"Ja maar JIJ hebt gewerkt" – zei mijn vrouw vanmiddag


Soms verdenkt ze me er van dat ik dialogen opzet alleen maar om op het VK blog te kunnen gebruiken, ter eer en glorie van mezelf en ter ridiculisering van haar.

Dat was niet het geval, deze keer. Na wat winkelen in Amersfoort waren we al om 16.00 uur thuis. Ik zou een klein uurtje in de voortuin gaan werken (al een maand uitgesteld) en ik meldde me na een uur aan de voordeur. Ik zweette en vond het warm in huis. "Pffff, die CV staat veel te hoog, kan dat niet wat lager, ik heb het warm", zei ik. Ze keek me aan en sprak de woorden uit . . . .

"Ja maar JIJ hebt gewerkt!"


Dat maakt me trots, schuldig en wat verward tegelijk. Ze bevestigde dat ik gewerkt had. Nu had ik gewerkt, maar niet zoals normale mensen dat in een tuin doen, die doen dat met laarzen en oude kleding en uren aaneen. Ik was op zijn zondagsshabby, te lui om om te kleden. En bovendien vroeg ik me af of ik het als een compliment naar me toe zou kunnen halen. Eigenlijk had ik mezelf in een situatie gebracht, of beter ben ik in een situatie verzeild (mede door toedoen van haar) geraakt, waar soms even gewerkt moet worden, zoals de tuin bijhouden. Een situatie, die ik tot zo ongeveer mijn 43 ste had weten te voorkomen door steeds appartementen te bewonen en overig werk verre van
me te houden.

Verbazing bij zus en schoonzus

Mijn zus heeft doorgaans vooral te maken met mijn negatieve kanten (die ik van de weeromstuit dan ook extra uitvergroot),  lui, aanstellerig, egocentrisch en dat klopt ook wel qua negatieve pool. Maar nu moest er gesjouwd worden (huis moet leegt/ma is naar verzorgingstehuis). Ik was er voor het zware werk zoals dozen inladen en een zware stoel naar beneden tillen. Dat ging heel makkelijk eigenlijk. Ze was blij verrast en zei ook "ik wist niet dat je zo kon werken".
 "Neen ik ook niet" dacht ik.  

Mijn schoonzus, o
ok al zoiets. Haar man heeft jaren geleden bij ons overal laminaat gelegd. Een verschrikkelijk viesmakend rotkarwei, waar ik zelfs niet eens bij in de buurt wilde zijn. Haar hele gezin logeerde toen bij ons, dus ik  hield me ledig met het urenlang schuren van plinten in een andere rustige kamer waar een tv was. Er was even een kort technisch beraad. Ik kon snel de oplossingrichting aangeven, tot grote verbazing van schoonzus "nou zeg, hij heeft echt wel technisch inzicht".  "Ja maar heb ik dat ooit ontkend dan", dacht ik stiekem.     


Werken op kantoor


Hard werken staat onderaan  mijn prioriteitenlijst, qua gevoel. En hoe kan het dan dat ik het werkend wel uithoud op kantoor, al 28 jaar? Het verbaast me zelf. Vuile handen krijg ik niet en zweten doe ik ook niet, behalve wanneer ik zo om de 2 jaar dozen moet inpakken voor weer een interne verhuizing.

Ik koos op 18 jarige leeftijd bewust voor HEAO EJ met een grote kans om op kantoor bij een overheidsinstelling terecht te kunnen komen. Mijn werk houdt nu in: omgevingsfactoren duiden, luisteren, verbinden, adviseren, regisseren etc. Daarbij is een zekere luiheid gelukkig wel een eerste vereiste, want als ik  niet lui was koos ik voor de moeilijkste en meest ellende gevende oplossingen, voor mezelf en voor anderen. En wie zit daar nu op te wachten. Ja en als je op je derde jaar al aangeeft dat je later "coordinator" wil worden, dan zit dat diep.    

Werken is in mijn ogen in ieder geval "dingen doen" op momenten en/of een manier en/of een tempo dat/die je het zelf niet wil. Zorgen voor voldoende  
"Regelvermogen" is dan de uitkomst. Wanneer jezelf in grote lijnen kunt bepalen wat je op welk moment gaat doen (meestal is dat bij mij zo) dan wordt "werk" niet meer als zodanig ervaren en tranformeert het door mij vermaledijde werk vanzelf  en ongemerkt in een prettige activiteit. En zo gebeurt het regelmatig dat ik na een dag van 9 uur -naar objectieve maatstaven- hard werken, vrolijk thuiskom en me voornamelijk de lunch en wat andere details weet te herinneren. 

