"Jonge ambtenaar van het jaar?" – Ik doe mee!


Al 25 jaar lees ik dat soort koppen in de vakliteratuur. Er worden dan ambtenaren warm gemaakt om deel te nemen aan de wedstrijd. Soms in Binnenlands Bestuur of het VNG magazine. Bij mij leidt dat altijd tot de eerste reflex-reactie om me aan te melden.

Ik zie het al voor me, de jury en de zaal, de publiciteit achteraf. Mijn mix van competenties is nog een beetje onaf maar toch al behoorlijk compleet.

Ik heb het vermogen goed juridisch te denken. Ik kan voorzitter spelen, kan coachen. Heb oog voor de belevingswereld van de burger maar ook met van die de bestuurder of politicus. Omdat ik zelf erg ijdel ben maar ook  oog heb voor het algemeen belang ben verplaats ik me makkelijk in hun positie. Ik ben flexibel en ook niet bang, getuige een licht kritische publicatie in een vakblad. Ik kan out of the box denken, maar ook in kaders. Ik kan een lezing geven enzovoort.

Wie zullen mijn concurrenten zijn? Ambtenaren van het Rijk? Daadkrachtige types met een mooi pak? Misschien ook wel vrouwen met een mantelpak en een nog betere baan? Leidinggevenden, accountmanagers?

Al wegdromend lees ik verder. De aanmelding moet er voor 1 maart zijn. De ambtenaar moet zijn geboren na 1978. Huh, klopt dat wel? Dat zijn toch tieners! Ik reken nog eens terug. 1978 dat was toch het WK in Argentinië? Zo jong? Uh, 32 is dus al te oud. Ik sla het blad dicht. Ook volgend jaar zal de advertentie er weer in staan. Zou ik dan misschien? Wellicht dat de leeftijdsgrens wordt opgerekt.

Enkele uren later lig in bed en loop ik de dag door. Ik draai me om en voel pijntjes. Ik draai me op mijn zij en voel me een hangbuikzwijn. Ik zucht, bijna 51. Voor Zeister begrippen is dat niet superoud want Zeist heeft immers het oudste ambtenarenapparaat van Nederland, zo is vorig jaar vastgesteld.

Toch is het raar dat ik vaak dezelfde droom heb, bedenk ik me. Namelijk dat ik ergens tussen de 25 en 40 ben en voor de vierde keer  het tweede jaar van de HEAO doe ( in het echt doorliep ik die opleiding 30 jaar geleden met gemak).  

De volgende dag was er bij ons in de vergaderzalen een soort open dag, een informatiemarkt voor VMBO-ers. Ik loop er even tussen en neem een bad in de menigte. De jongelui zijn vooral met elkaar bezig. Ik zie een stand van de gemeente Zeist zelf. Ik pik er wat chocolaatjes. Ik loop de trap op en maak wat grapjes tegen de jongelui. Ze kijken me aan, dat wel, ietwat glazig. Ze zijn toch niet bang voor me?.


Ik ga naar het toilet. Omdat een collega net binnenkomt was ik toch maar mijn handen en kijk in de spiegel. In het toiletschemer kom ik tot de conclusie dat ik best in 1978 geboren had kunnen zijn, qua huid.

Ik loop de afdeling op, voel wat lage rugpijn en ga naar de droppot bij communicatie. Jonge collega F. geeft me een tik. "Blijf af, kijk een naar je buik, dikke pad". Ik druip af en ga weer op mijn kamer zitten. Daar ligt een krant. "Pensioenen in gevaar".  

Ik pak hem en ga het artikel toch maar lezen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-02. Bookmark de permalink .

16 reacties op "Jonge ambtenaar van het jaar?" – Ik doe mee!

  1. ceesincambodja zegt:

    Als je maar lang genoeg wacht, Rene, kom je aan de beurt. Als de pensioenleeftijd wordt opgetrokken tot 80…

  2. Theodorus zegt:

    Aan je zelfbeeld is niets mis, aan je leeftijd ook niet. Aan je competitiegeest misschien?

  3. Aad Verbaast zegt:

    Zou het iets zijn om een verkiezing te organiseren voor de ‘oudere ambtenaar van het jaar’?

