Barcelona – Pollo’s de llull, windvlagen en levensvragen van mijn dochter


Rozanne:  "Barcalona, dat is toch een mevrouw?"

Vrijdagavond landden we om 18.00 uur. Het was 21 graden, ongewoon warm voor januari en met de taxi reden we naar het appartement. Onze dochter Rozanne van bijna 4 riep uit "ja maar wanneer gaan we naar Barcalona?". We haalden de sleutels en kwamen in het overwacht ruime appartement aan de Pau Claris, waar ze zich goed, thuisvoelde. Ze had een eigen kamer en badkamer en er was een TV. Weer kwam dezelfde vraag "maar wanneer gaan we nu naar Barcalona?"

Het waaide die avond en we zagen beelden op TV van de Baskische kust, storm. Toch gingen we om 20.00 uur de Ramblas op, op zoek naar een van de restaurants in de zijstraten. Voor de derde keer kwam de vraag. Wij antwoorden resoluut "we ZIJN in Barcelona, Barcelona is een grote stad!"  Ze pruilde wat en keek onbegrijpend. "Maar wat denk jij dan dat Barcelona" is vroegen we.
Toen kwam het eruit. . . "ja maar, Barcalona is toch een mevrouw?".  Op onze vraag hoe ze daar dan bij komt zei ze "ja maar, Barcalona klinkt wel als een mevrouw!" De lieverd.

Op zaterdag mocht ze mijn echtegenote een kado geven, een horloge. De Barcelonavakantie was een verjaardagsvlucht.
Natuurlijk is het tricky om 6 dagen in een grote drukke stad te zitten met een kind van nog geen 4.  de lange dagen lopen, de januarikou, de afwezigheid van eigen spullen en een zwembad zoals dat in de zomer er wel is. Natuurlijk ook het late eten en de zakkenrollers, zwervers, pooiers en hoeren in het donker op de Ramblas en rond de Placa de Catalunya. Madam zat er niet mee. Ze  had wat DVD’s en 3 knuffels. Er was een koelkast, haar flesje was mee en ik maakte zoals altijd  warme melk. In de avond was het ritueel hetzelfde als thuis.

Winkelen, eten en dierentuin

De zaterdag stond in het teken van winkelen. Het was uitverkoop. Ze hield het enkele uren vol, ging daarna in de buggy en at mee in een kleine restaurant-bar. Ik bestelde tapas en voor haar een stukje tortilla. Maar nee, ze moest mijn worst, een warme chorizo. Voor mij is juist dat een van de aanleidingen om Barcelona op nr. 1 te hebben, warme chorizo. Ze at de worst op en tevredenheid overheerste de ergernis. Het waaide hard. Op de Placa Reial  was een deel afgezet, twee palmbomen waren afgebroken. Ik kreeg een sms je uit Zeist "Gaat alles wel goed?".  Pas die avond zag ik op TV dat er in de stad 7 doden waren gevallen door de storm.

Na het gebruikelijke middagslaapje van moeder en dochter gingen we om  19.30 uur weer wandelen voor het restaurant. Het werd de bekende Barcelonese keten El Glop om de hoek. Rozanne heeft in haar hoofd gezet om elke dag soep te eten. Daar kreeg ze uiensoep  (ze noemt het uilensoep) en na afloop altijd ijs. Ze komt ze met haar zes plastic giraffes en een tekenboek elke avond door.

De zondag stond in het teken van de dierentuin. Het was druk met Barcelonese gezinnen. We waren er binnen 3 uur doorheen. Ook Rozanne wordt al wat dierentuinmoe na Arnhem, Rhenen, Antwerpen en Amersfooort. We geraken aan het strand. Het gevoel van "moeten loslaten"  kon niet beter worden gevisualiseerd dan door deze foto. "Mag ik even op het strand?". Tuurlijk….

Kerk, aquarium, Pollo’s de llull en levensvragen

Maandag zouden we naar de Kerk. Rozanne zou een kaarsje mogen aansteken en een wens doen. De Sagrada Familia, een indrukwekkend gebouw, maar ik heb er nog nooit het dure entreegeld aan willen spenderen. De entree bleek 14 of 16 euro. Het was mooi, maar dan voor 30 minuten en er waren geen kaarsjes aan te steken. Als pleister op de wonde gingen we naar de kippenrestaurant "Els pollo’s de llull", drie straten verder. De naam klopt echt, zie de website:
http://www.elspollos.com/

Ze mocht een tekening van een kip maken en was verguld met de prijs (krijgt ieder kind). Dinsdag was Rozanne erg onder de indruk van het aquarium. Ze zag een echte NEMO  en roggen en haaien trokken haar het meest. Ondertussen waren we nog even in de kathedraal El Seu geweest voor de eerder beloofde kaarsen.

Twee avonden hadden we onder aan de Ramblas gegeten in respectievelijk Els Quinze nits en La Fonda Escudellers. Ze hield de zit van anderhalf uur en een wandeling vanaf de Pau Claris (metro Urqinoana) heen 1,5 km en terug 1,5 km vol. Ik was trots op haar.


Op de laatste dag kwamen de vragen.


Papa , "toen mama met jou trouwde was je toen een ridder?"

Antwoord: een beetje, nu meer een dikke pad (half hoorbaar).

Mama, "als ik later heel oud ben, zorgen  jullie dan nog voor me?"
Antwoord:  "natuurlijk meisje, altijd" (ik ondertussen met natte ogen).

Papa, mama "hoe lang blijf ik later oud?"
Maar even geen antwoord. 

