"Dames van middelbare leeftijd"


Lange tijd dacht ik dat vrouwen die als zodanig worden aangeduid van een andere categorie zijn. Van een categorie waar ik niets mee van doen zou hebben of ooit zou krijgen, of het zou een oudere tante van me moeten zijn. Ik zat vorige week enkele dagen aan de Belgische kust, Blankenberge. Ik stond al een week droog en was in mijn hoofd een blogonderwerp aan het zoeken.

Opeens schoot het door mijn hoofd "dames van middelbare leeftijd". Beelden schoten voorbij. Dames, zussen vaak, samen op vakantie. Er zijn van die plaatsen die bekend staan om het hoge gehalte aan dames van middelbare leeftijd. Baden Baden, Portschach, Titisee, Knokke, Spa, Deauville. Plaatsen die mij wel aantrekken omdat de kans op aanwezigheid van lawaaiige groepen jongeren klein is, juist vanwege die dames. De middelbare dame als "mosquito" als het ware.

Maar het beeld dat zich in mijn hoofd zet is eigenlijk eerder dat van dames zo tussen de 65 en 75. Dan heb je het dus niet over middelbare leeftijd. "Middelbaar" zou rekenkundig zo tussen de 45/50 en 65 moeten zijn.  Of zou de benaming iets van de jaren ’60 zijn, in welke tijd je met 65 al naar het bejaardenhuis kon?

"Dames van middelbare leeftijd" eten (in Belgie) garnalenkroketten met brood, drinken thee, gaan met groepsreizen mee. Soms zitten ze op een koor. Ze hebben een poes maar ook weleens een hond, van klein formaat. Ze roddelen, zelfs na afloop van een kerkdienst.  In de kamer staat porselein en eventuele neefjes en nichtjes blijven maar kort. En sex? Alleen de gedachte eraan doet je verslikken. Soms hebben ze kennis aan een heer, die mee komt eten, vooral in het weekend. De jongsten onder hen hebben een theaterabonnement. Steunkousen hebben ze aan. Maar zijn deze "dames van middelbare leeftijd", niet inmiddels al  85?

Ik loop de laatste tijd vaak door mijn geboortedorp Renkum, door omstandigheden steeds vaker eigenlijk. In de winkelstraat zoeken mijn ogen naar ex-klasgenootjes. Helma, Gerdien, Petra, Arianne. Ik spot de vrouwen van mijn generatie. Soms lopen ze achter een kinderwagen, nee die zijn hooguit 40, bedenk ik me dan. Oudere dames zie ik wel, met dikke jassen en verweerde huid, dames van middelbare leeftijd. In een fabrieksdorp lijken de dames sowieso wel 10 jaar ouder. Vorige week zag ik er mogelijk een, zou het Helma zijn? Die was even verliefd op mij toen ik 7 was en zij dus ook.  Haar dochter van omstreeks 30 leek echter meer van "mijn generatie".

Op mijn werk heb ik collega’s, de een 57 en de andere 63. In meer of minder mate zijn ze "op zoek". De een had ik eens over de vloer, die van 63, spijkerbroek, snor, halflange haren. De site van Lexa met de dames werd bekeken. Niets was goed. Er was er een van 54, "brrrr, wat is dat nu, mijn tante?". Een pronte dame vervolgens van 61, "Weg ermee, dat had mijn oma kunnen zijn!". "Joh, dat is nu eenmaal je zoekgebied, dames van middelbare leeftijd", antwoorde ik.

Het laat me de laatste dagen niet los, "Dames van middelbare leeftijd" tussen de 50 en 65, bestaan die eigenlijk nog wel?  

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-05. Bookmark de permalink .

29 reacties op "Dames van middelbare leeftijd"

  1. lebonton zegt:

    kreeg even de associatie ‘bemiddelbare’ leeftijd

  2. Klaverblad zegt:

    Na een week droog staan is je vruchtbaarheid weer geheel aangetoond.
    Ik val persoonlijk op….laat ik het maar niet associatief maken.

