"Schaatsen is vroeger" – en toen was er mijn dochter . . . .


Ik weet dat ik ze heb, de schaatsen. Noren van Viking, "junior". Ik kocht ze toen ik 15 of 16 jaar was. Daarvoor had ik doorlopers. Schaatsen heeft wel mijn jeugd bepaald.

Vroeger

Ik was 3 en was op de ijsbaan met mijn vader toen hij naar huis werd geroepen. Mijn moeder was hoogzwanger van mijn zus. Ik zie mezelf nog lopen op die zaterdagmiddag in de sneeuw.

Later op de basisschool kan ik me het schaatsen op de woensdagmiddagen herinneren. Soms op een plas met ondergelopen weiland aan de Noordberg tussen Heelsum en Renkum. Vaak ook op de officiële ijsbaan in Renkum, een 400 meter baan met lichtmasten. Zie de foto hieronder. Een heuse Ijsvereniging "Vooruit" waar je lid van moest zijn. Ik was 8 en er waren op een woensdagmiddag schoolwedstrijden. In die tijd had ik faalangst. "Neen, juf, ik moet naar de kapper zei ik" Ze geloofde het nog ook.

Als puber schaatste ik ook regelmatig. Mijn conditie werd steeds beter. Mijn techniek was wat houterig. Echt doorbuigen lukte me niet en ik stond maar half stabiel op de schaatsen. Toch kon ik een redelijke snelheid ontwikkelen. Pootje over in de bochten, dat ging net. Aan die ijsbaan  in Renkum had ik goede herinneringen. Ik voel nog de prettige spanning van de 14.00 en 19.00 uur, de tijden dat de baan open ging. Het gladde en donkere ijs, nog zonder scheuren. De eerste slagen en dan de muziek. Muziek van eind jaren ’60 en begin jaren ’70. Prachtige muziek die het tempo van mijn lange slagen over het ijs begeleidden. Ik zie de plaatselijke cracks nog voorbij gaan met hun rug, waaronder Gert Scheffer, mijn oom.  

Later vanaf 1980, toen ik in Zeist woonde was het bezoek aan ijsbanen passé. Het was surrogaat. Ondergepoten atletiekbanen in Zeist en Doorn, dat was niets. Neen, dan wachtte ik liever op tochten. Ik had net een auto en ik kon daarmee het plassengebied ten westen en noorden van Utrecht bestrijken. Woerdense Verlaat, Ankeveen, Reeuwijk, Vinkeveen. Ik deinsde er niet voor terug om een tocht van 40 kilometer te rijden. Ik was 70 kg, liep halve marathons en had een bereconditie. In mijn hoofd klonken ook toen nog de tonen die ik begin jaren ’70 hoorde op de ijsbaan in Renkum. De mooiste schaatsmuziek die je kunt bedenken. Trage ritmiek met af en toe een versnelling. Luister (2 x). . . . .

Tijdens het laatste natuurijs in 1997 heb ik het nog even geprobeerd, schaatsen dicht bij huis op een ondergelopen weiland in Bunnik en met wat collega’s op de Slotgracht. Ik was 39. Nu bijna 51 en na een verhuizing zou ik niet weten waar de 35 jaar oude schaatsen zijn. Ik ben 25 kg zwaarder ook.

NU

Twee weken geleden was ik in Utrecht met mijn dochter bij het Spoorwegmuseum. Daar was een kunstijsbaan aangelegd met in het midden een stoomlocomotief. Het was er om 10.00 uur stil, later supoerdruk. Je kon er schaatsen huren. Mijn dochter keek en zag andere kinderen en veel vaders en moeders. Ik vond ze nog iets te jong en ze was er niet op gekleed.

Volgend jaar gaan wij ook schaatsen. Tegen iedereen die het horen wil zegt ze nu "ik kan bijna al schaatsen!"  Iedere tijd heeft zijn eigen dingen denk ik nu maar. Mijn hoogtepunt qua schaatsen lag tussen 1969 en 1990 met nog een uitloper in 1997. Nu zijn er andere dingen, zoals bloggen. Dat deed ik toen nog niet. Toch zal ik weer gaan schaatsen. Niet omdat ik het wil en niet omdat ik denk het nog goed te kunnen. Met meer angst dan vroeger. Breuken en verzwikkingen herstellen minder snel. Maar ja, dochterlief van (volgende winter) 4 ½ jaar heeft recht op vaderlijke begeleiding.  Deze winter kan ik vast wennen aan het idee.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-01. Bookmark de permalink .

18 reacties op "Schaatsen is vroeger" – en toen was er mijn dochter . . . .

  1. cor zegt:

    ik ben achter een stoel begonnen en mijn verste tocht was van Groningen naar Ten Boer en terug misschien 10 km

  2. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    dmv skeeleren kan ze het ook leren. Mijn oudste zoon had een zomer van eindeloos veel skeeleren achter de rug toen het in de winter opeens ging vriezen. Hij had nog nooit geschaatst maar ik kocht een paar ijshocky schaatsten en hij schaatste er zo op weg!

