Mijn blogs – Wat hebben de lezers er eigenlijk aan?


Een week of twee geleden had ik het te druk en daarom miste ik de succesvolle serie "Waarom blog ik" van Aad Verbaast en Peter Louter. Nu maak ik er geen gebruik van te "metabloggen" (bloggen over blogschrijven), dit is denk ik mijn vijfde of zesde van de 240. Ik bekijk ik het eens andersom.

Waarom ik blog heb ik redelijk goed in beeld. Kort samengevat is dat een vorm van egotripperij in combinatie met een hang naar erkenning en de neiging om te pieken waneer er een publiek is.

Ik vraag me echter ook weleens af wat mijn blogs voor de anderen, de lezer (u dus) kunnen betekenen. Het zou immers leuk zijn wanneer andere personen, groepen of zelfs "de maatschappij" er ook wat aan hebben. Overigens zijn mijn " blogs" in het algemeen iets te lang en teveel "opgebouwd" om blog te heten. Ik zie het meer als (digitale) columns en noem dat ook als zondanig.

Verrijking van de Nederlandse taal
"Buffetstress", "Foezelmoment" en "Preventief plassen" heb ik in mijn columns geïntroduceerd dan wel definitief op de kaart gezet. Dat deed ik niet bewust. Ik construeerde de woorden om een situatie of een gevoel dan wel een combinatie weer te geven en zie later via Google dat ze aanslaan.


Een spiegel voorhouden

Mensen zitten soms wat al te serieus in hun vel. Nu zal ik dat met mijn columns nooit helemaal kunnen veranderen. Maar soms kan de door mij uitgestraalde luchtigheid net genoeg zijn voor de lezer om een denkproces te starten dat leidt tot ontwikkeling van voor hen levensplezierbevorderende competenties als relativering of loslaten. 

Een glimlachmoment bieden
In real life heb ik dat ook wel. Ik maak vaak een show aan de kassa of heb een extra vriendelijk woord voor de benzinepompbediende of iemand die de weg zoekt. Grotendeels omdat het in mezelf zit maar ook omdat ik me na afloop realiseer dat die ander ook een leuke dag moet hebben. En als ik daar dan bij kan helpen. . . .   


Herkenning geven

Ik hoop dat anderen zich in mijn soms wat vreemde schrijfsels kunnen herkennen en daarmee aangeven dat ik "niet raar" ben althans niet in mijn eentje. Dat zelfde onzekere gevoel  kunnen anderen ook krijgen. Menigeen voelt zich eenzaam in een sociale omgeving met daarin monomanen, ongeintresseerden, politiek correcten, humorlozen, blasee’s  of een combinatie ervan. Neen, u bent niet de enige die extatisch wordt van mooie stadion lichtmasten, Heino, Alassio of  glimmende badkamertegels.      

Politieke correctheid voor u doorprikken
Vanwege het milieu geen reclamefolders willen? Nooit  naar Oostenrijk met haar warme, schone en heldere Alpenmeren of nooit  naar het Zwarte woud?, AD lezers afzeiken? Allemaal onnuttige, overbodige, geconstrueerde gedachten. Loslaten dus. Ik help de lezer daar maar al te graag mee.

Liberaliteit afzwakken
De liberalen confronteren, doe ik graag. Vooral de "nette" vaak goed opgeleide liberalen zoals bij vooral D 66 en ook GL. Leuk, die privacybescherming, gekozen burgemeester, marktconformiteit en vrije schoolkeuze en hypotkeekrenteaftrek. Maar zijn er straks nog wel bejaardenhulpen of postbodes en ontploft onze samenleving straks niet door de houdgreep waarin liberalen en sommige confessionelen de maatschappij houden door de sociale gelaagdheid alleen maar te versterken in plaats van af te zwakken.

Wanneer ik een column schrijf schieten deze doeleinden uiteraard niet direct door mijn hoofd. Ze komen pas achteraf en als ik rijtje zo zie is het voldoende om nog even door te gaan.  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-03. Bookmark de permalink .

29 reacties op Mijn blogs – Wat hebben de lezers er eigenlijk aan?

  1. Thera zegt:

    Je bent een schatje. 🙂

  2. Theodorus zegt:

    xReactie is geredigeerd

  3. Theodorus zegt:

    Ook buiten de termijn alleszins de moeite waard om te lezen en te glimlachen. Ik waardeer o.a. de prettige leesbaarheid, de luchtige toon, de knipoog, de milde kritiek. De burgerlijkheid hindert me wel eens, maar je hebt geen hinderlijke elitaire of literaire pretenties.
    Ik ben een overjarige D66-er. Sorry.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Thera..
    Thanks, bijna blozen. Maar het blog is eigenlijk iets te aanmatigend. Blijft uiteindelijk toch een particuliere drang met wat verklaringen achteraf.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Th..2 maal
    Thanks, ja die burgerlijkheid. Ik weet soms zelf niet of die bij mij ingebakken is of dat ik het juist opzoek als een vorm van schelmenstreeek.