  3. Kokopelli zegt:

    @Rene: Volgens mij lopen er nog hordes van rond, van deze bovengemiddeld middelbare dames die onmiddellijk bemiddeld willen worden in al hun platonische middelmatigheid…
    Groet,
    Kokopelli

  4. vuurjuffer zegt:

    ja ze bestaan nog
    en ze zijn op zoek naar leuke dingen,
    om te doen,
    om te maken,
    ach, laat ook maar

  5. Prometheus zegt:

    Beetje google-en levert op:
    middelbare leeftijd
    Uitleg: levensfase van 40 – 60 jaar
    Meer algemene term: volwassenheid
    Meer specifieke term: overgang
    Zie ook: midlifecrisis
    Hmm, denk weer genoeg inspiratie om wat blogs mee te vullen is het niet 😉
    Ciao,

  6. eva zegt:

    Brrrrr……
    eng gewoon
    dames van middelbare leeftijd.
    Ik moet er niet aan denken!
    Gelukkig ben ik nog jong.
    Kan ik rustig zeggen want je volgt mijn blog toch niet!
    ;)))))
    gr eva

  7. Annelies zegt:

    Dames van middelbare leeftijd; laat ze maar schuiven. Ze zien er steeds jonger uit, houden van een goed glas wijn, genieten van het leven en vallen al helemaal niet op mannen van 63 die in de hippietijd zijn blijven steken ;-))
    Ik zie dat jij je ook al een heer van middelbare leeftijd kunt noemen, en…..bevalt het? *-*

  8. johanna zegt:

    Annelies, eindelijk een verstandig woord. Laat ze maar schuiven en vooral niet bezig zijn met het ondersteunen van die saaie grijze futloze mannen op middelbare leeftijd.

  9. michellina zegt:

    De middelbare leeftijd is de tijd waarin een man steeds denkt dat hij zich over een paar weken weer net zo goed zal voelen als vroeger.

  10. Noud zegt:

    Hm, het moment nadert, ook voor ons…

  11. Noud zegt:

    en het begint er mee dat je vergeet in te loggen…

  12. Rene Scheffer zegt:

    Lebonton….die associatie kwam pas later bij me op.
    KB…ja waar zou jij op vallen? Toch middelbare dames denk ik.
    Kokopelli… dat sowieso; voor een heer van 80 een lustoord.
    Vuurjuffer…u is er zo een? wees er trots op!

  13. Rene Scheffer zegt:

    PM…..genoeg aanknopingspunten inderdaad,ik verzin nog weleens wat.
    Eva…maar dat ga ik nu toch af en toe doen.
    Annelies….in inkoppertje en daar was het blog ook voor bedoeld. Want het getuigt van behoorlijk wat mannelijkje arrogantie om zo te schrijven als ik. U is nog mild.
    Johanne en Michelina….zo hoor ik het graag!
    Noud…helemaal waar; 50 plus geeft ook wat rust; je kunt je veroorloven niet alles meer te hoeven.Reactie is geredigeerd

  14. johanna zegt:

    Zeg Rene kom op, niet zo laffig, je krabbelt wel een beetje terug nu je enige weerwoord krijgt. Graag gewoon grijs, akelig, saai en doorsnee blijven doen!

  15. elsje dijkstra zegt:

    Hier is ze dan. De dame van middelbare leeftijd. Nog vier jaren en dan mag ik meedoen met de bejaardenclub, begrijp ik.
    En nee, daar kan ik me niets bij voorstellen.
    Hoeft ook niet, want de regering heeft besloten dat ik langer doorwerk.
    Ach mam, zegt zoon, het is een kwestie van perceptie.

