Over Paasgebraad, het ambtelijk jaar en Rozanne


Vooralsnog zie ik Pasen als een plotselinge interruptie van de periode van wekenlange  ADHD-achtige workflow met daarnaast optredens/ recepties/borrels. Het vooruitzicht op Pasen bood woensdag en donderdag op kantoor vooral stress. Want bij alles wat ik deed dan wel moest doen was er de donkere wolk van "pas dinsdag kun je er mee verder".  

Het ambtelijk jaar

En dan na die dinsdag is het alweer woensdag 15 april en dan heb ik in de middag vrij en anderhalve week erna zitten we al weer in een periode van twee weken meivakantie. Daarna een maand werken (och, ook nog Pinksteren en Hemelvaart) en dan is het al weer Gran Canaria, wanneer bij onze terugkomst de andere Nederlanders gaan. Dan kunnen er op kantoor pas weer vanaf september de belangrijke zaken worden gedaan. Vijfenhalve week zuivere speeltijd tot dan. Het ambtelijk jaar glipt als het ware als zand door mijn vingers. En in de loop van september is er de alweer de rapportage over de budgetten 2009 en dat terwijl de nieuwjaarstoespraken nog door mijn hoofd suizen.

En dan Pasen zelf – voooral Paasgebraad

Vroeger was het eieren zoeken, daarna korfbaltoernooien op Tweede Paasdag. Toen was de eerste Paasdag een ellende omdat er dan niet werd gevoetbald. Nu is dat gelukkig anders.
Op eerste Paasdag is er nu een eredivisieprogramma, hetgeen betekent dat er in ieder geval de afleiding is van teletekst zappen en het uitzicht op 19.00 uur. 

Verder is Pasen net als de Kerst het walhalla van de goedverdiendende anderhalf- en tweeverdieners. Er is Paasgebraad in allerlei variëteiten. Albert Heijn maakt het de mensen erg makkelijk. Prachtige schalen van tussen de 5 en 12 euro, die je zo de oven in kan schuiven.
En dat gebraad blijft nog wel enkele weken in de schappen net als gegratineerde aaardappelen en salades. 

Tweede Paasdag is (nu het voetbal op zondag is) "van de ellende". Want nadat de winkels zaterdagmiddag 17.00 uur sluiten en na de stille zondag wil een mens (als ik) maar één ding en dat is eropuit voor brood en krant en wat snuffelen bij platte beeldschermen en boeken.


Verder is Pasen wat mij betreft vooral meligmakend. "Ei koerei, een ei is geen ei,  twee ei is een paasei en drie ei is één paasei". Ooit hebben we voor 45 gulden een ware Paashaas ingehuurd die met zijn lange oren de auto uitstapte en een mand met eieren bracht. Dat was nog leuk ook.

Pasen is nu vooral ook die man van de TV, die man van Albert Heijn met zijn vrolijk ronde eigezicht. De verpersoonlijking van het modale burgerdom. Toch heb ik geen hekel aan de man, ik mag hem ergens toch wel. Pasen zou je eigenlijk ver weg moeten vieren in Italië bij voorkeur. De grote eieren in de winkels van Turijn, de volle treinen langs de Ligurgische kust, de drukte in Rome, ver weg van de AH Paasaanbiedingen. 

Hossana of Rosanna 

Mijn net 4 jarige dochter Rozanne was gisteren met haar "klasje 0" voor het eerst in de kerk, Paasviering in de middag van haar Katholieke school De Griffel. Ze was er vol van. En wat het leukste was zei ze  . . . . "ze hebben gezongen,  Rozannelied".  Op op mijn vraag hoe dat dan ging, zong ze  "Rozanne, Rozanne, Rozanne!" en dat is dan wel weer leuk. En net zat ze voor de TV te zingen "Boembaja meneer, boembaja".

Vooruit dan laten we Pasen toch nog maar een kans geven.    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

6 reacties op Over Paasgebraad, het ambtelijk jaar en Rozanne

  1. landheha zegt:

    vergeet niet de ambtelijke enquete over de organisatie met nieuwe vragen over de integriteit van uw collega’s. Meetbaarheid is alles. De vraag over de tevredenheid over het feit dat het management het jaarlijks budget er al door heeft gejaagd, zodat alle externen er in juli nu echt uit moeten staat er weer niet bij…
    ‘Integriteit’ past niet bij ‘ambtenaar’, ben ik bang.
    ‘regels’ is niet gelijk aan ‘integriteit’…

  2. Tegenwind zegt:

    Een blog als een omelet: er zitten alle ingrdiënten à la Scheffer in. Speciaal voor de paasdagen aanbevolen.
    (Weer Gran Canaria!?)Reactie is geredigeerd

  3. paco zegt:

    Pasen is nu vooral ook die man van de TV, die man van Albert Heijn met zijn vrolijk ronde eigezicht. De verpersoonlijking van het modale burgerdom. Toch heb ik geen hekel aan de man, ik mag hem ergens toch wel’
    Ik mag hem ook. Beetje Piet Paulusmagevoel krijg ik bij hem

  4. Aad Verbaast zegt:

    Mijn Pasen is toch wel slecht begonnen. Speciaal naar de AH gegaan (die show van hem die regelmatig wordt herhaald is één van mijn favoriete TV programma’s) om hem te ontmoeten. Rijen dik in die winkel. Ik dacht nog, dat zit wel goed. Maar in geen velden of wegen te bekennen. Ook de klantenbalie viel me tegen: ze wisten niet eens waar hij dan wel was.
    Valt niet mee om de echte sterren te ontmoeten.Reactie is geredigeerd

  5. Rene Scheffer zegt:

    Landheha…te ingewikkeld en klopt bij ons ook niet. Een brave organisatie wat dit betreft.
    TW….Jazeker, voor de rust en ze hebben er ale kranten en de bungalow, los geboekt voor 55 euro per nacht, sat tv, wasmachine, 2 slpk, 100 vierk. meter; wifi, zwembaden…
    Paco…hm de ah man is veeeeel braver en ook rustiger uiteindelijk.
    Aad V… ow bestaat hij bij jullie echt dan?

  6. Marjelle zegt:

    Ik kom ook even bij jou kijken, Rene, pasen is gelukkig (wat mij betreft) alweer voorbij (hoewel die Rotterdamboot wel leuk was zoals je weet) en paasgebraad heb ik ook aan me voorbij laten gaan, makkelijk als je geen vlees eet. 😉
    Canarische Eilanden en Italië, zeker de laatste daar wil ik nog eens naartoe.

Geef een reactie