  6. rachel schrijft zegt:

    Leuk, een echte Scheffer weer, die lees ik graag. ‘Preventief plassen’ heb ik overigens gemist, even opzoeken.
    Leuk is dat hé, nieuwe woorden toevoegen, denk dat het een beetje blogeigen is. zelf heb ik uurtjesdag en congresvee toegevoegd. Schelmenstreek is trouwens ook een mooi woord, maar dan oud. Glimmende badtegels? Ach, als de kranen maar glimmen :-).

  7. iris kijkt zegt:

    Aardig cursusje zelf-ingenomendheid hier , ook wel aardig.

  8. ceesincambodja zegt:

    Voor mij is het bijna onmogelijk om een column te schrijven zonder dat ik ergens over in mijn wiek ben geschoten. Jij niet hé? Dat siert je.

  9. kees smit zegt:

    Rene, jij bent zo’n blogger die ik elke dag zou willen lezen, maar ik heb nogh zoveel andere dingen te doen (zei de 73-jarige).

  10. Catharina Anna Maria zegt:

    Er kan niet genoeg uitgestraalde luchtigheid verblogd worden!

  11. peter louter zegt:

    Zonder buffetstress en met genoegen gelezen en aanbevolen.

  12. paco zegt:

    Ja, die luchtigheid heb je in bijna al je columns. Buiten dat,kijk ik elke dag even of er een nieuwe Scheffer is geplaatst

  13. Aad Verbaast zegt:

    Dit nakomertje zet ik toch gewoon in het lijstje http://www.volkskrantblog.nl/bericht/250680 met uw welnemen. Dit wil toch niemand missen?
    Mischien die blogbus wel gemist, maar toch het doel bereikt. 🙂

  14. Verslaggever zegt:

    Wat dacht je van af en toe een mooi inkijkje in het gemeenteapparaat bieden en mij inspireren tot onderwerpen..? 😉

  15. Maria-Dolores zegt:

    :-))
    Dat met die spiegel voorhouden vind ik het mooiste. En dan de illusie dat ik soms toch kan zeggen: ja, maar ìk ben heel anders…

  16. lebonton zegt:

    ik hou graag het preventief plassen er in.

  17. hippo zegt:

    ik kom hier en lees je graag, omdat je prettig openhartig schrijft en regelmatig de lezer op het andere been zet,
    een soort burgerlijk nonconformisme(?)
    groet,
    hippo

  18. Sandra zegt:

    Ik vind persoonlijk dat ik heel wat eigenaardigheden heb. De creatieve manier waarop jij jouw eigenzinnige trekjes omschrijft leert mij dat ik mezelf ook best eens met wat meer humor en relativeringsvermogen mag bezien. Dus dát heb ik eraan, jouw blogs, waarvoor dank. 😉

  19. Theodorus zegt:

    Wat Sandra opmerkt, ondervind ik ook wel in vgl. met mijn eigen blogs: meer relativeringsvermogen en humor. Maar ja..

  20. Rene Scheffer zegt:

    Rachel….Thanks. Onze kranen zijn van ribbelig chroom, daar heb je een tandborstel voor nodig,
    Cees….ik word in 20 % van mijn blogs boos.
    Cees …. Zeer vereerd
    CAM….We blijven doorgaan
    Paco …Zeer vereerd, maar tempo is nu 6 per maand.
    PL….Thanks!
    Aad V…Zet er maar bij hoor.
    Verslaggever….Kan ik niet direct thuisbrengen, ook niet het IP nr, maar heb nu toch een vermoeden, MF? 
    MD…Is sowieso leuk, aan de meningen cq. spiegels van anderen kun je die van jezelf verbeteren.
    Lebonton….Is ook makkelijk een dergelijk woord. Hoef je de anderen niet via lange zinnen verklaringen te bieden.
    Hippo…Ja zoiets, tegen camp aan, maar het is net iets teveel van mezelf om het echt camp te noemen.
    Sandra en TH…..
    Ach iets van humor zit er bij jullie ook wel in. Qua humor zijn er gradaties
    1.Niet ontvankelijk
    2.Licht ontvankelijk
    3.Zwaar ontvankelijk
    4.Licht actief
    5.Zwaar actief
    Jullie zitten op zijn minst tussen 3 en 4 in.

