Munchen – over Alpenkriebels


Al  vijf dagen had ik geen enkele inspiratie voor een blog. Ik ging met de laptop op schoot zitten denken tot er wat op kwam. Hetgeen me op Munchen bracht was een advertentie in het AD van Kras reizen, 3 nachten in "hotel Lederer" aan de Tegernsee voor 99 euro p.p.(een koopje; echte prijzen  zijn tweemaal zo hoog, zag ik op de site).  En via die Tegernsee kom ik op Munchen. Een stadsblog, Alpenblog, geen lucide gedachtensprongen, eerder een routineus opvullertje om de lezer niet van me te vervreemden, zoiets.

Jarenlang was er ik er met ouders en zus (op weg naar Oostenrijk) langs gereden. Zelfs de periode 1970 kan ik me herinneren, De autobahn ging nog half door de stad en we kwamen langs het stadion an der Grunwalderstrasse (1860 Munchen). De bauarbeiten voor de OS in 1974 waren al in volle gang. Overnachten gebeurde meestal in een dorpje rond Munchen, destijd Gasthof Zur Post in Grosshelfendorf.

In 1988 was ik nota bene IN Munchen en IN het stadion bij Nederland-Rusland, 2-1.  
Het mooiste moment voor het Nederlandse voetbal en door een list was ik erbij.

Het heeft tot 1996 geduurd voordat ik eindelijk eens wat langer in de stad ben gedoken, Het was juli en warm in Nederland. Iedereen was met vakantie en rond die tijd krijg ik vaak Alpenkoorts. Een folder opgevraagd, bekeken en al snel had ik een een aanbieding van de DB en de stad Munchen en zat ik na 8 uur trein in hotel Adria. Bij aankomst op donderdagavond was er een rare sfeer. Koopavond, broeierig warm en veel mensen waren daar al met vakantie. Al snel wisten we de weg te vinden naar een van de vele biergarten in dit geval die van Hacker Pschorr. 

   


Munchen zelf is een heel aardige grote stad (iets meer dan een miljoen inwoners) met een mooi centrum en wat museale hoogtepunten zoals de Alte en neue Pinakothek en de Glyptothek. Een levendig station, een multiculturele buurt erachter. Wat statige en dure winkelstraten, de Isar, het Hofbrauhaus en parken en tuinen. Een tip is de Chinese toren in de Englischer garten, waar tussen de middag veel mensen met een halve liter bier met bretzel of bockwurst zitten.
Ik zat daar graag tussen.

Munchen is comfortabel met een prachtig metronet, Er zijn zelfs metrolijnen, die na enkele kilometers onder de stad in het groen naar boven komen en na 15-25 minuten glooiende heuvels is daar opeens de Starnbergersee of de Ammersee. Voor de Munchenaar een geijkt uitstapje in het weekend. Ondanks de drukte is het er rustig en gaat het er gedisciplineerd aan toe. Het gebied ten zuiden van de stad is "de achtertuin". Munchenaren stappen met fiets dan wel ski’s de trein of metro in.  

Het hoogtepunt was destijds een treinreis naar Garmisch Partenkirchen op zondag, een uur heen en een uur terug. Ik moest en zou naar de Eibsee. De winter ervoor had ik op een toeristenbeurs bij een bingo wat prijzen gewonnen, waaronder een cassettebandje met een lied over de Eibsee. Vanaf Garmisch was het vervolgens met een tandradbahn 15 minuten omhoog en nog een kilometer lopen en daar lag de blaue en frisse (19 graden en net zwembaar) Eibsee. Ik voelde me voldaan alsof mijn laatste wens in vervulling was gegaan. En er was prachtig uitzicht op de Zugspitze, ook dat nog.
  

Nu is dat allemaal al weer een jaar of 13 geleden. Het verlangen koester ik soms door er nog steeds weg te blijven en door zo af en toe op andere vakantiebestemmingen zoals op Gran Canaria en langs de Adriatische zee de Munchener Abendzeitung of de Tageszeitung te kopen.  Een soort AD maar dan nog wat simpeler en met veel aandacht voor plaatselijk nieuws, vrouwen, bier- en biergartenverhalen, auto’s en dat soort dingen. Zo haal ik als het ware de sommerfrische vom Alpen in mijn zweterige hoofd. Ik krijg het er alweer warm van. 

Het is bijna zomer. Tijd weer voor Hefenweizenbier van Paulaner, Spaten, Franzikaner of Hacker Pschorr.

En nu even bladeren in de  ABENDZEITUNG.
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-03. Bookmark de permalink .

8 reacties op Munchen – over Alpenkriebels

  1. Aad Verbaast zegt:

    Laat de zomer maar losbarsten. Dat terwijl ik naar een grijze lucht kijk en het weer miezert..

  2. paco zegt:

    Dat heb ik met die Griekse Ouzo. Koop ik flessen tegelijk als ik uit griekenland kom om dat gevoel maar vast te houden.jammer genoeg smaakt die azijnpis alleen in Griekenland op een ordentelijk terras in de gebruikelijke zon.

  3. Theodorus zegt:

    Je hele beschrijving kan ik goed volgen. Op bijna al jouw lokaties ook geweest. Bij een Tankstelle bij Garmisch werd ik in 1963 voor het eerst erg verliefd op een meisje. Ongeveer 59 seconden. Daarna reed ze weg met haar ouders in zuidelijke richting. 45jaar later weet ik het nog. Vooral het Alpendécor bekoort me altijd weer.

  4. Zwollywood zegt:

    Weer een mooi log Rene. Ooit was ik te kamperen aan de titisee. Bij het wakker worden doken we zó het kille bergwater van de titisee in….en daarna vóor de tent als ontbij een boterham met gebakken eitje!Reactie is geredigeerd

  5. Noud zegt:

    René: na zoveel tijd lees ik u weer eens en brengt u mij herinneringen: wildkamperen aan de Titisee bij Freiburg en dan in Freiburg terugkerend bivakkeren in een kraakpand tussen hasjies-italianen met wie wij, jongens waren we, op de Musterplatz esoterisch gerammel op ontstemde gitaren voortbrachten. Uiteraard droeg ik een stetson met mooie sjaal voor het meisje dat niet meemocht. Dank ik u hartens!

  6. rachel schrijft zegt:

    Munchen, afslagje gemist (of was het nou een afslagje te vroeg?), binnendoor gereden, bijna zonder benzine. oef ja, jouw logje roept herinneringen op. Zin de zomer, dat krijg ik ervan, en zin in de Alpen ofcourse.

  7. Rene Scheffer zegt:

    Aad….inderdaad wel erg veel helderblauwe luchten in mijn blog
    Paco…maar hefeweizen smaakt hier ook, wel in de zomer dan en in een mooi glas.
    Th…Alpen, ze blijven trekken, vooral die groene dalen ook met dorpjes en rivieren, een minuut verliefd, ja dat ken ik wel van vroeger.
    Zwolly en Noud en Rachel…Thanks, leuk dat het prettige herinneringen op doet komen, en Rachel, de Franse Alpen, aardig, maar doe mij toch maar de Duits/Oostenrijke kant (grotere schnitzels en goedkoper bier).Reactie is geredigeerd

  8. rachel schrijft zegt:

    ja, bier… daar moet je niet voor naar de Savoie komen. Hoewel, bière de mont blanc: la verte, la violette, la blonde. Ik geef het u toch even in overweging.

Geef een reactie

