Dromen van Basel, nota bene! – en van het Zwarte Woud


Het kwam na gisteren. Ik stond bij het NS station Driebergen-Zeist  om een logee weg te brengen. We wachten op de sneltrein naar Schiphol. Aan de andere kant komt een Zwitserse trein met oorvedovend en onheilspellend geraas voorbij, zo één met van die rood witte wagons. Verschillende gevoelens schoten door mijn hoofd.  Stel dat die trein zou ontsporen, net voor het station. Ik sta daar en heb in een flits het angstbeeld van enkele tonnen staal, die met deze snelheid zullen zorgen voor een plotse en haast ongemerkte dood.

De trein is gelukkig voorbij. Een ander en minder beangstigend gevoel krijgt snel de overhand. Het is 20.00 uur. Die trein raast in een uur of  acht naar Basel, althans dat neem ik aan. Stel dat ik in die trein zou zitten met een weekendtas en twee tijdschriften.  Ik zeg het tegen de logee. "Ja, maar dat kan toch niet, je gezin. . ."Neen nu niet, maar stel dat jullie eens naar een gamersweekend gaan en Rozanne logeert ergens dan". . . . .

Naar Basel!

Het idee zette zich vast. Stel dat je in de nacht van zondag op maandag om 04.00 uur in Basel arriveert. Ik zou naar een hotel gaan en daar wat afdingen. Een halve nacht en daarna nog een hele en dan terug. Een flinke slaap tot een uur of 11. En dan de stad verkennen. Een stad die ik volstrek niet ken, anders dan van beelden bij een Tour de France etappe en van enkele glimpen uit de auto voordat je de tunnels inraast, richting zuiden.

Een bad nemen in die 200.000 brave Zwitsers
. Een goed glas Basels bier, een fatsoenlijke maaltijd en natuurlijk de Basler Zeitung lezen. Hoe ziet een Basler warenhuis of een Basler café eruit?

Volstrekt onbevangen in een onbekende stad en zonder enige verplichting met mijn hoofd goed uitgerust in de koele harde wind vanaf de Jura….. 

"Desnoods naar het Zwarte Woud"

Vandaag kwam fase twee van mijn fantasie, "Het Zwarte Woud". Want daar kom je dan langs. De laatste weken is het in de huiselijke vakantiediscussie ook een spreekwoordelijke "dreiging" van mijn kant. Nu Rozanne binnenkort naar school gaat en wat later ook (gelukkig nog niet dit jaar) de leerplicht volgt zijn we gedwongen om in 2010 in het hoogseizoen met vakantie te gaan. Door mijn late vaderschap ben ik 25 jaar in de gelegenheid geweest om die hoogseizoenautomobilisten medio juli in de file bij Lyon meewarig uit te lachen, de sullo’s. Of dan de herfstvakantie. Dan moet je nu al gaan boeken om een beetje een fatsoenlijke accommodatie te krijgen. Ik heb daar nu echter geen zin in evenmin als die files. Ja wat dan?


Nu ik zo ongeveer heel Europa heb gezien en ouder wordt zou een week Zwarte Woud (eventueel in combinatie met een ander gebied aan de Noordzijde van de Alpen) een prettige optie zijn. Een huisje in de heuvels bij Gengenbach of Lahr, het daarachter gelegen Schuttertal  of meer naar beneden bij Freiburg, Zell of Titisee. Een aanbouw naast een boerderij en dat voor 50 euro inclusief ontbijt.


Geen muggen, geen naar urine stinkende toiletten, geen files voor de Gotthardtunnel. Geen 20.000 Nederlanders op de woensdagmarkt van Peschiera en geen massa’s lompe Nederlanders op de vele campings waar en stacaravan 800 euro kost in plaats van 300, zoals we gewend zijn.


Slechts fris groen, zuivere bergbeken, goed vlees en zuiver bier. Het frisse plaatselijke zwembad,  waar een badmuts vanwege het uitgangspunt van schoon water nog verplicht is en waar je geen vies zand tussen de tenen krijgt. Vriendelijk groetende Duitsers en aaibare koeien. Klinkende koekkoeksklokken en Marklinachtige treintjes door de afwisselend met weiland en bos voorziene landschap. Krakend witte lakens en stevige douchestralen. Gehaakte beddespreien, ik wor nie goed.  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-02. Bookmark de permalink .

