Turijn – over Pavese, Juventus, Risotto en de Superga


Dat ik deze stad nog geen blog waard heb gevonden bevreemdt me. Mijn (kleine) avatar is nota bene geknipt uit een foto die is gemaakt in een van de koffiehuizen van Turijn. In 2003 dronk ik onder een galerij een warme cocktail. Onlangs werd ik weer aan de stad herinnerd.

Ik zag een documentaire over het vliegtuigongeluk waarbij het legendarisch elftal van Torino in 1948 om het leven toen kwam na een botsing in de mist meyt een Turijnse heuvel. Dit na een wedstrijd tegen Sporting Lissabon. Veel Torinezen bezoeken nog steeds de heuvel Superga, waar ook een basiliek is (in de zomer gaat er een treintje).  
  

Hoe kwam ik er eigenlijk?

Het zal rond 1994 zijn geweest. Ik had wat over Turijn gelezen in een Duits blad "Geosaison". Ik zag galerijen en besneeuwde Alpen. Rond die tijd maakte ik vaak april uitstapjes, 6 tot 10 dagen weg met de auto. Ook Juventus, de voetbalclub, "de oude dame" en het Piemontese heuvelland, waar de Barolo vandaag komt, trokken me. 


De stad – de galerijen, het eten

Inmiddels ben ik gaan houden van vooral de galerijen en de pleinen. Nergens ter wereld heb ik een zo mooie aaneengesloten galerijenverzameling  gezien. Kilometerslang en niet alleen de dure Via Roma. Er zijn grote en goedkope markten, Musea, de gezichtsbepalende Antonellatoren, musea zoals het museo Egipto, de lijkwade van Turijn ook. Verder zijn het vooral de cafés die de sfeer bepalen. Vaak was ik er rond Pasen en dan stonden de bakkers en chocoladewinkels vol met metershoge chocolade-eieren.  

Als verblijfsstad voor een toerist is Turijn vele malen gerieflijker dan Milaan. Het enige dat Milaan meer biedt, zijn het nabijgelegen Comomeer en de mode. In Turijn wordt gekookt met boter en niet met olijfolie, de risotto is vlakbij en komt van de rijstvelden van Vercelli en Alessandria. Nog een tip. Graag toch Milaan zien?  Ga dan naar Turijn en pak met de trein een retour naar Milaan.  


Restaurants.

Enkele tips van door mij bezochte betaalbare en goede restaurants: 

Stars & Roses 
Piazza paleocapa, 2/d,  Tel. 011.5162052, vlakbij het station en het hotel. Er is een pizzeria-deel en een deel dat een min of meer klassieke Italiaanse keuken biedt.

Airone  
Via Urbano Rattazzi, 5. Op 200 meter van het station. Ouderwets basaal. Veel tegels en veel neonlicht. Vooral goede vis en tamelijk goedkoop. Goede zwarte visrisotto voor 6,50 euro (2004). Snelle bediening. Mijn vrouw vond het er niet zo gezellig. 

Trattoria Toscana  
Via Rattazzi Urbano, 5,   011 545513‎.
Een zijstraat van de Corso Vitorio Emanuelle II. Toscaanse keuken. Druk bezocht, gezellig, goed en goedkoop.   

In al deze restaurants is het mogelijk om een goed driegangenmenu met een fles wijn te krijgen voor 55 tot 70 euro (voor twee personen). 
 

Hotel Roma & Rocca Cavour

Het hotel


Dit driesterren hotel kwam op mijn pad. Het ligt aan het halfronde plein bij het station Puerto Nuevo. In die eerste jaren waren er zogenaamde weekendtarieven. 130.000 lire door de week en 85.000 lire in het weekend. En in de tijd dat de lire laag stond maakte dat het een koopje. Een statig en perfect gelegen drie sterrenhotel met een klassieke lobby en fauteuils. "A kind of faded grandeur" las ik ergens. Goed geoutilleerde kamers met grote bedden. In 2004 was het er nog net zo als in 1994. Nu zijn de weekendtarieven er nog en 82 euro (door de week 98 tpot 110). Adres: Piazza Carlo Felice, 60 – 10121 Torino (IT) – Tel: +39 011 56 12 772 – Fax: +39 011 56 28 137 – info@romarocca.it. De website:  http://www.romarocca.it/eng/hotel.html


Pavese

De befaamde schrijver, kind van de Piemonte. Hij schreef over zijn jeugdbelevenissen in het gebied van de Langhe, de armoe en ellende ook. De grote stad Turijn zag hij als Sodom en Gomorra.  Een ongelukkige liefde leidde in 1950 tot zijn zelfmoord in een van de kamers van hotel Roma & Rocca Cavour. Dat geeft het hotel toch een aparte lading 

Van Oekel

Het was in ditzelfde hotel dat ik op een donderdag eind jaren ’90 in de Telegraaf las over het overlijden van Dolf Brouwers, mijn grote held uit de zeventiger jaren. Het was 15.30 uur 4 in de middag. Ik zag dat Henk van der Meijden, voormalig icoon van het burgerdom, een volle pagina had gewijd aan de controversiele Brouwers/Van Oekel. Een echt eerbetoon!   

