Het fruitmeisje van de gemeente Zeist


Ze is jong en heeft donkerblond haar. Te jong overigens om op een foute manier op haar gefocused te zijn. Ze komt met een geel autootje iedere maandag en woensdag rond 09.00 uur. Mijn vroege tweewekelijkse vrolijkheid wordt veroorzaakt door haar totale onbevangenheid. Ze loopt vriendelijk en vrolijk met haar zilverenmetalen karretje door de gang en legt het fruit in de bakken die naast het koffiezetapparaat staan.

Daarna gaat ze weer alsof er niets aan de hand is en dat is er ook niet eigenlijk. Het is anders dan de andere collega’s in deze dagen in de gang. Ik mijd ze soms even, wetend dat het contact gevoelig kan liggen. Recent zijn er de "plaatsingen" geweest in een reorganisatieproces dat van een beperkte samenvoeging door een zekere dynamiek is verworden tot een mega-operatie en is die procesmanager A nu hoger dan adviseur processen B of andersom en had hij nu status 1 of 3? Ik weet het niet en wil het eigenlijk ook niet weten.


Neen, dan het fruitmeisje, aan haar is dat ongetwijfeld voorbij gegaan. Ik schat in dat er ongeveer 7 fruitbakken in de twee gebouwen staan. Er liggen bananen, kiwi’s, mandarijnen en appels. Ik eet ze niet. Ik vond het een uitstekend initiatief, dat wel. Waarschijnlijk geinitieerd door de ARBO coordinator. Net als met zoveel zaken voel ik me eerder een beschouwer, een buitenstaander. Ik vorm me er een mening over en kijk naar het fruit en naar de collega’s. Ik bedenk me dat ik geld genoeg heb om fruit te kopen, dat anderen dat ook wel hebben, maar dat er redenen zijn dat zij het fruit wel pakken. De meeste anderen, die peinzen niet, die hebben dat beschouwende niet, die ondergaan het gewoon. Soms zie ik ze het fruit pakken en dan beginnen ze gelijk te happen, ook dat nog.

Ik weet dat ik het niet nodig heb dat gemeentefruit. Ik koop thuis doorgaans van die grote tweeliterbakken van Fruity King of AH met rood fruit of multivitaminen. Ze staan in mijn eigen koelkastje in de berging, zodat ik ze ongeneerd aan mijn mond kan zetten. Ik heb aan drie liter per week genoeg. Daarnaast hap ik per week ongeveer drie grapefruits weg, wat aardbeien, zes sinaasappels en van augustus tot november een pond druiven. En dat doe ik ook omdat het gewoon lekker en gezond is en niet alleen om mijn hoogblonde schoonzus te behagen, die in de familie de fruittante is en kirrend onze fruitschaal bekijkt waneer deze vol is.

Woensdag kwam het fruitmeisje bij het bestuurssecretariaat, waar ze een apart schaaltje hebben. Ik keek haar aan en zij mij en ik liep helemaal leeg tegen het arme kind. Het klonk ongeveer zo:

"Jongedame, ik ga een artikel over je schrijven op mijn blog bij de Volkskrant! Je bent bijzonder vanwege het produkt dat je brent. Je brengt fruit! Fruit dat gezond is en waar niets mee is. Er is geen dubbele bodem en er is geen ellende. Het is sappig en fris en goed en gratis.
Je moet weten dat de meeste mensen hier in dit huis ellendeprodukten en -boodschappen brengen. Brieven van boze burgers, collegevoorstelllen die onduidelijk zijn, communicatiestoornissen, bezuinigings- en reorganisatievoorstellen, tijdrovende overlegmatrixen, haperende inspraakprocedures, ongenuanceerde boze brieven in de krant, vervelende vragen van de pers, herinneringsmails. Jij bent gelukkig anders, een oase in dit oord, je brengt gewoon fruit!"

