Boekje erbij meneer? – Wat een schaamteloosheid!


Ik was boos op de Volkskrant. "3 euro en 50 cent meneer" zei de krantenman. Ik koop de VK altijd los immers. "Wat?" De krantenman herhaalde "3 euro en 50 cent meneer". "Huh, zoveel?  En waarom dan wel?"

"Meneer, kijk er zit een bijlage bij een extra dikke, met een boekje". Ik zag de normale zaterdagbijlage, die zat deze keer in plastic met een boekje erbij van Geert Mak en nog iemand en het ging over iets met New York en de Hudson. Meer wil ik er niet van weten en lezen zal ik het niet, met alle respect voor Mak en de andere schrijver overigens. Wanneer het er gratis bij zou zitten zou ik nog de moeite willen nemen het door te bladeren.

Normaal ben ik loyaal. Ik verdedig altijd iedereen van GJB tot Klaverblad en zie overal de nuance, maar dit?

Te zot voor worden. Aan de vooravond van een nieuw tijdperk, waarbij de VK vanaf maandag met dagelijks een bijlage op tabloid formaat komt, is de krant de zaterdag ervoor eenmalig een euro duurder. Wie verzint zoiets!

Stel je voor,  een goedlopend  restaurant, maandag komt de nieuwe kaart. Zaterdag komen er nog gasten voor het vaste driegangenmenu van 23,50. De eigenaar zegt "Welkom, leuk dat u er bent, volgende week is er de nieuwe kaart. Dat gaan we vieren. Vanavond  betaalt u echter 39 euro voor het menu, maar er zit wel een extra toetje bij!"


Meneer de VK Ombudsman, hoe zit dit.     

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

37 reacties op Boekje erbij meneer? – Wat een schaamteloosheid!

  1. Rene Scheffer zegt:

    Oef….
    Zegt mijn vrouw net "hij, is misschien wel altijd 3,50 op zaterdag". Sta ik mooi voor lul.
    In dat geval haal ik het er snel af.

  2. rachel schrijft zegt:

    en? hoe gaat dit aflopen?

  3. rachel schrijft zegt:

    sorry, was niet ingelogd

  4. Rene Scheffer zegt:

    Rachel….ik ga zo eerst in de krantenbak kijken naar de krant van vorige week zaterdag. Ben benieuwd hoe duur die toen was.

  5. nelus zegt:

    @Rene, dat zou ik maar doen. Wij hebben een abonnement op de VK en kregen ‘m gratis.
    En zo werd het ook gecommuniceerd d.m.v. reclame althans zo heb ik het opgevat.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Net in de oud papier bak gekeken. De zaterdagkrant van vorige week was 2,50! Het gaat me natuurlijk niet om een euro maar om de vreemde policy van het "bedrijf Volkskrant".

  7. Marck zegt:

    Lekker even met wat handgeld naar de kiosk voor de dikke zaterdagkrant van de Volkskrant. Vroeger kon ik mijn kinderen sturen, nu moet ik het echt zelf doen.
    Dat is dan 3,50 meneer, zei de dame achter de kassa vriendelijk. Ik keek haar aan en vond dat de inflatie wel heel hard had toegeslagen.
    Pardon, zei ik op een evenzo vriendelijke toon. Ik had het wel verstaan maar had een tijdelijk gevoel van… ik ben te lang weg geweest, het ligt aan mij, ik word oud…
    Ik legde mijn geld op de toonbank een langzaam begon het tot mij door te dringen?drie euro en vijftig eurocent!…dat vind een vreemd bedrag.
    De dame zag mijn immer vrolijke gezicht betrekken en haastige zich om te zeggen dat er een boekje bij zat…een boekje.
    Ik wil helemaal geen boekje, ik wil een krant was het eerste wat ik uit kon brengen…
    Maar om mij zelf niet in de vingers te snijden was ik toch benieuwd naar het zogenaamde boekje. Een mooi boekwerk van een euro kun je tenslotte nog altijd weggeven.
    Ik vond geen boekje…ja, ik vond een gebonden werkje over iets van Amsterdam…(sorry als ik hiermee de schrijver beledig). Een soort gratis boekenweek geschenk, maar dan dunner en duurder.
    Ik schrok. Wat is er gebeurt met MIJN Volkskrant. Snel heb ik het teruggelegd en me laten veroordelen tot een ordinaire stomme krant.
    Die ik waarschijnlijk niet of nauwelijks ga lezen, en mij al helemaal niet het oude vertrouwde zaterdag gevoel kan geven. Maar ik moet iets?de zaterdagochtend zonder een dik pak papier in mijn handen is geen zaterdagochtend.
    De lente is begonnen, maar ik krijg het enorm koud. Dit weekend zal anders zijn dan alle andere…Reactie is geredigeerd

  8. Mo zegt:

    René, doe als ik en neem (chronisch) een zaterdagabonnement op proef. Tien weken voor vijftien euro, (en dat boekje zat er gratis bij vandaag) en als het afgelopen is, vooruit, weer een proefabonnement. Halverwege word je gebeld door een mevrouw die je een permanent zaterdagabonnement wil verkopen, ‘en dan krijgt u ook de Volkskrant op donderdag en op vrijdag, én de hele week de VK on line’. Je legt die dame vriendelijk uit dat je op donderdag en vrijdag geen tijd hebt om de krant te lezen en vraagt haar waarom je 37,50 zou moeten betalen voor een abonnement, terwijl je nu zowat de helft kwijt bent. Ze geeft je gelijk, wedden?
    Werkt bij mij al jaren.

