Het is niet wat je denkt


Overspel in een anoniem hotel aan de rand van de stad. De boze echtgenote heeft het door en stormt de kamer binnen. Ze wordt daar geconfronteerd met haar man half onder de lakens met zijn secretaresse, blond en dellerig, ook dat nog. Daarop roept de man de fameuze woorden tegen zijn vrouw "Schat, het is niet wat je denkt." 

Iedereen kent die uitspraak wel. De setting is een TV soap. Deze foute en doorzichtige uitspraak is volstrekt onbestaanbaar en benadrukt eerder de foute situatie, maar ik hoor hem toch vaak in dit soort TV situaties. Ik krijg er een soort van slappe lach van.  Ook doet die met veel aplomb uitgesproken zin me beseffen dat veel meer uitspraken van mensen op een serieuze vraag weliswaar overtuigend klinken, maar helemaal niets zeggen.
 

Dom gelieg dat altijd uitkomt, eigenlijk al na het uitroepen van een van de volgende zinnen:
* "ja we hebben als bestuur het volledige vertrouwen van de trainer"  
* "onze bank vertoont een uiterst solide balans"   
* "ik heb het niet gedaan het was een vriend" of 
* "neen, de CPB cijfers komen pas maandag, het kabinet kent ze niet".

Sinds een paar jaar zit de zin "het is niet wat je denkt" nogal vast in mijn hoofd en ik gebruik hem te pas en te onpas.


Thuis
wanneer de vrouwelijke pakketbezorgster tegen het keukenraam tikt en ik achter het half doorzichtige en schaduwdoorlatende gordijn in de gootsteen met de afwasborstel een hoog bierglas heftig uitborstel. De belt deed het niet en ik doe open "Het is niet wat u dacht mevrouw van TNT"  


Op het werk waarna ik met een blonde jonge dame hotel Figi inloop. Het is met een beleidsmedewerkster en we spreken daar zakelijk met de directeur. Toch kan ik het dan niet laten de uit het torentje altijd meekijkende secretaresse te bellen en te zeggen " het is niet wat je denkt, echt niet". Ze kent me en weet al van tevoren dat ik dan bel en verdenkt me er zelfs van dat ik deze vergaderlocatie bewust uitzoek, alleen om dit dan te kunnen zeggen.


Onder het bureau wanneer ik de contactlenzen zoek van mijn vrouwelijke overbuurvrouw. Een passerende chef ziet mijn voeten van onder het bureau uitkomen en u raadt het al . . . .


En thuis wanneer mijn vrouw plots de berging in komt. Het kraakt omdat ik wat chips heb gesnoept "Nee het is niet wat je denkt; ik check de voorraad voor het weekend, voor de verjaardag van Rozanne." 


Waarom deze zin "het is niet wat je denkt" zo bij mij aanslaat zal denk ik mijn bipolaire houding ten opzichte van  braafheid en stoutheid zijn. Beide ben ik en ken ik en herken ik ook direct bij anderen.

Eerder al schreef ik een blog over mijn voorliefde of beter perversiteit voor brave huisvrouwen die uiteindelijk al kirrend en protesterend toegeven aan onfatsoenlijke voorstellen van de al vroeg in de ochtend aanbellende enqueteur.

Zie:  http://www.volkskrantblog.nl/bericht/160576

Ja en wat van dit blog te denken. Is het wat het lijkt? Ik weet wel zeker van wel. Het zijn zoals zo vaak wat grappig bedoelde "bon mots" ontsproten uit mijn soms dwarrelige brein,  met de bedoeling bij de lezer en AHA erlebnis op te roepen, bewustwording voor het ongereimde te vergroten en soms enige ergernis of vervreemding bij de ander op de koop toenemend. 

    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-03. Bookmark de permalink .

18 reacties op Het is niet wat je denkt

  1. Beus zegt:

    Ik ben benieuwd naar de voorbeelden van "Schat, het is niet wat je denkt", die bloggers ongetwijfeld gaan geven.
    Lekker blog.Reactie is geredigeerd

  2. Kokopelli zegt:

    @Rene: Ik heb tijdens het lezen van dit blog in een breuk gelegen. En laat die bipolaire houding van jou maar mooi voor wat ie is. Heel zorgvuldig koesteren en cultiveren ๐Ÿ˜‰
    Groet,
    KokopelliReactie is geredigeerd

  3. trekmoment zegt:

    Schat het is niet hoe je denkt, maar hoe je het schreift, ongerijmd.
    Dit artikel doet me denken aan ds. Gremdaads preek; Dit zeggen, en dat denken.
    http://www.vk.tv/opinie/article1113384.ece/Dominee_Gremdaat_dit_zeggen_en_dat_denken
    (Ik krijg de link er niet werkend ingeplakt dorie!)Reactie is geredigeerd

  4. Theodorus zegt:

    Over vrouwen, in welke situatie of positie ook, kan ik hier niet meer schrijven. Jij gelukkig nog wel.
    Je hebt je "papadag" nuttig besteed.Reactie is geredigeerd

  5. Storm zegt:

    Een soortgelijke situatie waarbij de trainer ons "betrapte" op de aanwezigheid van de vrouwelijke roeisters in onze slaapvertrekken deed mij uitleggen: "de schijn lijkt tegen ons"

  6. Aad Verbaast zegt:

    Smakelijk gelachen om deze blog. ‘Het is niet wat je denkt’. Wijze woorden ๐Ÿ™‚

  7. Rene Scheffer zegt:

    Beus…ach iedereen zal dit soort dingen wel meemaken
    Kokopelli….dat doe ik zeker,een beetje teveel volgens sommigen
    Trekmoment…nomen est omen; ik zal de link eens zoeken
    Th… nou nog wel, welbinnen zekere artistieke kaders….twas de laatse papadag volgende week is ze 4.
    Storm… de schijn maar misschien waren het stagiairs masseuses, maar uh vrouwelijke roeisters, dat maakt me dan ook weer nieuwsgierig
    Aad V. …Thanks!Reactie is geredigeerd

  8. Sandra zegt:

    Vind het erg leuk hoe je je persoonlijke trekjes zo beeldend weet te omschrijven. Dik aanbevolen!

  9. Rene Scheffer zegt:

    Sandra….zeer vereerd; zie je bijna niet meer bloggen en dat ligt niet alleen aan 3 dagen carnaval.

  10. Thera zegt:

    Of is het: Het is niet wat ik denk? ๐Ÿ˜‰

  11. cor zegt:

    leuk Rene; Bij Figi dronk ik als veel jongere wel eens thee met de oude Vestdijkkenner Nol Gregoor.Misschien heb ik die zin toen ook wel eensin gedachten gehad als bediening Earl Grey met gebak bracht…..

  12. viktor loman zegt:

    Heb je wel eens reden gehad om te zeggen: het is precies wat je denkt?

  13. Rene Scheffer zegt:

    Thera…..4 maal over nagedacth en ik kom er niet uit
    Cor….ja Gregoor van de taarten. 10 jaar geleden?
    Viktor….ja die situatie met de chips in de berging ๐Ÿ™‚

  14. Antoine zegt:

    Humor, Rene! Ook over de grens wordt jouw uitdrukking te pas en te onpas gebruikt ๐Ÿ™‚

  15. Astrid Rijff zegt:

    In het leven is heel veel ‘niet wat je denkt’…

  16. paco painter zegt:

    Het is vast wat het lijkt

  17. Frans Muthert zegt:

    Schuldschuldschuldschuld.
    We blijven een calvinistisch land.

  18. ceesincambodja zegt:

    Het is niet mijn broer, en toch is hij de zoon van mijn vader…

Geef een reactie

