Dampige zindering – Genua 1992


Toevallig zag ik de beelden deze week twee keer voorbij komen. Ik was heel klein in beeld, want ik stond achter het doel waar Petterson na 40 seconden de strakke voorzet van Johnny van ’t Schip inkopte.

Ik was in opperste extase en juichte met mijn miniparaplu in de lucht en besefte ook dat het een bijzonder moment was. Met  800 Ajax supporters stonden we op de staantribune achter dat doel. Ik wist dat heel Nederland met bord op schoot zat te kijken. Het was woensdag 1 april 1992 en de wedstrijd begon om 18.00 uur. Het had de hele dag geregend en het was 17 graden en net even droog. Het was dampig weer, mede door de rookbommen in het stadion. Weer zoals dat in Genua gewoon is in  voor- en naseizoen.

De Ajax supporters vertelden over de ontberingen rond de Gotthardtunnel. Er lag daar een meter sneeuw. De bussen werd afgeraden door te rijden, maar ze deden het toch. Ik was al vijf dagen onderweg en via Longuyon, Ardeche, Cannes, Imperia in  Nervi  terecht gekomen. Door het brutaal aanspreken van Louis van Gaal in hotel Astoria (Nervi) kwamen we in hotel Bristol (Genua) terecht. Daar verkocht Arie van Os ons de kaarten voor
15.000 itl.

Ik voel nu nog de angst en de druk. Genua was sterk. De Genuasupporters waren talrijk en luidruchtig. Grote roodzwarte doeken met vogel/drakenkoppen vulden de hoeken van het stadio Luigi Ferraris. Een stadion dat zijn weerga niet kent. Rode steen, vierkant en naast de droge de bedding van de rivier. Genua supporters komen (anders dan die van Sampdoria) vanuit het volk en de haven. Tatouages hebben ze net als de Tsjechische spits Skouravy.


Na de snelle 0-1 golfden de aanvallen richting doel van Menzo. Wij werden belaagd door Genua supporters, weliswaar achter en perplex wand.  In de rust gingen we weg, want het was (zeker i.v.m. mijn vrouw) te bedreigend. Het was nog steeds 0-1. Op de route naar de stad kwamen we bij een pizzeria. 40 Italianen keken en dronken en aten.

We bestelden een pizza, zagen de 0-2 van Bryan  Roy,  de 1-2 en 2-2 via Aguilera en uteindelijk de 2-3 via Winter. We dronken twee glazen wijn en  werden vriendelijk bejegend. De verdediging was nog wat kwetsbaar. De aanval in deze wedstrijd wisselvallig. Het middenveld redde Ajax in de tweede helft. Het was het team met onder andere Blind, de Boer, Alflen Winter, Jonk en Bergkamp en de kenners wisten dat het een voorbode zou zijn voor verdere successen.

Dochter Rozanne zat afgelopen week op mijn buik toen ik die beelden weer zag. "Kijk daar stond papa op die tribune in het stadion, jij was toen nog niet geboren" . Haar zal mijn periode voor 2005 (haar geboorte) nog worst zijn. Voetbal kent ze wel want dat doet ze op de sport BSO en stadions kent ze ook want elke week wijs ik haar op het stadion van Wageningen, waar we langskomen op weg naar oma. "Papa gaan we morgen voetballen in de tuin?".  


De terugwedstrijd in Amsterdam eindigde in 1-1 en  twee weken later op 29 april won Ajax de Europa Cup III  na winst op Torino, ook al een "tweede club" (na Juventus). Leuk, maar ik zag het en passant aan, nog nahijgend van het avontuur in Genua.
 

Later zou ik nog veel aan de Ligurische kust en in Stadio Luigi Ferraris komen.

 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

9 reacties op Dampige zindering – Genua 1992

  1. Kokopelli zegt:

    @Rene: En de verdediging is nog steeds kwetsbaar. In die zin blijft de geschiedenis zich keer op keer herhalen. Vraag het over 15 jaar maar aan je voetbaldochter ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  2. Theodorus zegt:

    Terwijl ik kijk/luister naar een praatprogramma van Studio Sport kijk ik na een dag op tennispark en hockeyveld, waar mijn volwassen kinderen acteerden, naar je blog. Heb trouwens ook het laatste uur van de Ronde van Vlaanderen gezien. Dus een sportdag, zoals een tijd niet meer is voorgekomen.
    Als Ajax-supporter staat met die wedstrijd van 1992 nog goed voor de geest. (Ik dronk toen nog Campari-jus).
    Is Sampdoria de eerste club van Genua? Speelde Seedorf daar niet voor, mogelijk ook van ’t Schip. Een architectonisch fraai stadion.Reactie is geredigeerd

  3. paco zegt:

    van t Schip heeft er zijn transfer naar Italie nog aan te danken.Dat dan weer wel

  4. Islomaan zegt:

    Waar doe je het allemaal voor?
    Zo’n lezenswaardig blog!

  5. Rene Scheffer zegt:

    Kokopelli…Zal bij Ajax altijd wel zo blijven. Dochter heeft aanleg voor keepen.
    Th…Twas een echte sportdag dus, voor mij alleen op TV en wat wandelen in Baarnse bossen; ja Sampdoria is laatste 30 jaar nr 1. Was in jaren 90 ook Europees sterk; naast Seedorf speelde ook Gulit er.
    Paco…Klopt die ben ik daar nog eens gaan bekijken; thuis tegen Perugia
    Islomaan….Dat zei mijn vrouw ook al; ik doe het voor mezelf en die hele enkele liefhebber.
    Titel trekt ook niet; geen "blog" en geen "ruzie" en geen "sex". Wel google lezers tzt want bij "ajax genua 1992"sta ik op 1. van 27.000 en dat is ook wat waard.Reactie is geredigeerd

  6. Islomaan zegt:

    (Theodorus is even in retraite).

  7. Rene Scheffer zegt:

    Islomaan..
    Ik verwacht niet dat het heel lang zal zijn; geniet van de lente.

  8. Ron zegt:

    Italië heeft inderdaad een aantal van die stadions waar je je volgens mij als bezoekend supporter niet echt op je gemak voelt. Fiorentina bijvoorbeeld, ook zoiets.
    Een genot deze dampige sfeer. En complimenten voor je tellers.

  9. Rene Scheffer zegt:

    Ron….
    De papagaaientellers doen het niet meer; Tellmeep is leuk; zag daar wat Italiaanse hits, dacht al "Maria Dolores?" maar u was het!

Geef een reactie

