Ik ben een man en wil Citrosan! – Waarom is het bij vrouwen minder erg?


De leuke dingen in het leven zijn minder leuk en lekker en je weet niet hoelang het duurt voordat het beter wordt. Ik word er daarom behoorlijk ellendig van.

Deze keer was het een a-typische verkoudheid.
Normaal krijg je kriebels in de keel, wat keelpijn en daarna ook kippenvel. Dan een natte neus, vervolgens lichte hoofdpijn. De tweede dag kenmerkt zich door watersnot dat uit de neus loopt en een watterig hoofd met enige duizeligheid bij inspanning en in de nacht een verstopte neus (aan twee zijden). De derde dag is hetzelfde maar iets minder.  

De vierde dag verdikt het snot zich. Het is niet meer waterig maar wordt groenig en gelig en laat zich makkelijk wegsnuiten. Dan is het ergste leed ook geleden.

Nu voelde het anders en begon het een week geleden met wat kriebels in de neus op het moment dat Rozanne griep had. De dagen erop werd het langzaam erger. Woensdag  had ik koorts en voelde me moe. Ik ging om 15.00 uur naar huis en heb een uur of twee geslapen. Donderdag had ik een drukke dag op het werk met een belangrijke vergadering en een laatste diner met de OR die ik net heb verlaten. Ik sleepte me door de dag en kwam om 22 uur doodmoe thuis.

Vrijdag ging ik toch naar mijn werk, maar gunde me een half uur extra uitslapen. Het was niet verstandig, want ik was moe en had hangende oogleden, zeiden de dames van communicatie. Ik ging ook op vrijdag eerder naar huis. 38,5 graden koorts had ik. Spierpijn had ik ook net als zaterdag en nog steeds voelde ik me me slap. Toch maar wel wel heel even boodschappen doen natuurlijk. Vandaag, zondag is het allemaal iets beter, maar ik ben wel snel moe en het snot verdikt zich nog niet echt.


Vervelende verschijnselen

De eerste dag gaat het nog, maar de tweede dag is de geur zo goed als weg. Ik ben een gewoontemens en drink gewoon mijn bier en/of wijn en een sambuca. Iets minder dat wel, het smaakt immers niet. Ik hecht aan "rust, reinheid en regelmaat" en heb het idee dat gewoon met alles doorgaan bevorderlijk is.
 
Ook eten smaakt minder. Ik eet wel, hooguit 20 % minder. Omdat de rest van de familie ook ziek is, was het vooral soep en ei en brood wat we aten.  De slaap is ook minder leuk. Ik word steeds wakker, de hoest zit vast en het odol-gevoel blijft ook al enkele ochtenden achterwege.    

Concentratie op de meest simpele maar plezierige dingen ebt snel weg. Het TV kijken gaat half, de krant lees ik oppervlakkiger en het VK blog volg ik nauwelijks.



Op het werk


Ik zoek graag bevestiging van alles en ook van de ernst van mijn verkoudheid dan wel griep. Ik nam deze week steeds citrosan  (een prettige citroendrank met paracetamol) mee, zo kom ik enkele uren van de dag wat helderder in mijn hoofd door.  Ik doe het poeder in een glazen beker die ik van overbuurvrouw L. krijg. Ik loop ermee door de gang, 30 meter verder naar de automaat met heet water. De beker is gevuld en ik neem een andere route terug. Op de heenweg met de poeder wek ik al aandacht en zorg op en ook terug zien ze me met het grauw gelige mengsel lopen. Duidelijk is dat ik het behoorlijk te pakken heb. 

Naar de dokter zijn we niet gegaan. Het zou de statistieken op een vreemde manier beïnvloeden. Het is al snel een griepepidemie, wanneer er 10 op de 50.000 zich met griep bij de arts melden is die er immers al. Drie tikt dan wel erg hard aan. Op mijn webstats zag ik een snelle daling van het aantal bezoeken, na 5 dagen niet bloggen en bijna niet reageren. Ik besloot er maar een blog van te maken, van het griepgevoel.

