Lief! – NOS Teletekst en Zeeuwse weermeisjes


Ik was niet van plan een blog te schrijven. Die van gisteren was geen succes (diepterecord aanbevelingen en dat niet alleen door afwezigheid van Klaverblad) en er is voetbal op TV. Maar wat ik net op Teletekst zag was van een aandoenlijke lievigheid en dat moet ik even kwijt.

Teletekst van de NOS is natuurlijk een begrip van betrouwbaarheid net als de KLM, Nederlandse bank, NS, de Grote Van Daele, de Staatsloterij en nog wat van die Nationale instellingen. Dat daar Algemeen Beschaafd Nederlands geschreven en gesproken wordt lijkt me duidelijk.

Mijn vrouw is Zeeuwse en dan hoor je weleens van die aparte uitspraken. Wat bij mij zeker in het begin raar klonk was "weeral" in plaats van "alweer".  Normaal in onze contreien zeg je "Ben je alweer te laat?". Zij zegt "Ben je weeral te laat?".

Na zoveel jaar ben ik het zelf ook al gaan gebruiken. En wat zag ik een half uur geleden op pagina 703 van NOS Teletekst, toen ik wilde weten wat het weer voor morgen zou worden? 

"Vrijdag is het wat frisser maar zaterdag gaat de temperatuur WEERAL omhoog!

Zie onder dit blog de afdruk.

Wie tikt dit dan? Een Zeeuwse datatypiste, een uitzendkracht, maar misschien wel de echte Zeeuwse weerdame, er komt er een van Tholen, weet ik. Misschien moeten die in de Bilt bij de KNMI wel bijklussen en zelf de Teletekst pagina vullen. Wellicht zat ze met een palingbroodje of bolus in Tholen achter de PC met een externe toegangstick van de KNMI of NOS, wie zal het zeggen.

Ik ben niet boos en het is zeker geen klacht. Ik vind het gewoon leuk en aandoenlijk dat dit zomaar kan voorkomen in deze tijd. En eigenlijk vind ik "weeral" ook welweer wat hebben.      

Naschrift donderdag 21 mei 2009
Had ik de teletekst pagina met knippen en plakken van het screen gisteren op het blog gezet met "weeral". Nu de volgende dag past het teletekstweergavebeeld zich op mijn VK blogpagina nota bene zelf aan. Alsof ik een url geplakt heb….apart. Maar het was echt zo, het stond er echt gisteren om 21.00 uur, "weeral".   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2009-05. Bookmark de permalink .

10 reacties op Lief! – NOS Teletekst en Zeeuwse weermeisjes

  1. Blew zegt:

    Weeral 4 aanbevelingen!

  2. Marjelle die altijd ingelogd is wat je ook ziet ;) zegt:

    Kan me er iets bij voorstellen, Rene, mijn dieptepunt qua reacties en aanbevelingen is ook nabij, geloof ik, gelukkig heb ik een leuke middag gehad. 😉
    Lief blog punt. 🙂

  3. jacob hesseling zegt:

    Ga anders 1 tegen 100 spelen, maar dan kun je ook afbevelen.Leer mij de cafeés kennen waar de kroegbaas dacht het even gezelliger te maken door te verbouwen. nooit weer zijn eigen publiek terug gehad. Vergaat het zo ook dit blog?

  4. Martin Broek zegt:

    Het gaat weeral beter met de aanbevelingen of vergis ik me?

  5. ceesincambodja zegt:

    Ha ha, je motter mer opkomme ee.
    De Zeeuwen rukken op!

  6. paco zegt:

    Ik houd mij bij Dr. Paulusma

  7. elsje dijkstra zegt:

    Teletest?

  8. Thera zegt:

    Van de weeromstuit komen aanrennen…. plus twee.

  9. Antoine zegt:

    Grappig!
    Volgende keer kan je de tt-pagina op het internet speuren en een print-screen van maken, maar ik geloof je op je woord 🙂

  10. Rene Scheffer zegt:

    Blew…Thanks Zeeuwse(?)
    zeemeeuw.
    Marjelle…tis ook rustig these days.
    Jacob….dat is het ook, stilte voor de storm.
    Martin…beetje zielig doen helpt!
    Cees….ja dat ee, iets wat "hein" in het Frans is.
    Paco…mij teveel drukte.
    Elsje….test om te kijken of dialect wordt geaccepteerd.
    Thera…Thankxx daarvoor.
    Antoine….Ok print screen, ben wat onhandig in die dingen.
    Verder: met kantoor en Klaverblad zou ik toch 25 aanbev. hebben en dat is dan weer heel aardig.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