  3. ceesincambodja zegt:

    Ben ik jou niet een keer op het Leersumse Veld tegen gekomen? Ik had toen net Zandstraschaatsen, een openbaring, met mijn zwakke enkels. Dat was inderdaad in 2002. Sindsdien dooit het… tot 2009! En nu is mijn enigste ijs dat in mijn frisdrank. (SNIK!)

  4. Thera zegt:

    Gelukkig hadden wij in Dieren ons zwembad, daar heb ik deze mooie herinneringen aan. Water moet lekker warm zijn en niet bevroren! 😛

  5. pacopainter zegt:

    Ik heb het nooit onder de knie gekregen.Begreep nooit de lol ervan maar moest toch schaatsen.Dat hoorde zo!

  6. Aad Verbaast zegt:

    Met bloggen begeef je je toch ook op glad ijs? 🙂

  7. Theodorus zegt:

    Heerlijk histoblog met zeer passend sfeerfoto.
    Ja, dat terugblikken op eigen sportprestaties vanuit een overgewicht situatie roept gemengde gevoelens op. Maar jouw perspectief, ook al op schaatsgebied, is natuurlijk Rozanne. Heya!

  8. Annelies zegt:

    Wat een nostalgie, vooral met die muziek!
    Schaatsen is nooit mijn dada geweest, ik deed wel mee maar zat meer in de cafes langs de Rotte…! Je dochter is niet te jong, want flexibel, ik zou toch nog met haar gaan.Reactie is geredigeerd

  9. Wilma zegt:

    Dan hoop ik voor jullie dat er weer natuurijs is!

  10. Zwollywood zegt:

    Ik schaatste ook al toen ik 4 was….op een plas op het land…later wat verder van huis….en nu op de uiterwaarden….ook met camera.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Beste ijs-, zomer- en blogvrienden. Ik had deze week maar liefst 4 blogs. Voor mij erg veel en heb geen nu puf meer…Daarom allen bedankt voor de reacties, tips en herkenning!

  12. Antoine zegt:

    Het zal je verbazen dat hier rond Kersttijd, midden in de tropische zomer, een kunstijsbaan voor de kleintjes was aangelegd, bij een shopping. In de winter wordt bij een andere shopping voor korte tijd ook een kunstijsbaan aangelegd. Ik begeef me er niet op, gezien ik pas op late leeftijd wat aan schaatsen heb gedaan en de techniek niet helemaal onder de knie heb, en omdat ik een zwakke enkel heb dankzij een val.

  13. ceesincambodja zegt:

    Ja ho, zeggereens Rene Scheffer, dat had je eerder moeten bedenken.
    Vooruit met de geit. Antwoorden.

  14. Rene Scheffer zegt:

    Cees vooruit dan….neen na 1997 niet geschaatst; wel halve marathon om Leersumse veld mnaar dat was 1988.
    Antoine….hou houden ze het koud, dat ijs in die warmte. Zal heel wat energie/stroom kosten maar wellicht is dat goedkoop in BRZ.

  15. jan krosenbrink zegt:

    het mooie van een dochter of zoon is dat ze je de kans geven opnieuw te beginnen. Ook met dingen die je nooit eerder hebt gedaan. Daarom is het voor je dochter ook helemaal geen logisch verhaal wat hierboven staat, voor haar is het logisch dat ze recht heeft op vaderlijke begeleiding, al was het bij korfballen -nu vergis ik me-, als was het bij synchroonschoonzwemmen. Voor ons bloggers ligt dat gewoon anders, dus aanbeveling.

  16. Marloes Kemming zegt:

    Mooie column, wordt helemaal chauvinistisch van al die ijspret!
    dank voor je reactie op mijn blog, helaas had mijn pc mij eraf gegooid voordat ik die enorme berg tekst kon ordenen, maaaar het is nu aangepast.
    (hoewel je me best mag uitleggen hoe je die fotos er zo inkrijgt, sprak zij digibeterig)
    Ga je blog volgen!

  17. sprakeloos zegt:

    1990 is ook mijn eindpunt, nog wel geskeelerd, maar met een schaatsenhatende vrouw, liet ik het af weten. Dat ligt natuurlijk aan mij…maar volgend jaar zorg ik dat ik in november schaatsen heb. Kan mij die 20 kilo extra schelen, bovendien ben ik nog 9 jaar jonger……

  18. Rene Scheffer zegt:

    Jan K…
    Dat merk ik steeds meer en erg vind ik het niet.
    Marloes K….Thanks!
    Instructies over foto’s heb ik naar je vk e- mailadres gezonden.
    Sprakeloos…
    Ow dan ben je jonger en ik denk toch ook lichter dan ik.

Geef een reactie

