Twitter – Kan ik er wat mee?


Heel wat hobbels heb ik al genomen. Twintig jaar geleden nam ik -qua  automatisering- de eerste. In die tijd was ik als ambtenaar belast met Hinderwetvergunningen. Rond 1989 werd dit geautomatiseerd. Ik dacht dat de automatisering wel aan mij voorbij zou gaan maar al snel kwam er een hele grote computer op kantoor te staan.

Een paar jaar later was er een PC privé project. Ambtenaren kregen 1000 gulden korting op een apparaat (zonder harde schijf) van 2400 gulden. Ik liet dat eerst even gaan, maar twee jaar later kocht ik een XT apparaat met harde schijf in een zaak met onbekende merken. Ik kon zo de verslagen van de vergaderingen van de Huurdersvereniging bewaren en dat was wat waard, vond ik toen.  

Pas omstreeks het jaar 2000 raakte ik aan internet en kocht een laptop. Omdat iemand zei dat het internationale "ICQ" wel iets voor mij was raakte ik daar al snel in verzeild. Voor het ik het wist zat ik irl op een Oostenrijkse Alpenwei, tussen de Zeeuwse Oesters en virtueel met Mexicaanse en Australische tandartsen (vrouwelijk). Toen merkte is dat transparantie (altijd eigen naam), een tamelijk normaal uiterlijk en aardig kunnen schrijven de dames letterlijk en figuurlijk deed smelten. Wat later was ik even (zo ongeveer) de koning van de Nieuwsgroepen. Ik was daar echter snel weg toen ik ontdekte dat het een playground werd voor multiproblemgevallen. 

Bij MSN liep ik wat achter. Ik heb er nooit echt wat mee gehad omdat het ICQ nooit meer zou kunnen benaderen en bovendien was ik inmiddels getrouwd (met de Zeeuwse).

Dat ik het Volkskrantblog pas in 2007 ontdekte bevreemdt me nog steeds omdat ik al vanaf 1988 met veel plezier columns schreef in wat plaatselijke papieren media. 

Hyves
ontdekte ik in de zomer 2007 bij een jongere vrouwelijke collega F. Ik maakte uit balorigheid een account aan zonder ooit de bedoeling er echt iets mee te doen want dit was voor de jongere generatie werd me verteld. Inmiddels heb ik toch al ruim 60 vrienden en verheug ik me nu al op de Hyves felicitaties voor mijn verjaardag op 26 april as.

Nu Twitter dus

Ook echt iets voor mij. Ik ben zo iemand die -als hij in de trein zit- gaat bellen met de mededeling "Ik zit in de trein". Ook in een voetbalstadion of bij een popconcert ga ik iedereen bellen en als ik alleen op een terras zit zou het natuurlijk heel handig zijn wanneer iedereen in de buurt een signaal zou krijgen en na 15 minuten kan aanschuiven. En omdat ik goed niets kan doen zou ik Twitter ook gebruiken om te melden dat ik "even niets doe en me daar niet voor schaam, puh" 

Ik heb zelfs een account maar ik weet niet wat ermee te doen. Een keer probeerde ik een bericht achter te laten bij de hier bekende ex blogster Eline Walda, maar ik weet niet of dat gelukt is. Verder kon en kan ik er weinig in kwijt en bijna niemand die me nog volgt. Ik heb een volger en dat is Maarten, de oprichter van "I ambtenaar". Maar ik weet echt niet hoe hij heeft kunnen zien dat ik een Twitter account heb.

En anderen volgen? Ik wilde dat proberen en kreeg in het Twitter menu een lijst van celebraties. Er zat een Armeense Prinses bij en ik meldde me daar aan. Maar wat ik kreeg was sex-spam. Snel weggedaan dus. Maar nu?  Ik ben met Twitter nu waar ik twee jaar geleden met Hyves was, wel een account,  maar er nog niets mee kunnen. 

http://www.twitter.com/ReneScheffer  

Stelt nog niets voor en ik weet echt wat ik moet doen om het leuk te maken. Tips zijn welkom!

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

19 reacties op Twitter – Kan ik er wat mee?

  1. rachel schrijft zegt:

    dus.. hoed u voor Armeense prinsessen?
    Ben er nog niet uit hoor, uit dat Twitter, ga eens kijken..