  21. Margreeth zegt:

    @Rene: bingo. 😉

  22. Jim Hasenaar zegt:

    Niks heb ik er aan. Het is elke keer weer als een worstel wedstrijd om door je verhalen te komen.
    Het heeft er natuurlijk niets mee te maken dat je een bijna tijdgenoot van me bent. Ook heeft het er niets mee te maken dat Soest niet ver van Zeist ligt. Nota bene een Zeist waar ik 1 jaar gewoond en 3 jaar gewerkt heb.
    Welnee, daar heeft het niets mee te maken.
    Moet ik daar zo nodig aan herinnerd worden?Reactie is geredigeerd

  23. sprakeloos zegt:

    Heel herkenbaar als ik voor mezelf wil praten. Heb jij het ook, dat je wilt prikkelen zonder grof te worden of ècht grenzen te willen oprekken en als je het later terugleest dat je denkt, dat had nog wel iets minder lief gemogen?

  24. Rene Scheffer zegt:

    Margreeth…zeer vereerd dat je na 3 maanden nog steeds tot mijn lezerspubliek behoort.
    Jim H…en ik maak nog wel zoveel kopjes en foto’s erbij en dan dit? ik schrap je uit mijn groslijst van 20 tot 30 vaste fans, puh!
    Sprakeloos…ik besef me dat wel, maar dat is nu eenmaal mijn benadering. Hardere en grovere teksten passen te weinig bij me.

  25. sprakeloos zegt:

    @René, dat besef ik, het was meer een herkenning waarop enige zelfmijmering plaatsvond, dus over mijn eigen stukjes

  26. Margreeth zegt:

    @Rene: uiteraard! Ben jij ook mijn lezer eigenlijk?

  27. Rene Scheffer zegt:

    Sprakelos….snap het
    Margreeeth….Jazeker, abonnee op ADUN! Vandaag geen artikel van je zag ik, maar soms kom ik je naam wel tegen.

  28. FransP zegt:

    Och Rene,
    De meeste van jouw “luchtige” schrijfsels bieden mij vaak veel “glimmomenten”.
    Echter ik voel niet de behoefte om louter met ooh’s en aaahs jouw reactie ruimte te vullen.
    Wanneer ik jouw stukjes lees, dan komen af en toe herinneringen bij mij naar boven.
    Allereerst doet de foto van jouw dochter me denken aan mijn dochters met haar “paarde(n)staartjes”.
    Vervolgens doen woorden bij jouw teller: ”Mijn papa heeft graag veel lezers" mij teruggaan in de tijd.
    Een conversatie tussen mijn jongste dochter op 4-jarige leeftijd en haar even oude nichtje, tijdens een familieverblijf in een van de bungalowparken van “Sporthuis Centrum” (tegenwoordig CenterParcs).
    Mijn jongste: ”Mijn papa heeft gezegd dat……….”,
    Mijn nichtje:“Maar mijn papa heeft gezegd dat………..”
    M.a.w. wat mijn papa gezegd heeft is waar, want het is mijn papa!!!
    En op die leeftijd hebben bij dochters papa’s altijd gelijk, behalve bij het eten en het naar bed gaan. Want dan lijken ze op mama.
    Het nichtje is na het overlijden van haar beide ouders als “pleegkind” in ons gezin opgenomen.
    Nu vijfentwintig jaar later zijn ze beiden hoogzwanger.
    Twee andere dochters zijn ook “weer” “in verwachting”.
    Ik hoop “stiekem” dat er ook één of meerdere jongens tussen zitten, want mijn vijf huidige kleinkinderen zijn meiden.
    Wanneer ik jou zie schrijven over FC Wageningen, dan moet ik onwillekeurig terugdenken aan mijn leeftijdsgenoot en “zaalvoetballer” Gerdo Hazelhekke.
    Gerdo met zijn baardje.
    Als liberale “Limbo” is ook Tongeren mij niet onbekend.

  29. Rene Scheffer zegt:

    Frans.
    Dank voor uw reactie. Ik schrijf voor vaste lezers/reageerders maar ik schrijf ook graag voor de lezer die alleen leest en niet reageert, dus …. no problem.
    Hazelhekke. Las net een mooi artikel over hem in de Voetbal International van deze week en bij zijn hoogtepunt, Ajax-Wageningen 2-4 (1980) was ik aanwezig en moest daarbij vluchten voor bozige Ajax supporters.
    En "dochters"….daar zal ik ook wel weer eens over gaan schrijven.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

