De Paus en God – Over Katholieken, rijdende rechters en ongerijmdheid


Eigenlijk heb ik helemaal niets tegen het katholicisme, integendeel zelfs. Vroeger was dat wel anders. In het dorp Renkum waar ik opgroeide was er een tweedeling tussen Protestants en Katholiek. Men had eigen bakkers en slagers en allebei twee scholen. Ik was Protestants en vond als kind alles wat Katholiek was vreemd. Later toen ik rond de twintig was vond ik dat nog steeds. Dat gedoe met wijwater, wierook en de Mariaverering, dat staat te ver van objectieve waarden. En dan die vreemde nadruk op de rituelen die de focus op "het woord" van de Bijbel verdrukte. Belachelijk vond ik het.

Nu, 50 jaar oud,  ben ik veel milder geworden. Mijn dochter gaat zelfs naar een Katholieke school. Dit vanwege de sociale laag waar ze in terechtkomt en die is stevige middenklasse met een enkele uitschieter naar boven en ook diverse naar beneden. Bovendien kan het geen kwaad dat ze wordt grootgebracht met iets van Christelijke normen en worden cq. geloofsbeleving. Later kan ze dan zelf bepalen wat ze ermee doet.

Die mildheid heb ik ook ten aanzien van de "katholieke mens". Doorgaans een levensgenieter. Iemand die van een natje en droogje houdt en minder lijdt dan andersoortige gelovigen. Een biecht, een weesgegroetje en het is weer goed.

Ook vanuit filosofisch oogpunt is katholicisme helemaal niet fout en eigenlijk juist het meest passend.  Het leven zelf is immers van een spreekwoordelijke ongerijmdheid. De geboorte is al een vreemd gebeuren van toeval, waar het toekomstige subject maar moet hopen op de juiste mix, de juiste plaats en het juiste moment, waarbij een halve seconde vertraging van een orgasme al kan leiden tot een persoonlijkheid die voor betrokkene en anderen veel ellende veroorzaakt. 


En dan ziekte en dood, die optreedt zonder enig plan en zonder enige koppeling aan de door het Christendom zelf nota bene in het leven geroepen Christelijke waarden en normen patroon. De brave wordt ziek en sterft en de stoute leeft door. Volstrekte ongerijmdheid dus.

Daar past een geloof als het Katholieke ook goed bij. Alsof het een gedragsreflex is richting God. Zo van "Jij met je rare fratsen, daar gaan wij gewoon in mee in navolging van die man in Rome, maar we weten eigenlijk natuurlijk wel beter".    

Maar dan de Paus
 

Plaatsvervanger van God dan wel hulpje? Hoe ik die verhouding zien wordt mij niet helder. Is de paus wat Krakas is voor de boze heks Eucalipta? Of is het Robin voor Batman?  Wellicht is het meer dan een hulp, een echte stellvertreter. Maar Batman kan Robin lozen en Eucalipta kan dat met Krakas ook. Beatrix daarentegen weer niet met een MP.

De Paus wordt via een ingewikkeld systeem benoemd in het Vaticaan. En dan is hij eenmaal de Paus, tot hij overlijdt. Alsof de Rijdende Rechter regen God  zegt "Dit is hem en daar moet u het dan meer mee doen, tot de volgende. . .  .Paus."

En in juridische termen zou er sprake kunnen zijn van mandaat "handelen namens hem binnen zekere richtlijnen" of van delegatie "de bevoegdheid geheel overdragen" dan wel het privaatrechtelijke  "zaakwaarnemen", waar iemand de zaken behartigt omdat de ander dat even niet kan. Maar in dit geval betreft het een zaakwaarneming voor een onbepaalde tijd door een voor de functie niet competente persoon, althans daar lijkt het op voor mij als relatieve buitenstaander.      


De man uit Tubingen, een echter wetenschapper. Hij kan er ook niets aan doen en is ook maar een product van chromosomen en opvoeding.  Een beschermde omgeving een mooie "comfort zone" in de Kerkelijke wetenschap en dan dit. Eerzucht die kennelijk heeft gezegevierd. Maar wat zou God er zelf eigenlijk van vinden, van deze stellvertreter ?


