Maart – Onnutte tussenmaand?


Maand "ohne eigenschaften" of het zou de bijzondere combinatie van kilte, natheid, lage felle zon mist en transparante Hollandse luchten met grijs witte wolken  moeten zijn. Maar maart blijft vooral "niets", een tussenmaand, een maand van werken, werken en werken en wachten. Wachten op de zomertijd en de langere dagen, doorgaans pas na de derde week. Wachten ook op de eerste aprilbenen die in maart nog even wit, pukkelig en poezelig verborgen blijven onder het damestextiel.  

Bijna alle maanden van het jaar bieden een escape, maart niet, evenmin als november natuurlijk. Januari is van de recepties en de nieuwe start, februari is van de krokusvakantie, april van het lentegevoel en de Pasen, mei is van vrije dagen en lange avonden net als juni, dat ook nog eens een EK of WK kan hebben.

Juli en augustus zijn vakantie en warmte. September de nazomer, oktober Gran Canaria, december is afsluiten, diners, recepties en vrij. Maart is zonder bijzondere eigenschappen, zeg maar "de dinsdag onder de maanden". Maart is lang, 31 dagen, ook dat nog. Vorig jaar had ik in maart van ellende nog een blogpauze.

Kun je maart ontvluchten? Ja dat kan door gewoon met vakantie te gaan. Maar in mijn geval zit dat er even niet in. Ondanks de gevoelde leegheid schieten me langzamerhand toch een aantal persoonlijk als leuk dan wel bijzondere beleefde maartmomenten in het hoofd. 

Jaarlijks,de krokussen.

Een weekje Madrid in 1997 met een bezoek van Real-Leverkusen.

Pasen eind maart 2008,  met 20 cm sneeuw in Zeeland.


7 maart 2005, geboorte van mijn dochter Rozanne.


10 Maart 1966, huwelijk van Beatrix en Claus en ik moest mijn fietsje oranje versieren.


Maart 1996, een lang weekend naar Wuppertal en Luik ( ik was toen al geen trendvolger).


Maart 2001, een rondreis van 3 weken naar de VS.


In mijn kantoorbiotoop is maart een maand van  gewoon werken, lange en veelvuldige vergaderingen. Het plannen maken en evalueren is voorbij. Er wordt geproduceerd, nagedacht, geschreven en gestuurd. Dat alles in een soort van bureaucratische flow, nog net voordat Pasen, voorjaarsvakantie, Hemelvaart en Pinksteren, EK en WK en tentuitprobeerweekends het beeld meer gaan bepalen. Verslapping is er niet bij.


Maart is ook van minimaal één verloren zondag, 6 uur met de hogedrukspuit op onze grotendeels betegelde achtertuin. 
Dat is het voordeel dan wel weer, voor je het weet zit je al in maart. Maandag al is het 2 maart en dan nog 29 lange dagen. . . .

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-02. Bookmark de permalink .

13 reacties op Maart – Onnutte tussenmaand?

  1. Beus zegt:

    Op je kantoor is het dus de enige maand dat er gewerkt wordt.
    Sterkte.

  2. Rene Scheffer zegt:

    Beus…. Natuurlijk overdrijf ik als "columnist" ontzettend (de baas leest mee) en abstraheer ik van mezelf.Reactie is geredigeerd

  3. Beus zegt:

    Maar de kern blijft natuurlijk overeind:-)

  4. Isylia zegt:

    Wat meer erotiek in je blogs.
    Is maart daar dan niet geschikt voor?
    Ik beveel vast aan.

  5. Antoine zegt:

    Hier is het reeds anderhalve week wintertijd, die ene week voor carnaval werd ingesteld (en dat terwijl het nog volop zomer is!). De winkels worden nu aangekleed in herfstpaasthema’s. En de scholen zullen nu weer aanvangen, na twee maanden zomervakantie. Studenten keren na drie maanden terug in de collegebanken. In maart beginnen de ontgroeningsfeesten weer, elk weekend is het raak 🙂

  6. ceesincambodja zegt:

    22 Maart 1945: Ceesincambodja wordt geboren.

  7. paco painter zegt:

    Dat is het ergste; dat je baas meeleest

  8. Beus zegt:

    @paco painter: die leest alleen in de werkmaand maart.

  9. Aad Verbaast zegt:

    Als ik zo lees is de maand maart de enige maand dat je je niet verveeld op je werk..
    Oh sorry, je baas leest mee.., straks roert hij zijn staart 🙂

  10. Rene Scheffer zegt:

    Beus, Aad en Paco….ik heb het overleefd. Een blog "leeft" meestal maar een dag en vandaag niets gehoord….
    Isylia…oie, ja ik zou het wel kunnen, maar op het blog houd ikme toch maar wat in opeen
    uitpatting na zoals over de aprilbenen.
    Cees….niet in Zeeland?
    Antoine…maart is daar dus september, geen slechte maand.

  11. sprakeloos zegt:

    Geinig, die inkleuring van maanden, maart is ook toch wel een beetje de maand van hoop, toch. Zoiets heb ik met jaartallen, zo is het ene jaar in de persoonlijke geschiedenis behept met mooi weer en ander niet. Verder terug in de geschiedenis gaat het dan vooral om periodes die ik inkleur qua gevoel en weer

  12. Antoine zegt:

    Zo zou het wel kunnen stellen, Rene:) Maar september is hier ook een mooie maand, wanneer de winterkou wordt verdreven en de dagen nog droog zijn. Het is in feite de beste maand voor een vakantie hier:)

  13. Oliphant zegt:

    Ik heb meer geloof in maart dan in februari. Dit jaar heb ik er zelfs onder geleden, ook in .fr. Ik heb al mijn hoop gevestigd op maart, alsjeblieft, René, help mee:-)
    Groet, O.

Geef een reactie

