In Tiel ben ik niet bekend, wel in Leeuwaarden


Vanuit mijn Calvinistische inborst vertrouw ik de andere autorijder in principe niet. Een te groot deel van de Nederlanders maakt slechte keuzes, is grof en lomp, stemt op een verkeerde partij of helemaal niet, kijkt verkeerde TV programma’s, leest geen krant, is te stom om bij AH ordentelijk en zonder anderen onnodig op te houden met de pinpas te betalen.

Waarom zouden ze in het verkeer dan wel de juiste keuzes maken? Ik dek me dus in en houd ruim afstand zodanig dat wanneer die ander een fout maakt ik zelf nog kan remmen of uitwijken.

Ook in het gewone leven ben ik flegmatiek, positief ingesteld ook, ik vind veel dingen leuk en lekker. Maar dat ik gelijk ook het probleem. Want als ik dan in de auto zit wil ik snel naar de bestemming of naar huis. Wanneer ik daarin wordt belemmerd dan hebben ze aan mij een kwade. 60 km rijders op een 80 km weg, die rij ik het liefst de berm in, ik jaag ze op. Ze zitten aan mijn eten dat ik te laat krijg, ze zorgen ervoor dat ik 3 minuten te laat bij de voetbalwedstrijd op TV ben, dat het langer duurt voor ik mijn biertje krijg of dat ik niet eerst even gezellig kan koffiedrinken en babbelen voor de vergadering.

Mij boosheid uit ik natuurlijk niet wanneer ze in een rode golf of opel astra rijden en een petje op hebben dan wel ik een Feijenoord vaantje zie hangen.

Ik houd ook niet van schokken, niet in het gewone leven en niet in de auto. Wanneer ik rijd vallen de meerijders in slaap. Ik ben voor stevige controle op maximumsnelheden, nog steeds. Het helpt het aantal verkeersdoden omlaag. Met de opbrenst mogen wegen worden aangelegd en mogen handhavers worden aangesteld.

Verder kick ik op zuinig rijden. Ik ben continue met de bezinemeter bezit. Ik probeer de Zafira boven de 1 op 12 te houden en soms lukt dat. Snel optrekken en schielijk afremmen is er niet bij.
Mijn vrouw is anders. Ze rijdt schielijk, remt abrupt en houdt veel minder afstand. Ze rijdt meer risicovol zeg maar. Haar laatste snelheidsovertreding was echter 4 jaar geleden en ze heeft -anders dan ik- nog nooit een paaltje geraakt of deuk veroorzaakt.

Gisteren belde mijn vrouw weer op, voor de zoveelste keer. "Je moet je auto inleveren" zei ze. In eerste instantie schrok ik. Zou ik 162 hebben gereden waar 80 mag? Dat is het niet. Ik rijd hooguit 133 waar het 120 mag zijn en 91 waar het 80 mag zijn. Van wie dan vroeg ik. "Van mij" zei ze. "Je hebt
weer post uit Leeuwaarden van het Justitieel Incassobureau."

Vorige week had ik ook al een bon, van 24 euro. Deze was 17 euro. De andere dit jaar allemaal tussen de 15 en 35 euro. Eigenlijk een teken van braaf rijden. Ik let niet continue op snelheidscamera’s en rijd nooit veel te hard. Ongeveer een bon per maand krijg ik met een gemiddelde van 22 euro. En daarnaast per jaar ook nog eens twee parkeerbonnen.

Ik word zondag jarig, vier het niet en houd het bij Hyves felicitaties die nu al binnenkomen. Een gewenst kado moest ik gisteren nog doorgeven van mijn vrouw. Ik weet niets want ik heb alles al. Zij doet de boekhouding en betalingen en moppert steeds over de boetes.


Doe mij maar "het hele jaar verkeerboetes betalen zonder te mopperen". Ze vind het een raar kado.
Maar ik zou blij zijn als ik het krijg

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

11 reacties op In Tiel ben ik niet bekend, wel in Leeuwaarden

  1. Tegenwind zegt:

    Het overkomt ons allemaal. Mijn laatste was 120 euro bij Noordeloos (herdoopt in Argeloos)op een provinciale weg waar ik de eerste automobilist was in vijf kwartier… op weg naar een crematie…
    Ze komen onverwacht. De suprise van de overheid. Het hele jaar door.
    En dat kado gun ik je natuurlijk.

  2. landheha zegt:

    Foutje, Rene, in Tiel ben je wel bekend. Daar woon ik en ik praat mijn mond wel eens voorbij, vandaar…
    en ik zit op 1-op-19,5 met mijn bmw-tje en doe 1 bonnetje per kwartaal 🙂
    en ik doe niet aan Hyves, dus bij deze: GEFELICITEERD, alvast

  3. cor zegt:

    ok; ik ontspring de boetedans al jaren en het enige dat ik met leeuwarden heb is dat mijn jongste zus er woont

  4. edu zegt:

    Van harte gefeliciteerd! En heb je je cadeau gekregen? 🙂

  5. Rene Scheffer zegt:

    Wauw…Twee hoofrolspelers van een metablog!
    KB…bij mij is het eigenlijk meer "voorwaardelijk opzet" en niet onverwacht.
    Tiel…ik dacht alleen bekend te zijn bij de korfbalvereniging aldaar (jaren 90 tegen gespeeld) en de huidige gemeentesecr.
    Cor…u lijkt ook een rustige rijder; duivenhouder he…
    Edu.,.Thanks, maar ook ander kado Italiaans kookboek en onderbroeken.

  6. edu zegt:

    @Rene
    Vooral dat kookboek klinkt erg goed! Geniet ervan.Reactie is geredigeerd

  7. Marjelle zegt:

    Gelukkig, iemand die rijdt zonder schokken, Rene, bij sommige mensen word ik kotsmisselijk in de auto. 😉 http://www.speelgoedman.nl/ProductImages/Large/RAV-24261.jpg
    Vind die boetebon wel een leuk en zeker toepasselijk cadeau.

  8. Jim Hasenaar zegt:

    Dus je bent een brave rijder met toch wel elke maand een bon! In feite beweer je dat je half zwanger bent. Dat kan ook niet.
    Laat je vrouw rijden, is eigenlijk het motto van je verhaal.
    Een mooi stukje schrijfkunst Rene. Ik heb me naar gelachen.
    Aanbevolen.

  9. Ceescambodja zegt:

    Wat maak je me gelukkig, Rene.
    Dat ik dit allemaal niet hoef mee te maken.
    Toch lijd ik met je mee. Het is zó herkenbaar.
    Mijn laatste bekeuring dateert uit 1988. Toen ben ik gaan fietsen en nam de trein. Is heel erg goed voor je gemoedsrust en bloeddruk. Ik ga dan ook een heel eind mee in wat je vrouw zegt.
    Van harte gefeliciteerd, helemaal uit Cambodja.
    (P.S. Wat is Haifs?)

  10. Mar© zegt:

    Irritant zo’n verstandige vrouw.

  11. paco zegt:

    Alsnog gefeliciteerd

Geef een reactie

