Ronde vormen – Over Duitse Nieuwslezeressen en Ford Taunussen


We liepen langs de boulevard van Scheveningen en we hoorden rond een uur of 17.00 uur, via een transistorradio op een terras dat we passeerden,  van de toerwinst van Jan Janssen. Dat was de meest pregnante herinnering aan mijn autogluurderij, die bewuste zondagmiddag in juli 1967.


Ik was toen  een jaar of 9 en had een grote belangstelling voor auto’s. Vooral de kilometerteller vond ik interessant en ik keek bij het voorbijgaan altijd op de teller om te kijken wat de maximumsnelheid was. Mijn favoriete auto was de Ford Taunus. In mijn herinnering was die wagen rond en harmonieus. Niet zo hoekig als vele andere modellen zoals de Opel Kadett of overdreven rond zoals de VW Kever en de Fiat 500 en 600 en later de Pacer van AMC.

In die tijd dacht ik er niet zo bij na. Ik vond de Taunus gewoon mooi. Die ronde koplampen en dat ronde chromen voorfront vooral. Maar ook het staal aan de zijkanten was wat opgebold.  Ik zag ze ook in mooie felle kleuren. Ze waren groot en degelijk. Enigszins Germaans eigenlijk  Maar ook dat is een associatie die ik pas nu na, terugkijkend na  40 jaar kan maken.

De Taunus is eigenlijk als een Blonde Duitse nieuwslezers van de ARD. Duidelijk en gedecideerd maar ook geruststellend en met grote ronde ogen, nooit felle uithalen of totaal onbegrip. Lief maar niet dom, doortastend maar wel vriendelijk. En een fysionomie die zich laat omschrijven als groot, rond, vrouwelijk maar nog net niet volslank. Soms zit er een tandje scheef, waardoor mijn evolutionaire reflexen helemaal snel getriggerd  worden.   

Nu snap ik ook de voorkeur van toen. De smaak die zich toen onbewust al begon te vormen was natuurlijk wel een afgeleide van mijn toenmalige karakter cq. genenmix  dan wel voorbode van het karakter dat zich zou gaan ontwikkelen.

Soms scheld ik en ben ik ongenuanceerd, maar dit is meestal alleen in het verkeer of in een kassarij, waar iedereen die te langzaam is en mijn doorgang verspert "een klootzak" is. Verder ben ik geen man van extremen, eerder een van vloeiende overgangen. Dat uit zich bij conflictsituaties,  waar ik vooral op het werk altijd wel een uitweg zie. Ook in termen van schuld en verantwoordelijkheid is het wat mij betreft nooit zwart-wit. Ik formuleer al snel de medeschuld dan wel "ongunstige voorwaarden scheppend gedrag" van die ander. Verder zoek ik de balans. Wanneer een discussie te veel een bepaalde extreme richting opgaat ben ik direct bondgenoot voor juist de andere richting, omdat ik dan hoop dat de uitkomst in de buurt van het midden wordt gevonden

Liever rond dan vierkant dus. Uit ervaring en kennis weet ik dat hoeken "van au" doen. De weerstand is groot net als de schok en de omschakeling.  

Dat de Taunus me toen al zo aansprak is dus achteraf volstrekt logisch. Het geeft ook iets geruststellends qua ontwikkeling van mijn houding cq. karakter.  Dat is dan niet gekunsteld of gemaakt, maar natuurlijk cq. aangeboren.

Bijna elk jaar wanneer we tussen Frankfurt en Koln door het Taunusgebergte rijden en ik de ronde halfhoge heuvels zie wordt ik herinnerd aan mijn "Taunuslust".     


Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-02. Bookmark de permalink .

18 reacties op Ronde vormen – Over Duitse Nieuwslezeressen en Ford Taunussen

  1. Blew zegt:

    Dikke ronde aanbeveling! Uit het hart gegrepen.

  2. cor zegt:

    vond het ook wel een mooie kar,zag geen verband met vrouwelijk vormen…..wat je voorkeur in het zoeken van balans pas ik wel bij je……ik kijk ook altijd naar het tegendeel, heeft iets met relativeren te maken en dat heeft wat mij betreft weer geen relatie met nieuwslezeressen( zo dat is een hele snavel vol voor een gewone blauwe duif)

  3. Jos Goedmakers zegt:

    Maar goed dat ze bij het fabriceren van de banden ook de ronde vormen hebben aangehouden 😉
    Mooi stuk. Ach ja, die jaren 60-wagens. Ik zat elke soort soms langs de autoweg te tellen waarna ik een simpel staafdiagram maakte van meest geziene auto. De VW en Opel wonnen om en om. Mooie, ronde tijden.

  4. Theodorus zegt:

    Er is niemand op het VKBlog die zoveel sympathie toont voor onze oosterburen, hun landschap en producten. Ik deel dat.