Ik zat aan het einde van de zondagmiddag op de bank na het schrijven van dit blog. Rozanne zat met haar Nintendo DS te spelen en gaf aan dat ze dat nog wel even alleen zou volhouden. Ik had net de column van Wim de Jong in het VK magazine gelezen (over "beloningen" voor middelbare mannen die een klus hebben geklaard). Mijn vrouw was boven. Ik meldde me er, maar had geen succes. Indonesich eten halen, mocht ik, dat wel.

   

         
     

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-03. Bookmark de permalink .

22 reacties op "Ja maar JIJ hebt gewerkt" – zei mijn vrouw vanmiddag

  1. Beus zegt:

    Je bent een ambtenaar in hart en nieren.
    Mooi stukkie, trouwens.

  2. Beus zegt:

    Je bent een ambtenaar in hart en nieren.
    Mooi stukkie, trouwens.

  3. Beus zegt:

    Je bent een ambtenaar in hart en nieren.
    Mooi stukkie, trouwens.

  4. Beus zegt:

    Hoe kan dit nu?

  5. Rene Scheffer zegt:

    Beus…
    Ach elke reactie is welkom en "ambtenaar" is voor mij een geuzennaam.

  6. Catharina Anna Maria zegt:

    Een tijdje werkte ik als uitzendkracht bij de gemeente…….pfff zelden zo hard gewerkt!

  7. rachel schrijft zegt:

    proud to be an ambtenaar! Zeg, heb je je bureau opgeruimd overigens? Een uur in de voortuin, da’s overigens best lang.

  8. rachel schrijft zegt:

    was het echt, jij weer een reactie erbij

  9. Zoë zegt:

    moet erg om je lachen!

  10. Rene Scheffer zegt:

    CAM….maar bij jou is het toch vaak uitpakken en weer inpakken 🙂
    Rachel…uh bureau, nog nie. Wel in juni dan weer andere kamer. Voortuin 5 bij 8, niet aangeslagen lavendel eruit gespit, blad weggeharkt en hortensiabloemen (2008) eruit.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Zoe….Thanks, lachen? Zeker vanwege dat laatste, puh.

  12. Jim Hasenaar zegt:

    Mijn vrouw was boven. Ik meldde me er, maar had geen succes.
    Succes met wat?
    Was je gekleed of juist niet?
    Overigens hoe meld iemand zich bij zijn vrouw?:Scheet ik ben thuis. Doe je kleren maar uit en breng dan mijn pantoffels.

  13. Rene Scheffer zegt:

    Jim H….:-) staat in VK magazine van zaterdag, maar die heb je niet. Ik meld me gewoon zoals het er staat en soms hapt ze toe en soms niet, net vissen.Reactie is geredigeerd

  14. Theodorus zegt:

    Je bent nog laat op voor een werkende, die morgenochtend weer naar kantoor "moet". Maar wat je ook doet, een blog valt er altijd wel van te maken.

  15. ceesincambodja zegt:

    Geen wonder dat het met de Nederlandse economie achteruit holt; men heeft broertjes dood aan werken!
    Heel herkenbaar voor deze ambtenaar, Rene.

  16. paco zegt:

    dus ik hield me ledig met het urenlang schuren van plinten in een andere rustige kamer ‘
    Dan maar liever laminaat leggen.

  17. Thera zegt:

    Verplichte kost voor mensen die van hun Calvinistische arbeidsethos moeten zien af te raken. Kun je niet een boekje uitgeven? Niet werken voor dummies ofzo? 🙂

  18. Zwollywood zegt:

    die Jim is ook een scheetje he!

  19. Aad Verbaast zegt:

    Brede glimlach.
    Een typisch Nederlandse ‘cultuur’opmerking, waar buitenlanders van in de lachstuip schieten, is de regelmatig gestelde vraag hier: "lekker gewerkt?"..

  20. Rene Scheffer zegt:

    Cees in C….maar dat was niet de boodschap
    Paco…maar dat is zweten en herrie en houtstof, brrrr
    KB…uh moeten. Ik baal als ik niet kan uitslapen maar zodra ik op de fiets zit ben ik een en al kantoorgretigheid.
    Thera….boekje uitgeven? Je weet zelf wat een gedoe dat is.
    Zwolly….Is ik Jim?
    Aad…Precies, contradictio in termini of terminus, zoiets.

  21. sprakeloos zegt:

    Ik zie dat Beus zijn bevindingen in drievoud heeft afgeleverd, GOED WERK.
    Geweldige afsluiting van een lekker droog (bijna Jiskefetachtig) verhaal.

  22. fred van der wal zegt:

    Enige originaliteit in je bijdrages kan ik je niet ontzeggen en d at is al heel wat in weblogland waar veel ven hetzelfde valt te lezen. Een echte aanbeffer

Geef een reactie