Juventus en Torino 

Ik  bezocht het oude stadio Olympico, midden in de stad. Daar waar zowel Ajax als Twente in de jaren ’70 successen vierden. Het is na 2004 verbouwd voor de openingsceremonie van de winterspelen. Daarvoor trainde Juventus er. Ik zat er bovenop en zag de rustige trainer Lippi aanwijzingen geven. Ook Davids zag ik er. Ik was vooral onder de indruk van de dynamische en langharige Conte. Na afloop staken we schuin over naar een simpele volksmarkt.
Verschillende wedstrijden bezocht ik het grote maar ongezellige Delle Alpi. Onder andere die tegen Fiorentina (met van der Sar onder de lat), tegen Galatasaray (CL), AS Roma en Inter (met Bergkamp en Jonk). Een ritje met tramlijn 9 van 20 tot 25 minuten. Het grote stadion was vaak half leeg. Gelukkig wordt nu gewerkt aan een intiemer stadion. Z.ie hieronder

Turijn?  Ik vroeg net aan mijn vrouw "zeg, "Turijn vond je dat wat?’ Ze reageerde positief. "Ik was toen in verwachting van Rozanne" En "Ja eigenlijk vond ik het wel een mooie stad waar ik me goed thuisvoelde".

Dat zegt meer dan 10 aanbevelingen voor deze stad,  want zij is niet het type dat me napraat of zich woorden in de mond laat leggen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-01. Bookmark de permalink .

8 reacties op Turijn – over Pavese, Juventus, Risotto en de Superga

  1. Theodorus zegt:

    Heerlijk om te lezen.
    Ik heb een onverklaarbare hekel aan Juve. Dat wel. (Ik ben voor Lazio)
    BUNDELEN !!!

  2. lebonton zegt:

    om in gedachten te houden.
    we kennen wel rome en firenze, verona en trento.
    hier nog niet geweest, maar italie blijft wel trekken.

  3. Thera zegt:

    Tja, wat zal ik nou eens zeggen. Barolo, mmmmmm. Risotto, mmmmmmm. Trattorie zijn bijna altijd goed, welliswaar eenvoudig en niet duur. Eh… Juve? La vecchia signora? I Bianchi-neri? Neuh… Ik was voor AC Milan met in mijn tijd il Tulipano Nero (Gullit) en Rijkaard en van Basten. Ik zag ze in een oranje gekleurd Parma (1988), daar waar Gullit zijn knieblessure opliep.Reactie is geredigeerd

  4. Antoine zegt:

    Mooie beschrijving, Rene. Ik ken Milaan en Turijn (nog) niet, maar ik zal jouw adviezen dan opvolgen 🙂

  5. Theodorus zegt:

    Veel te weinig reacties.
    De schaatsfoto’s vieren hoogtij.

  6. pacopainter zegt:

    Schitterende beschrijving

  7. Ron zegt:

    Ben er nog nooit "echt" geweest, maar alleen maar voor een concert van U2. Dit jaar moet het er echter een keer van komen.
    Toen ik in Italië kwam was Davids de enige Nederlander die hier voetbalde. De keus Juventus als favoriete ploeg (dat hoort erbij als je hier enigszins mee wilt tellen) was dan ook eenvoudig. Na de affaire Moggi slaat mijn hart een stuk minder snel voor het Italiaanse voetbal: het is als een boek waarvan je het eind al weet.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Th…Lazio, club van de middenklasse plus van Rome e.o, soort D 66
    Lebonton….goed te combineren met Milaan en Genua, soort driehoek
    Thera..ow toen ze kampioen werden; Gullit zag ik ok regelmatig, toen hij -later even voetbalde bij Sampdoria, onder andere uit bij Udine.
    Antoine….mooi zo dat hoor ik graag.
    Th….ben niet eens ontevreden. Turijn is een moeilijke stad cq. niet bijzonder populair en het is een lang stuk, maar wel mooi opgemaakt enzo. Doe dit soort blogs ook een beetjes voor mezelf.
    Paco…Thanks
    Ron… Moggi, ik weet het en dan die val van het balkon (mislukte zelfmoord) van die keurige verdediger Pessotto, die getrouwd was met een veel te knappe Zwitserse basketbalspeelster, wat een drama’s.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