  2. Frans Muthert zegt:

    Ik hyves niet. Ik twitter niet.
    Waarom niet?
    Waarom wel?

  3. Tegenwind zegt:

    Lezenswaardig histo-overzicht. Ik dacht je ook bij Hyves gezien te hebben. Zelf heb ik me niet gewaagd aan Twitter of Hyves. een verslaving is al erg genoeg.
    Ga nu naar jouw getwitter.

  4. Tegenwind zegt:

    Ik dacht bij Hyves Cor, rachel, Thera, Daan, Marsjan, Morgaine, Manus, Eline, Prometheus, sandra, Lebonton, Astrid te herkennen. Nou, dan hoef je je nergens voor te schamen.

  5. Maarten zegt:

    Zal ik je een social-network-secret verklappen Rene?
    Ik heb jou niet gevonden, maar Twitter heeft je voor mij gevonden, via je e-mailadres :)Reactie is geredigeerd

  6. Helena zegt:

    Tja, Hyves… heb een hyves maar alleen omdat mijn neef (zoon van zus) me vroeg zodoende.
    twitter:
    dat doe ik sinds kort maar de lol is er wel weer vanaf. Kost veel tijd als je het echt wilt bijhouden. Begrijp niet hoe iemand meer dan 100 andere twitteraars kan volgen want hoe kan je dat allemaal bijhouden als je ook nog een normaal leven hebt?
    Heb wel ontdekt dat er bijvoorbeeld mensen die in vluchtelingenkampen zitten (uit Darfur, maar ze zitten in Tsjaad) ook twitteren en dan krijg je af en toe ook een bericht van hen als ze ergens kunnen internetten (ik volg er enkele). Zo las ik dat iemand schreef dat de cultuur van Darfur verloren gaat omdat ze al zo lang in een vluchtelingenkamp zitten en dat ze niets meer leren over hoe het leven is in de dorpjes in Darfur (en hoe ze daar moeten leven). Hoe gaat het als ze weer terug moeten (of kunnen gaan) naar hun dorpen?

  7. Thera zegt:

    Twitter? Nee, doet me toch een beetje teveel realitysoaperig aan. Hyves vind ik wel leuk vanwege de vele oude kennisen en vrienden en msn is handig voor enkele contacten. Ik overleg vaak met een medeschrijfster en verder, ach het VKblog heeft voor mij ook zijn beste tijd gehad.
    Internet zelf vind ik steeds handiger. Eigenlijk kun je alle informatie vinden die je zoekt, als je goed zoekt en de (waarachtigheids)bronnen goed bekijkt. Voor mijn artikelen vind ik het altijd prettig iets meer te weten, voordat ik op locatie ga, en jee, dat lukt bijna altijd.
    Twitter dus? Ik zal jouw link eens aanklikken voordat ik mijn oordeel defintief vel 😛
    PS Hoe lang ben je? Je moet wel minstens twee meter zijn om daar 94 kilo in te laten passen. hihiReactie is geredigeerd

  8. paco zegt:

    Waarom heet het eigenlijk Twitter? Vanwege die naam dacht ik dat het zoiets was als K3 of kabouter Plop.Iets voor kinderen dus.

  9. Catharina Anna Maria zegt:

    Voor al die media geld dat zolang je er niet ‘in’ zit je geen idee hebt hoe het voor je kan werken.
    Voor Internet mijn huis binnen kwam kon ik me niet voorstellen dat het belangrijk zou worden. Nu verbaas ik me over buurvrouwen die weigeren achter de pc te gaan zitten en hun email te lezen…..
    Aan Twitter ben ik nog niet begonnnen. Een Hyves account heb ik wel, maar daar doe ik weinig mee.
    Op mijn to-do lijstje staat dat ik eerst mijn Linkedin profiel weer actief krijg (ben mijn wachtwoord kwijt en Linkedin stuurt geen nieuwe, grom)Reactie is geredigeerd

  10. Catharina Anna Maria zegt:

    Over weinig zaken heb ik me kwader gemaakt also op het PC prive project. Dat was alleen voor mensen MET een baan. Lui die het dus al beter hebben dan mensen zonder baan werd het extra makkelijk gemaakt om een pc te kopen.

