Op reis naar VROM – bijna rokjesdag


Andere vergaderingen had ik al afgezegd want ik moest naar een belangrijke bijeenkomst bij het ministerie van VROM in Den Haag. Ik was er zelfs wat nerveus van. In Den Haag kwam ik dan wel regelmatig bij de Raad van State, de VNG en ook het gemeentehuis. Bij een ministerie was ik nog nooit op bezoek geweest. De stukken had ik al gelezen tijdens Nederland-Macedonië. Op Utrecht CS kocht ik koffie en de Volkskrant en ik kwam in een mooie coupé met blauwe stoelen terecht. 

Bijna rokjesdag

Er kwam een dame tegenover me zitten. Een ietwat forse gestalte, zonder dik te zijn. Ik schatte haar op 33-38 . Ze had een mooie gezicht met brede jukbeenderen maar een wat ochtendachtig vlekkerig wit kleurtje. Met wat speeksel en een spiegeltje deed ze wat aan har wenkbrauwen en lippen. Na een kwartier was ze bijgetrokken. Alsof de zon, de warmte en het tijdsverloop haar huid hadden opgepimpt. Ze las de Marie Claire en een kopie van een artikel over "de Haagse woningmarkt".

Inmiddels las ik de VK column van Martin Bril over "Rokjesdag". Hij reflecteert op zijn eigen vondst, die hij nog steeds een goede vindt en terecht. Maar wanneer "de dag" er zal zijn kan hij niet aangeven, dat is een mysterie. Alsof de dames als lemmingen medio april opeens om 10.30 uur het straatbeeld gaan vullen met hun bleke benen.

De krant lag op mijn schoot en ik monsterde de makelaarster  Ze las en luisterde muziek. Ik keek naar haar benen. Haar totale gestalte met de mengeling van grofheid en schoonheid/vrouwelijkheid .sprak me aan  De benen waren echter als die van een mooi (dat wel) molenpaard. Ik had mijn ogen er al enkele malen langsheen laten gaan. 
 
Het artikel lag op mijn schoot en ik keer ernaar. Ik werd wat nerveus van de gedachte dat de makelaarster dat zou zien en me zou aanspreken. "Ja, ja meneertje, u leest dan wel over rokjesdag, maar mijn blote benen zult u niet zien, al zou u dat wel willen". Ik bloosde van de gedachte alleen al.
 

Bij het uitstappen was ik haar snel kwijt. Ik zag opeens wel een PvdA kamerlid. Hij deed amicaal met een jonge dame. Een heel ander type dan hij. Of ze was CDA kamerlid van moderne snit, dan wel fractieassistente. Ze hadden allebei een tasje bij zich met wat vergaderstukken, toiletspullen en nachtkledij. Het was verder kil en winderig rond 10.00 uur. Te vroeg voor rokjesdag. Zij gingen rechtdoor, waardoor ik ze niet verder kon volgen, ik moest linksaf.

Het ministerie

Het was goed dat ik 15 minuten te vroeg was.  In de rij voor een pasje, dan de vraag naar mijn id kaart, die ik maar moeilijk tussen de andere pasjes kon vinden. Ik mompelde wat over "meneer de Bok" . De dame achter het glas stopte en vroeg, "Scheffer, zei u toch?".   Een lange roltrap, die drie verdiepingen tegelijk pakte. Collega V. (een andere…) zat er al en dronk koffie met zijn dochter, die er werkt. Het gebouw en de omgeving maakten me klein. Ik voelde me een provinciaal.

De vergadering

Er was een serieus en delicaat onderwerp te bespreken. Grappig genoeg waren  er ook twee collega’s van "Rachel schrijft", zodat ik haar de groeten kon doen.


De terugreis – stiltecoupe.


