Na een zware dag: even snel naar Vitesse (Arnhem)


Wat heb ik met die club? Ik kom uit de streek (Renkum) en ging altijd naar Wageningen. Vitesse was de grote broer. Het was ook een vijand waar je enerzijds een hekel aan had maar waar je stiekem ook tegen opkeek. De grote stad, het aparte taaltje,  "Hey Heya hop Vitas" zongen ze.

Zelfs voordat ik er ooit geweest was had Vitesse al een magische klank. Wanneer ik eind jaren ’60 zondag om precies half vijf Frits van Turenhout hoorde met "Vitesse-NAC: null-null" kreeg ik als 10 jarige al kippenvel.

Ik heb ongeveer tienmaal  Wageningen-Vitesse, thuis en uit, meegemaakt.  Ook wat wedstrijden van Vitesse op Nieuw Monnikenhuizen. Zoals Utrecht-Kiev en Vitesse-Twente (met nota bene Ronald de Boer en Yuri Mulder in de spits). Vanaf 1998 ben ik ongeveer of 6 keer in het Gelredome geweest, waaronder Portugal-Roemenie en Bruce Springsteen. Er is een gezeliige consumptie-boulevard, waardoor je in de pauze het hele stadion op halve hoogte door kan lopen.

Vitesse is een relclub, waar altijd wat gebeurt. De Hard Gras uitgave van Marcel van Roosmalen "Je hebt het niet van mij" las ik in één keer uit.  


De setting

Dinsdag was een drukke dag. We hebben één auto en mijn vrouw moest om 08.00 uur worden weggebracht naar haar werk. Direct daarna moest Rozanne naar haar eerste proef-schooldag. Iets stress voor haar en veel stress voor mij. Waar moet ik naar binnen en waar zit juffrouw H. en zou Rozanne gaan huilen en hoe krijg ik haar om 12.15 uur weer terug?

Net op tijd was ik op school (files door heel Zeist). In de middag ging ik met Rozanne naar mijn ma, 40 minuten reizen. Ma moest naar de tandarts en is slecht ter been. In de auto en uit de auto en nogmaals en ook Rozanne in de gaten houden. Weer terug naar Zeist, druk onderweg. Tussen 16.00 en 16.45 uur een vislasagne in elkaar gezet en met Rozanne mijn vrouw weer opgehaald.

Gevolg: helemaal uitgeput. Ik had ontspanning en "eigen regelvermogen" nodig en besloot naar Vitesse-Heerenveen te gaan. Te laat eigenlijk om mijn ome Gert nog mee te nemen, zoals een vorige keer. Volgende keer misschien


De reis


500 wachtende mensen op station Driebergen, waaronder collega’s. Het treinverkeer was ernstig vertraagd. Ik was er om 18.30 uur en die van 18.15 zou om 18.45 uur vertrekken. De trein was bomvol en ik dacht op tijd in Arnhem te zijn. Op teletekst stond immers dat het treinverkeer weer normaal was. De NS toonde zich echter als een tandeloze oude hoer die de argeloze klant eens flink zou gaan uitknijpen. Ik was binnengelokt en had besloten de auto niet te nemen. Eenmaal binnen reed de trein amper. Er was ook nog een storing aan de overgangen, meldde de machinist toen de deur dicht was. Elke overgang moest stapvoets genomen worden. Ik kon er niet meer uit en de wedstrijd zou om 20.00 uur beginnen. Het hele volle balkon leefde met me mee en ik met hen. De meesten moesten nog eten en beldenof vrouwlief nog wat warm wilde houden.

Had ik nu toch maar gewoon met de auto gegaan! Met veel moeite was ik om 19.50 uur op het al 5 jaar (en nog 5 jaar hierna) in verbouwing zijnde station. Ik zocht niet de ver weg staande bussen op maar liep naar een taxi. Die reed me eerst via fietspaden en trottoirs snel naar het Gelredome. Ik kocht een kaartje en was net op tijd, nog voor de ploegen het veld op kwamen.  


De wedstrijd Vitesse-Heerenveen.


Ik had een mooie plek in vak Noord, tiende rij. Er ontspon zich een prachtige wedstrijd die eerst langzaam op gang kwam. Een hardwerkend en gedicsplineerd Vitesse en een in het begin even gevaarlijk maar uit vorm zijnd Heerenveen. Toch zag je soms de plotselinge klasse van (nota bene) Popov en Vanderbussche. Verder een tegenvallende Kalou, een redelijke Beerens en een sluimerend actieve Pranjic. Het viel mee dat de vandaag sterke Dingsdag (ex-Vitesse/praatjesmaker/slijmbal) niet werd uitgefloten. Sibon viel sterk in.

Bij Vitesse was ik benieuwd naar Ricky van Wolfswinkel,  Jong, technisch, doelgericht en fragiel. Hij werkte hard, was wat ongelukkig in zijn spel maar het laatste half uur werd hij steeds gevaarlijker. Trainer Theo Bos liet hem terecht staan, klasse.

Het vermaledijde duo Sansoni-Sprockel scoorde een dikke 7. Nicky Hofs toonde zich zoals we hem kennen, een straatvechter met voetbalklasse. Het stadion en ik ook gingen uit haar dak toen het in de 84 ste minuut 1-0 werd door een prachtig doelpunt van Hofs.

Ik lees een heel jaar vrij intensief de Voetbal International en kijk bijna dagelijks Sport 1 dan wel Eredivisie live. Nu eens "in het echt" en dat was weer eens nodig.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-02. Bookmark de permalink .

4 reacties op Na een zware dag: even snel naar Vitesse (Arnhem)

  1. Theodorus zegt:

    Ik heb me helemaal kunnen inleven in je verslag. Afentoe ga ik namelijk met mijn zoon naar de Arena. Ik ben bevriend geweest met Jan Brons,oud-keeper van Vitesse. Dus kijk ik altijd naar het resultaat en hoop,behalve tegen Ajax, dat het positief is.

  2. pacopainter zegt:

    Gelukkig beginnen ze weer te draaien

  3. eva (kan slechts gebrekkig inloggen) zegt:

    Ja je staat nog steeds bij de: "Redactie beveelt aan"!
    Ga zo door.
    (Heb helaas weinig tot niks met voetbal!)
    gr eva

  4. Rene Scheffer zegt:

    Th. Thanks voor je reactie.
    Wordt een thriller zondag; ik kan helaas niet.
    Paco…Ik had ook wel enig leedvermaak; de slechte discipline van de spelers moest even worden afgestraft. Ik hoop dat ze wat hebben geleerd.
    Eva…Thanks voor je reactie.
    Zonder je reactie een aanbev. zou dit blog verreweg het minst scorende blog in mijn bloggeschiedenis zijn geweest; nu samen met andere…

Geef een reactie