  11. Patricia van Lubeck zegt:

    Vaarwel Hyves, hello Twitter.
    Ok, je staat in mijn twitterlijstje. En nu HUP, minimaal 2 maal daags leuke dingen zeggen, anders keil ik je er weer af ;-)https://twitter.com/vanlubeckReactie is geredigeerd

  12. hippo zegt:

    Dank voor de introductie.
    Wel zijdelings over gelezen, maar nog geen behoefte gevoeld. ‘K ga eens kijken.
    groet,
    hippo

  13. Sandra zegt:

    Twitteren is overrated. Het koetjes en kalfjes gehalte is me te hoog.
    God ja ICQ, was een leuk chatprogramma met grappige geluidjes. Maar je hele pc slibte ervan dicht.
    Ben sinds 1997 aan het internet, ook door zo’n pc privé project. Destijds vonden sommigen het maar raar, dat ik het nodig vondn om een internetverbinding te hebben. Niemand e-mailde nog. Een heleboel communicatie ging nog per postduif. Blij dat dat inmiddels anders is. 😉

  14. Zoë zegt:

    gut ja, ICQ…
    ik begin er niet aan, dat getwitter, ik word al moe van dat bloggen, dus nog meer op internet doen lijkt me geen goed plan. Ik doe ook niet aan msn-en en ik heb maar een paar maanden een hyves account gehad. Tegenwoordig lees ik weer eens een boek. Heerlijk.

  15. Rene Scheffer zegt:

    Rachel….ik vond Armenië gewoon een keurig land; vroeger veel Armeense films gezien, dan verwacht je dat niet.
    Frans….niet doen geeft wel rust denk ik
    TW…Thanks
    TW….Mooi lijstje hè! Bijna 24 uur per dag oproepbaar
    Maarten….ik ga dat de komende weken allemaal proberen; inmiddels verschillende tips ontvangen. Alleen: heb ik wel wat te vertellen in die paar regels?
    Helena….ow dat soort toepassingen, niet gedacht dat dit ook speelde bij Twitter
    Thera…..en ik heb nog wel naar beneden afgerond; maar jouw gewicht is ook geen maatstaf natuurlijk.
    Paco….ik toch een soort kind…
    Catherina A.M….Linkedin; dat heb ik ook al voor de leuk en niet voor de loopbaan en gluren bij anderen; dat dat PC privé, daar heb je wel een punt.
    Patricia…..Ik zag het, je Twitter. Ik moet eerst nog even warmdraaien.
    Hippo….Ik denk niet dat het iets voor u is, teveel een dromer/romanticus schat ik in.
    Sandra…hahah, heb je dat ook gedaan ICQ, maar goed dat ik je toen niet heb gezien daar, hoewel. . . je was te jong toen, ik zat bij 35 plus.
    Zoe….doorgaan zo met boeken lezen en wat verdieping, zou voor mij ook goed zijn.

  16. Ceescambodja zegt:

    Vandaag ben ik het voor 100% met Frans Muthert eens.
    Mag dat?

  17. PHM van de Kletersteeg zegt:

    de eerste mislukking op automatisering was de fax.
    die moest papierwerk reduceren en ipd schiep het papierwerk (en tel.rekening)
    Electroninca, internet, e-,mail zijn prettig.
    Maar de wereld kan zonder.
    Het zijn middelen ; geen doelen; en dat wordt nog wel eens vergeten.

  18. PHM van de Kletersteeg zegt:

    Ondanks electronica: er zijn nu 200 publieksvoorlichters in loondienst van de stan Amsterdam.
    Kijk eens naar 1980–voordat de pc algemeen werd.
    Kijk eens hoeveel ambtenaren er waren per 100.000 inwoners; vergelijk met nu.
    In amsterdam staat achter iedere struik een ambtenaar een burger te begluren.

  19. Antoine zegt:

    Via lessen Spaans en ICQ kwam in Brazilië terecht, dus hoe raar kan de wereld lopen. In Brazilië moest ik aan Orkut (een soort Braziliaanse Hyves) geloven en ondertussen heb ik ook Hyves, Facebook, LinkedIn accounts. MSN is voor mij noodzakelijk voor de contacten in Nederland, en geef ik ze informatie over mijn leven hier via dit blog, wat de oorspronkelijke opzet van mijn blog was 🙂

Geef een reactie

