Het interesseert me nu echt helemaal niets


Het onderwerp van mijn ergernis noem ik maar niet eens in de eerste zinnen van dit blog. Het zou tot direct afhaken leiden van verstandige lezers.

Het onderwerp speelt al tien jaar en ook in die tijd ergerde me ik eraan. Een partijgenoot refereerde er toen een keer aan bij een verkiezingskraam "het is cruciaal wat onze partij nu gaat beslissen in de JSF kwestie", sprak hij vrij dwingend. IRL blijf ik doorgaans vriendelijk maar ik gaf wel duidelijk aan dat de JSF discussie er een is die 0,0 % met politiek te maken behoort te hebben en dat ik er geen mening over heb en ook niet wil  hebben.

En dan vandaag, 10 jaar later.
Het was 18.00 uur en ik zat met mijn wekelijkse vrijdagbord snackbar friet en halve haan op schoot. Een lang item nog wel op het journaal. Beelden uit Zweden  Daar heeft Saab een vliegtuig ontwikkeld dat veel goedkoper zou zijn dan de JSF. Ik verslikte me bijna. De JSF?

Mijn vrouw bekeek het vanuit een andere optiek. "Moet dat nu in deze tijd van recessie?"
 zei ze.
Al brommend bedacht ik me dat het JSF model toch allang achterhaald moet zijn na zoveel jaren. Traag, log, onzuinig, verouderde techniek. We zijn nu toch in de 21 ste eeuw? Tot mijn ergernis zag ik diverse Tweede Kamerleden geïnterviewd worden. Ze gaan op werkbezoek en een enkeling gaf aan dat die Saab wel degelijk kansen zou maken. 

Is hier nu sprake van een collectieve blinde vlek? Een vorm van cognitieve dissonantie?
Een soort  verstandsverbijstering die wordt veroorzaakt door een hersenclash van uiteenlopende waarheden die elkaar uitsluiten. Natuurlijk is het leuk om op werkbezoek te gaan en zeker met zijn allen. En bij een enkeling zal ook het soldaatje dan wel generaaltje spelen een rol spelen net als een vorm van uniformgeilheid.

Een vliegtuig kopen, daar gaat het om. Er moet gewoon een vliegtuig worden gekocht dat voldoet aan de eisen van Defensie. Een vliegtuig ook dat in relatie tot alternatieven een goede prijs kwaliteit- verhouding biedt. Zet een stel deskundigen bij elkaar en organiseer een Rekenkamerachtig clubje (bij wijze van preventie vooraf) erom en het is voldoende.
Houdt de politiek er s.v.p. buiten. Dat niemand van de polititci zelf op dat idee komt is vreemd, heel vreemd.

Heeft de politiek nu helemaal niets met dit JSF gedoe te maken? Natuurlijk moet men zich de vraag stellen of de gereserveerde middelen gelet op de mondiale situatie anno nu vrijgegeven moeten worden en zo ja in welke mate. Maar daar moet het bij blijven.

Het is nu weer een paar uur geleden. Ik kijk op pagina 101 van Teletekst. Gelukkig geen JSF nieuws en dat is maar goed ook want anders ga ik weer fulmineren. Non-nieuws is het, meer nog dan de vermeende escapades van Wendy van Dijk, de Duitse carriere van Dries Roelvink of de verhoging van de broodprijs met 3 cent. Puh.
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-02. Bookmark de permalink .

13 reacties op Het interesseert me nu echt helemaal niets

  1. Theodorus zegt:

    Hé, verrassend een politiek blog. Graag gelezen en eens.

  2. Thera zegt:

    Onlangs las ik dat JSF het beste uit het onderzoek van een of andere commissie was gekomen. Daarbij viel Saab op meerdere punten af. Laat ik eerlijk zijn, ik hoop dat de keuze valt op JSF als vervanger voor de F16’s, die overigens ook nog wel even mee lijken te kunnen gaan. Want voor onze gemeente garandeert dat een gigantische impuls voor de werkgelegenheid. Maar goed, dat weet je, je hebt mijn voorpaginanieuws gelezen. 😉
    ehm…. sorry.Reactie is geredigeerd

  3. cor zegt:

    cognitieve dissonantie die hou ik er in…een cerebrale wanklank kan ook; gewoon niet kopen ook geen saab, we hebben die dingen niet nodiglaten we anders samen met Vlaanderen Wallonie en Luxemburg zo’n ding aan schaffen….

