Buffetstress


Ik had deze vorm van stress achter me gelaten, dacht ik. Bij het AC hotel-restaurant Bodegraven bleek dat echter anders. Hoe het komt weet ik niet.

Ik ben op een normale manier opgevoed en heb altijd voldoende eten en drinken gehad, de oorlog niet meegemaakt etc. Toch ben ik altijd schrokkerig geweest en bang te weinig te krijgen. Dat ik dat met eten wel heb en niet met geld, drank en andere genotsmiddelen en goederen, is raar. 

Ik ben zo gefixeerd op eten dat ik:

  • * Zenuwachtig wordt wanneer de menukaart niet binnen 2 minuten wordt  gebracht;

* Het helemaal niet erg vind om in mijn eentje in een ongezellige maar goede eettent te zitten. 
* Bij het binnenlopen van een restaurant het gezelschap achter me uit het oog verlies. 
* Geen keuze kan maken uit de kaart; het JA tegen het ene lekkers is en NEE tegen het anders lekkers. 
* Bij een wokrestaurant complete scènes maak, wanneer ik niet zeker weet in welke rij en bij welke  wokkok ik moet gaan staan.

De laatste jaren had ik geleerd om bij buffetten rustiger te zijn. Niet meer direct het bord volscheppen met aardappelsalade. Neen, gewoon wachten tot de eersten het bord vol hebben en dan pas gaan lopen en vervolgens eerst  alleen kijken. Mijn oog is dan vooral gefocused op de lekkere en gezonde dingen, zoals de vis en het verse fruit. Bij een luxe buffet vorig jaar in Van der Valk in Goes was alles goed geregeld. Ik had geen stress maar was positief extatisch en gaf andere gasten tips en riep de bediening wanneer de gamba’s op waren.

Afgelopen weekend sloeg het weer toe

Na een bezoek aan een Disney show in het World Forum  in Den Haag met goede vrienden was het plan om in Scheveningen te gaan eten. Ik en vriend C. hadden eerder in de middag besloten om Scheveningen in te gaan en restaurants te spotten (er waren maar vier kaartjes en we konden niet mee). Het was die zonnige zaterdagmiddag in Scheveningen een te grote drukte met parkeren, rare wegen, trambanen. Beter gezegd complete chaos. Toen we het om 18.30 uur meldden bij de dames besloten we naar een wegrestaurant te gaan. Rozanne heeft waterpokken en was ook wat moe. 


Het werd AC Bodegraven
.


Links zelfbediening en rechts a la carte.
Het werd zelfbediening. Ik had niet eens echt honger want om 17.00 uur hadden C. en ik nog een behoorlijke bittergarnituur bij het bier gehad. Zoals vaker monsterde mijn vrouw het buffet. Ze gaf haar voorkeur en die van Rozanne aan en ging aan tafel zitten. Ik sloot 3 minuten later aan in de rij. Bij binnenkomst was er nog geen rij. Nu waren er opeens 20 mensen in een rij zonder schijnbare vooruitgang gedurende 20 minuten. Door die plotse drukte had ik me geen tijd gegund het aanbod te monsteren en voelde ik dat mijn bestelling er een van plotse en onafgewongen beslissing zou zijn.

Luid hoorbaar riep ik in de rij mijn stress van me af:

* Hoe is het mogelijk dat er eerst geen rij is nu 20 man! En nu sta ik al  10 minuten als laatste.
* Tis nota bene zaterdagavond 19 u! Hoeveel personeel zou er op dinsdagochtend zijn?
 
Is er eigenlijk een stukje rechte strook, waar je tableau op kan staan, zetten ze er decoratieve potten op!
* Ik heb 1 tableau en daar moet voor drie man eten op. Hoe doen anderen zoiets?

De anderen in de rij stemden beleefd in. Eindelijk was het eten er. Gelukkig kwam vriend  C. helpen met de twee overvolle tableaus. Naar de kassa ermee. Daar straalde de dame een en al rust uit nadat ik vertelde van mijn buffetstress. "een volle zaal spreek ik zo toe, maar van een buffet als dit word ik gek". Wat later toen ik de vergeten bakjes mayonaise kwam halen en afrekende liet ik mijn visitekaartje zelfs zien. Aan tafel fulmineerde ik tussen het eten door. Als pleister op de wonde gaf ik de kassadame de (afgesloten verpakte) mayonaise van 1,50 euro terug zodat ze het nog een keer kon verkopen. Het tableau moest nog worden weggezet, met waggelend flesje bier dat ook nog eens te hoog is voor de schappen. Ik hijgde nog na en bedankte de kassadame voor het begrip.


