Mijn vaste bloglezer, heer V – tevens kantoorinstitutie.


Iedere organisatie  kent van die begrippen, instituties, mastodonten. Medewerkers waar je niet omheen kunt. Dat kan zijn door de beklede functie, de humor, vakkennis, langjarige aanwezigheid of combinatie ervan.

Zo hebben wij al 12 of 13 jaar een "heer V." lopen. Hij kwam binnen als een al wat oudere min of meer gesjeesde student filosofie. Hij mocht destijds voor 19 gulden per uur een vergadering van de raadscommissie bestuur en economische zaken notuleren en is daarna nooit meer weggegaan. Toen was hij jong, een jaar of 33 en de overhemden maar matig gestreken.

De institutie V. wordt vooral verklaard door zijn inherente wijsheid in combinatie met zijn inmiddels tevoren kenbare denkprocessen. Elk probleem, of het nu ligt in uitvoering, beleid of strategie weet hij af te pellen, tot zijn eigen proporties te herleiden en te duiden volgens de methodieken die onze organisatie kent. Zit er een frictie  tussen beleid en uitvoering?  Dan zal hij zeggen: "Het is nu eenmaal de consequentie van de gekozen lijn in deze organisatie, daar waar de organisatie is ingericht op bundeling van processen zal er van nature frictie zijn op de grensvlakken van beleid en uitvoering."

Het is ook de man van de extremen. Op die manier houdt hij zijn eigen ongenaakbaarheid in stand. Zo rookt hij Gauloise, rijdt in een Saab, kijkt alleen BBC of Discovery Channel,  eet  pure chocola en loopt dagelijks in zwart pak met wit overhemd. En als hij eens zelf kookt dan is het gelijk Ossenhaas. Die ongenaakbaarheid kleeft hem zo aan dat wij regelmatig "Herenleed" acteren bij het koffiezetapparaat (naar Cherry Duins en Armando, eind jaren ‘70). Natuurlijk ben ik dan de kleine man.     

V. behoort ook tot mijn vaste kern van ongeveer 5 lezers  van mijn blogs (buiten de VK blog community om). Hij krijgt de blogs voorgedragen in het rookhok achter mijn kamer. Wekelijks wenk ik hem wel een keer. Weer een blog?  "Kom", zegt hij dan, "eerst koffie halen". Ik sla er weleens een over wanneer de kwaliteit iets minder dan wel al te banaal is. "Hm" is bij hem redelijk, een 7 plus en "aardige exercitie" betekent een 9.   

Gisteren beleefde hij zijn finest hour. Met mij en anderen maakte hij onderdeel uit van een "optreden" ter gelegenheid van het vertrek van de gemeentesecretaris. We mochten "Lagerhuis" spelen en in twee groepen werd er op een tribune gedebatteerd ten overstaan van het personeel. Het ging over voor- en nadelen van uitbesteding. Voor mij een routineklus, waar ik mijn standpunten "anti-markt" ongenuanceerd kon uitvergroten. Ik was twee weken eerder al de side kick geweest bij een geacteerde "Pauw & Witteman" ter gelegenheid van de verwelkoming van de nieuwe baas.

Voor V. was het nieuw. Hij blonk uit en wist drie van hem kenmerkende lange maar goed geconstrueerde zinnen uit te spreken. Hij werd voor het eerst beluisterd door een groep die groter was dan de 4 of 5 man in het rookhok of  het trapje van het stadhuis waar hij in de pauze van een vergadering wel eens wat rookt met raadsleden.   

De naam alleen al, V. (en dan drie lettergrepen). Zijn voornaam is M. Maar ik weiger die naam uit te spreken. Niet omdat ik hem niet mag of niet familiair met hem ben, integendeel, maar het ontkracht zijn "grootsheid" dan wel "veronderstelde grootsheid". Zijn achternaam past ook perfect in de Bordewijkiaanse manier van verbeelding van vervreemding en afstand. Een institutie geef je geen voornaam. Het verkleint,  leidt af en ridiculiseert soms. 

Het is geen man voor onbeduidende small talk. En wanneer ik van de weeromstuit  verhaal over een SBS 6 uitzending, vrouwelijk schoon of het AD dan schudt hij zijn hoofd.  

Soms ontdooit hij. Wanneer hij mijn dochter als baby dan wel peuter in de AH of op kantoor zag was hij opeens heel anders, welhaast lief en zorgzaam, zo is hij dat soms ook met de medewerkster bestuursondersteuning L.

Nukken en nadelen heeft hij ook. Zijn perfecte denkpatronen zijn weliswaar breed qua reach maar tamelijk gekanaliseerd in haar uitwerking en hebben soms een te hoge kade waardoor meanderen niet mogelijk is.  En lichte humeurigheid is regelmatig aanwezig. Met twee of drie man klitten we dan samen "hoe krijgen we hem weer op de rit? ",  "Ach laat maar, vanmiddag of morgen is het overgewaaid".