  4. Maria-Dolores zegt:

    goh, nooit geweten dat ambtenaren ook van dat soort verkiezingen hebben. kende het alleen van McDonalds en de supermarktketens.

  5. Jim Hasenaar zegt:

    Ik zie dat mijn aanbeveling je 4 i.p.v. 2 puten opleverd. Daar zit je jonge spirit achter. Dat kan niet anders.
    Of zou Maria-Dolores tegelijk aanbevolen hebben?Reactie is geredigeerd

  6. Mo zegt:

    Als jij, communicatieadviseur, nou eens een verkiezing voor de rijpe ambtenaar van het jaar organiseert? kernwoorden: niet meer piep, ervaren, grote dosis kennis…….

  7. Rene Scheffer zegt:

    Cees…ik weet het.
    Tot 65 redt ik het wel. Dan is thuis de pubertijd van Rozanne
    Th….dat is het "competitiegeest", de vinger op de zere plek en ik ben een slow starter (in het leven dan)
    Aad…ik ben zo’n organiseerder anders deed ik het wel.
    MD…ja je hebt gelijk, dat klopt wel. Het heeft ook iets lulligs.
    Jim…voor het geval dat thanks!
    Mo….nouw ik BEN geen communicatieadviseur, doe iets heel anders; zie linkedin; ze zitten op mijn gang de communicatieadviseurs. Maar een dergelijke verkiezing heeft wel wat. Leuk idee.Reactie is geredigeerd

  8. pacopainter zegt:

    je bent 49 zie ik.Op tv zag ik dat je dan prostavit moet gaan gebruiken anders wordt het niets met welke verkiezing dan ook

  9. Mo zegt:

    oeps….ik dacht echt dat je in de communicatie zat. linkedin heb ik alleen op mijn werk; kan het nu niet nazien en op je msn staat alleen dat je ‘iets ingewikkelds in een kantoor’ doet.

  10. Ingrid HAD problemen met inloggen zegt:

    Leuk geschreven: ‘ik neem een bad in de menigte.’
    En dat handen wassen, doen we dat niet allemaal onder toeziend oog?
    Je bent (maar) een mens, René.De remedie: hou van jezelf en begin bij je buik;-))

  11. Beus zegt:

    "tot 65 red ik het wel".
    Dromerig en ongediplomeerd tot aan de eindstreep:-)
    Hoeveel keer moet je dan nog het tweede jaar van de HEAO doorlopen?

  12. Antoine zegt:

    Als de pensioenleeftijd wordt opgerekt, zou ik ooit nog eens veertig dienstjaren halen, als ik nu een vaste baan zou hebben 😛
    Voorlopig bevind ik me nog in een verlengde ‘sabattical’ en hoop ik snel weer iets te hebben wat me weer inkomsten zou kunnen verschaffen…
    Maar of ik nu ambtenaar wil worden… Ik heb het idee dat ik niet door de selectieprocedures kom, gezien mijn leeftijd 🙂

  13. Wilma zegt:

    Je word ouder, pappa… 🙂

  14. Rene Scheffer zegt:

    Paco… in april 51 en ik moet mijn info aanpassen. Pillen? now way!
    Mo…ik zet je wel op mijn linkedin, als je er al niet op staat.
    Ingird…..Thanks! Je hebt verder gelijk.
    Beus….zal nie de laatste keer zijn dat ik het droom, alleen de locatie is steeds anders.
    Antoine….voor jouw vak is het niet zo makkelijk een echte ambtenaar te worden schat ik in.
    Wilma….ja dat is de boodschap van het blog.Reactie is geredigeerd

  15. rachel schrijft zegt:

    René, communicatieadviseur? neuh, dat dan weer niet. Ach, ik kreeg een tijdje terug een uitnodiging voor jonge ambtenaren, die mochten toen onder de 35 zijn. Tja. Heb een vriendelijk mailtje teruggestuurd en hen bedankt voor het compliment.

  16. Rene Scheffer zegt:

    Rachel…. Jij KRIJGT tenminste nog een uitnodiging. Zeker een charmeur die dat stuurde.

Geef een reactie

