Een soort van vreemdgaan


De afweging geschiedt vaak in slechts vijf tot tien seconden en ik weet door eerdere ervaringen dat het uiteindelijk toch niet goed is. Het is meestal op een avond in de zomer met mooi en lang licht. Ik weet dan dat er ook geen voetbal op TV is en ik geen andere verplichtingen heb. Enige afleiding op TV is dan vaak slechts een reportage van een Tour de France etapppe. Tennissen en golfen doe ik niet en op jeu de boules raak ik wat uitgekeken omdat ik vaak tussendoor zo lang moet wachten.

Trouw aan dingen

Ik ben tamelijk trouw in de dingen die ik heb of doe. Zo lees ik al 10 jaar het Algemeen Dagblad. Daarvoor ook al heel lang, maar dan vooral in de kantine van kantoor. De gekleurde weerplaatjes, consumenteninfo, advertenties van "Correct"stereo en reisbijlagen deden me steeds watertanden. Maar ja in semi-intellectuele kringen rond het Openbaar Bestuur kom je als AD lezer niet ver, dacht ik toen. Maar goed, dat AD heb ik in 30 minuten uit en de Voetbal International komt alleen woensdag.

Een zelfde soort trouw maar met iets minder onderbuikgevoel heb ook voor de Volkskrant, zeker nu met het tabloid, het magazine en de duidelijker opmaak. Ik heb geen abonnement maar koop altijd de zaterdageditie van de Volksrant en soms rest er maandag nog een katern, maar dat is het dan. Ik voel dat ik door de week bij een "tijd genoeg in de avond" uit loyaliteit eigenlijk een Volkskrant zou moeten kopen.

Door de zaterdagkrant, het VK blog en de stukken die ik lees van de VK journalisten daar, krijg je toch een zeker gevoel bij die krant en haar personeel. Als veel gelezen en doorgaans ook door de VK gewaardeerde blogger (ik kreeg al eens een waardebon van 40 euro) ga je je een beetje als "lid van de VK familie"voelen. Zeker nu alles bij de krant wat onder druk staat en er bezuinigd moet worden.


Toch de NRC

Toch doe ik het soms. Gisteren ook weer. Het gebeurt meestal rond  17.30 uur als ik een jongen met een gele fietstas zie. Ik taxeer de komende avond, schiet de straat over en houd 1 of 2 euro in de hand. "Nog een krantje over voor mij?"

Zodra ze mijn geld zien krijg ik direct een krant. Ik bekommer me er dan niet over dat de NRC die dag op een ander adres wellicht niet bezorgd wordt.  Het ruikt naar vers krantenpapier. Ik heb er zin in. Ik bewaar hem wel voor na 19.45 uur wanneer vrouwlief  (voor kort slaapje) en dochter (voor de nacht) naar bed zijn.

Elke keer weer is het gevoel ervoor sterker dan dat erna. Het is het toch allemaal net niet en dat net niet zit hem vooral in de hoeveelheid tekst. Die tekst is omvangrijk en kwaliteitsvol maar er ontbreken van die dikke koppen en gekleurde plaatjes. Gisteren leken de letters nog wat lichter gedrukt dan anders en het lezen was des te moeilijker. Ja wat denk je dan? Had ik het maar niet gedaan.
 
Het voelt, nu ik er een dag later op terugkijk als een voorname, lucide en intelligente vrouw die veel praat en dat trekt op zich. Maar ja, als puntje bij paaltje komt zijn is er toch niet de extase. Al te prominente vrouwelijke rondingen ontbreken. Het gebrek aan lippenstift en oogschaduw lijken weliswaar naar objectieve maatstaven positief te waarderen, maar ik voel nu dat het vaak niet voor niets wordt gebruikt. Het oreert vervolgens nog wat na. Ik betoon mijn respect, maar uiteindelijk beland ze na 25 minuten toch bij het oud papier.

En toch weet ik dat een volgende keer ik weer een zelfde afweging zou kunnen maken.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-05. Bookmark de permalink .

14 reacties op Een soort van vreemdgaan

  1. Grutte Pier zegt:

    Een vriend beveelt altijd aan, waarvan akte!

  2. Beus zegt:

    Een trouwe Schefferbloglezer beveelt altijd aan.

  3. Thera zegt:

    Nou, ik weet het niet. Ik voel me een beetje gekwetst, misschien omdat ik een zekere verbondenheid voel met het NRC. Ja, dat zal het zijn…

  4. Klaverblad zegt:

    Trouwer kan ik hier niet zijn.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Grutte Pier….leuk dat de proza van mijn reactie ergens wordt overgenomen!
    Beus …."Schefferblog", zeer vereerd
    Thera…intelligente reactie en daar laat ik het bij 🙂
    KB…fijn dat u er nog even is vlak voor bedtijd; BCN staat nu met 4-1 voor op Ath. de Bilbao, finale copa del Rey, by the way.

  6. Zwollywood zegt:

    Reactie is geredigeerd

  7. Zwollywood zegt:

    Weet je wat ook vreemdgaan is….met de NRCnext en of de Herald Tribune op een VK-bloggersbijeenkomst verschijnen.Oliphant kwam jl. zaterdag met de NRC en Joshua met de Herald Tribune. Kijk maar op mijn blog….ze staan met die kranten op de foto…dát noem ik ook vreemdgaan….ten top zelfs.

  8. Jim Hasenaar zegt:

    Dat NRC-gevoel van je herken ik wanneer ik de Jerusalem Post lees i.p.v. de Ha-aretz Israel.

  9. paco zegt:

    Het is meestal op een avond in de zomer met mooi en lang licht. Ik weet dan dat er ook geen voetbal op TV is en ik geen andere verplichtingen heb.’
    Zie je voetbal dan ook als een verplichting?

  10. kees smit zegt:

    Ik zit ook al een jaar of vijf vast aan de NRC met die veel te grote bladzijden en veel te kleine lettertjes en die veel te dikke weekend-bijlagen. Ingeruild voor het AD met die veel te grote koppen en veel te weinig inhoud. Maar ik ga toch naar dat krantje terug om tenminste weer te weten wat er in Utrecht speelt.

  11. Dunya zegt:

    Ja,dat je je zo hecht,zelfs aan papier.
    NRC heeft fraai papier.
    Schone handen papier.
    Hij ruikt naar thuis!

  12. Margreeth zegt:

    Prachtig. 🙂 En, al verwacht je die reactie wellicht niet van mij: vooral vreemd blijven gaan. Dan merk je snel genoeg wat er ontbreekt aan het NRC: ik! 😉

  13. lebonton zegt:

    flirten blijft prikkelen.

  14. Rene Scheffer zegt:

    Zwolly…van echt vreemdgaan zou sprake izjn wanneer de borrels mede worden gefinancierd door GJB
    Jim H…ja soms wil je even intellectueel doen.
    Paco…ja voor mij een verplichting, een prettige, dat altijd wel.
    Kees S…de Utrechtse AD is gewoon gezellig en er werken soms onverwacht goede journalisten, zoals de jonge M.F. die onverwacht tot mijn vaste bloglezers hoort.
    Dunya….niet zo zwart maar daarom heb je wel hele goede ogen nodig.
    Margreeth…we blijven je volgen, en jij praat me t.z.t. nog wel eens binnen als columnist bij deze of gene kwaliteitskrant.
    Lebonton… uh, ja.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