  5. Karel Zwetsloot zegt:

    Van mijn ford Taunus, zelfde kleur, brak in Limburg de achteras. Ben met een volkomen scheefstaand achterwiel van nabij Venlo naar Gorinchem gereden. In Heesch heb ik nog koffie gedronken. Is nu Chinees.
    Zelfs dan liet hij je niet in de steek.

  6. Karel Zwetsloot zegt:

    Theodoor, omdat nederlanders typische kuddedieren zijn laten ze in gezelschap nooit hun eigen mening zien als het om een soort taboes gaat. En dat is bij voorbeeld duitsland.
    Gezien ons eigen verleden vanaf de moordenaar voor geld J.Pzn Coen en een hele reeks grotere en kleinere massamoorden in de eeuwen erna tot NA WO-II, heb ik nog onlangs een artikel in een overregionale krant gezet waarin ik de Nederlander een hele goeie huichelaar noem.
    Krijg ik eindelijk wel eens reaktie op…. niet dus. Er zijn er die wel zeggen het gelezen te hebben, maar geen enkel weerwoord.
    Men koestert zijn taboes.

  7. lebonton zegt:

    nu begrijp ik pas mijn eigen voorkeur voor vervlogen vormgeving.
    zo ook de oude radio’s.

  8. rachel heeft pauze zegt:

    Het verband tussen een duitse nieuwslezeres en een auto was iets waarover ik tot vandaag nog nooit had nagedacht. Dank hiervoor!

  9. paco painter zegt:

    Helemaal rond, dit verhaal

  10. Thera zegt:

    Jaaaaaaaaaaaaa, hup Jan Janssen! Dat pik ik er even uit. Mijn hart maakte een sprongetje van opwinding toen ik een tijdje terug langs zijn fietsenzaak kwam (die staat hier vlakbij op het industrieterrein). En dan te bedenken dat ik helemaal niet van wielrennen hou, wat overigens vrij lastig is vol te houden in dé Wielergemeente van Nederland. Wat? Van de wereld volgens onze burgemeester. Eerlijk gezegd begin ik stiekem weg ook al een beetje enthousiast te worden en hing bij het WK veldrijden (in het dorp van de fietsenfabriek van Jan Janssen)voor de buis, of beter ik sprong voor de buis. De moraal van dit verhaal? De wielen van de fiets zijn ook rond. 🙂

  11. Mo zegt:

    Met de Taunus had ik helemaal niks, met Ford in het algemeen niet (positieve uitzondering was mijn ouwe trouwe Fiesta: mama’s feestauto!), maar vroeger wilde ik graag een rondborstige televisiepresentatrice worden, zij het geen duitse.

  12. Aad Verbaast zegt:

    Weer genieten, die mijmeringen van je.. 🙂

  13. Rene Scheffer zegt:

    Blew…Thanks, dar doe ik het voor, herkenning en erkenning
    Cor…Grappig de eerste twee reacties zijn vogels; toch keek u wel veel naar vrouwen, maar kennelijk andere associaties erbij
    Jos… die spelletjes deed ik ook jaren lang op de achterbank
    Th…en dit was niet eens bedoeld als een Duits georiënteerd blog, kwam toevallig zo uit.
    Karel 2 maal …mooi te horen dat het ook goede auto;s waren; verder eens met uw analyse.
    Lebonton ….met twee van die grote luidsprekers? Vroeger hadden ze er 1.
    Rachel…Toch schoot jij -heel stiekem- ook heel even door mijn hoofd .
    Paco….Dat is het; volgens mijn vrouw had het wat puntiger gekund.
    Thera….”de wielen van de fiets zijn ook rond”. Ik zit nu nog na te denken over je miniblog.
    Mo… feestauto? Toch geen onbrave dingen in gedaan?
    Aad V….ThanksReactie is geredigeerd

  14. Jim Hasenaar zegt:

    Heb jij het sterrebeeld weegschaal?
    Dat zal toch niet? Dan zou je ook moeite hebben met het maken van beslissingen.
    Van ronde vormen heb ik ook altijd gehouden. Vrijwel uitsluitend die van de vrouw, direct onder de nek.

  15. sprakeloos zegt:

    Ik rijd een oude volvo 850 uit 1995, hoekig en lomp maar helemaal verliefd op deze auto, mijn vrouw trouwens ook.
    zijn alle Volvo rijders stiekeme homo’s?
    De citroën DX vindt ik trouwens ook helemaal te gek.

  16. gala zegt:

    mijn eerste baas had een Ford Taunus 😉

  17. Rene Scheffer zegt:

    Jim….maar dat zijn de koplampen.
    Sprakeloos…ach op zich niet verkeerd. die snoek mag ook ok wel, wel meer fallussymbool trouwens.
    Gala…ow dat is dan een oude baas; of de taunus was oud.

  18. Oliphant zegt:

    Renault Dauphine, mijn vaders eerste auto(?) of was dat de Ford Anglia (?), had ook van die preachtige rondingen.
    Tja, de voorkeur van de man spreekt overal mee.

Geef een reactie