  9. Rene Scheffer zegt:

    Nelus…. is op zich logisch, voor abonnees’s een kadootje, het zij u gegeund.
    Marck…u voelde het zelfde als ik; graag mag mijn blog ook voor u als podium dienen.

  10. Mo zegt:

    Overigens had ik de indruk dat het VKmagazine vandaag minder dik was.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Mo…Ja maar, ik vind dat halen zo leuk.
    bevelingen
    En nog wat…..Sta ik op 11 reacties en maar 5 aanbevelingen, ik ben meer voor de aanbevelingen. Het hadden er 6 kunnen zijn waneer Rachel gewoon op tijd had ingelogd. Puh.

  12. Islomaan zegt:

    Vanaf mijn eiland voel ik met je mee. Wat zou ik met mijn temperament al niet gezegd hebben. Mijn aanbevelingen 8+9. (er zijn meer hengelaars).
    PS. En je loyaliteit staat buiten kijf (soms tegen beter weten in …).Reactie is geredigeerd

  13. Zusenzo zegt:

    Helemaal met je eens !
    Zei nog tegen de verkoper: en de krant is nog wel in zwaar weer, denken ze nou werkelijk dat dit klantvriendelijk is ?

  14. rachel schrijft zegt:

    ja sorry hoor, ik ben weer eens een scriptie aan het schrijven, en in mijn enthousiasme etc. etc.

  15. rachel schrijft zegt:

    met vier reactie tot nu toe hoop ik het een beetje te compenseren. het leed

  16. An van den burg zegt:

    De Volkskrant is geen cent meer waard voor mij: vandaag maar liefst 5 anti-islamartikelen en allen hetzig! Geef mijn portie Volkskrant maar aan Fikkie!

  17. Blew zegt:

    Per 1 januari (of was het al vorig jaar oktober?) verhoogd van tweevijfentwintig naar tweevijftig. Drievijftig is een belediging. Het boekje, best aardig trouwens, ik heb het zojuist gelezen, had gemakkelijk als gratis bijlage gekund. Of er zou de optie moeten zijn er wel of niet voor te kiezen.

  18. Paul Delfgaauw zegt:

    @ Tja, volgens Jan Tromp ‘biedt de Volkskrant zijn lezers dit boekje met liefde aan’. Ik wist niet dat je liefde moest betalen.
    – In de digitale Volkskrant valt er helemaal niets te lezen over dit gesponsorde boekje.
    En zo slaat iedereen zich door de crisis heen.
    – Balkenende zou zeggen: ‘Dit is de juiste VOC-mentaliteit!’Reactie is geredigeerd

  19. Zwollywood zegt:

    En dat is nog niet alles…..onderhand valt me op dat het steeds maar mannen zijn die op de omslag van het volkskrantmagazine staan….dit terwijl vrouwen toch 50 % van de bevolkings- en lezerpopulatie uitmaken….dunkt me zo.

  20. Zwollywood zegt:

    aanbeveling erbij….in de hoop dat mijn opmerking ook gelezen wordt….en is Mak nu representatief voor de vernieuwing in NL.? ….eerder ietwat te oubollig.Reactie is geredigeerd

  21. Wallie zegt:

    Potsje g^ulen. ’t is maar 8 gulden voor een krant. Oh wacht…
    Inderdaad, ik wil graag die euro voor mijn schoonmoeder terug. Dit kun je niet verantwoorden tegenover je lezers. Tussen je grote groep boodschappen in, zie je niet eens dat sommige producten 40% (VEER-TIG PROCENT) duurder geworden zijn. Dat verwacht je ook niet bij je brood — ook niet als er een vodje met broodbelegsuggesties aan geniet is.
    Foei VK!

  22. Rene Scheffer zegt:

    Islomaan…dank voor het begrip
    Zusenzo…ook al vervelend verrast dus
    Rachel….ach jij bent nie iemand om op boos te worden, tis al goed.
    An…Hou juist wel van wat AD achtige truttigheid
    Heb ook liever meer foto’s en grafieken en verder…ik moet het nog lezen.
    Blew….nou vooruit, ik geef het boekje een kans
    Paul D….bedankt voor dit onderzoek; zover was ik nog niet gekomen.
    Zwolly…ja maar die mannen, dat doen ze juist voor de vrouwen, zeg maar het ZOE tiepe.
    Wallie…Duidelijk statement. Hulde!Reactie is geredigeerd

  23. Noud zegt:

    Scheff, consumentenman par excellence!

