede keeper met slechte ogen, dus bij de wintertrainingen gingen de lichten (klein, slecht en ielig) aan. Veel meer missers dan normaal.

  11. peter louter zegt:

    Nog even Freud geraadpleegd. Die masten staan voor een stevige erectie en indien de lichten zijn ontstoken voor de verspreiding van zaad.
    Zo vormen de palen een ode aan de scheppingskracht van de man en zijn vernuft om de wereld te verlichten.

  12. sprakeloos zegt:

    @ Peter, de wereld verlichten of zichzelf

  13. pacopainter zegt:

    mee eens.Lichtmasten moeten! En roze voetbalschoenen daar moet een verbod op komen

  14. amelie.pardouze zegt:

    Hahaha, paalprojectie…

  15. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos…leuk te lezen, keeper in Raalte, een befaamde amateurvereniging
    Peter…ach ik vind het niet heel erg dat ik dan wel mijn blog daar mee wordt geassocieerd.
    Paco…roze schoenen = extra afbreukrisico en in vind het niets; leidt af van het voetbal zelf.
    Amelie…uh, ja kwist het ook niet; nu wel door de reacties.

  16. Antoine zegt:

    Maracanã in Rio heeft ingebouwde lichtinstallaties, aan de rand van het dak. Het veld wordt dan door honderden felle koplichten beschenen. Het stadion op zich is vanwege haar afmetingen indrukwekkend, en zal over vijf jaar het stadion zijn van de WK finale.

  17. Stef zegt:

    Dezelfde ‘kick” heb ik ook als ik lichtmasten zie. Dan wil ik er naar toe. Kijken naar de masten, hoe zijn ze gebouwd, Hoeveel lampen, modern of ouderwetse constructie. Vraag me niet waarom. Maar sinds kind ben ik verslaafd aan lichtmasten. Jammer dat in moderne stadions vaak de lampen in de dakrand worden ingebouwd. Lichtmasten horen nou eenmaal bij een stadion. En bij de Skyline van een stad.

Geef een reactie