Bij vrouwen?

Zijn vrouwen eigenlijk weleens echt flink verkouden of grieperig, vraag ik me tenslotte af.
Ik zie ze immers nooit met volgesnoten zakdoeken of bekers citrosan. Zouden bij vrouwen de verschijnselen zich in een mildere vorm voordoen wellicht? Een man heeft nu eenmaal 1,3 keer zoveel vocht cq. lichaamsinhoud (dus ook meer snot).  Mogelijk nemen ze eerder neusspray en smeren ze zich in met gezichtscremes waardoor het snotteren en de witheid worden onderdrukt.

Het kan natuurlijk ook zijn dat vrouwen minder snel klagen omdat ze conform de theorie van Schopenhouer minder geconstitutioneerd zijn om de ernst van de situatie in te zien. Volgens Schopenhouwer leven vrouwen ze meer op de korte termijn cq. bij de dag en geen hebben dan wellicht ook geen notie van de komende ellendige dagen, die volgen na de eerste kriebels in de keel.  

  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-01. Bookmark de permalink .

15 reacties op Ik ben een man en wil Citrosan! – Waarom is het bij vrouwen minder erg?

  1. Summer zegt:

    … Moeilijke vraag…

  2. Aad Verbaast zegt:

    Weer boeiende mijmeringen. Ik zou het ook allemaal niet weten. Beterschap is wat ik je kan wensen. Dat doe ik dan ook.
    Alhoewel zo’n citrosan me ook niet verkeerd lijkt. Moet je daar ziek voor zijn ? 🙂

  3. Theodorus zegt:

    Met belangstelling wacht ik in deze reactieruimte op dé dames.
    Zo’n blog te kunnen maken stelt me gerust.
    Het herstel is ingetreden.

  4. Thera zegt:

    Dit is een nare griep, blijft zeker wel twee weken hangen, maar dat kan ook komen, omdat ik als vrouw, moeder en mantelzorger gewoon moest doorlopen. Lang leve de paracetamol, de gewone pilletjes, dus geen theatraal geel drankje 😉 Wij zijn ook niet bij de dokter geweest, dus we zitten al op vijf extra. Zijn jouw vragen zo naar behoren beantwoord? 🙂

  5. Theodorus zegt:

    Je had eigenlijk een andere foto moeten plaatsen. Beetje passender.

  6. ceesincambodja zegt:

    Ziezo, je hebt er weer een tik bij, Rene.
    En iemand die medelijden toont. Want daar was het je toch ook om te doen?(Kuch…)

  7. pacopainter zegt:

    ik ben zo blij met die uitgebreide beschrijvingen van snot in alle soorten van ontwikkeling.Met name omdat ik net een cholaatje in mijn mond stak
    overigen van harte beterschap natuurlijk.
    Vind je het erg dat ik, ondanks je toestand, toch heb moeten lachen om je blog?

  8. de Stripman zegt:

    Smakelijk beschreven, René ! En ik kan jou en Schopenhauer gerust stellen: bij ons in huis hebben de mannen zich (tot nu toe) kranig gehouden en zijn de dames kreunend in bed gekropen…;o)Reactie is geredigeerd

  9. Mo zegt:

    Als doorsnee vrouw kan ik je verzekeren dat ook wij vrouwen weleens het idee hebben dat onze hersenen in snotvorm onze neus uitkomen. Maar, en nu komt het, vrouwen zijn gewoon van oudsher gewend om langer door te gaan. Die luiers moeten immers toch verschoond, kinderen moeten toch naar school, die was moet toch gedraaid en de kinderen hebben toch gewoon honger, dus het moet allemaal wel doorgaan. Daarnaast moeten vrouwen, vooral in hogere posities, zichzelf meer bewijzen om voor vol te worden aangezien.
    Cliché? Welnee. Het is gewoon zo.
    Mannen zijn echt kleinzeriger en hebben een grotere zucht naar aandacht.Zoals je zelf zegt: ‘….wek ik al aandacht en zorg op….’
    Maar – collega’s onder elkaar – ik wil je best een tip geven hoor. Ik heb het al vaker gezegd op dit blog: een schaaltje water met een druppeltje tijmolie naast je bed, dat werkt op je luchtwegen en dan slaap je beter want je neus loopt niet zo vol.Reactie is geredigeerd

  10. Mo zegt:

    ik heb er maar een blogje over gemaakt.

