Verse krant


Vandaag had ik een dame van de Volkskrant aan de lijn. Vanwege mijn blogactiviteiten dacht ik in een reflex aan iets eervols. Een etentje, een prijs of een plaatsing in de papieren krant?

Maar nee, het was een jongedame die mij een proefabonnement wilde aansmeren, voor zes weken, drie weken en uiteindelijk smeekte ze of ik dan maar zes zaterdagen zou nemen voor zes euro. Op zich aanlokkelijk, want ik koop hem altijd op zaterdag en dan is het bezorgd veel goedkoper. Mijn gevoel zei "neen" en dat meldde ik de dame ook "maar mevrouw ik vind het zo gezellig om de krant zaterdag te kopen".
 
En dat ging ik snel daarna ook doen.

Het was een krantendag bij uitstek. De tuin was op orde, de zon scheen en er was weinig wind. Verder zou er deze zaterdag veel rust zijn. Vrouwlief en dochter gingen om 12.00 uur de eerder in de week om verschillende redenen tekortgekomen slaap inhalen. Daarna zou ik vanaf 15.00 uur alleen met mijn dochter zijn, want eega ging uit logeren. Van krantenextase kocht ik deze ochtend naast de Volkskrant de Suddeutsche Zeitung. Ook omdat voor grootformaatkranten windstilte een absolute voorwaarde is. Ik wist dat het licht goed was. Een dikke Volkskrant vraagt helder daglicht net als die dikke Duitse. Ik weet ook dat ik in de tuin ook veel intensiever lees dan onder de matige 20 watts IKEA verlichting binnen. 

Nu is rondslenteren door Zeist met als doel een krant scoren  op zaterdagmorgen al heel aardig. In het buitenland krijg ik nog veel meer kriebels. Anders dan hier zijn er van die gezellige krantenkiosken.  Een krant is daar ook meer mijn kompas voor de vakantiedag, een houvast ook. Eenmaal in mijn tas na het kioskbezoek en de broodjes gehaald, brandt hij in de tas. Zodra de laatste huishoudelijke taken zijn verricht pak ik hem.  De weerkaart eerst, de sport, de voorpagina en het plaatselijke nieuws. En in  Italië de wedstrijdstatistieken in de roze Gazetta della Sport. Die roze sleept me niet alleen door de dag maar door de hele week met het voor- en na beschouwingen en midweekse wedstrijden. 

De eerste snelle 15 minutenscan is het lekkerst. Dat geldt in Nederland voor de VK maar ook op vakantie voor  De Morgen, Nice Matin, La Stampa of  El Pais. Tussen de middag of in de loop van de middag na een uitstapje of strandbezoek volgt soms de verdieping. Ik lees dan wat meer. Daarna wordt alles minder. 

De krant  is in de avond in het buitenland anders dan in Nederland vaak voor 40 % nog ongelezen. Het zal voor een deel ook door de vreemde taal komen, maar in de avond is de versheid er echt af. Inmiddels is er soms ook een Telegraaf bijgekomen en wordt er wat gezapt op de satelliet tv. Dan eten en wat soezig van de wijn en anis zijn de vele letters me teveel. De krant gaat in de afvalemmer. Morgen is er weer een nieuwe krant.

N.b. 
De Suddeutsche viel wat tegen. Ik kocht hem vooral voor de combinatie van serieuze artikelen over politiek en maatschappij met berichten uit Munchen en mooie reisreportages. Maar van dat laatste was er deze keer niets. De VK viel mee, goed leesbare analyses over de kredietcrisis en de bonussen en weer een normale weekendbijlage. De modebijlage van vorige week was een affront voor 85 % van de lezers,       
 
    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-03. Bookmark de permalink .

13 reacties op Verse krant

  1. Blew zegt:

    Heel herkenbaar! Ik kan ook de FAZ en The Independent aanbevelen.

  2. sprakeloos zegt:

    Vooral bij slecht weer zijn de kranten uit welk land ook een hoopvol voor de rest van de vakantie.
    Hoezo vakantie, dat uitzicht is niet gek.

  3. Theodorus zegt:

    Ik deel je activiteit om zelf een krant te kopen. Heeft iets speciaals. In het buitenland altijd een lokale krant en Equipe in Frankrijk. Ja, die roze Gazetta is heel speciaal. Ik verbeeld me dan zelfs italiaans te kunnen lezen. Duitse kranten zijn oersaai en Bild wil ik zelfs niet zien. Hier zal ik ook nooit de Telegraaf kopen. Van de gratis kranten heeft Metro mijn voorkeur. Zo, dan weten we weer wat van elkaar.
    Overigens: aardig landelijk uitzicht. Zeist nog geen Vinex-lokatie?

  4. Rene Scheffer zegt:

    Blew….FAZ, die zoek ik op
    Sprakeloos…ja maar het blijft Nedeland
    Th…is wel over gesproken om het weiland vol te bouwen en ook een rondweg was ooit aan de orde. Maar de door mij vermaledijde D66 en GL vormen een stevige verdedigingslinie in Zeist. Uitzicht kost me 55 euro per maand (netto hyopotheektrente over verschil tussen woning met en zonder uitzicht)

  5. Aad Verbaast zegt:

    Ik net een paar dagen geleden die dame ook aan de lijn gehad. Leuk om te horen dat ze naar mijn advies geluisterd heeft: Rene bellen!!

  6. ceesincambodja zegt:

    Soms, heel soms overvalt me een gevoel van heimwee. In Cambodja is geen één buitenlandse krant te koop. Nee, zelfs de wakkerste niet.
    Heel even maar hoor.

  7. Thera zegt:

    Ik vind juist het ploffen van de krant op de deurmat een heerlijk geluid, zeker wanneer ik me nog even mag omdraaien. En dan de lucht van verse drukinkt gemengd met die van koffie en mijn dag kan niet meer stuk. Maar dan zou ik het eigenlijk daarbij moeten laten en niet moeten gaan lezen. Dat heeft vaak een minder opwekkend effect.

  8. pacopainter zegt:

    Dat is het punt, morgen weer iets nieuws

  9. Maria-Dolores zegt:

    sluit me min of meer bij Cees aan; ik moet zelf tamelijk lang reizen voor een NL krant. en als ik wil kunnen kiezen, moet ik ook precies zorgen dat ik niet te vroeg ben, want dan ìs-ie er nog niet, en ook niet te laat, want dan zijn ze al uitverkocht. nou ja, je kunt niet alles hebben. meestal vind ik de VK-nieuwsbrief genoeg…

  10. gala zegt:

    jaaa herkenbaar, dat zoeken van een krant als anker in het buitenland…

  11. fred van der wal zegt:

    even aanbevolen

  12. Zwollywood zegt:

    Op dit moment heb ik een VK-abonnement….tot juli…en daarná – in de zomer – leef ik teveel buitenshuis en stop ik een periode.
    Het abonnement bevalt me uitstekend….moet erbij zeggen dat ik nu veel meer tijd heb om te lezen. …ik werk niet meer (zoveel) en verkeer daarom in de dagelijkse verwenfase met krant bij ontbijt.Reactie is geredigeerd

  13. Rene Scheffer zegt:

    allen….
    Laat thuis van werk. Al weer bezig met een volgend blog en de krant moet nog gelezen en geen puf voor een afzonderlijek reactie op een eenieder. Daarom maar zo…een ieder bedankt voor het lezen, aanbevelen en de reacties. Ieder heeft zo zijn eigen krantgevoel blijkt maar weer….Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