Weer de trein in en ik zag weer mooie blauwe stoelen. Ik belde mijn vrouw, 50 seconden hooguit en nog met zachte stem ook. Ik hing op en zag de letters "stiltecoupe". Een serieuze dame van rond de 60 keek me strak aan en zei. "Ja meneer,  dit is een stiltecoupe" Ik stamelde wat en zei dat ik dan wel een andere coupe zou zoeken. Ik keek nog een keer naar de tekst. De dame ontdooide niet en zei "meneer dat is om situaties als deze te voorkomen". Mijn korte en vriendelijk gesprekje met mijn vrouw weggezet als "situaties als deze…" Ze stapte uit in Gouda. Alsof het daar zo stil is, bedacht ik me.


In Utrecht at ik tussen trein en bus  in de zon snel patat met sauce andalous. Er kwam een oudere dame naast me zitten, die ook in de zon wilde. Neen, ik had geen bezwaar. Toen ik de patat bijna op was vroeg ze opeens "lust u geen mayonaise?". Ik vertelde over België en de sauce andalous.
Ze vertelde haar levensverhaal. Ze had al een kleinzoon van 17 en ze was Iraanse en kapster geweest. Ze kwam van de Kaspische zee en zag er tamelijk flamboyant uit, Ik kapte na 10 minuten af, want ik moest nog werken. Dat ik zelf ook kapper ben van mijn hond, Harrie en van mijn dochter Rozanne liet ik maar onbesproken.

  
  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

10 reacties op Op reis naar VROM – bijna rokjesdag

  1. Theodorus zegt:

    Een welbestede dag van een genietende vrouwenman.

  2. paco zegt:

    de ware benaming:rokjesdag

  3. Aad Verbaast zegt:

    Je hebt gelijk: op zo’n dag is al het andere bijzaak.

  4. hippo zegt:

    ik had het pas nog met mijn loopmaatje over ‘rokjesdag’, dat zijn de ‘echte’ lentekriebels; leuk blog weer, waarbij je ‘het monsteren’ als bij een stamboekkeuring en de associatie met een molenpaard toch nog een charmante draai weet te geven
    gr. hippo

  5. jacob hesseling zegt:

    Ben je niet even op de brug geweest ?

  6. Thera zegt:

    Ze zijn verhuisd, zie ik. Ooit ook nog voor VROM gewerkt, yep, over die toestand in Tchernobyl. Zo, dat weet je ook weer en nu ter zake. Rokje hangt klaar, zonnetje schijnt. Nu niet natuurlijk, althans niet hier. Benen ingesmeerd met een of ander onwelriekend zelfkleurend zomerbriesje van een een bekend merk. Ik ben er klaar voor, laat maar komen die rokjesdag. 🙂

  7. Rene Scheffer zegt:

    Th…dat zeker en echt nog wel gewerkt ook, maar ja die trein, dan kan dat niet.
    Paco…dat is het en ik zal het niet tegenspreken
    Aad V…ook dat is helemaal waar; gisteren om 13.00 u even een glimp van het fenomeenopgevangen.
    Hippo….en dat was niet zo moeilijk, van mij mag het wel wat groots/grof zijn.
    Jacob…..neen geen tijd gehad, snel weer de trein in.
    Thera…pics please.

  8. mai zegt:

    dat hijgerige gedoe over rokjesdag..alledaags seksisme in een nieuw jasje (rokje).

  9. Rene Scheffer zegt:

    Mai….Helemaal gelijk en ik heb dat ooit nooit ontkend en heb altijd geweten dat het politiek correcte VK volksdeel geen haar beter is dan de rest.

  10. Oliphant zegt:

    Hier ben ik weer eens. Dat gezever van Bril over rokjesdag…worden we daar niet te oud voor? Gewoon genieten, dat is ok, zonder dat gezeur. Maar, dat wilde k niet zeggen. Vind dit een heerlijk (on)-samenhangend verhaal met leuke observaties. Met plezier gelezen en aanbevolen.
    Groet, O.

Geef een reactie