  11. helena zegt:

    Beterschap, dat eerst!
    Ik ben toch echt wel regelmatig flink verkouden, met veelal ook sinusitus (voorhoofdsholte-onsteking) en vervelend hoesten. Griep heb ik ook al een paar keer gehad. Maar dan wel dat ik de eerste twee dagen in bed lag en nog een paar dagen met 39 graden koorts, maar wel ‘op’ maar nog lang niet in staat tot werken. De vorige keer dat ik griep kreeg en dacht dat ik beter was kreeg ik na de griep een vervelende oorontsteking (niet geslapen van de pijn) en weer zo’n sinusitus en hoesten… kon dus nog niet werken. Was er enige tijd zoet mee.
    Ik heb in het verleden vaak genoeg doorgewerkt bij ernstige verkoudheid maar het gevolg was dat ik dan soms ook wel echt ziek werd (misselijk, overgeven, en dan dus ook weer flink verkouden worden). Nu kijk ik wel beter uit en ga mezelf niet nog zieker maken. Maar ben gelukkig wel in wat mindere mate verkouden de laatste tijd.
    doorwerken vind ik niet echt verstandig. Bovendien steek je zo ook weer andere mensen aan.Reactie is geredigeerd

  12. Sandra zegt:

    Had het ook flink te pakken vorige week, griep en behoorlijk verkouden. Heb me er maar bij neergelegd en vele uurtjes op de bank doorgebracht met tv, iPod en boeken. Vandaag maar eens rustig aan weer een paar dingetjes gedaan. Citrosan komt me bekend voor, volgens mij had mijn moeder dat vroeger altijd in huis, of mijn oma. Weet ook nog hoe het smaakt, helemaal niet verkeerd.
    Toen ik nog op kantoor werkte deed ik geen moeite om door te werken als ik ziek was, dat ging gewoonweg niet, als ik me niet goed voel, kan ik echt niet op een stoel zitten en een normaal gezicht trekken. 😉

  13. Rene Scheffer zegt:

    Summer …. De vraag is ook niet te beantwoorden, t’was meer en retorische.
    Aad V. …. Thanks; ja maar er zit toch 500 mg paracetamol in las ik
    Th …..Thanks, het hoofd werkt weer, dat wel.
    Thera….Jullie ook al. Het was ook een uitlokkertje natuurlijk om sterke en licht bozige maar wel mij goedgezindende vrouwen naar mijn blog te lokken….
    Cees….Je hebt me natuurlijk weer door. Ook beterschap
    Paco…….Tis ook een quasi serieus blog, vooral om niet om al te serieus te nemen.
    Mo….Natuurlijk heb je gelijk. Het was ook een wat foutig blog en dat water en thijm las ik.
    Helena….Je hebt het wel erg te pakken gehad vroeger. Gelukkig nu minder.
    Sandra…. Ook al verstandige woorden; eerder thuis blijven was beter geweest; maar ja, ik wil dan weer onmisbaar zijn.
    Allen …….Het was natuurlijk een lekker fout blog. Zelfmedelijden uitvergroten en dan ook nog de zeer vrouwonvriendelijke Schopenhauer erbij halen.

  14. rachel schrijft zegt:

    en… hoe is het nu?

  15. Rene Scheffer zegt:

    Rachel….
    Beter, alleen wat kuchen nog. Net terug van 6 dagen Barcelona, morgen daar een blog over.

Geef een reactie