Ze keek me aan en lachte wat en liep weg. Ik wilde haar eigenlijk op de foto zetten, maar laat het maar zo. Voor geinteresseerden de website: http://www.vitamineenzo.nl/

    

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-05. Bookmark de permalink .

9 reacties op Het fruitmeisje van de gemeente Zeist

  1. Jim Hasenaar zegt:

    An apple a day keeps the doctor away.
    Ik begrijp niet waarom je niet wilt toeslaan. Het is lekker, gezond en gratis. Wat wil je nog meer?

  2. paco zegt:

    Wasnneer komt de schoolmelk weer terug

  3. Rene Scheffer zegt:

    Jim…ja maar zo zit ik dan weer niet in elkaar; en dan voor een stuk fruit; voor dure belegde broodjes die na een bijeenkomst overblijven doe ik dan wel weer moeite.
    Paco…ja ik snap de link.
    Verder mis ik natuurlijk Klaverblad.
    Los van zijn doorgaans goede stukken is hij in staat mij 2 en soms zelfs 4 aanbevelingen te geven voor dit niet onaardige wat lievige maar verder wat saaie/nietszeggende (volgens mijn vrouw) stuk.Reactie is geredigeerd

  4. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Belachelijk op staatskosten fruit voor ambtenaren; terwijl er 6 milloen mensen arm zijn.
    Schoolmelk is op verschillende scholen (waar veel koters uit de biologische hoek zitten)al weer sinds een jaar of 30 heringevoerd; ondervoedingsverschijnselen kwamen er voor; gebrek aan dierlijke eiwitten

  5. Rene Scheffer zegt:

    heer van de Kletersteeg,
    Kan allemaal wel zo zijn, maar het gaat om de stijloefening, het contrast, de positionerijng van het meisje. Ennu, beter dit, te weten wat fruit, dan opties en leaseauto’s, zoals in delen van het bedrijfsleven, puh!

  6. Antoine zegt:

    Leuk en gezond initiatief van de gemeente 🙂 Op het gebied van fruit kom ik hier overigens niet te kort. Er is tropisch fruit in overvloed, het hele jaar door, en heel goedkoop. Tijdens sommige seizoenen zijn de mango´s, guaves en bananen gratis te plukken langs de kant van de weg 😉

  7. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Jawel, maar we zitten in een land waar 2 millioen mensen van de bedeling vreten, en daar boven op nog eens 4 millioen arm zijn.
    En dan moeten ambtenaren die meer dan dubbel loon van een vakman hebben, extreme aanvullende voorzieningen zoals idiote ontslag en wachtgeldregelingen, veel te hoge pensioenen en dubbele km vergoedingen, en waarvan er notabene 50% TEVEEL van zijn, gratis fruit krijgen?
    Jaja is logisch.
    Er is een groep van 4 miloen mensen die geen vlees,zuivel of verse groente koopt, behalve als het goedkoop is op de markt.
    mag het meisje best een stijloefening zijn- zijn de meeste trouwens.

  8. Thomas zegt:

    En dan te bedenken dat er vele van deze fruitmeisjes rondlopen. Het aanbieden van "fruit op het werk" is een initiatief van alle producten van groenten en fruit in Nederland. Je vind meer informatie op http://www.werkfruitonline.nl Op deze website zijn de kosten van werkfruit te berekenen, alsmede de valkuilen waar je als werkgever mee te maken kunt krijgen! Zie voor meer info bijvoorbeeld ook eens websites van leveranciers als http://www.degroenetas.nl http://www.bedrijfsfruit.com http://www.kantoorfruit.nu en http://www.fruitmandshop.nl
    Zo veel leveranciers betekend maar 1 ding: werkfruit is populair en dat heeft een reden!

  9. Rene Scheffer zegt:

    Thomas
    U bent dus een fruitheer.
    Ik weet niet bij welk bedrijf wij het fruit afnemen. Misschien wel bij een van de genoemde bedrijven.
    Ik eet thuis fruit. Op het werk laat ik het aan de collaga´s

Geef een reactie