Leermomenten?

* Eerst ook zelf goed gaan kijken wat voor vlees of vis er is, een keuze maken en pas daarna in de rij gaan staan.
* Geen lege flessen op het tableau zetten maar neerleggen of gewoon op tafel laten staan.
* Zelfsbedieningsbuffeten alleen bezoeken indien hoogst noodzakelijk
* Bij AC ervoor zorgen dat ik actuele kortingspasjes bij me heb (zoals die van de vakbond) 


Tenslotte

Erg stressvol blijft het V en D buffet. Je bestelt een warme  maaltijd en moet er dan mee naar de kassa, waar je soms 5 tot 10 minuten moet wachten op mensen die zes cappuchino hebben besteld. Tegenwoordig mag je eerst afrekenen en dan het eten halen, maar het blijft een gedoe.

  

    

    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-02. Bookmark de permalink .

9 reacties op Buffetstress

  1. Maria-Dolores zegt:

    :-))
    sluit me aan bij leermoment 3.

  2. lebonton zegt:

    wokkokken kunnen erger zijn dan streptokokken.
    maar daarnaast, ik herken wel wat je schrijft, zeker bij v & d, waar de warme maaltijd koud wordt tijdens het vermaledijde wachten.
    als je weer eens in den haag of scheveningen wilt eten, ik ben er geboren en weet nog aardig de weg te vertellen.
    schroom niet.

  3. Theodorus zegt:

    Mijn schoonfamilie kickt op buffetten. Geen feestdag of effe-dineren-dag of we monsteren aan. In Egypte elf dagen niet anders. Ik ben dus ervaringsdeskundige. Heb ongeveer dezelfde buffettactiek ontwikkeld en ben zelden boos. Het is vaak toch al te veel.

  4. paco painter zegt:

    Een patatje bij Febo vind ik al stress genoeg

  5. Isylia zegt:

    Ik lees vooral het verslag van een genieter, ondanks de ergernis(jes).

  6. Rene Scheffer zegt:

    MD….In Italie probeer ik altijd die op zich niet slechte keten te ontwijken die in alle grote steden zit….whats its name…
    Lebonton…Thanks voor aanbod; ik ben er nog zelden en in Den Haag pak ik broodje Dungelman dan wel Garoeda. Goed everhgalen gehoord van Kam Kee.
    Th…zelden boos aan buffet? 🙂 ik bijna altijd, maar weer heel zelden op het blog!
    Paco…ja maar wel die cafe’s afstruinen met die vriend van u
    Isylia…een genieter ben ik zeker; en uiteindelijk geniet ik ook van de consternatie om me heen bij een buffet, wanneer ik in de stress schiet. U heb ook voor de details van het blog en ik van de details bij uw blog, of mag ik jij zeggen….Reactie is geredigeerd

  7. Senso zegt:

    Dus vd Valk bevalt beter? goed om te weten..
    Twas nood breekt wet maar jij wilde niet naar de Mac…daar heb je die stress niet maar is het eten maar zozo,voor kids is dat toch een restaurant met een Michelin ster
    Twas gezellig en we zijn niet overhoop geschoten toch? hihihi

  8. Rene Scheffer zegt:

    Senso…
    Ow ja vergeten te vertellen. In dat soort min of meer anonieme gelegenheden komen soms aparte groepen mannen bijeen. Van het tiepe waarbij je niet raar van moet opkijken van een afrekening en wij zaten daar vlakbij. Van der Valk, beter en rustiger (in Goes)

  9. Antoine zegt:

    GRappig om te lezen, maar ik kan me voorstellen dat je niet bepaald een fan bent van buffetten 🙂 Ik heb reeds ruim vier jaar ervaring met de dagelijkse gang naar de buffetten en weet nu snel de inhoud en de kwaliteit van dergelijke buffetten te oordelen. Aangezien hier per gewicht moet worden afgerekend, ben ik aardig bedreven geworden met de selectie van lichte en voedzame ingrediënten, dus ik laat – helaas – vooral de lasagnas en pastas liggen en schep meer bladgroente op. Mayo en ketchup wordt hier overigens alleen gebruikt bij hartige happen en bij.. pizza’s. 🙂

Geef een reactie

