Even in die andere wereld van duiven, kanaries, paarden en de kantines van wat dan ook. . . .


Soms ben je opeens zomaar ergens, raak je ergens verzeild, vang je gesprekken op en dan lijkt het alsof je in een andere wereld bent. Een wereld die heel dicht bij is maar ook zo ver weg als Albanië of Zwitserland, afwijkend, vervreemdend. En vaak toch maar op 4 minuten fietsen van huis.

Ik draai doorgaans gerieflijk rond in mijn eigen kring van werk, gezin, familie en vrienden, allerlei bezigheden, bloggen en vaste clubjes, al wordt dat laatste minder. Vanuit die gerieflijke basis wil ik dan wel eens even wegdwalen. 

Het is een nauwelijks te bedwingen drang. Ik wil mezelf een halve dag of een hele dag ergens in nestelen, de sfeer opsnuiven, me een insider gaan voelen in die andere wereld. Die andere wereld kan van alles zijn.

Er zijn werelden die me in bijzondere mate interesseren zoals die van de duivensport en de kanarieverenigingen. Vanwege vooral het aandoenlijke; de tere vogels met hun iele veertjes, de liefdevolheid waarmee grote mannen die beestjes verzorgen. Het tochtige hout van de gebouwen, de verbetenheid van de wedstrijdvliegers en telers. De schoondochter van de secretaris, die ontzettend gore koffie zet, maar dat zelf niet weet omdat niemand dat durft te zeggen. De trots van de voorzitter na het bezoek van de burgemeester bij het 40 jarig bestaan.       

Ik heb het ook bij een kort bezoek aan de kantine bij een voetbalwedstrijd van Go Ahaed Eagles, Herpinia Herpen, SK Lommel of Saestum. In de doorgaans maar enkele minuten snuif ik alles op van de geur van het verschraalde bier tot de fysionomie van de rondborstige dame, die het frituurgedeelte verzorgt en wiens leeftijd niet te schatten is. Ik bekijk de prijzenkast en werp een blik in de bestuurskamer waar ik kleine mannen zie met te grote pakken zie met hun geblondeerde vrouwen, het ruikt naar bitterballen en aftershave.

Hoe zou het zijn om een van die mannen te zijn? Erelid te worden van deze vereniging? Ik zie de aankondiging van een bingoavond. Een avond waar al het aanhangende vrouwvolk zich jaarlijks gaat vertonen met buurvrouw en al en waarbij velen er geen bezwaar in zien fraude te plegen voor een 12 jaar oude citruspers.     

De paardenwereld
is een wereld die ver van me af staat, wellicht nog wel het verst. Ik heb niets met die beesten. Toch ken ik in meer of mindere mate wel vijf mensen die wel in die wereld opereren. Wat zou dat voor een wereld zijn? Een wereld van brave kuise boerendochters, van winstbejag, van dierenliefde, van gevoos en inteelt, van bestuurscrises? Ik weet dat er binnen die paardenwereld weer tientallen andere werelden zijn die van dressuur, de country, die van het fokken en nog veel meer. Maar ik weet er weinig van en weet niet of ik het ooit te weten zal komen.

Oranjeverenigingen, sjoelclubs, oudercommissies van kleuterscholen, woningcorporaties, vaandeldragers, kookclubs, Alpenwandelaars. Overal wil ik weleens aan- en insnuffelen, zonder er (bij de meesten) al te diep ingezogen te willen worden.    

Ik heb een regelmatige column in het "Zeister Magazine". Twee jaar lang schreef ik over mijn belevenissen op zondagmiddag. 

Klik daarvoor op:  www.zeistermagazine.nl/jml/index.php?option=com_content&task=view&id=261&Itemid="

De la
atste was al weer enkele maanden geleden. Ik mocht recent  een nieuw thema voor mijn nieuwe columnserie bedenken. 

Het wordt "in de kantine". Ik heb er nu al zin in.

 
   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

11 reacties op Even in die andere wereld van duiven, kanaries, paarden en de kantines van wat dan ook. . . .

  1. Tegenwind zegt:

    Ik heb weinig met dieren, maar je zult vandaag zeker bezoek krijgen van dierenvrienden, want die zijn er genoeg op het VKBlog. In sportkantines ben ik veel geweest. Altijd een herkenbaar sfeertje, vooral door de aanwezigheid van clubmensen, barzitters en prijzenkasten.
    Ik ga nu naar het Zeister Magazine..

  2. ceesincambodja zegt:

    Ik ook. Ben benieuwd. Ruik de sfeer al.
    (Vergeet Café De Krim niet, in Driebergen, thuishonk van de Driebergse Toerclub en start en finish van de fameuze toertochten.

  3. ceesincambodja zegt:

    P.S. Is Steven een zoon van Frank Spaargaren, directeur bij DHV en in de zeventiger jaren mijn baas bij de Deltadienst?

  4. Aad Verbaast zegt:

    Heeft de dahlia vereniging ook een kantine?

  5. Marjelle zegt:

    Om er een blog over te lezen vind ik leuk, Rene, maar het zijn niet direct de werelden die me aantrekken, hoewel mensen waar dan ook op hun eigen manier boeiend zijn, dat dan weer wel. 😉

  6. cor zegt:

    ik weet er alles van die sfeer met die godvergeten bingo, maar heb geen geblondeerde bitterballendame

  7. Rene Scheffer zegt:

    TW….dierenvrienden nog weinig gezien, behalve Cor. Met name de paardenwereld laat verstek gaan
    Cees in C…zal het vragen maar denk het niet; ze woonden in Amsterdam. Maar uh….reportages moeten wel in Zeist zijn.
    Aad….Ben dol op dahlia’s! Alleen tis geen sport.
    Marjelle…ook mijn werelden niet echt, maar dat maakt het juist spannend.
    Cor….Bij de duiven zal ik nog wel komen, denk ik. Mijn oom van 73 is ook een prijsvlieger trouwens, Gerrit Scheffer uit Renkum. Won pas een half varken.Reactie is geredigeerd

  8. landheha zegt:

    Er aan snuffelen zonder er ingezogen worden, het schijnt niet te gaan Rene. Stond ik ook eens zomaar met iemand te kletsen, bleek iedereen ineens heel zenuwachtig, want het was ‘de wethouder’…
    Zucht!
    Nu ben ik een ‘loser’, maar ik ‘ken’ een aantal mensen uit de top die ik met de voornaam kan aanspreken. ‘de wethouder’ zou het in zijn broek doen… maar weet je wat, het zijn ‘gewone mensen’.
    Maar het is wel topsport, daar hogerop.
    Als je probeert mee te doen en je valt door de mand, dan lig je er simpelweg uit.
    (Gratis tip: JdeVr HyPo)Reactie is geredigeerd

  9. Antoine zegt:

    Interessant blog, Rene:) Voorlopig houd ik me nog bij de studentenverenigingen en de bijeenkomsten van de medereizigers. Je hebt ook hier tal van verenigingen, maar ze blijken niet zo ingekaderd en verzuild als we in Nederland soms zien.

  10. paco zegt:

    Die beschriving van een bestuurskamer is recht in de roos

  11. hippo zegt:

    mooi zo’n kantinefetisj,
    een echte Scheffer, met plezier gelezen,
    gr. hippo

Geef een reactie