  16. Rene Scheffer zegt:

    Johanna
    Niet zo streng! In feite zeg ik in mijn blog:
    Vrouwen van in de vijftig zijn iha geen "middelbare dames" zoals we die term vroeger kenden. Verder zit er tussen de regels door mannelijke arrogantie in het blog en daarvoor mag ik best een bestraffing krijgen.
    Elsje D…ik zou bijna willen zeggen dat ik het blog speciaal heb geschreven om jou te lokken…

  17. Rene Scheffer zegt:

    Ik ben iemand die graag reacties krijgt, maar meestal is het aantal aanbevelingen gelukkig toch meer dan het aantal reacties, nu niet. Helaas.

  18. elsje dijkstra zegt:

    Ik zie ook wel eens heren rondlopen van wie ik denk: oef, wat oud! Of ik vraag me af waar de spijkerbroek is gebleven. Zien ze er naar mijn smaak goed uit, dan kan het zo maar gebeuren dat ik me moet afvragen waar we het in vredesnaam over moeten hebben: muziek? niet dus – politiek? ik leg graag de verbinding met vroeger – uitgaan? mij zie je niet in de disco.

  19. Marjelle zegt:

    Of je het nu over dames of over heren hebt (ook al twee woorden die ik nooit gebruik) van middelbare leeftijd, het is een term waar ik me niks bij kan en wil voorstellen, Rene. Alsof het geen échte mensen zijn, maar wezens die een heel stoffig bestaan leiden. ;)Reactie is geredigeerd

  20. hippo zegt:

    René, missie geslaagd, zoveel vrouwen heb ik nog niet eerder op jouw blog gezien 😉
    gr. hippo

  21. R.kruzdlo zegt:

    René ik kan niet zo goed tegen zelf-afbeeldingen van bloggers op hun schrijfblad. Links zie ik dan je hoofd om beginnen te schrijven. Is erg hinderlijk…
    Een soort irisvlek… . Maar als ik over oude damens schrijf ruik ik ze altijd. Heb jij dat niet?
    groet

  22. ceesincambodja zegt:

    Zeg maar: dames van na de overgang. :-))
    Miauw

  23. paco zegt:

    Tegenwoordig niet meer hoor, Rene.Ook dames van 60 roeien mee met de emancipatie en bijbehordend lustgedrag.

  24. elsje dijkstra zegt:

    De heren hebben de vervolgcursus sexuele voorlichting niet gevolgd?

  25. Jim Hasenaar zegt:

    Leuk onderwerp. Ik moest wel even schrikken omdat ik me ineens besef dat ik nu ook in de middelbare leeftijds groep beland ben.
    Vroeger, rond de leeftijd van mijn kinderen, dacht ik dat je al oud bent wanneer je bijna 40 bent. Nu vind ik de dames van middelbare leeftijd (50+) nog heel niet oud en soms juist zo aantrekkelijk…

  26. sprakeloos zegt:

    Wat charmant vertelt, gezien je leeftijd kun je het ook over studentes en andere groene blaadjes hebben, dan krijgt het stukje meteen een ietwat ranzig klankkleur.

  27. Rene Scheffer zegt:

    Elsje…
    Kan het niet tegenspreken, hoewel ik zelf niet de door beschreven categorie hoor
    Marielle…is een beetje mijn stijl, categoriseren, maar meestal wel mild.
    Hippo….en ze zijn niet eens heel boos, maar dat was ook niet de bedoeling
    R. Llull…ik ben ijdel en vind het zelf wel weer functioneel, hoop op straat te wordne herkend, is nooit gebeurd.Reactie is geredigeerd

  28. Rene Scheffer zegt:

    Cees en Paco…jullie hebben beide gelijk.
    Elsje….uh kweenie, ik niet.
    Jim H…mooie reactie, dat was ook mijn aha erlebnis, over de 50…
    Sprakeloos….meestal weet ik alles zo te verpakken dat het niet ranzig is.

  29. Oliphant zegt:

    Niet zo lang geleden was Klaverblad nog een dame van middelbare leeftijd: jong, aantrekkelijk en uitdagend…:-)
    Dat je na een week al zulke gedachten krijgt is een goed teken.

Geef een reactie

