Wat vrouwen denken – en wat de filosoof Schopenhauer vindt


"De zon schijnt, dus wordt het mooi weer!". 

In de ochtend is er bij ons thuis regelmatig spraakverwarring. We zitten in een verschillende film als het ware. Ik heb net de allerlaatste weersverwachtingen bekeken op teletekst pagina 703. De gekleurde weerplaatjes op de een na laatste pagina van het AD ken ik al uit mijn hoofd. De schuifdeur gaat open. "Mooi weer vandaag!" zegt mijn vrouw.  Ik kijk haar verbaasd aan.

"Mooi weer? Hoe kom je er bij", brom, ik.  "Ja maar de zon schijnt, het is warm". Ik schud mijn hoofd, vriendelijk lachend dat wel. Dochterlief komt er ook bij en kraait "mooi weer, buiten spelen". Ik weet dat het buiten 10 graden is, dat het in de middag 13 graden wordt en er dan regen en wind volgt.

Het is niet alleen bij mijn vrouw. Ik zie het ook op kantoor, die blije gezichten bij het schijnen van de zon "Het is mooi weer vandaag!". Aandoenlijk aan de ene kant maar gevaarlijk wanneer er verkeerde conclusies uit worden getrokken en er terras- of strandafspraken worden gemaakt.   

Ik ben een man, denk ik dan en die hebben nu eenmaal andere denkpatronen. Er zijn van die boekjes over Venus en Mars. Daar waar mijn referentiekader doorgaans het populaire is en niet het wetenschappelijke, is het bij dit onderwerp net andersom. Ik heb Schopenhauer gelezen. Ik heb zelfs een periode gehad dat ik een copie uit een boek van hem dagelijks bij me had in de aktentas. En wel van het bijna boutadeachtige boekje "Er is geen vrouw die deugt", in het Nederlands vertaald in 1974

Schopenhouer leefde in Duitsland van 1788-1860.  Hij staat onder andere bekend door zijn relativering van de wil.  Hij had daarnaast een lage dunk van vrouwen. Hij ziet ze als inferieur en altijd uit op het behagen van de man. Hij ziet ze zelfs als "onesthetisch". Vrouwen kunnen volgens hem niet rationeel denken en ze kunnen niet verder vooruitkijken dan een meter voor hun voeten, ze leven in het nu en kijken dus niet verder. 

Zie hier de relatie met de weerbeleving en het onvermogen van veel vrouwen om zich los te maken van het voelen en het nu.  

Zijn "theorieën" zijn voor mij  het bewijs dat denkwijzen, meningen en theorieën (in de alpha sfeer) doorgaans niet naar objectieve maatstaven kunnen worden herleid. Het ontstaan van meningen en de richting ervan hebben voornamelijk te maken met de opvoeding en biochemische mix van de schrijver/wetenschapper. Zo ook hier. Schopenhauer lijkt eenzaam en verbitterd en kreeg geen dan wel verkeerde aandacht van vrouwen, waarvoor hij onbewust  een rationalisatie zocht.

Zonder deze negatieve context
waren zijn theorieën nooit opgeschreven en aangehangen. In die zin staaft Schopenhauer eigenlijk zijn eigen theorie "de relativering van de wil".

Schopenhauer dus.  Als man maak je je door hem te noemen niet populair bij het weldenkende deel van de vrouwen. Eigenlijk bij geen enkele vrouw want het niet denkende deel zal hem sowieso niet kennen. Dat ik het nu wel doe heeft een andere reden, een wat tragische eigenlijk.

De laatste weken bemerk ik enige teruggang in het aantal reacties en aanbevelingen van vooral vrouwelijke blogsters. Dan maar een beproefde noodmaatregel van stal gehaald.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

22 reacties op Wat vrouwen denken – en wat de filosoof Schopenhauer vindt

  1. Zwollywood zegt:

    maar wat wordt nu de weersvoorspelling voor komend weekend….?

  2. hippo zegt:

    succes rené,
    score 1 uit 2,
    leuk blog,
    gr. hippo

  3. peter louter zegt:

    Bij bepaalde visite leg ik het boek nog wel eens op de salontafel 🙂

  4. Thera zegt:

    Hahahahahaha, oh sorry, maar nu was ik inderdaad wel heel nieuwsgierig. Gek genoeg bevallen veel zienswijzen van Schopenhauer mij wel. Het is niet de meest vrolijke visie, maar wel een heel realistische. Hij is een goede remedie bij liefdesverdriet. 😉

  5. Tegenwind zegt:

    Even bij mijn vrouw getest: Schopenhauer? Is dat een kanshebber voor de AmstelGoldrace?
    Ik was tevreden met dat antwoord. Vandaag scheen de zon.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly….apart, dat vroeg mijn vrouw net ook. En ik geloof niet dat ze dit blog al heeft gelezen.
    Hippo….desonthanks.
    Thera….Goed te horen, ik was bang hier gelynchd te worden door veel vrouwen.
    TW…ze blijft met haar antwoord wel binnen het door haar verwachte/door jou gewenste en voegt zich zo een beetje in de theorie.
    Zon, kon er niet van genieten, was niet echt voorspeld.Reactie is geredigeerd

  7. Aad Verbaast zegt:

    Mijn vader zei nog wel eens: "Vrouwen? Probeer ze niet te begrijpen."
    Zou hij dat boek stiekum onder zijn hoofdkussen gehad hebben?

  8. pacopainter zegt:

    ‘Schopenhouer leefde in Duitsland van 1788-1860. Hij staat onder andere bekend door zijn relativering van de wil. Hij had daarnaast een lage dunk van vrouwen.’
    In dat kader deze uitspraak van hem:
    ‘De enige man die echt niet zonder vrouwen kan leven is de gynaecoloog.’