V. krijgt doorgaans al mijn blogs ruim na plaatsing voorgelezen. Deze heb ik hem  bij wijze van uitzondering nog voor de plaatsing voorgelezen. Hij knikte, "hmmmm… "  en dan is het goed.

Wel werd mij later verzocht niet de volle naam te gebruiken. Daaraan voldoe ik graag. In kleine kring is en blijft hij kenbaar, voor de eeuwigheid van Google in deze context (mijn dichterlijke blogvrijheid op basis van het beeld anno 2009) liever niet.   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-03. Bookmark de permalink .

22 reacties op Mijn vaste bloglezer, heer V – tevens kantoorinstitutie.

  1. Mo zegt:

    Laat me raden: hij heet Martijn.

  2. rachel schrijft zegt:

    Met veel plezier gelezen. kantoorleven is een leven op zich.

  3. Theodorus zegt:

    Mag ik het in stijl zeggen: dit blog is een absolute 9+, hoger geef ik niet. Ik zal hem aan echtgenote voorlezen.. (Zij overtreft mijn waarderingen altijd met minstens een halfje hoger).

  4. lebonton zegt:

    zo hadden wij ten kantore een meneer ‘b’.
    fantastisch, zulke instituten.
    heb je het bureau van voskuil gelezen?

  5. hippo zegt:

    Geef mij deze notulen maar 😉
    mooi blog,
    gr. hippo

  6. Jim Hasenaar zegt:

    Heb jij een vaste kern van ongeveer 5 lezers?
    Je vrouw, dochter, V, moeder en vader.
    Die vijf?Reactie is geredigeerd

  7. Aad Verbaast zegt:

    Bijzonder verhaal over bijzondere typetjes in de tuinen van het kantoor.

  8. rene scheffer zegt:

    Vanavond heb ik bardienst bij onze jeu de boulesvereniging; tussen de partijen door af en toe het blog bijhouden, want laat thuis. Bedankt voor de positieve reacties. KB, zeer vereerd dat ook je echtgenote leest, Jim…. nou eigenlijk zijn er wel 10 lezers als ik nog eens natel. De meeste reageerders kennen de omgeving van de (semi) overheidsorganisaties. Dit was weer eens wat nieuws. Iemand die voor de lezer onbekend is toch herkenbaar en waarheidsgetrouw "neerzetten".

  9. Thredith zegt:

    Prachtig omschreven en herkenbaar ! Van iemand aan de overkant

  10. cor zegt:

    mooi zoals dit karakter is neergezet; het is toch een soort bintfiguur maar dan in een kantoorambiance; trouwens deze aflevering zou het begin van een roman kunnen zijn…….

  11. Fabian zegt:

    Rene,
    Een mooie schets van mijn voormalige onderbuurman. Laat hem maar lekker zuchten 🙂 Doe hem de groeten!

  12. Rene Scheffer zegt:

    Thredith…u is mij nog niet bekend. Voor de lezers: "de overkant", dat zijn de burelen van onder andere publiekszaken, vergunningen/ handhaving en samenleving.
    Cor…Thanks, tis een eenmalige schets.
    Fabian…u is mij natuurlijk wel bekend! Mooi dat u meeleest vanuit Amersfort dan wel Den Haag!

  13. paco zegt:

    heerlijk weer, Rene, dat kantoorleven

  14. ceesincambodja zegt:

    Ik weet zeker dat jullie wat aflachen, in het rookhok.
    Ik heb van dit al genoten, Bordewijk-in-de-dop.

  15. peter louter zegt:

    Een autonome man, lijkt mij.
    Zeldzaam op gemeentelijke burelen waar veel aan ‘politiek’ wordt gedaan.
    Zo’n vriend is goud waard

  16. Annelies zegt:

    Mooie schets van een sympathiek man.

  17. Collega F. zegt:

    Knap hoe je instituut V. zo goed weet te omschrijven!

  18. Rene Scheffer zegt:

    Paco, Annelies en Cees…Thanks en graag gedaan.
    Pl…ach onze gemeente staat bekend om de goede werksfeer.
    Collega F… Thanks en was ook leuk om te doen; had opeens de geest en dan staat het er ook in 30 min. Ook heeft het me weer 2 nieuwe Hyvesvrienden opgeleverd 🙂

  19. Sandra zegt:

    Een prachtig portret heb je geschetst. Heel genuanceerd. Met plezier gelezen!

  20. Collega M zegt:

    R, soms moet ik wel heel hard om je blogs lachen hoor! Volgende keer iets over je ontgoocheling mbt vetrek m?

  21. Rene Scheffer zegt:

    Sandra…Thanks, graag gedaan.
    Collega M….uh zou kunnen; maar dan wordt het te herkenbaar/dicht op de huid. Wellicht verzamelblog over alle vertrokkenen, vandaag Cindy weer 😦

  22. lea zegt:

    Boeiend verhaal. Het kan zijn dat je collega ‘V te Z. op een idee brengt…. misschien gaat hij wel een mooi epistel over jou schrijven…..

Geef een reactie