Ik vraag me af  hoe ze van elkaar afkomen en wie de impasse doorbreekt. Wat zou het een zegen zijn wanneer deze in mijn ogen niet eens echt foute man zijn laatste jaren in Baden Wurtemberg weer zou kunnen wijden aan de Kerkelijke wetenschap.
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-03. Bookmark de permalink .

15 reacties op De Paus en God – Over Katholieken, rijdende rechters en ongerijmdheid

  1. Theo Korthals Altes zegt:

    Je rakelt met je beschouwing wat op joh!… Ik ben toch blij dat ik met stevige protestantse wortels in de wereld sta, al meer dan vierhonderd jaar diep 🙂
    Maar als jurist zeg ik: hoe dat zit tussen Paus en God, dat mag zelfs de Paus zelf niet beantwoorden geloof ik. In elk geval vraag ik me af of je hierm met juridische blik echt veel verder komt en of je deze hele voorstelling in Rome niet toch gewoon (met alle mildheid, inderdaad) moet beschouwen als een indrukwekkend toneelstuk dat bepaalde mensen nu eenmaal graag blijven zien.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Uit de school van Schillebeeckx en van Iersel hoor ik tot de club van roomse denkertjes die blijven geloven in een echte liefdesgemeenschap van mensen rond Jezus en in structuren die zo’n gemeenschap ook wereldwijd mogelijk maken. Dan hebben we ook "leiders" nodig die zo’n gemeenschap inspireren en het natuurlijke gezag hebben de sterken -als het moet!- op hun donder te geven en de zwakken altijd te beschermen. Leiders die van nature niet de baas spelen, maar dienen, en gek zijn op mensen. We hebben een Johannes XXXIII gekend en een Mgr. Bekkers, waar dat diepmenselijke door alle kerkelijke pracht en praal(die we kunnen missen als ‘koude pap’) heen te merken was. Als we geluk hebben moet dat dus kunnen..en geluk moet je altijd een handje helpen!! De weg naar een wereldwijde echte gemeenschap is in deze tijd ook meer te speuren dan ooit in de geschiedenis. Alle christenen weten dat en blijven hardnekkig spreken over en uitzien naar dat "Rijk van God".

  3. ceesincambodja zegt:

    (Ik ben even met stomheid geslagen en niet in staat om inhoudelijk te reageren. Waarom? Ik kreeg net een mailtje van mijn zoon dat hij vorig jaar het huis heeft opgeruimd en daarbij mijn hele archief in Nederland -dagboeken sinds 1956, negatief- en fotoalbums, dia’s, platen, cd’s en boeken heeft laten vernietigen!)

  4. Theodorus zegt:

    René, een mooie filosofische beschouwing over de "tegenpartij". Ja, katholieken hebben veel mee, maar die paus tegen.

  5. lidy zegt:

    Ik vind het zo’n enge man om te zien. Als hij in beeld is zap ik gauw weg.

  6. paco zegt:

    Zoalng hij die enge rode schoentjes blijft dragen en de condoom in de ban blijft doen kan ik die man niet serieus nemen.
    geweldig werk, Rene

  7. peter louter zegt:

    Leuke beschouwing die ver uitsteekt boven het ‘Pausbashen’.
    De traditionele uitleg is dat tijdens het conclaaf de heilige geest aan het werk is en altijd zorgt dat we de paus krijgen die we nodig hebben.
    Niet dat ik daar ook maar iets van geloof.
    Een Paus is altijd een gewoon een mens, zijn verkiezing berust op toeval en zijn status is te danken aan de onfatsoenlijke aanbidding en verering van zijn ambt door gelovigen.Reactie is geredigeerd

  8. Aad Verbaast zegt:

    Leuke ironische beschouwing, en met een glimlach gelezen. Mildheid komt met de jaren.
    Vergissen is menselijk. Zou God dat ook denken? Die is misschien met de jaren ook wat milder geworden..