  24. R.Kruzdlo, R. Llull, Pi i Pi zegt:

    Doe dit nooit
    René, doe als ik en neem (chronisch) een zaterdagabonnement op proef. Tien weken voor vijftien euro, (en dat boekje zat er gratis bij vandaag) en als het afgelopen is, vooruit, weer een proefabonnement. Halverwege word je gebeld door een mevrouw die je een permanent zaterdagabonnement wil verkopen, ‘en dan krijgt u ook de Volkskrant op donderdag en op vrijdag, én de hele week de VK on line’. Je legt die dame vriendelijk uit dat je op donderdag en vrijdag geen tijd hebt om de krant te lezen en vraagt haar waarom je 37,50 zou moeten betalen voor een abonnement, terwijl je nu zowat de helft kwijt bent. Ze geeft je gelijk, wedden?
    Werkt bij mij al jaren.
    Want dan ben je de L en de K
    aub doe het niet

  25. Rene Scheffer zegt:

    Noud…Ik was 20 jaar geleden en grote fan van Frits Bom en beelf dat later ook toen hij een cult figuur werd. Wat doet hij nu eigenlijk?
    R.Kr….
    Helder en kort en compact betoog en ben het er in principe mee eens. Misschien doe ik het nog weleens. Ik koop de VK los 48-50 weken per jaar immers.

  26. Noud zegt:

    Rene: hij is door zijn bank gezakt en zoekt een nieuwe…

  27. Zoë zegt:

    ik heb dat boekje nog niet eens bekeken.
    Schrijf of bel de ombudsman!

  28. ceesincambodja zegt:

    Ouwe mopperkont!
    Wees blij dat je in een land leeft waar je zomaar voor een euro meer literatuur krijgt op zaterdag. Ik wou dat ik het had.(Hi hi…)

  29. Rene Scheffer zegt:

    Zoe…de VK ombudsman zal toch wel meelezen?
    Cees in C…uh literatuur. Voor 50 cent koop in bibliotheken some echte afgeschreven boeken.

  30. Aad Verbaast zegt:

    Misschien moet Mak zich ook zorgen maken. Een boekje van hem voor "maar" één euro? 😉

  31. de Stripman zegt:

    Klein leed…;o)
    Als trouwe abonnee heb ik daar dan weer geen last van. Wel jammer dat mijn gratis (!) boekje door de bezorger dubbelgevouwen was…;o(

  32. Sjoukje Olé zegt:

    Een euro jee ik trek mijn broekriem vast aan!
    De verdad GEEN stijl

  33. Qabouter zegt:

    Rene,
    Ik begrijp het heel goed hoor, ik houd ook niet zo van de opgedrongen koppelverkoop. Als ik dat boek van die prutser Mak en wie dan nog zou willen hebben, dan koop ik het wel gewoon in de boekwinkel.
    Maar deze opmerking:
    "Wanneer het er gratis bij zou zitten zou ik nog de moeite willen nemen het door te bladeren."
    Dat vind ik weer zo bekrompen Nederlands. "ALs het gratis is, wil ik het wel." Nou ik kan je wat verklappen; gratis bestaat niet, er is altijd IEMAND die het betalen moet, ook al ben jij het niet.
    Meestal zijn dat de mensen die sowieso al abonnee zijn van de krant, of het is een reclamestunt van een of andere uitgeverij, en dat wordt dan weer betaald door de mensen die boeken van die uitgeverij kopen. Of het wordt uit een of andere subsidie bekostigd, wat betekent dat de belastingbetaler ervoor opdraaft.Reactie is geredigeerd

  34. Thera zegt:

    Weet je wat René, ik stuur jou een euro en jij stuurt mij het boekje van Geert Mak. Dan hoef je ook niet naar de ombudsman. 🙂

  35. Rene Scheffer zegt:

    Thera…
    Gaan we doen! Adres heb ik nog wel ergens van Kerst CD 2007.

  36. Rene Scheffer zegt:

    Kabouter….is snap uw scepsis.
    Tis niet omdat het niet gratis is, ik kijk eigenlijk niet op een euro; tis meer de opgedrongenheid.

  37. Mephisto zegt:

    Zegt mijn vrouw net "hij, is misschien wel altijd 3,50 op zaterdag". Sta ik mooi voor lul.
    In dat geval haal ik het er snel af.

    Heb jij ook al zo’n altijd-beter-willen-weten-alsdanniet-vergoeilijken-vrouw?
    Snel wegdoen! 🙂

Geef een reactie