  9. landheha zegt:

    In mijn hedendaagse toestand zou ik het nog net wat strakker inzetten en ‘het weldenkende deel van de vrouwen’ ook maar schrappen 🙂

  10. Inekeincambodja zegt:

    Weer een vrouw die reageert Rene.
    Gelachen hoor.

  11. fred van der wal zegt:

    Zeker een grote rasnicht die Schopenhauer met een broek vol mossel angstReactie is geredigeerd

  12. Catharina Anna Maria zegt:

    Echtgenoot mag in een plagerige dan wel gefrustreerde bui Schoppenhauerachtige uitspraken doen. Aangezien ik zijn 2e relatie ben snoer ik hem dan de mond met;
    "Ha, de grote vrouwenkenner (NOT) spreekt!"
    Wat het weer betreft: ik verdiep me niet in het weerbericht, ik kijk gewoon naar buiten!
    En als vrouw en dochter 10°C als mooi weer ervaren dan is dat mooi weer.Reactie is geredigeerd

  13. Sandra zegt:

    Ik ga het vrouwelijk gemiddelde even opschroeven hier. Dik aanbevolen. 😉
    Klinkt gek, maar ik vind vrouwonvriendelijke bromfilosofen erg interessant. Ze zijn – in mijn ogen – ook een weerslag van de tijdgeest van toen. Als je door hun ogen kijkt, krijg je soms verrassende inzichten in de psyche van de mens door de tijd heen en de relatie tussen man en vrouw.
    Is dat een ‘vrouwelijke’ kwaliteit, helemaal in het nu leven, en niet ‘verder denken’ dan het moment? Omdat we (nog steeds) in een mannelijk dominante samenleving leven wordt dat wel eens als zweverig of inferieur afgedaan. Maar ik hoop me toch meer van die kwaliteit eigen te kunnen maken, ik zit véél te veel in mijn hoofd. Eigenlijk is dát zweverig.

  14. PHM van de Kletersteeg zegt:

    "tegenstanders " van S zijn degenen die bang zijn dat ze van hun vrouw op hun donder krijgen…..

  15. Beus zegt:

    Het daadwerkelijke weer is eigenlijk een vrouwelijke variant op de meteorologie.

  16. Rene Scheffer zegt:

    Aad . . . ik denk dat vrouwen ook geen mannen willen die ze al te goed begrijpen
    Paco…humor had ie dus toch wel die Schopenhauer
    Landeha…dan toch maar sterkte gewenst, maar niet te verbitterd, de vrouwne kunnen er ook niets aan doen…
    Ineke….grappig u ook eens op mijn blog te zien!
    Fred….mosselangst 
    Kaatje….dank u voor de bevestiging van de theorieen van S.
    Sandra…Thanks. Er zijn allerlei variaties in de man vrouw stereotiepen en daar val jij ook onder. Kwa vol hoofd. Het kan dan geen kant op, geen richting, niet vooruit en dat is het vrouwelijke .
    Heer vd K. …U heeft een punt denk ik
    Beus….buienradar is ook een vrouw.Reactie is geredigeerd

  17. Marjelle zegt:

    Ik dacht dat je een grapje maakte toen je zei dat je nieuwe vrouwelijke reageersters wilde, Rene, nu lees ik dit blog en kom ik speciaal even langs. 😉 Ik denk dat veel van de ‘verschillen’ tussen mannen en vrouwen vooral in de hoofden van diezelfde M/V zitten, ben het met je eens dat heel veel o.a. wordt bepaald door opvoeding.
    Wat het weer betreft vind ik het altijd het meest interessant hoe het werkelijk is op het moment dat ik naar buiten wil. 😉

  18. gala zegt:

    hahaha, rene, echt verstand van het weer had S in ieder geval niet 😉

  19. Rene Scheffer zegt:

    Marjelle….Ook jij onderstreept Schopenhauer. Ikzelf ben minder erg hoor. Grapje? Al mijn grapjes zitten vol verwijzingen naar waarheid.
    Gala…Ik zal eens gaan googlen op weer en Schopenhauer

  20. PHM van de Kletersteeg zegt:

    de verschillen worden bepaald door hormonen.
    Vrouwelijke hersenen functioneren anders dan mannelijke.
    In hoeverre heeft iemand vr of mannelijke hersenen?
    Leuk is het tegendeel; het "vrouwen eugen" (beschermen van kleine kinderen en nestdrang) wordt bepaald door een mannelijk hormoon. testosteron.
    Vrouwen zonder testosteron die een kind krijgen hebben totaal geen kindbinding.
    De sekssymbolen hebben vaak mannelijke bouw van lichaam en/of gezicht.
    gegeven is dat vrouwen tot hun overgang slecht of niet ruimtelijk kunnen denken, en derghalve ongeschikt zijn voor leidiung gevende functies en politiek.
    Dit ondanks de hype en de idioterie om 50% van de leidinggevende functies te vullen met vrouwen.
    Maar dat wordt alleen onderbouwd door mannen die thuis niks te vertellen hebben.

  21. Annet zegt:

    Hoi René, ik kwam eens even
    kijken:)
    Aanbevolen.
    Groet van Annet

  22. Marjelle zegt:

    Ik onderstreep Schopenhauer niet, Rene, maar heb koorts, dus is geen goed plan om daar nu verder op in te gaan.
    Hiermee heb je wel weer een reactie van een vrouwelijke reageerster. 😉

Geef een reactie