Het was een ontspannen en vooral makkelijke vakantie. Rozanne voegde zich eenvoudig in onze dagindeling. Ze liep vanaf het eerste uur door de stad, alsof ze er al jaren kwam. Ze is nog maar 3. Het scheelde weinig of ze bestelde haar eigen eten, in het Spaans.

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-01. Bookmark de permalink .

18 reacties op Barcelona – Pollo’s de llull, windvlagen en levensvragen van mijn dochter

  1. lebonton zegt:

    van kleine dingen en groot schrijven..

  2. Aad Verbaast zegt:

    Mooi en ontroerend verslag. Gauw weer een volgende trip. Dan wordt je nooit oud.

  3. Zwollywood zegt:

    een kind meertalig maken kan volgens Chomsky het best tót en met het 7e levensjaar.

  4. R.Llull zegt:

    Een toerist mag voor mij snel naar huis. Oke een glaasje wijn en dan wegwezen.
    sukses emt de volgende reis

  5. rachel schrijft zegt:

    Mooi verslag, René. Rozanne heeft genoten en jullie ook. Gek idee eigenlijk dat er opeens iemand bedacht heeft dat je met je kroost naar Centerparcs achtige toestanden met zwembad moet.

  6. Maria-Dolores zegt:

    mooi verslag! heb altijd van jouw reisblogs genoten, en nu alles opnieuw, maar dan door de ogen van Rozanne…

  7. Dunya die zich zegt:

    kijk`s 4 stuks tegelijk!

  8. Mo zegt:

    leuk! ben je ook in Parc Guell geweest, met die lange bank?

  9. amelie.pardouze zegt:

    Ontroerend ja, al die vragen die eigenlijk zo logisch zijn. Waren. Ooit.

  10. R.Llull zegt:

    Toeristen rijden met de bus naar de wijn opslagplaatsen, kijken verbluft naar een paar eeuwenoude flessen en twee of drie tonnen , drinken een glaasje en maken een foto. Het komt de toerist toe mmar ze verdienen het niet.
    Vertaald uit het Portugees. J. Rentes de Carvallo. Geen vriend van Komrij. Hij woont een paar minuten van hem vandaan in Portugal.
    Dat bedoelde ik. En om nu te zeggen dat het in Parc Guell zo gezellig is. NEE en nog eens NEE.
    Ik vind mensen die reizen meer respect hebben dan toeristen. Maar ja ik ben niet zo konservatief dan de meeste in de opvoeding.
    groet

  11. Rene Scheffer zegt:

    Eerst even een reactie op de heer Llull.
    Uiteraard moest ik met een glimlach aan u denken toen ik het kippenrestaurant zag. Maar hoezo ik toerist? Genoemd kippenrestaurant is voor de toerist welhaast onvindbaar.
    In 1993 of 1994 ontdekte ik al La Fonda Escudellers, jaren voordat het in de gidsen stond en er rijen waren. Groepen toeristen die de weg volledig versperrren? Ik loop er dwars doorheen, die sufferds. Of nog erger. Nederlandse toeristen die in BCN een fiets huren en argeloze wandelaars hinderen.
    En met een bus cq. een toeristenbus ben ik nog nooit gereden.
    Ok, ik ben een toerist, maar niet een hele erge! Puh…

  12. Rene Scheffer zegt:

    Lebondton en Aad V …Thanks
    Zwolly…. is niet echt heel nodig,wat tellen doen we al wel one two three enzo.
    Rachel… Thanks. Centerparcs, was nachtmerriebeeld, maar valt soms ook best mee als tussendoortje (niet in hoogseizoen)
    MD….Thanks, ik probeer wat afwisseling te brengen in de beschrijvingen van vakanties.
    Dunya…Thanxxxx
    Mo… Deze keer niet. Al enkele keren eerder al wel; ooit op zondagmorgen en lentezon; grote drukte.
    Amelie… is ook heel aandoenlijk die vragen zo aan te horen.

  13. Rene Scheffer zegt:

    Uh… Dunya ? 4 aanbev. ? Is u dan niet KB of TH ? 🙂

  14. Jim Hasenaar zegt:

    Lul in het Hebreeuws betekend kippenhok. Misschien een toevalligheid. Misschien niet.Maar nee, ze moest mijn worst…
    Rozanne ’s middags en je vrouw ’s avonds?
    Ik kon het even niet laten. Het kwam direct bij het lezen bij me op.

  15. Rene Scheffer zegt:

    Jim…
    Nu ben ik pervers, maar dit kwam niet direct bij me op. U is perverser.

  16. ceesincambodja zegt:

    Heel mooi Rene.
    Je krabt er ongewild korstjes door bij me open.
    Geniet er van. Vergeet het nooit.
    Ik heb de uitspraken van mijn kinderen toen ze zo oud waren allemaal opgeschreven. Sommige weet ik nog uit mijn hoofd, zoals deze van mijn zoon Raoul: ‘Pap, mag het raampje dicht want mijn oren wapperen.’

  17. Rene Scheffer zegt:

    Cees …Thanks
    Ik ga de Rozanne blogs toch maar eens opslaan.
    Ze zal ze tussen haar 8 ste en 17 e wellicht stom vinden maar daarna hoop ik wel leuk.
    Ik ben niet zo opschrijverig; het enige dat ik schrijf zijn blogs en boodschappenbriefjes en soms iets op de pc van het werk.

  18. pacopainter zegt:

    Heerlijk verslag dat ik graag heb gelezen.

Geef een reactie