  4. landheha zegt:

    Die deskundigen hebben hun kennis samengevat in een aantal eigenschappen die het vliegtuig moet bezitten en een aantal wegingsfactoren.
    In eigenschap 86 hebben ze een heleboel moeilijk benoembare kritische succesfactoren samen laten komen die lastig onder woorden te brengen zijn.
    Eigenschap 86: van amerikaanse makelij
    wegingsfactor: 1000 keer zo hoog als alle anderen
    🙂
    laat die deskundigen maar schuiven
    (over schuiven bij vliegtuigen gesproken 🙂

  5. ceesincambodja zegt:

    Leefde prins Bernhard nog maar. (Zucht.)

  6. kees smit zegt:

    Geen zaak voor de politiek, Rene? Juist wel, die militairen zouden het liefst de schatkist plunderen. Het ergste is misschien nog wel dat die JSF een enorme herrie maakt, zodat rond het vliegveld Leeuwarden een paar dorpen onbewoonbaar worden. Wat zal er van de rust in de hele provincie overblijven?

  7. Zwollywood zegt:

    Goed dat je er een blog over hebt gemaakt. Ik zag en hoorde het ook in het 6-uur nieuws…terwijl ik de vloer stond te boenen.
    De sprekers zijn echt niet van deze tijd, of losgeraakt van de maatschappelijke werkelijkheid. Heel vreemd dat ze zoveel zendtijd kregen. Ik had het gevoeld dat dit opzettelijk werd gedaan…..om reacties bij de bevolking lós te krijgen….en dat is gelukt.

  8. paco painter zegt:

    Goed blog, Rene. Ik vind het juist wel een politiek zaak.

  9. Aad Verbaast zegt:

    Al jaren en jaren een vreemde discussie.. Allemaal politiek..
    Martin Broek heeft er hier al meerdere malen over geschreven. Moeite waard.
    Mocht het je toch nog interesseren :-)Reactie is geredigeerd

  10. peter louter zegt:

    Houd de politiek er buiten. Lijkt me een goed idee als je de deskundigen na hun aanwijzing hermetisch afsluit voor lobbyïsten e.d.

  11. sjaal zegt:

    @ wapentuig, afschuwelijk oorlogswerk.
    Aankopen die worden gefiatteerd door carnavelsk geüniformeerde randfiguren die zich een zekere macht proberen toe te eigenen. Men zou het impotentie kunnen noemen.

  12. Rene Scheffer zegt:

    Th…tkanks, ook voor het eens zijn. Eigenlijk is het niet eens een politiek blog.
    Thera…ach dat ik dat nog over het hoofd heb gezien en ik heb nog wel zoveel compassie met dat deel van Nederland, zo dicht bij Belgie en Zeeland..
    Cor…dat is een goed idee eigenlijk wel met de Benlux
    Landeha …Ja die VS connectie, wat zou dat toch zijn? We zijn een erg makkelijke bondgenoot.
    Cees in C….Hij was kleurrijk, dat wel.
    Kees S….je bent voor of tegen het leger en als je voor bent dan hoort herrie er (soms) bij; ik ben niet tegen een leger.
    Zwolly….jij pakt exakt de clou.
    Paco P….thanks; al herstellende?
    Aad V…..ik zal die Broek eens gaan lezen, nog niet gedaan
    Peter L….Dat bedoel ik dus ook.
    Sjaal…Thanks voor bezoek maar ik ga niet zover als u.
    Allen: het is bij uitstek geen politiek blog, meer een verzuchting over non nieuws in mijn ogen en dat met vlagen al 10 jaar achtereen

  13. ceesincambodja zegt:

    Ook, ook. Maar hij was uniformgeil (kwam ons eens per jaar inspecteren, toen ik nog ‘onder de wapenen’ was, én hij zocht onze straaljagers uit.

Geef een reactie