13 reacties op Dromen van Basel, nota bene! – en van het Zwarte Woud

  1. Theodorus zegt:

    Even met je meegereisd.
    Ik heb immers zo’n 15 vakanties in Zwitserland doorgebracht. Een keer of drie in Bazel geweest. De entree via spoor en weg is niet aanmoedigend, maar de binnenstad is bezienswaardig. Gezellig is bij iets zwitsers nog nooit in me opgekomen.
    En dan het Zwarte Woud. Duitsland had nooit zo mijn voorkeur, maar sinds 2001 heb ik er delen van vakanties doorgebracht. Is heel goed bevallen. De liefelijkheid van Beieren en het Zwarte Woud kan ik met je delen, maar na vijf dagen wil ik iets heel anders. Ik wor niet goed .
    En in Peschiera heeft mijn zoon een AC Milan-shirt gekocht en ik (voor hem) een Lazio.Reactie is geredigeerd

  2. Antoine zegt:

    Interessante blog, Rene! Ik ken Zwitserland helaas niet, maar ik voel me hier ook wel thuis in de tropische bergen, zonder sneeuw. Het lijkt me bijzonder interessant om Zwitserland in tenminste vier steden door te brengen, in de hoofdstad Bern, in het Franse Genève, in het Italiaanse Lugano en in het Duitse Basel.
    Zal het Zwarte Woud nog echt zo idyllisch zijn, zoals je het beschrijft? 🙂 Je kan zo een toeristische gids gaan schrijven 😉

  3. ceesincambodja zegt:

    Jaaaren geleden was ik er, Rene.
    Inderdaad een schitterend land. Bergen blijven imponeren en… ik moét er bovenop.

  4. paco painter zegt:

    Heb ik ook.De bergen op! Mooi blog!

  5. Thera zegt:

    De Duitse hotels hebben bijna allemaal dekbedden en de kasten zijn beschilderd. Jaja. Goed plan hoor, gewoon snel nog even doen. Die neiging krijg ik ook altijd met de internationale trein. Instappen.

  6. Aad Verbaast zegt:

    Je kan niet meer wachten, lees ik.. de lentkriebels en zomerse fantasieën borrelen op 🙂

  7. rachel wenst iedereen een smaakvolle lunch zegt:

    Vooral de badmutsen en gehaakte beddenspreien René. Maar nu even niet, het is er nogal slecht weer op dit moment.

  8. Maria-Dolores zegt:

    geloof dat je een hotel beter bij de last-minute op internet kunt zoeken een paar dagen voordat je vertrekt. denk niet dat je bij de Zwitsers af kunt dingen :-).
    ik ken Bazel een beetje omdat ik er vroeger vaak overgestapt ben, was er dan meestal ’s ochtends vroeg, voor zessen. en ik was er een paar jaar geleden en heb toen uiteindelijk toch maar over de Duitse grens overnacht omdat ik de hotels te duur vond.

  9. Jim Hasenaar zegt:

    Zwitserse prijzen vallen erg mee hoor. Je hebt al een leuke kamer met badkamer en slaapkamer voor 500 Euro p.p. per nacht. Inclusief ontbijt.

  10. Rene Scheffer zegt:

    Th. . . toch heel langzaam een zekere liefde voor het Duitse ontwikkeld dus. Het feit dat Zwitserland niet gezellig is intrigeert me juist.
    Antoine
    Een mooi streven, vier verschillende steden. En het Duitse platteland is nog steeds idyllisch.
    Cees in C en Paco P ….Duidelijke gevallen van Berglust dus.
    Thera . . .daarom trekken stations me ook altijd zo. Ik kom altijd terug met dienstregelingen.
    Aad V. . .ja dat speelt ook mee denk ik.
    Rachel. . .je maar jij deinst niet terug van kou en sneeuw.
    MD. . . .ja maar dat lijkt me nu juist zo spannend, die keurige en zuinige Zwitsers in verlegenheid brengen.
    Jim H. ja maar de euro is steeds gestegen en die CHF loopt wat achter, tvalt mee.Reactie is geredigeerd

  11. wj-tje zegt:

    Teutoburgerwald alternatief. 225 km vanaf Zeist met auto.
    Of met de ICE vanaf Amersfoort naar Osnabrueck en binnen 3.30 in een goed B&B voor plusminus 60,- voor 2 p/dg
    Trefwoorden:
    Tecklenburg
    Brochterbeck (mijn woondorpje)
    Hermannsweg
    google Zeist-Brochterbeck voor treinen.
    Ik zit in 4 uur in AMS voor 120,- retour met kortingskaart.Reactie is geredigeerd

  12. Rene Scheffer zegt:

    VSP
    Teutoburgerwald ken ik wel. Als kind van 15/16 daar geweest net na de WK finale 1974. Lemgo, Detmold etc. Heel aardig gebied.Reactie is geredigeerd

  13. sprakeloos zegt:

    Om veel redenen kan ik duitsland van harte aanbevelen, al zijn hun auto’s dan wat hoekig. Ontspannen, redelijk goedkoop, vriendelijke (= lees beleefde) mensen en eigen verrassend veelzijdig (haha, ik werk stiekem voor de vouvouvou van duitsland)
    Zwarte Woud een aanrader en de Vogezen voor de afwisselingen bij de hand

Geef een reactie