  9. Zwollywood zegt:

    Wát is dat toch met de Paus. Maar weinigen reageren hier. Over de invloed van Pausen en het katholicisme kan ik van alles vertellen. Ik zat tijdens de lagere schoolperiode zelfs op de KMG, de Katholieke Meisjes Gilde. We kwamen 1 x per week in de gidsengroep bij elkaar en gingen ook jaarlijks een week op kamp met KMG leidsters erbij. Het was zoals de verkenners op dit moment nóg steeds uitoefenen: vlag heisen en spellen en vorming.
    We hadden lak aan de Paus.
    Je hebt je dochter op een goede school geplaatst. Er is een goede sfeer en aandacht voor zingeving en rituelen.Reactie is geredigeerd

  10. Rene Scheffer zegt:

    Theo KA…de juridische vergelijking gebruik ik om de kwestie verder te ridiculiseren, zonder grof te zijn
    Joost T…Mooie tekst, het is niet allemaal kommer er kwel bij de Katholieken
    Cees….Sterkte!
    Theo…Thanks, de tegenpartij hmmmm, In ieder geval bekijk ik de zaak wel als buitenstaander.
    Paco….Thanks!
    Peter L…Thanks. Dat van die heilige geest hoorde ik vandaag ook van iemand. Ik dacht dat het alleen werkte met Pinksteren.
    Aad V….Ik hoop het dan lopen we gelijk op.
    Zwolly… Thanks voor de bemoedigende woorden en jij bent toch ook goed terechtgekomen lijkt het.

  11. François zegt:

    De verschillen tussen katholieken en protestanten houden de christenen vandaag-de-dag nog steeds bezig. Voor een buitenstaander lijken het 2 totaal verschillende godsdiensten. Is het katholicisme eigenlijk wel monotheïstisch vraag ik me wel eens af

  12. .Martijn. zegt:

    Inderdaad, de heilige geest…. maar wel eentje die werkt achter gesloten deuren. Misschien is daar wel een doorwrocht democratisch overleg tussen de bisschoppen aan de gang. Of misschien houden ze wel gewoon een quiz, over de actualiteit ofzo, of gaan ze pokeren. En wordt de uiteindelijke winnaar dan paus. 🙂

  13. rachel schrijft zegt:

    ’t is wat met die zegevierende eerzucht. Daar hoef je natuurlijk geen katholiek voor te zijn, maar je hoeft er maar een heeel klein beetje gevoelig voor te zijn en.. het wordt hem zo natuurlijk wel erg makkelijk gemaakt. Wat zou hij denken als hij in zijn zimarro voor de spiegel staat, http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.repubblica.it/2003/e/gallerie/esteri/camauro/afp72919392112130717_big.jpg&imgrefurl=http://www.repubblica.it/2003/e/gallerie/esteri/camauro/2.html&usg=__2nbNrF5BLS7obl2ZqvVkHdgwJ8k=&h=341&w=530&sz=22&hl=nl&start=6&um=1&tbnid=3nwixIdNWrMgRM:&tbnh=85&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dcamauro%26hl%3Dnl%26rlz%3D1T4GGLL_nlNL303NL303%26sa%3DN%26um%3D1op zijn hoofd…

  14. R.Kruzdlo zegt:

    Geklets. Er is op het einde van je blog geen echte vraag over. Wel een beschouwing, mijmering. Als er een echte vraag was waren de reacties ook anders geweest.
    Ik bijvoorbeeld.
    Ik zal je een moeilijke geven: De grens van een tekst is dat het nergens toe verwijs. Het is bla bla bla…, en dat vloeit met de tekst samen. Dan kan een hermeneut (ook als hij de tekst van een pauzelijk stuk leest) niets die wordt gewoon uit het zadel gelicht.
    M.a.w tekst geeft de verleiding om aan alles mee te doen. Ook bloggen…
    sukses

  15. Rene Scheffer zegt:

    Francois, je bedoeld en God en Heilige geest en Jezus en Maria en allerlei voorwerpen….
    Matthijs…Misschien was de heilige geest ook wel aanwezig bij het recente crisisakkoord.
    Rachel….Foto bekeken. Apart. Ach ik heb weL enig gevoel bij de Paus, als ze mij zouden vragen. Ben zelf ook wat publiciteitsgeil
    Heer Krudzlo…
    U is onnavolgbaar cq niet te volgen.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

